לרפא את יצירי כפיך

טיפול קוגניטיבי התנהגותי וטיפול קבלה ומחויבות בדרך היהודית לתיקון המידות בפרשת השבוע

חג פורים: שמחה משמעותית. גבורת נשים. זהות יהודית

מעבר לתחפושות ולשיכרות חג פורים מזכיר לנו את שמחת הנתינה, את גבורת הנשים ואת הזהות היהודית שלנו.
תאריך פרסום: 25/2/2017

49פורים ותענית אסתר

יששכר עשת, "לרפא את יצירי כפיך"

http://www.hebpsy.net/isaschar

שמחה משמעותית. גבורת אסתר המלכה. זהות יהודית

 

מהי שמחה משמעותית?

   וַיִּכְתֹּב מָרְדֳּכַי אֶת הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה... לְקַיֵּם עֲלֵיהֶם לִהְיוֹת עֹשִׂים אֵת יוֹם אַרְבָּעָה עָשָׂר לְחֹדֶשׁ אֲדָר וְאֵת יוֹם חֲמִשָּׁה עָשָׂר בּוֹ בְּכָל שָׁנָה וְשָׁנָה כַּיָּמִים אֲשֶׁר נָחוּ בָהֶם הַיְּהוּדִים מֵאֹיְבֵיהֶם. וְהַחֹדֶשׁ אֲשֶׁר נֶהְפַּךְ לָהֶם מִיָּגוֹן לְשִׂמְחָה וּמֵאֵבֶל לְיוֹם טוֹב. לַעֲשׂוֹת אוֹתָם יְמֵי מִשְׁתֶּה וְשִׂמְחָה וּמִשְׁלֹחַ מָנוֹת אִישׁ לְרֵעֵהוּ וּמַתָּנוֹת לָאֶבְיֹנִים....

   חכמנו זיכרונם לברכה לימדו אותנו מהי שמחה משמעותית. מוטב לאדם להרבות במתנות אביונים ובמשלוח מנות לרעיו, מלהרבות בסעודתו. שאין שם שמחה גדולה ומפוארה אלא לשמח לב עניים ויתומים ואלמנות וגרים. שהמשמח לב האומללים האלו, דומה לשכינה. שנאמר, להחיות רוח שפלים ולהחיות לב נדכאים. ומוסיף הרמב"ם: מי שנועל דלתות חצרו ואוכל ושותה הוא ובניו ואשתו, ואינו מאכיל ומשקה לעניים ולמרי נפש אין זו שמחת מצווה, אלא שמחת כרסו.

   בספר התודעה אנו קוראים: טעם למה שנצטווינו במצוות משלוח מנות ומתנות לאביונים בימי הפורים? לחזק את לבם של ישראל באהבה ובאחווה בין איש לרעהו ובאחדות גמורה. וימי הפורים מסוגלים לעניין זה יותר מכל השנה. על כן הוסיפו לנו בימים אלה מצות של משלוח מנות ומתנות לאביונים  כדי להרבות אהבה ... שתהא שמורה עמנו כל השנה.

טיפול קוגניטיבי התנהגותי

מהי שמחה משמעותית? נטפח את שמחת הנתינה והעזרה הדדית.

 

תענית גבורת אסתר

   יום לפני חג פורים נוהגים לצום בתענית אסתר לזכר סיכון החיים שנטלה על עצמה אסתר בשליחות מרדכי.

מרדכי דורש מאסתר: לָבוֹא אֶל הַמֶּלֶךְ לְהִתְחַנֶּן לוֹ וּלְבַקֵּשׁ מִלְּפָנָיו עַל עַמָּהּ שיבטל את רוע גזירת המן להשמיד את היהודים

אסתר משיבה לו: כולם יודעים כי כָּל אִישׁ וְאִשָּׁה אֲשֶׁר יָבוֹא אֶל הַמֶּלֶךְ אֶל הֶחָצֵר הַפְּנִימִית אֲשֶׁר לֹא יִקָּרֵא, אַחַת דָּתוֹ לְהָמִית, לְבַד מֵאֲשֶׁר יוֹשִׁיט לוֹ הַמֶּלֶךְ אֶת שַׁרְבִיט הַזָּהָב וְחָיָה. וַאֲנִי לֹא נִקְרֵאתִי לָבוֹא אֶל הַמֶּלֶךְ זֶה שְׁלוֹשִׁים יוֹם.

מרדכי מאיים: אַל תְּדַמִּי בְנַפְשֵׁךְ לְהִמָּלֵט בֵּית הַמֶּלֶךְ מִכָּל הַיְּהוּדִים. כִּי אִם הַחֲרֵשׁ תַּחֲרִישִׁי בָּעֵת הַזֹּאת, רֶוַח וְהַצָּלָה יַעֲמוֹד לַיְּהוּדִים מִמָּקוֹם אַחֵר וְאַתְּ וּבֵית אָבִיךְ תֹּאבֵדוּ...

