פסיכותרפיה וריפוי ברוח יהודית


חזרה לפורום

פסיכותרפיה וריפוי ברוח יהודית


רמת אבטחה: פתוח לכולם (השתתפות לחברים שנרשמו בלבד)

תגיות נושא: מחלות נפש | מידע למטופל | דת ואמונה | היסטוריה | פסיכולוגיה יהודית | טיפול משפחתי | תרבות ואמנות | מיתוסים ואגדות
חיפוש   

תצוגה 
לחצו כאן להוספת מודעה מיידית
פרופיל מקצועי ופרטים ליצירת קשר, ברשימת חברי הקהילה בפסיכולוגיה עברית, 45ש"ח לחודש בתשלום שנתי
מנהלי הפורום מנהלי הפורום
כעת בפורום כעת בפורום   [כל ההודעות...]
ליששכר - איש הרוח
קבצים קבצים
דפיות פורום דפיות פורום  [+] הוסף דפית
 אתרי פסיכויהדות
 בטיחות בדרכים
 חגים וערכים
 חינוך ברוח יהודית על פי דר' יאיר כספי ויששכר עשת
 טיפול פסיכולוגי יהודי
 מטפלים ברוח יהודית
 ניצנים אחרי קטיף, סיוע למפונים
 ספרי פסיכו. יהדות
 פרשת השבוע
 ראש חודש
 שאלוני ד"ר יאיר כספי, אונ. תל אביב, המרכז למורשת היהדות, התכנית לפסיכולוגיה ביהדות.
 שבת
 שמירת הלשון
 תוכנית המדרגות. מאת דר יאיר כספי
 

 

     בין שמים לארץ   

 

 

סקר בYNET מ2006

לשאלה "האם אתה מאמין שאלוהים בהגדרתו הדתית קיים?" השיבו 71% בחיוב ו-29% בשלילה. 100% מהדתיים, יחד עם 91% מהמסורתיים ו-47% מהחילונים מאמינים בקיומו של האל. מה שאומר שכמחצית ממי שמגדירים עצמם "חילונים" מאמינים בקיום אלוהים.

 פסיכותרפיה וריפוי ברוח יהודית 1

      

 

משנה מסכת אבות פרק א

(יב)...הִלֵּל אוֹמֵר, הֱוֵי מִתַּלְמִידָיו שֶׁל אַהֲרֹן, אוֹהֵב שָׁלוֹם וְרוֹדֵף שָׁלוֹם, אוֹהֵב אֶת הַבְּרִיּוֹת וּמְקָרְבָן לַתּוֹרָה:

(יד) הוּא הָיָה אוֹמֵר, אִם אֵין אֲנִי לִי, מִי לִי. וּכְשֶׁאֲנִי לְעַצְמִי, מָה אֲנִי. וְאִם לֹא עַכְשָׁיו, אֵימָתָי:

(טו) שַׁמַּאי אוֹמֵר, עֲשֵׂה תוֹרָתְךָ קֶבַע. אֱמוֹר מְעַט וַעֲשֵׂה הַרְבֵּה, וֶהֱוֵי מְקַבֵּל אֶת כָּל הָאָדָם בְּסֵבֶר פָּנִים יָפוֹת:

 

 

 

    
 

פרשת השבוע למבוגרים וילדים, לשיחה במשפחה ובין חברים.

פרשת מקץ בראשית מ'- מ"ד י"ז 

חסוך שלא יחסר, עיקרון כלכלת משפחה מוסרי ברוח תורת החיים של אלוהים.

   פחדי פרעה הם פחדים שכולנו חווים. יש תקופות טובות בהן אנו זוכים לחסד ולשכר על עמלנו. אבל האפשרות שכל זה יילקח מאיתנו, מטרידות ומאיימות. ככל שאנו מטפסים במעלה ההצלחה, הפחדים גדלים. וגם הפוך, אנחנו רוצים להתקדם, להשיג דירה רכב. לצורך העניין אנו פועלים במדיניות של השקעות, כלומר לוקחים סיכון מחושב שנוכל להחזיר את ההלוואה. לקניית דירה או רכב. ככל שמסתכנים יותר הרוכש גדל ואיתו הפחדים שלא נוכל לעמוד בתשלומים.

   פרעה גילה אחריות כלפי עמו. הוא חיפש דרך למנוע את הרעה שעלולה הייתה להתרגש על ארצו. היה זה יוסף שידע ברוחו של אלוהים להציע את חכמת הכלכלה הפשוטה: "חסוך לעת צרה". על פי סיפור זה, תורת השם מציעה לנו את החיסכון לעתיד לבא ולעת צרה. זוהי גם דרכנו לחוות את ידיעת מגבלותינו ואת גבולות עוצם ידינו. כמה אנו חוסכים לעת צרה? לגמלאות? לרכישה יקרה? כמה אנו מוכנים להוריד ברמת חיינו ביום יום למען עתיד?

