לרפא את יצירי כפיך

טיפול קוגניטיבי התנהגותי וטיפול קבלה ומחויבות בדרך היהודית לתיקון המידות בפרשת השבוע

פרשת שלח לך: פירוש המציאות, יש מחיר לטעות, אבל לא הכל אבוד, החמצה, תורה לכל באי עולם, חילול שבת, ציצית.

נושאים רבים בפרשה: על חשיבות פירוש המציאות, על מחיר הטעות, אבל שלא הכל אבוד, על החמצות שאין מה לבכות עליהן כי אין כזה דבר. על התורה שהיא לכל באי עולם, על נזק חילול שבת, וערך הציצית כחפץ מחבר למקורות כוח ונחמה.
תאריך פרסום: 16/6/2017

80פרשת שלח לך

יששכר עשת, "לרפא את יצירי כפיך"

http://www.hebpsy.net/isaschar

פירוש המציאות

   לא המציאות היא הבעיה אלא הדרך בה אנחנו מפרשים את המציאות. גם את העתיד הלא ידוע ניתן להעריך כקשה או קל. ואם קשה, האם אנו חסרי אונים או בעלי יכולת התמודדות. 

   לפני הכניסה לארץ ישראל יוצאים מרגלים לתור בארץ. וַיָּשֻׁבוּ מִתּוּר הָאָרֶץ מִקֵּץ אַרְבָּעִים יוֹם... 

   עובדות המציאות: וַיְסַפְּרוּ לוֹ וַיֹּאמְרוּ בָּאנוּ אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר שְׁלַחְתָּנוּ וְגַם זָבַת חָלָב וּדְבַשׁ הִיא וְזֶה פִּרְיָהּ. אֶפֶס כִּי עַז הָעָם הַיֹּשֵׁב בָּאָרֶץ וְהֶעָרִים בְּצֻרוֹת גְּדֹלֹת מְאֹד וְגַם יְלִדֵי הָעֲנָק רָאִינוּ שָׁם...

   הפרשנות השלילית: וְהָאֲנָשִׁים אֲשֶׁר עָלוּ עִמּוֹ אָמְרוּ לֹא נוּכַל לַעֲלוֹת אֶל הָעָם כִּי חָזָק הוּא מִמֶּנּוּ. וַיֹּצִיאוּ דִּבַּת הָאָרֶץ אֲשֶׁר תָּרוּ אֹתָהּ אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לֵאמֹר הָאָרֶץ אֲשֶׁר עָבַרְנוּ בָהּ לָתוּר אֹתָהּ אֶרֶץ אֹכֶלֶת יוֹשְׁבֶיהָ הִיא וְכָל הָעָם אֲשֶׁר רָאִינוּ בְתוֹכָהּ אַנְשֵׁי מִדּוֹת. וְשָׁם רָאִינוּ אֶת הַנְּפִילִים בְּנֵי עֲנָק מִן הַנְּפִלִים וַנְּהִי בְעֵינֵינוּ כַּחֲגָבִים וְכֵן הָיִינוּ בְּעֵינֵיהֶם.

   הפרשנות החיובית: וַיַּהַס כָּלֵב אֶת הָעָם... וַיֹּאמֶר עָלֹה נַעֲלֶה וְיָרַשְׁנוּ אֹתָהּ כִּי יָכוֹל נוּכַל לָהּ... וִיהוֹשֻׁעַ בִּן נוּן וְכָלֵב בֶּן יְפֻנֶּה... יֹּאמְרוּ אֶל כָּל עֲדַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לֵאמֹר הָאָרֶץ אֲשֶׁר עָבַרְנוּ בָהּ לָתוּר אֹתָהּ טוֹבָה הָאָרֶץ מְאֹד מְאֹד. אִם חָפֵץ בָּנוּ ה' וְהֵבִיא אֹתָנוּ אֶל הָאָרֶץ הַזֹּאת וּנְתָנָהּ לָנוּ אֶרֶץ אֲשֶׁר הִיא זָבַת חָלָב וּדְבָשׁ. אַךְ בַּה' אַל תִּמְרֹדוּ וְאַתֶּם אַל תִּירְאוּ אֶת עַם הָאָרֶץ, כִּי לַחְמֵנוּ הֵם סָר צִלָּם מֵעֲלֵיהֶם וַה' אִתָּנוּ אַל תִּירָאֻם.

  העם נוטה אחרי הפרשנות השלילית ומפתח פחדי מוות וכליון. וַיֹּאמְרוּ כָּל הָעֵדָה לִרְגּוֹם אֹתָם בָּאֲבָנִים וּכְבוֹד ה' נִרְאָה בְּאֹהֶל מוֹעֵד אֶל כָּל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל.

