לרפא את יצירי כפיך

1בראשית. עקרונות הפסיכותרפיה, בריאת עולם אחרי חורבן

פרשת בראשית פותחת את פרשות השבוע בקריאה לברוא עולם טוב יותר. כך גם מציעה הפסיכותרפיה. המטופל יגבש דרך לבריאת עולם טוב יותר עבורו ויהיה הוא עצמו טוב יותר לסביבתו. זהו גן העדן בו נוכל לחיות, עליו נשמור ואותו נעבוד. מגן העדן אנו עלולים להיות גם מגורשים שוב ושוב.
תאריך פרסום: 26/7/2009

פרשת בראשית.

עקרונות הפסיכותרפיה. בריאת עולם אחרי חורבן

יששכר עשת, "לרפא את יצירי כפיך" http://www.hebpsy.net/isaschar


   אדם בא לטיפול. וְהָאָרֶץ (שלו) הָיְתָה (ל)תוֹהוּ וָבוֹהוּ וְחשֶׁךְ עַל פְּנֵי (ה)תְהוֹם (בה הוא שרוי)... (האם יש) רוּחַ אֱלוֹהִים מְרַחֶפֶת עַל פְּנֵי הַמָּיִם (שמאיימים להטביע אותו?) או שמא יש רוח אחרת?

  "בְּרֵאשִׁית בָּרָא אֱלוֹהִים אֵת הַשָּׁמַיִם וְאֵת הָאָרֶץ" רבי אבהו טוען כי אלוהים היה בורא עולמות ומחריבן בונה עולמות ומחריבן, עד שברא את העולם הזה ורווח לו (בראשית רבה פרשה ט'). ברגע זה "וַיַּרְא אֱלהִים אֶת כָּל אֲשֶׁר עָשָׂה וְהִנֵּה טוֹב מְאד וַיְהִי עֶרֶב וַיְהִי בוֹקֶר יוֹם הַשִּׁשִּׁי."   

  מה נוכל ללמוד מהדרך שבה אלוהים ברא את העולם על הדרך הטיפולית שבה נסייע למטופל שלנו לבנות את עולמו הנחרב מחדש?

   א. נגלה לו את האור, את התקווה שתובדל מן החושך והייאוש: וַיּאמֶר אֱלוֹהִים יְהִי אוֹר וַיְהִי אוֹר... וַיַּרְא אֱלוֹהִים אֶת הָאוֹר, (את התקווה) כִּי טוֹב וַיַּבְדֵּל אֱלוֹהִים בֵּין הָאוֹר וּבֵין הַחשֶׁךְ, (בין התקווה לייאוש).

   ב. נסייע לו לראות את החלק העליון של עולמו, את השמיים, משם יוכל לכוון לזהות את ייעודו ואת משמעות חייו על פני האדמה. "וַיאמֶר אֱלוֹהִים יְהִי רָקִיעַ בְּתוֹךְ הַמָּיִם (כדי שיהיה לאן לשאוף, לאן להרקיע לשחקים) וִיהִי מַבְדִּיל בֵּין מַיִם (שהם תורת החיים שניתנה משמיים, כמו מי חיים בשמים), לָמָיִם (שהם מי החיים החומריים)."

   ג. נסייע לו לחזק את עמידתו על פני האדמה, היבשה ולהוקיר את המציאות החומרית כעוגן הכרחי. וַיּאמֶר אֱלוֹהִים, יִקָּווּ הַמַּיִם מִתַּחַת הַשָּׁמַיִם אֶל מָקוֹם אֶחָד וְתֵרָאֶה הַיַּבָּשָׁה. וַיְהִי כֵן."

   ד. ניתן בידיו כלים לאכלס את עולמו בקשרים חדשים, משמעותיים והמשכיים. "וַיאמֶר אֱלוֹהִים תַּדְשֵׁא הָאָרֶץ דֶּשֶׁא עֵשֶׂב, (כפי שמתבטא רבי נחמן מברסלב שהמשיל כל עשב ועשב לאדם)... מַזְרִיעַ זֶרַע עֵץ פְּרִי עוֹשֶׂה פְּרִי לְמִינוֹ אֲשֶׁר זַרְעוֹ בוֹ עַל הָאָרֶץ (כלומר המשכיות הזמן שמאפשר לראות בסוף תהליך את הפרי ולהתנחם בעובדה שילדינו ימשיכו את דרכנו אותה לא עלינו לסיים כדברי רבי טרפון: "לא עָלֶיךָ הַמְּלָאכָה לִגְמוֹר...(אבות ב' ט"ז)". וַיְהִי כֵן."

