לרפא את יצירי כפיך

טיפול קוגניטיבי התנהגותי וטיפול קבלה ומחויבות בדרך היהודית לתיקון המידות בפרשת השבוע

ספירת העומר: תיקון עצמי, מוסר

שבעה שבועות בין פסח לחג השבועות. מתאבלים ומתקדמים בתיקון המידות וברמת המוסר
תאריך פרסום: 27/3/2017

 

57ספירת העומר

יששכר עשת, "לרפא את יצירי כפיך"

http://www.hebpsy.net/isaschar

פירות עמל התיקון העצמי. הבאת העומר.

   בתקופת בית המקדש, ביום השני של פסח, היו בני ישראל מביאים לכוהנים את האלומה הראשונה מקציר השעורים של השנה החדשה. מטרת המצווה היא התבוננות על העולם מתוך מעשה החסד הגדול שעושה ה' עם כל בריותיו לחדש להם בכל שנה תבואה למחיה.  

   התנועה הקיבוצית שביססה חלק נכבד מחייה על חקלאות, השיבה את הטכס למקומו הראוי לו. שנים רבות תפס טכס קציר העומר מקום נכבד במסכת החיים הקיבוצית.

   אוכלוסיית הקיבוץ, מטף ועד זקן יחד עם אורחים רבים שהיו מגיעים, הייתה יוצאת לשדה על שיירת עגלות רתומות לטרקטור, עם כלים חקלאיים. בראש השיירה היו רוכבי סוסים עם דגל הקיבוץ ודגלי הלאום והמעמד.

   הטכס כלל תוכנית אומנותית, סקירה, קציר השיבולים, ואחר-כך הפעלת הכלים תוך הצגת פעילותם.

רוח המחקר הפסיכולוגי (CBT)

אנחנו באמצע דרכנו שהתחלנו בראשית השנה, לתיקון העצמי: אולי התחלנו כבר לראות את ניצני פירות עמלנו. במילים אחרות, התכונה שעמלנו עליה, כבר מפריעה לנו ולסביבה פחות. אם כך, נוכל להביא עומר קטן, מחווה קטנה לאדם, מזון לבעל חי, עישוב סביב צמח, ניקוי שאריות בטבע.  

ספירת העומר: עליה הדרגתית במידות מוסריות

   בין פסח לשבועות סופרים שבעה שבועות בכל יום, יום. על פי המסורת, אלו הם ימים בהם עם ישראל מכשיר עצמו לקראת מתן תורה כפי שכל אחד מבין אותה, בחג השבועות. בכל שבוע משתדל היהודי לפעול בדרך מוסרית שונה.

"חסד": מידת הנתינה ללא תמורה. אהבת האחר הטהורה. "ארך אפיים ורב חסד"

"גבורה": מידת האומץ להתגבר על מכשולים, לעמוד בניסיונות. "לִי גְבוּרָה."

"תפארת": מידת היופי שבהגינות מעשינו. "ועתרת תפארת בראשך"

"נצח": מידת הנחלת דרכנו מדור לדור. "נצח ישראל לא ישקר."

"הוד: מידת ההודיה. התודה שאנו יכולים לבטא. "מודה אני לפניך."

"יסוד": מידת ההמשכיות מן העבר. החיבור לשרשים. מנין באת ולאן תלך. "אדם יסודו מעפר". 

"מלכות": מידת הצניעות. "לך ה' הממלכה".

רוח המחקר הפסיכולוגי (CBT)

עליה בדרגת המוסריות: הרשו לעצמכם בכל שבוע לשים לב לאחת מבע המידות המוסריות של ספירת העומר.

 

מנהגי אבלות בימי ספירת העומר.

1. נוהגים מנהגי אבלות לזכר שנים עשר אלף זוגות תלמידים היו לו לרבי עקיבא וכולם מתו בין פסח לל"ג בעומר משום שלא נהגו כבוד זה בזה. ויש אומרים שנהרגו במהלך מרד בר כוכבא.

2. יום השואה, יום הזיכרון לחללי מלחמות ישראל ופעולות האיבה, יום העצמאות, יום ירושלים כולם מועדים במהלך ספירות העומר. מועדים של חורבן ותקומה.

 

התקופה בין פסח לשבועות

   תקופה גדושה בחגים ומועדים להם משמעות היסטורית עמוקה לפרט ולעם. יום השואה והגבורה, זיכרון עולמים לשמור על המדינה. יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל וּלְנפגְעי פעולות האיבה. הוא זכר למסירות נפש החייל המאמין ביום העצמאות. ספירת העומר הם ימי החקלאי, איש המוסר וימי אבלות על מות רבבות מתלמידי רבי עקיבא, או כי נהגו באופן לא חברי או כי נהרגו במרד בר כוכבא. ל"ג בעומר ובו הילולה לזכר רבי שמעון בר יוחאי וחג ציוני של גבורה הדלקת מדורות ושימוש בקשתות וחיצים. על סמל הגדנ"ע ישנם הקשת והחץ. סיום התקופה הוא בחג השבועות שבו טכסי הבאת ביכורי היבול החקלאי, ויום מתן תורת החיים שנתן אלוהים לבני האדם.

מוריד הטל

   גשמים כבר לא יהיו, אבל לפחות רטיבות הטל תרענן את האוויר ותשרה מעט רווחה בחום המעיק. מברכים על הטל מהיום הראשון של חג הפסח. טַל תֵּן לְרַצּוֹת אַרְצָךְ... טַל נוֹפֶת עֲלֵי אֶרֶץ בְּרוּכָה...  שָׁאַתָּה הוּא ה' אֱלֹהֵינוּ מַשִּׁיב הָרוּחַ וּמוֹרִיד הַטָּל.

בוא ואשק לך, בני האדם, עם ירק שדות, שמיים של אור. גופך לא רוחץ עוד מחלאה ודם, אך לבבך מפרכס, מזוכך וטהור. בוא ואניף אותך מטה ורום ולארבע הרוחות לידתך אבשר. נבטו שיבולים במרחב ויש יום ו"הידד" הקוצרים, מלבבך ינסר. (שלום שפירא)

אל השדות יצאו קוצרים ובשיר היכונו. פני שחר לקבל פני שמש על הרים. לך דודי נצא זה שיר אשר ירונו. לך דודי נלינה בכפרים. שלי שלי הוא זה השיר אשר ירונו. כן הוא קיים שירי שיר השירים.(נתן אלתרמן אלומה ראשונה)

תגובות

הוספת תגובה

אין עדיין תגובות למאמר זה.

צרו קשר

שלח תגובה, שאלה, הצעה למאמר שענין אותך לכתובת isas.eshet@gmail.com


×Avatar
זכור אותי
שכחת את הסיסמא? הקלידו אימייל ולחצו כאן
הסיסמא תשלח לתיבת הדוא"ל שלך.