לרפא את יצירי כפיך

טיפול קוגניטיבי התנהגותי וטיפול קבלה ומחויבות בדרך היהודית לתיקון המידות בפרשת השבוע

פרשת כי תצא: ויסות רגשות, מעגלי שייכות, הגינות וחמלה

נלמד לווסת רגשות תוך כדי יושר הגינות וחמלה במעגלי השייכות השונים בהם אנו פועלים.
תאריך פרסום: 7/9/2016

4פרשת כי תצא: ויסות רגשות, מעגלי שייכות, הגינות וחמלה

יששכר עשת, "לרפא את יצירי כפיך"

http://www.hebpsy.net/isaschar

הקושי לווסת רגשות

   כל נסיון לשנות תכונה או הרגל מתברר כמאבק שמרכזו הוא ההמודדות עם הקושי לווסת רגשות.

   הפרשה מתחילה על פי הפרשנים בהכרזת מלחמה על יצר הרע. כִּי תֵצֵא לַמִּלְחָמָה עַל אֹיְבֶיךָ (האויב הוא הקושי לווסת רגשות) וּנְתָנוֹ ה' בְּיָדֶךָ וְשָׁבִיתָ שִׁבְיוֹ. וְרָאִיתָ בַּשִּׁבְיָה אֵשֶׁת יְפַת תֹּאַר (חווית רגש מסוים לשל אהבה, או כעס, ופעלת מתוכו) וְחָשַׁקְתָּ בָהּ וְלָקַחְתָּ לְךָ לְאִשָּׁה. והפרשנים אומרים: לא דיברה תורה אלא כנגד יצר הרע. או במילים אחרות הקושי לווסת רגשות.

   וכך גם בסיום הפרשה. זָכוֹר אֵת אֲשֶׁר עָשָׂה לְךָ עֲמָלֵק בַּדֶּרֶךְ בְּצֵאתְכֶם מִמִּצְרָיִם. אֲשֶׁר קָרְךָ בַּדֶּרֶךְ וַיְזַנֵּב בְּךָ כָּל הַנֶּחֱשָׁלִים אַחֲרֶיךָ וְאַתָּה עָיֵף וְיָגֵעַ וְלֹא יָרֵא ה'. וְהָיָה בְּהָנִיחַ ה' לְךָ מִכָּל אֹיְבֶיךָ מִסָּבִיב... תִּמְחֶה אֶת זֵכֶר עֲמָלֵק מִתַּחַת הַשָּׁמָיִם לֹא תִּשְׁכָּח. עמלק על פי קורות חסידיים אף הוא יצר הרע, כלומר הקושי לווסת רגשות שקיים בין השאר אצל החלשים המתקשים להסתדר עם החירות ומבקשים עבדות, העייפים ואלו שאינם מאמינים בתורת החיים שיש בה צדק חברתי. למחות את זכר עמלק היא העבודה הפנימית של תיקון המידות, התכונות וההרגלים שמזיקים לנו ולסביבה. במגילת אסתר קושי זה עלול לְהַשְׁמִיד לַהֲרֹג וּלְאַבֵּד אֶת כָּל הַיְּהוּדִים מִנַּעַר וְעַד זָקֵן טַף וְנָשִׁים...

השהיית התגובה מתוך הרגש.

  השהיית התגובה הרגעה והכנת תוכנית פעולה היא הדרך המומלצת בתורה במקרים של קושי לווסת רגשות: יֶרַח יָמִים (השהה את הפעולה, המתן), וְאַחַר כֵּן תָּבוֹא אֵלֶיהָ (אליה? אל אישה יפה או אל כל מצב ואירוע המפתים אותך להגיב מבלי לחשוב)... וְהָיָה אִם לֹא חָפַצְתָּ בָּהּ וְשִׁלַּחְתָּהּ לְנַפְשָׁהּ, (לא תממש את הרגש והרצון) כך גם במצב בו יהיה לאדם שני בנים. חלוקת הרכוש תהיה על פי עקרון הצדק ולא הרגש. אם בן האישה השנואה הוא הבכור, הוא לא יקבל פחות ממה שמגיע לו. לֹא יוּכַל לְבַכֵּר אֶת בֶּן הָאֲהוּבָה עַל פְּנֵי בֶן הַשְּׂנוּאָה הַבְּכֹר.

   יצר או רגש אינו אמור להפעיל אותנו. הוא כן אמור להזמין אותנו לבחון במציאות אם אכן יש סכנה שיש להיזהר מפניה, או שיש משהו לקנות לעצמנו. שמואל בר נחמן התייחס לפסוק מבראשית וַיַּרְא אֱלֹהִים אֶת כָּל אֲשֶׁר עָשָׂה וְהִנֵּה טוֹב מְאֹד. לדעתו, בטוב מאד כלולים הטוב והרע. במילים אחרות, יצרים ורגשות הם המניעים אותנו לפעול בעולם, אבל בשילוב עם השכל, כלומר פעולה מתוך תוכנית: אילולי יצר הרע לא בנה אדם בית ולא נשא אישה ולא הוליד ולא חרש בשדה.

זהות עצמית בנויה על מעגלי שייכות

   זהות מורכבת משייכות למעגלי שייכות שונים. מצוות הכלאיים והשעטנז מזכירים לנו להיות ברורים במעגלי השייכות שלנו. לֹא תִזְרַע כַּרְמְךָ כִּלְאָיִם... לֹא תַחֲרֹשׁ בְּשׁוֹר וּבַחֲמֹר יַחְדָּו. לֹא תִלְבַּשׁ שַׁעַטְנֵז צֶמֶר וּפִשְׁתִּים יַחְדָּו.

