פסיכותרפיה וריפוי ברוח יהודית


חזרה לפורום

פסיכותרפיה וריפוי ברוח יהודית


רמת אבטחה: פתוח לכולם (השתתפות לחברים שנרשמו בלבד)

תגיות נושא: מחלות נפש | מידע למטופל | דת ואמונה | היסטוריה | פסיכולוגיה יהודית | טיפול משפחתי | תרבות ואמנות | מיתוסים ואגדות
חיפוש   

תצוגה 
מערכת 'בינינו' מזמינה אתכם.ן לשלוח תקצירים בני 200 מילים לקראת הגיליון הקרוב.
לחצו כאן להוספת מודעה מיידית
מנהלי הפורום מנהלי הפורום
כעת בפורום כעת בפורום   [כל ההודעות...]
ליששכר - איש הרוח
קבצים קבצים
דפיות פורום דפיות פורום  [+] הוסף דפית
 אתרי פסיכויהדות
 בטיחות בדרכים
 חגים וערכים
 חינוך ברוח יהודית על פי דר' יאיר כספי ויששכר עשת
 טיפול פסיכולוגי יהודי
 מטפלים ברוח יהודית
 ניצנים אחרי קטיף, סיוע למפונים
 ספרי פסיכו. יהדות
 פרשת השבוע
 ראש חודש
 שאלוני ד"ר יאיר כספי, אונ. תל אביב, המרכז למורשת היהדות, התכנית לפסיכולוגיה ביהדות.
 שבת
 שמירת הלשון
 תוכנית המדרגות. מאת דר יאיר כספי
 

 

     בין שמים לארץ   

 

 

סקר בYNET מ2006

לשאלה "האם אתה מאמין שאלוהים בהגדרתו הדתית קיים?" השיבו 71% בחיוב ו-29% בשלילה. 100% מהדתיים, יחד עם 91% מהמסורתיים ו-47% מהחילונים מאמינים בקיומו של האל. מה שאומר שכמחצית ממי שמגדירים עצמם "חילונים" מאמינים בקיום אלוהים.

 פסיכותרפיה וריפוי ברוח יהודית 1

      

 

משנה מסכת אבות פרק א

(יב)...הִלֵּל אוֹמֵר, הֱוֵי מִתַּלְמִידָיו שֶׁל אַהֲרֹן, אוֹהֵב שָׁלוֹם וְרוֹדֵף שָׁלוֹם, אוֹהֵב אֶת הַבְּרִיּוֹת וּמְקָרְבָן לַתּוֹרָה:

(יד) הוּא הָיָה אוֹמֵר, אִם אֵין אֲנִי לִי, מִי לִי. וּכְשֶׁאֲנִי לְעַצְמִי, מָה אֲנִי. וְאִם לֹא עַכְשָׁיו, אֵימָתָי:

(טו) שַׁמַּאי אוֹמֵר, עֲשֵׂה תוֹרָתְךָ קֶבַע. אֱמוֹר מְעַט וַעֲשֵׂה הַרְבֵּה, וֶהֱוֵי מְקַבֵּל אֶת כָּל הָאָדָם בְּסֵבֶר פָּנִים יָפוֹת:

 

 

 

    
 

פרשת השבוע למבוגרים וילדים, לשיחה במשפחה ובין חברים.

פרשת בשלח י"ג י"ז – י"ז

 

תקציר פרשת בשלח שמות י"ג י"ז – י"ז

   בני ישראל מתחילים את מסעם לארץ כנען. ה' הולך לפניהם ביום בעמוד ענן ובלילה בעמוד האש להאיר להם ללכת יומם ולילה.

פרעה מתחרט על ששחרר את בני ישראל ומחליט לרדוף אחריהם ולהשיבם למצריים. בני ישראל נבהלים בראותם את צבא מצריים ומוכנים לשוב למצריים לעבדותם ורק לא למות במדבר. אלוהים בוקע את הים, בני ישראל עוברים והמצרים הדולקים בעקבותיהם טובעים.

   משה שר שירת תודה לה' ומסע בני ישראל נמשך.

