לרפא את יצירי כפיך

טיפול קוגניטיבי התנהגותי וטיפול קבלה ומחויבות בדרך היהודית לתיקון המידות בפרשת השבוע

חודש אדר: ייאוש תקווה כי דברים משתנים ועל כן שמחה

חודש אדר הוא חודש של שינויים. של מעברים בין חורף לאביב, בין ייאוש לתקווה, בין ניצחון ושמחה. אבל רצוי בשמחה הממוצעת.
תאריך פרסום: 15/2/2017

45חודש אדר

יששכר עשת, "לרפא את יצירי כפיך"

http://www.hebpsy.net/isaschar

   עוד מעט נגיע פסח. שבו נוכל לעשות חשבון נפש מה השגנו בדרך לתיקון המידה, ההרגל, התכונה שאנו עמלים לשנות. בינתיים אפשר קצת לשמוח למי שהתקדם ולמי שלא התקדם ויודע שיש תקווה כי יעוד חצי שנה עד חודש אלול.

ייאוש, תקווה ושמחה

   ייאוש הוא רגש מלווה במחשבות המנבאות שהכול אבוד. אבל אינו נביאים. לכן אם נראה שהמצב אבוד, נמשיך להתמודד.

  איך לקיים את מצוות השמחה מחודש אדר? נהנה מרווחת ליטופי חמימות השמש, אבל לא נפסיק לבקש עוד גשם. משנכנס אדר מרבים בשמחה. חודש אדר הוא גם חודש החסד כדי לשמח באופן מעשי את כל מי שאין לו, ולטעת תקווה במיואשים. משנכנס אדר, אין שמחה גדולה ומפוארת אלא לשמח לב עניים ויתומים ואלמנות וגרים, שהמשמח לב האומללים הללו דומה לשכינה. כמו שנאמר במסכת מגילה: להחיות רוח שפלים ולהחיות לב נדכאים. גם מיואש הוא עני. עני בתקווה.

שינוי? בהדרגה!

   נלמד מחילופי העונות את ההדרגתיות בשינויים שנרצה לשנות בחיינו. המעבר ההדרגתי מן החורף אל האביב נמשך. ימי הגשמים פוחתים, ימי השמש מתרבים. השמים משנים צורתם מיום יום. מעונן אפור, משיכות לבן על רקע תכלת, אפור קודר מתכונן לגשם ולא מעט רגעים של קשת בענן הנוצרת מאור השמש וטיפות גשם עליה.

   בהרים, בעמקים ובצדי הדרכים פורחים עוד ועוד פרחים בשלל צבעים. תורמוסים ואירוסים כחולים, נרקיסים צהובים, רקפות בלבן ורוד, כלניות אדומות, כחולות וורודות, סביונים צהובים, ציפורני חתול כתומים, ואחרים. לקראת סוף החודש יפרחו גרניון ורוד, מקור חסידה סגול בהיר, מטריות מסרק שולמית לבנות, מרגניות שדה קטנות בכחול עמוק, קידה שעירה צהובה וקוצנית ועוד.

   חרקים ודבורים מבקרים את הפרחים השונים. גם פריחת ההדרים המתחילה והיא מזמינה את דבורי הדבש לשאת את הצוף אל קיניהם. דבורי הדבש לא ידלגו גם על שפע הפרחים הפורחים.

   פירות מתחילים להתפתח אט אט על עצי אפרסק, שזיף, תפוח ואגס. היכונו לשסק. פורחים גם עצי בר, השקד כסמל חודש שבט, אלה, כליל החורש, אלון התבור ועוד.

   על פני האדמה והקירות שממיות, חלזונות, צבים וחרדונים. נעים באיטיות. בשמים ציפורי קיץ מגיעות. ומטרפות לציפורי ארצנו. בשעות הבוקר והערב ניתן לשמוע את שירת חיזורי הציפורים היציבות והמקיצות בישראל: דרורים, בולבולים, פשושים, עורבים ועוד.

   היעלות שבנגב ממליטות גדיים. צביות בכל רחבי הארץ ממליטות עופרים.

השמחה הממוצעת

   חג פורים על-פי המסורת שהובאה במגילת אסתר חל בחודש אדר. בבית הכנסת נשמע את קריאת המגילה ונרעיש ברעשנים לשמע שם המן. וּבִשְׁנֵים עָשָׂר חֹדֶשׁ הוּא חֹדֶשׁ אֲדָר בִּשְׁלוֹשָׁה עָשָׂר יוֹם בּוֹ אֲשֶׁר הִגִּיעַ דְּבַר הַמֶּלֶךְ וְדָתוֹ לְהֵעָשׂוֹת בַּיּוֹם אֲשֶׁר שִׂבְּרוּ אֹיְבֵי הַיְּהוּדִים לִשְׁלוֹט בָּהֶם וְנַהֲפוֹךְ הוּא אֲשֶׁר יִשְׁלְטוּ הַיְּהוּדִים הֵמָּה בְּשֹׂנְאֵיהֶם... לְקַיֵּם עֲלֵיהֶם לִהְיוֹת עֹשִׂים אֵת יוֹם אַרְבָּעָה עָשָׂר לְחֹדֶשׁ אֲדָר וְאֵת יוֹם חֲמִשָּׁה עָשָׂר בּוֹ בְּכָל שָׁנָה וְשָׁנָה. כַּיָּמִים אֲשֶׁר נָחוּ בָהֶם הַיְּהוּדִים מֵאוֹיְבֵיהֶם וְהַחֹדֶשׁ אֲשֶׁר נֶהְפַּךְ לָהֶם מִיָּגוֹן לְשִׂמְחָה וּמֵאֵבֶל לְיוֹם טוֹב לַעֲשׂוֹת אוֹתָם יְמֵי מִשְׁתֶּה וְשִׂמְחָה וּמִשְׁלוֹחַ מָנוֹת אִישׁ לְרֵעֵהוּ וּמַתָּנוֹת לָאֶבְיוֹנִים.