ותשב אסתר למרדכי: לֵךְ כְּנוֹס אֶת כָּל הַיְּהוּדִים הַנִּמְצְאִים בְּשׁוּשָׁן וְצוּמוּ עָלַי וְאַל תֹּאכְלוּ וְאַל תִּשְׁתּוּ שְׁלֹשֶׁת יָמִים לַיְלָה וָיוֹם גַּם אֲנִי וְנַעֲרֹתַי אָצוּם כֵּן וּבְכֵן אָבוֹא אֶל הַמֶּלֶךְ אֲשֶׁר לֹא כַדָּת וְכַאֲשֶׁר אָבַדְתִּי אָבָדְתִּי:

 לא נשכח במהלך התענית את גבורת של האישה שעמדה לבדה בארמון של זרים וסיכנה את חייה למען עם ישראל, ואף הצליחה.

טיפול קוגניטיבי התנהגותי

גבורת נשים: נמשיך להשקיע ולהעצים את מעמד האישה. בכל תחום ובכל הזדמנות. עוד הדרך ארוכה.

 

הזהות היהודית שלנו

   צרות רבות נגרמו ליהודים לאורך ההיסטוריה בגלל זהות ברורה ומובחנת משאר העמים. כך מתאר זאת המן. וַיּאמֶר הָמָן לַמֶּלֶךְ אֲחַשְׁוֵרוֹשׁ יֶשְׁנוֹ עַם אֶחָד מְפֻזָּר וּמְפוֹרָד בַּין הָעַמִּים בְּכל מְדִינוֹת מַלְכוּתֶךָ, וְדָתֵיהֶם שׁוֹנוֹת מִכָּל  עָם וְאֶת דָּתֵי הַמֶּלֶךְ אֵינָם עוֹשִׁים וְלַמֶּלֶךְ אֵין שׁוֹוה לְהַנִּיחָם. אִם עַל הַמֶּלֶךְ טוֹב יִכָּתֵב לְאַבְּדָּם...

   בתקופת ההשכלה בגרמניה במאות 18 - 19). הציע ליהודים משה מנדלסון להשתלב בסביבתם הנוצרית: קבלו את הנימוסים והמנהגים המקובלים ואת החוקה של הארץ שאתם גרים בה, אבל החזיקו בכל עוז בדת אבותיכם. שאו את משאות שתיהן ככל אשר בכוחכם.  באופן דומה ציווה מרדכי על אסתר: לא הִגִּידָה אֶסְתֵּר אֶת עַמָּהּ וְאֶת מוֹלַדְתָּהּ כִּי מָרְדְּכַי צִוָּה עָלֶיהָ אֲשֶׁר לא-תַגִּיד.

   היה זה הרצל לקראת המאה העשרים שהציע פתרון לזהות היהודית, מדינה! פתרונה של שאלת-היהודים נתון בזה שיכירו ביהודים בתורת עם ובזה שימצאו להם מולדת מובטחת לפי משפט-הכלל, שאליה יהגרו יהודים, לפי טבע הדברים, מאותם חלקי העולם שבהם הם נתונים לדיכוי; שכן הם יבואו לשם בתורת אזרחים, דווקא משום שהם יהודים, ולא בתורת זרים..."

   מרטין בובר מוסיף: נפל בחלקו של זמננו להפריד את שתי החטיבות הממוזגות מאז ומעולם, את הלאום היהודי מהדת היהודית ולכונן כל אחת מהן לחוד. המחשבה הציונית סבורה, שאין צורך אלא להתקין את התנאים לחיי עם נורמליים, וכל השאר יבוא מאליו. זוהי טעות מסוכנת... אם לא נשאף אלא להיות נורמליים, סופנו שלא נהיה כל עיקר. הערכים הגדולים שיצרנו נולדו מזיווגם של עם ואמונה. איננו יכולים לשים במקום זיווג זה אסוציאציה טכנית של אומה ודת, מבלי שיגרום הדבר לעקרות. מחוץ לאחדותו ויחידותו של ישראל - אין תחיית ערכיו.

  

טיפול קוגניטיבי התנהגותי

הזהות היהודית שלנו: הזהות היהודית אינה חייבת לעמוד בסתירה להיותנו בני אדם המחשפים לראות את כל בני האדם שווים.

תגובות

הוספת תגובה

אין עדיין תגובות למאמר זה.

צרו קשר

שלח תגובה, שאלה, הצעה למאמר שענין אותך לכתובת isas.eshet@gmail.com


×Avatar
זכור אותי
שכחת את הסיסמא? הקלידו אימייל ולחצו כאן
הסיסמא תשלח לתיבת הדוא"ל שלך.