   במרה לא מצאו מים ושוב הם צועקים לה'. אלוהים מציע לבני ישראל להאמין בדרכו, כי הוא רופאם. במדבר סין שוב  מתלוננים בני ישראל והפעם על רעב. אלוהים מוריד להם מן השמיים מן ושליו שהם בשר ולחם.

   בני ישראל מצווים ללקוט בדיוק לפי צורכם ורק ביום שישי ללקוט פעמיים כדי שלא יעבדו בשבת.

   ברפידים שוב בני ישראל מתלוננים על צמא.

   בהמשך, עמלק נלחמים נגד בני ישראל ובני ישראל מנצחים בקרב בסיוע אלוהים. בני ישראל מצווים למחות את זכר עמלק מתחת לשמיים.

שבת שירה

   מנהג יפה ומיוחד בשבת שירה והוא, שנוהגים אחרי האוכל בשבת בבוקר, לאסוף את פירורי הלחם ולפזר אותם בחוץ בשביל הציפורים. האגדה מספרת, שכאשר התחילו בני ישראל ללכת במדבר סיני לארץ ישראל, נתן ה' את המן מהשמים. אבל ה' ציווה שבשבת לא יצאו ללקוט מהמן כי בשבת אין ללקוט וגם לא ירד מן מן השמים. בתורה מסופר שהיו אנשים שאינם מאמינים והם יצאו בשבת בבוקר ללקוט מן, ולהפתעתם, לא מצאו מן. האגדה מספרת, שאותם אנשים לא לקחו סיכונים, ומאחר שחששו שבאמת לא ירד מן בשבת כפי שה' אמר, והם בכל זאת רצו להראות שה' לא אמין, אזי בליל שבת כשכולם ישנו, הם יצאו

ופזרו מן מחוץ למחנה. מה עשה ה', שלח את הציפורים הקמות מוקדם בבוקר והן
"חיסלו" את כל במן שפיזרו אותם רשעים. לכבוד מעשה זה של הציפורים,
מפזרים להם פירורים בשבת שירה.

 

פרשות אור וחושך השבוע ליהדות, לציונות  ולישראל.  פברואר 2007

   עצרת האו"ם בניו-יורק קיבלה אתמול החלטה גורפת נגד הכחשת השואה מכל סוג שהוא. המהלך נחשב כתשובה עולמית לועידת הכחשת השואה שהתקיימה לפני כחודשיים בטהרן. שגריר ישראל באו"ם, דני גילרמן, פנה בנאומו בעצרת לניצולי השואה ואמר: "היום מחזירים לכם את ההיסטוריה שניסו לשדוד מכם".

   הטרור הגיע לאילת: שלושה הרוגים בפיגוע מחבל מתאבד שפוצץ עצמו ליד אחת המאפיות בשכונת איזידור. "כל החלונות רעדו"

   מינויו האפשרי של ח"כ ראלב מג'אדלה לשר התרבות, המדע והספורט, הוא תקדים בתולדות הפוליטיקה הערבית בישראל.

   נמשך עימותים בין פתח לחמאס. לפחות ארבעים אנשים נהרגו.

   התחדשו הגשמים מצפון הארץ ועד צפון הנגב.

   שלושת השופטים קבעו פה אחד: במעשה "יש את כל האלמנטים של עבירת מין"; המעשה של רמון לא היה טעות, אלא נבע מ"אדישות לרצון המתלוננת". חזרנו לנורמות הטובות והישנות של קירבה בין גבר ואישה. רומנטיקה של איטיות, של דיבור מלטף, של יד ביד, עם כבוד רב לאחר ולב פועם.

 

שבת שלום 

יששכר 

הצרכים הבסיסיים של אלו שאנו אחראים ומנהיגים אותם.

 

   בני ישראל מתחילים את מסעם לארץ המובטחת. בפרשה זו מתברר לכל מנהיג והורה, מהם הצרכים הבסיסיים של מונהג וילד בדרכו למסע חייו להגשמת חלומו, חזונו, שליחותו.