רוח המחקר הפסיכולוגי (CBT

ניזהר בפרשנות: אירוע במציאות הוא ניטרלית לא חיובי ולא שלילי. את המטען הרגשי למציאות אנחנו מספקים באמצעות הפרשנות שלו. פרשנות אינה עובדה. כדי לחבר בין פרשנות לבין מציאות באופן מהודק יותר עלינו לאסוף עובדות מציאות. פרשנות שמחוברת למציאות גם אם היא שלילית תועיל לנו אם מדובר למשל בסכנה אמיתית.

 

יש מחיר לטעות, אבל לא הכל אבוד

   יש מחיר לנפילה, לטעות, לשגיאה. אבל לא הכל אבוד. יש סליחה, יש התאוששות, יש שיקום. לפעמים הצמיחה מהנפילה מביאה אותנו למקומות משמעותיים יותר. משה מבקש מאלוהים עבור העם שלא האמין בכוחו של אלוהים, לאפשר להם לנצח במערכה הקשה של כיבוש הארץ המובטחת. יִגְדַּל נָא כֹּחַ אֲדֹנָי... (אתה) אֶרֶךְ אַפַּיִם וְרַב חֶסֶד נֹשֵׂא עָוֹן וָפָשַׁע... סְלַח נָא לַעֲוֹן הָעָם הַזֶּה כְּגֹדֶל חַסְדֶּךָ... וַיֹּאמֶר ה' סָלַחְתִּי כִּדְבָרֶךָ...  וְאוּלָם... בְּמִסְפַּר הַיָּמִים אֲשֶׁר תַּרְתֶּם אֶת הָאָרֶץ אַרְבָּעִים יוֹם יוֹם לַשָּׁנָה יוֹם לַשָּׁנָה תִּשְׂאוּ אֶת עֲוֹנֹתֵיכֶם אַרְבָּעִים שָׁנָה... ואחרי ריצוי העונש שוב תהיה הזדמנות להיכנס לארץ המובטחת. 

רוח המחקר הפסיכולוגי (CBT

לא הכל אבוד: אחרי טעות בדרך כלל אנו משלמים את מחיר הטעות. אבל יש תיקון. אפשר ללמוד מטעויות, אפשר לצמוח. מפורסמים שונים אומרים שהדרך להצלחה היא דרך כישלונות רבים.

 

החמצה

   בני ישראל נענשים עונש כבד על שהם מהססים לעלות לארץ ישראל. מיד למחרת הם מתחרטים ומנסים לעלות לארץ. אך ה' לא עמם, במילים אחרות, אין למהר לנסות לממש את ההזדמנות. וַיִּתְאַבְּלוּ הָעָם מְאֹד. וַיַּשְׁכִּמוּ בַבֹּקֶר וַיַּעֲלוּ אֶל רֹאשׁ הָהָר לֵאמֹר הִנֶּנּוּ וְעָלִינוּ אֶל הַמָּקוֹם אֲשֶׁר אָמַר ה' כִּי חָטָאנוּ. וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה לָמָּה זֶּה אַתֶּם עֹבְרִים אֶת פִּי ה' וְהִיא לֹא תִצְלָח. אַל תַּעֲלוּ כִּי אֵין ה' בְּקִרְבְּכֶם וְלֹא תִּנָּגְפוּ לִפְנֵי אֹיְבֵיכֶם.

   כאשר אנחנו מוותרים על הזדמנות ומתחרטים גם אם נפגענו אין זה אומר שאם היינו מממשים את ההזדמנות, המצב לא היה עוד יותר גרוע. תחושת ההחמצה אמנם קיימת אבל מחשבות כגון עשינו טעות, והיינו צריכים לנצל את ההזדמנות, הן מחשבות שאין מה לעשו איתן לא ניתן לדעת מה היה קורה אם היינו מממשים את ההזדמנות. אלו הם רגעי הסתר פנים. ה' לא איתנו, אין ידיעה. אנו מבקשים מאלוהים מתוך ספר תהילים: שִׁמְעָה תְפִלָּתִי וְשַׁוְעָתִי אֵלֶיךָ תָבוֹא. אַל תַּסְתֵּר פָּנֶיךָ מִמֶּנִּי בְּיוֹם צַר לִי הַטֵּה אֵלַי אָזְנֶךָ בְּיוֹם אֶקְרָא מַהֵר עֲנֵנִי...