  שמחת הניצחון אינה שיכרון הניצחון. הרמב"ם אמר לנו וצריך המשכיל שיהא שמח בחלקו כל ימי הבלו, ולא ידאג על עולם שאינו שלו, ולא יבקש יתרונות, ויהיה בטוב לבב ובשמחה הממוצעת,

אירועים שמחים שהביאו לעצמאות מלווים בעוולות, מפלות וחורבן.

   בהיסטוריה היהודית בחודש אדר על פי המסורת נפטר משה רבנו. באדר מתה אנה פרנק שיומנה הפך לסמל שואה חשוב. באדר נפטר ש"י עגנון נפטר שהנציח את חיי היהודים בגולה ובארץ ישראל של לפני קום המדינה וזכה בפרס נובל. באדר נפטר מנחם בגין האחראי לשלום עם מצריים. באדר היו אירועי אנטישמית קשים בדמשק. באדר הוטבעה אניית המעפילים "סטרומה". באדר נפתחה המכביה הראשונה. נכבשה אילת ונחתם חוזה השלום בין ישראל ובין מצרים

   י"א אדר הוא יום תל חי לזכר יוסף טרומפלדור וחבריו שנפלו בקרב על הגנת היישוב. לפני מותו, אמר טרומפלדור לרופא שטיפל בו אין דבר. טוב למות בעד ארצנו. אבא חושי כתב את שירו על ארוע תל חי בגליל בתל חי טרומפלדור נפל. בעד עמנו בעד ארצנו. גיבור יוסף נפל. בכל מקום ובכל רגע תזכרו אותי, כי נלחמתי וגם נפלתי בעד מולדתי.

לקראת חג החירות ויכולת הבחירה

   מנהג הוא לציין את ארבעת הפרשות שלפני ראש חודש ניסן לקראת חג הפסח. אלו הם ארבע פרשות תזכורת. פרשת שקלים היא תזכורת על היותנו שותפים לעבודת בית המקדש המזכירה לנו את המשותף לכולנו כעם. פרשת זכור מזכירה לנו להיזהר מאויבנו כולל מיצר הרע. שבת פרה המטהרת מטומאת המת, מזכירה לנו את חשיבות שמירה על החיים כסמל לשלום. שבת החודש מזכירה לנו את יציאת מצריים, חודש האביב, ההתעוררות והפריחה.

   אז כדברי השיר של אביגדור המאירי:

תנו כתף, עצמו עיניים, פורים לנו נשכח את הכל.

אם יהיה לנו כאב, נרמסהו ברגלים. נפתח את פינו נשירה בקול.

יהיו נסים ונפלאות, נשיר נרקוד על אף כל הצרות.

טיפול קוגניטיבי התנהגותי

ייאוש, תקווה ושמחה: ייאוש הוא רגש מלווה במחשבות המנבאות שהכול אבוד. אבל אינו נביאים. לכן אם נראה שהמצב אבוד, נמשיך להתמודד.

שינוי? בהדרגה: השינוי שיש לו סיכוי להתמיד הוא שינוי המתרחש בהדרגה בצעדים קטנים, עד שנוצרים מעגלי גירוי תגובה חדשים וקבועים במערכת העצבית.

השמחה הממוצעת: השמחה הממוצעת היא הרגש המווסת שנחתור לחוות אותו. לא הימנעות מרגשות ולא סערת רגשות.

לקראת חג החירות ויכולת הבחירה: עבודה על תיקון המידות מזכירה לנו את חירותנו לבחור בטוב. חג פסח שיגיע בקרוב יהיה זמן לחשבון נפש קטן על מה כבר השגנו ולבוער החמץ שמונע מאתנו להצליח יותר..

חודש טוב  יששכר

 

תגובות

הוספת תגובה

אין עדיין תגובות למאמר זה.

צרו קשר

שלח תגובה, שאלה, הצעה למאמר שענין אותך לכתובת isas.eshet@gmail.com


×Avatar
זכור אותי
שכחת את הסיסמא? הקלידו אימייל ולחצו כאן
הסיסמא תשלח לתיבת הדוא"ל שלך.