   1. משהו להנחות אותך יומם ולילה. ספר שמות פרק יג  (כ) וַיִּסְעוּ מִסֻּכֹּת וַיַּחֲנוּ בְאֵתָם בִּקְצֵה הַמִּדְבָּר: (כא) וַה' הֹלֵךְ לִפְנֵיהֶם יוֹמָם בְּעַמּוּד עָנָן לַנְחֹתָם הַדֶּרֶךְ וְלַיְלָה בְּעַמּוּד אֵשׁ לְהָאִיר לָהֶם לָלֶכֶת יוֹמָם וָלָיְלָה: (כב) לֹא יָמִישׁ עַמּוּד הֶעָנָן יוֹמָם וְעַמּוּד הָאֵשׁ לָיְלָה לִפְנֵי הָעָם:

   2. מים לשתות:  ספר שמות פרק טו (כד) וַיִּלֹּנוּ הָעָם עַל משֶׁה לֵּאמֹר מַה נִּשְׁתֶּה: (כה) וַיִּצְעַק אֶל ה' וַיּוֹרֵהוּ ה' עֵץ וַיַּשְׁלֵךְ אֶל הַמַּיִם וַיִּמְתְּקוּ הַמָּיִם שָׁם שָׂם לוֹ חֹק וּמִשְׁפָּט וְשָׁם נִסָּהוּ: שמות פרק יז  (ה) וַיֹּאמֶר ה' אֶל משֶׁה עֲבֹר לִפְנֵי הָעָם וְקַח אִתְּךָ מִזִּקְנֵי יִשְׂרָאֵל וּמַטְּךָ אֲשֶׁר הִכִּיתָ בּוֹ אֶת הַיְאֹר קַח בְּיָדְךָ וְהָלָכְתָּ: (ו) הִנְנִי עֹמֵד לְפָנֶיךָ שָּׁם עַל הַצּוּר בְּחֹרֵב וְהִכִּיתָ בַצּוּר וְיָצְאוּ מִמֶּנּוּ מַיִם וְשָׁתָה הָעָם וַיַּעַשׂ כֵּן משֶׁה לְעֵינֵי זִקְנֵי יִשְׂרָאֵל:

   3. רפואה: שמות ט"ו (כו) וַיֹּאמֶר אִם שָׁמוֹעַ תִּשְׁמַע לְקוֹל ה' אֱלֹהֶיךָ וְהַיָּשָׁר בְּעֵינָיו תַּעֲשֶׂה וְהַאֲזַנְתָּ לְמִצְוֹתָיו וְשָׁמַרְתָּ כָּל חֻקָּיו כָּל הַמַּחֲלָה אֲשֶׁר שַׂמְתִּי בְמִצְרַיִם לֹא אָשִׂים עָלֶיךָ כִּי אֲנִי ה' רֹפְאֶךָ:

   4. לחם ובשר. שמות פרק טז (יב) שָׁמַעְתִּי אֶת תְּלוּנֹּת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל דַּבֵּר אֲלֵהֶם לֵאמֹר בֵּין הָעַרְבַּיִם תֹּאכְלוּ בָשָׂר וּבַבֹּקֶר תִּשְׂבְּעוּ לָחֶם וִידַעְתֶּם כִּי אֲנִי ה' אֱלֹהֵיכֶם: (יג) וַיְהִי בָעֶרֶב וַתַּעַל הַשְּׂלָו וַתְּכַס אֶת הַמַּחֲנֶה וּבַבֹּקֶר הָיְתָה שִׁכְבַת הַטָּל סָבִיב לַמַּחֲנֶה: (יד) וַתַּעַל שִׁכְבַת הַטָּל וְהִנֵּה עַל פְּנֵי הַמִּדְבָּר דַּק מְחֻסְפָּס דַּק כַּכְּפֹר עַל הָאָרֶץ: (טו) וַיִּרְאוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל וַיֹּאמְרוּ אִישׁ אֶל אָחִיו מָן הוּא כִּי לֹא יָדְעוּ מַה הוּא וַיֹּאמֶר משֶׁה אֲלֵהֶם הוּא הַלֶּחֶם אֲשֶׁר נָתַן ה' לָכֶם לְאָכְלָה:

   5. שבת למנוחה: שמות ט"ז(כג) וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם הוּא אֲשֶׁר דִּבֶּר ה' שַׁבָּתוֹן שַׁבַּת קֹדֶשׁ לַה' מָחָר אֵת אֲשֶׁר תֹּאפוּ אֵפוּ וְאֵת אֲשֶׁר תְּבַשְּׁלוּ בַּשֵּׁלוּ וְאֵת כָּל הָעֹדֵף הַנִּיחוּ לָכֶם לְמִשְׁמֶרֶת עַד הַבֹּקֶר: (כט) רְאוּ כִּי ה' נָתַן לָכֶם הַשַּׁבָּת עַל כֵּן הוּא נֹתֵן לָכֶם בַּיּוֹם הַשִּׁשִּׁי לֶחֶם יוֹמָיִם שְׁבוּ אִישׁ תַּחְתָּיו אַל יֵצֵא אִישׁ מִמְּקֹמוֹ בַּיּוֹם הַשְּׁבִיעִי: (ל) וַיִשְׁבְּתוּ הָעָם בַּיּוֹם הַשְּׁבִעִי:

   6. יכולת להגנה עצמית מאויבים: ספר שמות פרק יז (ח) וַיָּבֹא עֲמָלֵק וַיִּלָּחֶם עִם יִשְׂרָאֵל בִּרְפִידִם: (ט) וַיֹּאמֶר משֶׁה אֶל יְהוֹשֻׁעַ בְּחַר לָנוּ אֲנָשִׁים וְצֵא הִלָּחֵם בַּעֲמָלֵק מָחָר אָנֹכִי נִצָּב עַל רֹאשׁ הַגִּבְעָה וּמַטֵּה הָאֱלֹהִים בְּיָדִי:

 

   וכל השאר מותרות.

   ועל אנו מתלוננים? על המותרות? על הצרכים הבסיסיים? 

  הנהגה מתוקנת והורים טובים אמורים לספק צרכים בסיסיים של אוכל, שתייה, רפואה, ביטחון ומנוחה לאזרחים ולילדים.

שבוע טוב

יששכר

שירי תודה וברכה

   בפרשה ובהפטרת הפרשה שני שירי תודה. שמות פרק טו (א) אָז יָשִׁיר משֶׁה וּבְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶת הַשִּׁירָה הַזֹּאת לַה' וַיֹּאמְרוּ לֵאמֹר אָשִׁירָה לַּה' כִּי גָאֹה גָּאָה סוּס וְרֹכְבוֹ רָמָה בַיָּם: (ב) עָזִּי וְזִמְרָת יָהּ וַיְהִי לִי לִישׁוּעָה זֶה אֵלִי וְאַנְוֵהוּ אֱלֹהֵי אָבִי וַאֲרֹמֲמֶנְהוּ: שופטים פרק ה (א) וַתָּשַׁר דְּבוֹרָה וּבָרָק בֶּן אֲבִינֹעַם בַּיּוֹם הַהוּא לֵאמֹר: (ב) בִּפְרֹעַ פְּרָעוֹת בְּיִשְׂרָאֵל בְּהִתְנַדֵּב עָם בָּרְכוּ ה': (ג) שִׁמְעוּ מְלָכִים הַאֲזִינוּ רֹזְנִים אָנֹכִי לַה' אָנֹכִי אָשִׁירָה אֲזַמֵּר לַה' אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל: (ד) ה' בְּצֵאתְךָ מִשֵּׂעִיר בְּצַעְדְּךָ מִשְּׂדֵה אֱדוֹם אֶרֶץ רָעָשָׁה גַּם שָׁמַיִם נָטָפוּ גַּם עָבִים נָטְפוּ מָיִם:

   לכבוד חודש שבט לכבוד טו בשבט הקרב ובא. נחמד לברך ולהודות, כל אחד בשפתו. הנה דוגמאות של שירי תודה וברכה. שתפו משפחה וחברים ואותנו אותנו בשירי ברכה ותודה שלכם.

   אל העין / אוריאל אופק: על הרים עולה הבוקר, בשבילים רועה יורדה, עדרים כיתרו השוקת, בהמית תודה. מכדך רועה - מים גמעתי, בקולך רועה - זמר שמעתי, חלילך בתי - לי ינגן עוד, ומראך בתי - בי יתרונן עוד...