   לפעמים יש בנו דחף לעשות תיקון מידי. כמו לנהוג מיד אחרי תאונה. ברגעי הסתר פנים, הקדוש ברוך לא אתנו? ברגעים הללו נעצור מעט ונחכה לאות. מחקרים מראים שאחרי טראומה חשוב לא להימנע למשל להימנע מנהיגה, אבל יש לעשות זאת בהדרגה. והיה אם נמתין, נתאבל, נלמד את השיעור. ההתגלות בא תבוא. רק שלא נחמיץ גם את הרגע הזה. לפעמים יש לתעות "ארבעים שנה" של מדבר אי הוודאות וקשיים. אבל הנחישות תסייע לגאולה לבוא אל "הארץ המובטחת".

רוח המחקר הפסיכולוגי (CBT

רגעי החמצה: החמצה אינה קיימת אלא כפרשנות. אף פעם לא נדע אם כשלא מימשנו אפשרות מסוימת, אם אכן היתה יוצאת לנו טובה ממנה. לכן מה שאלינו לעשות הוא לבחון את מצבנו בהווה ולפי הצורך לתקן את הטעון תיקון.

 

תורה לכל באי עולם

   תלמידי רבי ישמעאל האמינו שהתורה שניתנה לעם ישראל מיועדת לכל באי עולם. דברה תורה כלשון בני אדם, אמר רבי ישמעאל. בכתבי הקודש נמצא ביטויים למגמה זו ביהדות.

   בתפילת יום הכיפורים הקדושה: ...וְכָל בָּאֵי עוֹלָם יַעַבְרוּן לְפָנֶיךָ כִּבְנֵי מָרוֹן כְּבַקָּרַת רוֹעֶה עֶדְרוֹ, מַעֲבִיר צֹאנוֹ תַּחַת שִׁבְטוֹ, כֵּן תַּעֲבִיר וְתִסְפֹּר וְתִמְנֶה וְתִפְקֹד נֶפֶשׁ כָּל חָי, וְתַחְתֹּךְ קִצְבָה לְכָל בְּרִיּוֹתֶיךָ וְתִכְתֹּב אֶת גְּזַר דִּינָם.

   ובספר תהילים: ...מִשָּׁמַיִם הִבִּיט ה' רָאָה אֶת כָּל בְּנֵי הָאָדָם. מִמְּכוֹן שִׁבְתּוֹ הִשְׁגִּיחַ אֶל כָּל ישְׁבֵי הָאָרֶץ. הַיוֹצֵר יַחַד לִבָּם הַמֵּבִין אֶל כָּל מַעֲשֵׂיהֶם

   בסיום כל תפילה תפילת עלינו לשבח: וְעַל כֵּן נְקַוֶּה לְּךָ ה' אֱלֹהֵינוּ, לִרְאוֹת מְהֵרָה בְּתִפְאֶרֶת עֻזָּךָ... לְתַקֵּן עוֹלָם בְּמַלְכוּת שַׁדַּי. וְכָל בְּנֵי בָשָׂר יִקְרְאוּ בִשְׁמֶךָ... יַכִּירוּ וְיֵדְעוּ כָּל יוֹשְׁבֵי תֵבֵל...   

   ר' ירמיה קורא את הפסוק מספר ויקרא וּשְׁמַרְתֶּם אֶת חֻקֹּתַי וְאֶת מִשְׁפָּטַי אֲשֶׁר יַעֲשֶֹה אֹתָם הָאָדָם וָחַי בָּהֶם אֲנִי ה'. כאמירה אוניברסלית כלומר כל אדם.

   כך אפשר לקרוא את הפסוקים המתייחסים לגרים. הגר הוא כל מי שאינו יהודי. וְכִי יָגוּר אִתְּכֶם גֵּר... וְעָשָׂה אִשֵּׁה רֵיחַ נִיחֹחַ לַיהֹוָה כַּאֲשֶׁר תַּעֲשׂוּ כֵּן יַעֲשֶׂה. הַקָּהָל, חֻקָּה אַחַת לָכֶם וְלַגֵּר הַגָּר חֻקַּת עוֹלָם לְדֹרֹתֵיכֶם כָּכֶם כַּגֵּר יִהְיֶה לִפְנֵי ה'. תּוֹרָה אַחַת וּמִשְׁפָּט אֶחָד יִהְיֶה לָכֶם וְלַגֵּר הַגָּר אִתְּכֶם... הָאֶזְרָח בִּבְנֵי יִשְׂרָאֵל וְלַגֵּר הַגָּר בְּתוֹכָם תּוֹרָה אַחַת יִהְיֶה לָכֶם לָעֹשֶׂה בִּשְׁגָגָה.

רוח המחקר הפסיכולוגי (CBT

אדם באשר הוא אדם: נחפש שתוכנו את הקולות הגזעניים שקיימים בכולנו. נזהה אותם, נקשיב להם, נלמד להשתמש בכוח שלהם כדי לחזק שייכות לכל זולת, לכל אֲחֵרוּת.  