   על שייכות אנושית קראנו בספר בראשית: זֶה סֵפֶר תּוֹלְדֹת אָדָם בְּיוֹם בְּרֹא ה' אָדָם בִּדְמוּת ה' עָשָׂה אֹתוֹ. זָכָר וּנְקֵבָה בְּרָאָם וַיְבָרֶךְ אֹתָם וַיִּקְרָא אֶת שְׁמָם אָדָם בְּיוֹם הִבָּרְאָם.

   על שייכות מגדרית נאמר: לֹא יִהְיֶה כְלִי גֶבֶר עַל אִשָּׁה וְלֹא יִלְבַּשׁ גֶּבֶר שִׂמְלַת אִשָּׁה...

   על שייכות משפחתית: כִּי יֵשְׁבוּ אַחִים יַחְדָּו וּמֵת אַחַד מֵהֶם וּבֵן אֵין לוֹ לֹא תִהְיֶה אֵשֶׁת הַמֵּת הַחוּצָה לְאִישׁ זָר. יְבָמָהּ יָבֹא עָלֶיהָ וּלְקָחָהּ לוֹ לְאִשָּׁה. וְהָיָה הַבְּכוֹר אֲשֶׁר תֵּלֵד, יָקוּם עַל שֵׁם אָחִיו הַמֵּת וְלֹא יִמָּחֶה שְׁמוֹ מִיִּשְׂרָאֵל.

   על שייכות היהודית: באמצעות מנהגים של העם היהודי. הנה כמה דוגמאות:

   לבישת ציצית: גְּדִלִים תַּעֲשֶׂה לָּךְ עַל אַרְבַּע כַּנְפוֹת כְּסוּתְךָ אֲשֶׁר תְּכַסֶּה בָּהּ. הציצית היא תזכורת לתורת החיים שנתן ה'.

   חינוך: כִּי יִהְיֶה לְאִישׁ בֵּן סוֹרֵר וּמוֹרֶה אֵינֶנּוּ שֹׁמֵעַ בְּקוֹל אָבִיו וּבְקוֹל אִמּוֹ וְיִסְּרוּ אֹתוֹ וְלֹא יִשְׁמַע אֲלֵיהֶם. וְתָפְשׂוּ בוֹ אָבִיו וְאִמּוֹ וְהוֹצִיאוּ אֹתוֹ אֶל זִקְנֵי עִירוֹ...

יושר והגינות      

   לֹא יוּמְתוּ אָבוֹת עַל בָּנִים וּבָנִים לֹא יוּמְתוּ עַל אָבוֹת אִישׁ בְּחֶטְאוֹ יוּמָתוּ. לא נפריע לאחרים: לֹא תַחְסֹם שׁוֹר בְּדִישׁוֹ... נקיים הבטחות: כִּי תִדֹּר נֶדֶר לַה' אֱלֹהֶיךָ לֹא תְאַחֵר לְשַׁלְּמוֹ... מוֹצָא שְׂפָתֶיךָ תִּשְׁמֹר... מסחר הגון: לֹא יִהְיֶה לְךָ בְּבֵיתְךָ אֵיפָה וְאֵיפָה גְּדוֹלָה וּקְטַנָּה. אֶבֶן שְׁלֵמָה וָצֶדֶק יִהְיֶה לָּךְ אֵיפָה שְׁלֵמָה וָצֶדֶק יִהְיֶה לָּךְ... כִּי תִבְנֶה בַּיִת חָדָשׁ וְעָשִׂיתָ מַעֲקֶה לְגַגֶּךָ, על מנת למנוע נפילה.

חמלה

  נעזור לנֹפְלִים בַּדֶּרֶךְ גם חיה וגם אדם. נלווה בריבית נמוכה, כדי שיגדל הסיכוי להשיב את החוב. לֹא תַעֲשֹׁק שָׂכִיר, עָנִי וְאֶבְיוֹן... לא נלין את שכר הפועל בְּיוֹמוֹ תִתֵּן שְׂכָרוֹ וְלֹא תָבוֹא עָלָיו הַשֶּׁמֶשׁ... לא נטה מִשְׁפַּט גֵּר יָתוֹם. וְלֹא נחבול בֶּגֶד אַלְמָנָה... לַגֵּר לַיָּתוֹם וְלָאַלְמָנָה יהיו שאריות קְצִירְךָ... זֵיתְךָ... כַּרְמְךָ...

אם תיקח עֲבֹט (ערבון עבור הלוואה), לֹא תָבֹא אֶל בֵּיתוֹ (לגבות את החוב) לַעֲבֹט עֲבֹטוֹ (כדי לא להעליבו). בַּחוּץ תַּעֲמֹד. וְאִם אִישׁ עָנִי הוּא לֹא תשתמש בערבון, אם הוא שמיכה. הָשֵׁב תָּשִׁיב לוֹ אֶת הָעֲבוֹט כְּבוֹא הַשֶּׁמֶשׁ וְשָׁכַב בשמיכתו...

טיפול קוגניטיבי התנהגותי:

וויסות רגשות: נתאמן בהשהיית התגובה בזמן סערת רגשות, נרגע ואז נכין תוכנית פעולה שתהיה בה פשרה.

זהות אישית: נחתור לשלום פנימי בין מעגלי השייכות השונים אליהם אנו משתייכים.

יושר והגינות: הקיים הבטחות, נמלא חובות, ניזהר מפגיעה.

חמלה: נעזרו לחלשים.

תגובות

הוספת תגובה

אין עדיין תגובות למאמר זה.

צרו קשר

שלח תגובה, שאלה, הצעה למאמר שענין אותך לכתובת isas.eshet@gmail.com


×Avatar
זכור אותי
שכחת את הסיסמא? הקלידו אימייל ולחצו כאן
הסיסמא תשלח לתיבת הדוא"ל שלך.