   אני עושה לי מנגינות / חיים חפר: אני עושה לי מנגינות ממיתרים...אני עושה לי מנגינות מחלומות...עופו, עופו מנגינות, ושיר אל שיר יגש, בין סולמות וחלונות, אתן שרות, אתן בונות, בונות את המקדש, בונות את המקדש. אני עושה לי מנגינות מן התפילות. מן התפילות האצילות, אשר בשערים עולות, נושאות תודה, נושאות תחינות...אני עושה לי מנגינות מצעדים...אני עושה לי מנגינות מאבנים.

   בואו ונרים כוסית / אריק איינשטיין: בואו ונרים כוסית לחיי כל עם ישראל, בואו ונרים כוסית ונשיר אל אל ישראל, נשיר עם כל החיילים, הנה מה טוב ומה נעים, נשיר על ששת הימים, ימים גדולים ונפלאים...

   היום היום / דודו ברק: היום, ביום הזה ממש, אני כבר לא עצוב כל כך, אני כבר לא עצוב כל כך, אני יודע היום...תן לנו לחיות היום מהתחלה, תן לנו מהתחלה ועד הסוף, ואז תראה איך שאני הולך, יפה בתלם והולך, והולך והולך והולך...היום אני אולי נרגש, אני אומר תפילת תודה, אמרי שאין זו אגדה, אמרי בשקט היום.

   הללויה / שמרית אור: הללויה לעולם, הללויה ישירו כולם, במילה אחת בודדה, הלב מלא בהמון תודה, והולם גם הוא - איזה עולם נפלא...הללויה על הכל, הללו על מחר ואתמול, הללויה, ותנו יד ביד, ושירו מלב אחד - הללויה.

   עץ הכוכבים / לייב מורגנטוי: לסבי ישנה חצר ועץ אחד מופלא בה, אין כמוהו בעולם כך אומר לי סבא, לא פירות עליו צומחים כי הרי ממילא, הפירות סופם לרקוב מי צריך את אלה? זהו עץ של כוכבים מאירי עיניים, שם צומחים הם וגדלים כמו על השמיים, כשמראים לו תפוחים, כל תפוח דוב הוא, הוא מראה את כוכביו ואומר: מה טובו.

   שיר העבודה והמלאכה / ביאליק: מי יצילנו מרעב? ומי יאכילנו לחם רב? ומי ישקנו כוס חלב, ומי ישקנו כוס חלב? למי תודה, למי ברכה?- לעבודה ולמלאכה!...ומי נטע עצים בגן,
לפרי וצל, כל מין וזן, ובשדות זרע דגן, ובשדות זרע דגן? למי תודה, למי ברכה? לעבודה ולמלאכה!..על כן נעבוד, על כן נעמול, תמיד, בכל ימי החול. כבד העול, נעים העול! ובעת הפנאי נשיר בקול, שירי תודה, שירי ברכה, לעבודה ולמלאכה!

   שיר תודה / יצחק שנהר: ביכורים פרי הילולים, שי הבאנו, שי לעם. מן העמק וכרמלו, מצפון וגם מים. שאי תודה, אדמת מולדת, שא תודה, כל העמל, בכרמי שרון ונגב ועל שדמות יזרעאל.

 

   ומוסיף לנו ספר הזוהר על פרשת בשלח על שמחת עם ישראל לעזרת השם: "עזי וזמרת יה..." בזוהר, רבי חזקיה מזכיר לנו את הפסוק מספר משלי פרק יז פסוק (יז) "בְּכָל עֵת אֹהֵב הָרֵעַ וְאָח לְצָרָה יִוָּלֵד:" בכל עת אהב הרע, זה הקדוש ברוך הוא, שכתוב בו רעך ורע אביך אל תעזוב. בל נשכח ברגעי הניצחון את השגרה, את אהבת האחר באשר הוא אדם בכל עת וכמובן את אהבת אלוהים גם שאין ניצחונות ויש רק שיגרה.

 

פרשת השבוע למבוגרים וילדים, לשיחה במשפחה ובין חברים.

פרשת בשלח י"ג י"ז – י"ז תשס"ה

אומרים שירה בשבת שירה

בני ישראל יצאו ממצרים. הלכו ביבשה בתוך ים סוף. שבו טבעו המצרים הרודפים.