 

חילול השבת

   וַיִּהְיוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל בַּמִּדְבָּר וַיִּמְצְאוּ אִישׁ מְקֹשֵׁשׁ עֵצִים בְּיוֹם הַשַּׁבָּת... וַיֹּאמֶר ה' אֶל מֹשֶׁה מוֹת יוּמַת הָאִישׁ רָגוֹם אֹתוֹ בָאֲבָנִים כָּל הָעֵדָה מִחוּץ לַמַּחֲנֶה. וַיֹּצִיאוּ אֹתוֹ כָּל הָעֵדָה אֶל מִחוּץ לַמַּחֲנֶה וַיִּרְגְּמוּ אֹתוֹ בָּאֲבָנִים וַיָּמֹת...  

   אפשר לראות את ה' לא כדמות אנושית שמענישה או מחזקת, אלא כאוסף של חוקי מציאות פיזית בין אישית ורוחנית שעל פיהם מתנהל העולם שברא ה'. לכן לא מדובר בהוצאה להורג של המקושש. מדובר במשל אותו מביאים חכמים בדרכים שונות

  אברהם יהושע השל  אומר על השבת: ...יום של שלום בין אדם לחברו ובין אדם לטבע, שלום בתוך האדם.

   אמר אחד העם: אפשר לומר בלי שום הַפְרָזָה, כי יותר משישראל שמרו את השבת - שמרה השבת אותם... היא, שהחזירה להם את נשמתם וחידשה את חיי רוחם בכל שבוע.

  כתב חיים נחמן ביאליק לחבר קיבוץ גבע, שבו לא היו מייחדים את השבת. ארץ-ישראל בלי שבת לא תיבנה אלא תיחרב.

   מכאן אנו מבינים שהשבת היא עדות מעשית לאמונה באלוהים. מוותרים על שליטה בחיים. נותנים לעולם להתנהל על פי החוקיות שיצר אלוהים. המשך עבודה בשבת פרושה שאיננו מוכנים להכיר בחוקיות לטוב ולרע על פיה מתנהל העולם או במילים אחרות, לא לחיות לגמרי במציאות ולכן הסיכוי להיפגע גדול יותר.

רוח המחקר הפסיכולוגי (CBT

השבת שלנו: איזה מן שבת היא השבת שלנו? אנו מוזמנים לעצב את השבת שלנו בדרך שתוסיף משמעות ליום יום שלנו במהלך השבוע. אנו מוזמנים לעצב את השבת בדרך שתחזק את השייכות שלנו לחברים, למשפחה, לעם.

 

ציצית

   פירוש המילה "ציצית" הוא קווצת חוטים המשתלשלים מהבגד מארבע רוחות השמיים. ציצית בנויה מחוטים מספר החוטים הוא כמניין מצוות התורה, כך שאדם הולך כל היום והוא "מוקף בתורה החיים".

 ציצית היא חפץ מתווך ביננו לבין התורה או ה' בדיוק כמו שהתינוק נושא חפץ מסוים שמזכיר לו את אימא וכך הוא מתמודד טוב יותר עם הריחוק ממנה. חפץ מתווך מעורר בתוכנו רגשות וזיכרונות ומשאיר אותנו מחוברים לדמות ממנה נפרדנו.

   וַיֹּאמֶר יְהֹוָה אֶל מֹשֶׁה לֵּאמֹר. דַּבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם וְעָשׂוּ לָהֶם צִיצִת עַל כַּנְפֵי בִגְדֵיהֶם לְדֹרֹתָם וְנָתְנוּ עַל צִיצִת הַכָּנָף פְּתִיל תְּכֵלֶת. וְהָיָה לָכֶם לְצִיצִת וּרְאִיתֶם אֹתוֹ וּזְכַרְתֶּם אֶת כָּל מִצְוֹת ה'... אֱלֹהֵיכֶם אֲשֶׁר הוֹצֵאתִי אֶתְכֶם מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם לִהְיוֹת לָכֶם לֵאלֹהִים...

רוח המחקר הפסיכולוגי (CBT

חפצים מתווכים: נביט סביבנו ונגלה את החפצים המתווכים לנו רעיונות חשובים, זיכרונות מכוננים, כוחות גנוזים. נגע בהם מדי פעם, נסיר מהם את האבק. לא נחכה לחפש אותם ברגעי משבר כי אולי הם לא יהיו זמינים באותו הרגע.

 

 

תגובות

הוספת תגובה

אין עדיין תגובות למאמר זה.

צרו קשר

שלח תגובה, שאלה, הצעה למאמר שענין אותך לכתובת isas.eshet@gmail.com


×Avatar
זכור אותי
שכחת את הסיסמא? הקלידו אימייל ולחצו כאן
הסיסמא תשלח לתיבת הדוא"ל שלך.