   ה. נסייע לו בבניית סדר יום וסדר חיים, שהם המסגרת המאפשרת תכנון וחיסכון בכוחותנו. "וַיאמֶר אֱלוֹהִים יְהִי מְאוֹרוֹת בִּרְקִיעַ הַשָּׁמַיִם לְהַבְדִּיל בֵּין הַיּוֹם וּבֵין הַלָּיְלָה וְהָיוּ לְאוֹתוֹת וּלְמוֹעֲדִים וּלְיָמִים וְשָׁנִים."

   ו. נצביע בפניו על האפשרות לזהות את החלקים החייתיים התוקפניים החשובים כל כך להישרדות. "וַיאמֶר אֱלוֹהִים יִשְׁרְצוּ הַמַּיִם שֶׁרֶץ נֶפֶשׁ חַיָּה וְעוֹף יְעוֹפֵף עַל הָאָרֶץ עַל פְּנֵי רְקִיעַ הַשָּׁמָיִם."

   ז. הוא ילמד לזהות את החלק הנפשי שבו, את הניצוץ האלוהי. כך הוא יוכל להתעלות מעבר ליום יום, לשלוט ביצריו. כך תפתח בפניו האפשרות להגיע לעולמות העליונים למימוש ייעודו ולבניית חיים בעלי משמעות. "וַיּאמֶר אֱלוֹהִים תּוֹצֵא הָאָרֶץ נֶפֶשׁ חַיָּה לְמִינָהּ... וַיּאמֶר אֱלוֹהִים נַעֲשֶׂה אָדָם בְּצַלְמֵנוּ כִּדְמוּתֵנוּ וְיִרְדּוּ בִדְגַת הַיָּם וּבְעוֹף הַשָּׁמַיִם וּבַבְּהֵמָה... (האדם בצלם אלוהים יוכל למשול בחלקים החייתים היצריים שבתוכו ולהפעילם לטובתו ולטובת העולם בו הוא חי).

 

   כך יצא המטופל לפגוש שוב את גן העדן שהוא עולמנו ואת גן העדן הפרטי שיבנה בעזרת השם. "וַיִּטַּע ה' אֱלוֹהִים גַּן בְּעֵדֶן... (שיש בו אפשרות לדעת את הטוב ואת הרע). וַיַּצְמַח ה' אֱלוֹהִים מִן הָאֲדָמָה כָּל עֵץ נֶחְמָד לְמַרְאֶה וְטוֹב לְמַאֲכָל וְעֵץ הַחַיִּים בְּתוֹךְ הַגָּן וְעֵץ הַדַּעַת טוֹב וָרָע... (יש גם מקור אנרגיה לגן העדן הזה) וְנָהָר יוֹצֵא מֵעֵדֶן לְהַשְׁקוֹת אֶת הַגָּן...". "...וַיִּקַּח ה' אֱלוֹהִים אֶת הָאָדָם וַיַּנִּחֵהוּ בְגַן עֵדֶן לְעָבְדָהּ וּלְשָׁמְרָהּ. (האדם היוצא מטיפול נפשי בעזרת השם ישוב אל גן העדן שלו.)"

  האם ישכיל אדם זה לשמור על גן העדן שלו או שמא הוא עלול שוב להיות מגורש ממנו? "וַיְגָרֶשׁ אֶת הָאָדָם וַיַּשְׁכֵּן מִקֶּדֶם לְגַן עֵדֶן אֶת הַכְּרֻבִים וְאֵת לַהַט הַחֶרֶב הַמִּתְהַפֶּכֶת לִשְׁמוֹר אֶת דֶּרֶךְ עֵץ הַחַיִּים. (החרב המתהפכת היא יצר התוקפנות שיכולה לבנות ולהחריב, לשמור ולפגוע בדרך החיים.)"

מִי ייִתֵּן וְהָיָה לְבָבָנו

פתוח ללמוד מדרך השם כיצד לברוא טוב מחודש,

לְמַעַן יִיטַב לנו ולילדנו לְעוֹלָם

 

 

באמצעות לחיצה על "הוסף תגובה" בסוף המאמר, אשמח כמיטב יכולתי

לענות על שאלות, להיענות לבקשות ולהתייחס לתגובות.

 

 

תגובות

הוספת תגובה

אין עדיין תגובות למאמר זה.

צרו קשר

שלח תגובה, שאלה, הצעה למאמר שענין אותך לכתובת isas.eshet@gmail.com


×Avatar
זכור אותי
שכחת את הסיסמא? הקלידו אימייל ולחצו כאן
הסיסמא תשלח לתיבת הדוא"ל שלך.