בקצב מואץ אחרי השואה, עם ישראל החל את דרכו להקמת מדינת ישראל. בני ישראל שיצאו ממצריים אמרו שירה. הלוחמים היהודים לחירות העם ולתקומת המולדת אחרי אלפיים שנות, אמרו שירה.

המקורות הבאים מתוך שירי מלחמת מהעצמאות מחפשים את הסימוכין שלהם הקרובים והרחוקים ברגעי יציאת מצריים בדרך אל הארץ המובטחת.

מוזמנים לקרוא ביחד והעשיר אותנו במקורות נוספים המצביעים על ההיבט האמוני של דור הלוחמים במלחמת העצמאות.

הלילה הוא ליל חניה

ליל חניה נתן אלתרמן ...ליל חניה. בקול דברים, בשחוק, בגדף בהמולת מלאכות הוא קם, הנה הנו. כמו פני עיר נבנית פניו של שדה קטל בהתפרש המחנה אשר דינו להיות שופך דם האדם ומגינו. ליל חניה, ליל זמר, ליל שחקים רקוע ליל רוב מלאכות חופזות, ליל אד מן הדוודים, ליל שמוסך את כישופה של רעות רוח בבניינה של ממלכה, ליל נדודים, ניצב פרוש על היחיד והגדודים... מתוך אשמורת ראשונה, בין חוף וגבע היה נשקף פתאום מראה המלחמה, כמו הווי צוען, חבוי יתד וחבל בו חירותם של מסעות וחירומם בו הכלים והחוקות בעירומם.
חמושים בנשק

שמות י"ג (יח) וַיַּסֵּב אֱלֹהִים אֶת הָעָם דֶּרֶךְ הַמִּדְבָּר יַם סוּף וַחֲמֻשִׁים עָלוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם:

שיר הפלמ"ח, זרובבל גלעד: ממטולה עד הנגב, מן הים עד המדבר -כל בחור וטוב – לנשק כל בחור על המישמר!

שיר השיירה, עלי מוהר: ונמשכת שיירה מן המאה שעברה, רחוקים כבר היוצאים, איכרים וחלוצים שעמלו עבדו בפרך, בלי לראות את סוף הדרך. ועכשיו עוברים אנחנו, לא שקטנו ולא נחנו, לא ימשיכו בלעדינו זוהי הרפתקת חיינו.
עמוד האש הענן והעשן

שמות י"ג (כ) וַיִּסְעוּ מִסֻּכֹּת וַיַּחֲנוּ בְאֵתָם בִּקְצֵה הַמִּדְבָּר: (כא) וַה' הֹלֵךְ לִפְנֵיהֶם יוֹמָם בְּעַמּוּד עָנָן לַנְחֹתָם הַדֶּרֶךְ וְלַיְלָה בְּעַמּוּד אֵשׁ לְהָאִיר לָהֶם לָלֶכֶת יוֹמָם וָלָיְלָה: (כב) לֹא יָמִישׁ עַמּוּד הֶעָנָן יוֹמָם וְעַמּוּד הָאֵשׁ לָיְלָה לִפְנֵי הָעָם:

הפלמחניק מחפש את המחר, חיים חפר: בזה היום הולך הוא בעשן ואש, והוא זוכר את הקרבות אשר עבר, אבל עם ערב, טרם קרב שוב יתחדש - תמיד, תמיד הוא מחפש את המחר.
מעבדות למדבר

שמות י"ד (ד) וְחִזַּקְתִּי אֶת לֵב פַּרְעֹה וְרָדַף אַחֲרֵיהֶם וְאִכָּבְדָה בְּפַרְעֹה וּבְכָל חֵילוֹ וְיָדְעוּ מִצְרַיִם כִּי אֲנִי ה' וַיַּעֲשׂוּ כֵן: (ה) וַיֻּגַּד לְמֶלֶךְ מִצְרַיִם כִּי בָרַח הָעָם וַיֵּהָפֵךְ לְבַב פַּרְעֹה וַעֲבָדָיו אֶל הָעָם וַיֹּאמְרוּ מַה זֹּאת עָשִׂינוּ כִּי שִׁלַּחְנוּ אֶת יִשְׂרָאֵל מֵעָבְדֵנוּ:

שיר השיירה, עלי מוהר: מגטאות ומחנות הגחנו, אל הביצות ואל הישימון הלכנו, מקצות ערב, מרוסיה ופולניה, הדלקנו אור גם בדימונה גם בדגניה.
הרוח המבקיעה ומחוללת ניסים.

שמות י"ד (יט) וַיִּסַּע מַלְאַךְ הָאֱלֹהִים הַהֹלֵךְ לִפְנֵי מַחֲנֵה יִשְׂרָאֵל וַיֵּלֶךְ מֵאַחֲרֵיהֶם וַיִּסַּע עַמּוּד הֶעָנָן מִפְּנֵיהֶם וַיַּעֲמֹד מֵאַחֲרֵיהֶם: (כ) וַיָּבֹא בֵּין מַחֲנֵה מִצְרַיִם וּבֵין מַחֲנֵה יִשְׂרָאֵל וַיְהִי הֶעָנָן וְהַחשֶׁךְ וַיָּאֶר אֶת הַלָּיְלָה וְלֹא קָרַב זֶה אֶל זֶה כָּל הַלָּיְלָה: (כא) וַיֵּט משֶׁה אֶת יָדוֹ עַל הַיָּם וַיּוֹלֶךְ ה' אֶת הַיָּם בְּרוּחַ קָדִים עַזָּה כָּל הַלַּיְלָה וַיָּשֶׂם אֶת הַיָּם לֶחָרָבָה וַיִּבָּקְעוּ הַמָּיִם:

יודקה, עודד אבישר: לפתע הבקיע נגון מפוחית בזמר בזמר בזמר יחיד. בקע אז הזמר, עלה ופשט, מתיל אל תיל שרים ועונים. ידע המשלט וידע כל אחד - זה יודקה דופק ניגונים... ועת שנדם הירי והסער מצאנו את יודקה מוטל על התל.  ביד מפוחית, יתומה ואילמת, דוממת כליל גבוה של אל. לפתע עם רוח המתה מפוחית בזמר יחיד. היה הניגון חרישי ועצוב כלחש שלכת עובר בגנים. ידעו ה"חבריה": למי שאהוב הרוח יהום נגונים.

אמונה שלמה בטוב.

שמות יד (כט) וּבְנֵי יִשְׂרָאֵל הָלְכוּ בַיַּבָּשָׁה בְּתוֹךְ הַיָּם וְהַמַּיִם לָהֶם חֹמָה מִימִינָם וּמִשְּׂמֹאלָם: (ל) וַיּוֹשַׁע ה' בַּיּוֹם הַהוּא אֶת יִשְׂרָאֵל מִיַּד מִצְרָיִם וַיַּרְא יִשְׂרָאֵל אֶת מִצְרַיִם מֵת עַל שְׂפַת הַיָּם: (לא) וַיַּרְא יִשְׂרָאֵל אֶת הַיָּד הַגְּדֹלָה אֲשֶׁר עָשָׂה ה' בְּמִצְרַיִם וַיִּירְאוּ הָעָם אֶת ה' וַיַּאֲמִינוּ בַּה' וּבְמשֶׁה עַבְדּוֹ:

הפלמחניק מחפש את המחר, חיים חפר: הוא מחפש את המחר, והוא ימצא אותו לבטח! מן המשלט, מן המדבר, הוא עוד יבוא, יבוא לפתע! כי הוא חותר אליו בלי הרף, למענו לוטש הוא חרב! על כן, בטרם ליל עבר - הוא מחפש את המחר.
נחישות האדם ונחישות האל

שמות י"ד (יג) וַיֹּאמֶר משֶׁה אֶל הָעָם אַל תִּירָאוּ הִתְיַצְּבוּ וּרְאוּ אֶת יְשׁוּעַת ה' אֲשֶׁר יַעֲשֶׂה לָכֶם הַיּוֹם כִּי אֲשֶׁר רְאִיתֶם אֶת מִצְרַיִם הַיּוֹם לֹא תֹסִפוּ לִרְאֹתָם עוֹד עַד עוֹלָם: (יד) ה' יִלָּחֵם לָכֶם וְאַתֶּם תַּחֲרִשׁוּן:

את חכי לי ואחזור,  שלמה דרורי: את חכי לי ואחזור, חי אחזורה, חי