   פרעה המפוחד מחלומות קורא ליוסף. בראשית מ"א (יד) וַיִּשְׁלַח פַּרְעֹה וַיִּקְרָא אֶת יוֹסֵף וַיְרִיצֻהוּ מִן הַבּוֹר וַיְגַלַּח וַיְחַלֵּף שִׂמְלֹתָיו וַיָּבֹא אֶל פַּרְעֹה: (טו) וַיֹּאמֶר פַּרְעֹה אֶל יוֹסֵף חֲלוֹם חָלַמְתִּי וּפֹתֵר אֵין אֹתוֹ וַאֲנִי שָׁמַעְתִּי עָלֶיךָ לֵאמֹר תִּשְׁמַע חֲלוֹם לִפְתֹּר אֹתוֹ:

   פרשנות יוסף לחלומות תואמת את רוחה תורת החיים שציווה אלוהים כפי שאנו אומרים בתפילת עמידה: "כִי בְאוֹר פָּנֶיךָ נָתַתָּ לָּנוּ ה' אֱלֹהֵינוּ תּוֹרַת חַיִּים..." (טז) וַיַּעַן יוֹסֵף אֶת פַּרְעֹה לֵאמֹר בִּלְעָדָי אֱלֹהִים יַעֲנֶה אֶת שְׁלוֹם פַּרְעֹה: (כח) הוּא הַדָּבָר אֲשֶׁר דִּבַּרְתִּי אֶל פַּרְעֹה אֲשֶׁר הָאֱלֹהִים עֹשֶׂה הֶרְאָה אֶת פַּרְעֹה:

   יוסף מביע את פחדיו של כל בעל רכוש ושליטה. מה שיש עלול לא להיות.(כט) הִנֵּה שֶׁבַע שָׁנִים בָּאוֹת שָׂבָע גָּדוֹל בְּכָל אֶרֶץ מִצְרָיִם: (ל) וְקָמוּ שֶׁבַע שְׁנֵי רָעָב אַחֲרֵיהֶן וְנִשְׁכַּח כָּל הַשָּׂבָע בְּאֶרֶץ מִצְרָיִם וְכִלָּה הָרָעָב אֶת הָאָרֶץ: (לא) וְלֹא יִוָּדַע הַשָּׂבָע בָּאָרֶץ מִפְּנֵי הָרָעָב הַהוּא אַחֲרֵי כֵן כִּי כָבֵד הוּא מְאֹד:

   יוסף גיבש את יעוצו גם על פי תורת החיים של אלוהים. (לד) יַעֲשֶׂה פַרְעֹה וְיַפְקֵד פְּקִדִים עַל הָאָרֶץ וְחִמֵּשׁ אֶת אֶרֶץ מִצְרַיִם בְּשֶׁבַע שְׁנֵי הַשָּׂבָע: (לה) וְיִקְבְּצוּ אֶת כָּל אֹכֶל הַשָּׁנִים הַטֹּבוֹת הַבָּאֹת הָאֵלֶּה וְיִצְבְּרוּ בָר תַּחַת יַד פַּרְעֹה אֹכֶל בֶּעָרִים וְשָׁמָרוּ: (לו) וְהָיָה הָאֹכֶל לְפִקָּדוֹן לָאָרֶץ לְשֶׁבַע שְׁנֵי הָרָעָב אֲשֶׁר תִּהְיֶיןָ בְּאֶרֶץ מִצְרָיִם וְלֹא תִכָּרֵת הָאָרֶץ בָּרָעָב:

   פרעה מקבל את דברי יוסף שהם דברי אלוהים: (לז) וַיִּיטַב הַדָּבָר בְּעֵינֵי פַרְעֹה וּבְעֵינֵי כָּל עֲבָדָיו:

ובמשפחה שלנו? הצעת שלושה השלישים לתוכנית חיים כלכלית

   נחלק את ההכנסות שלנו לשלושה שלישים.

   שליש לצריכה וגמילות חסד: כיצד נחיה ביום יום? מה תהיה איכות חיינו החומרית? רמת חיינו? ומתוך כך גם המעשר לגמילות חסד שנתרום בכסף, בזמן  ובכוח לנזקקים.

   שליש להשקעות: נשקיע על ידי הלוואה כדי לרכוש דירה, רכב, עסק, חנות, מגרש, השכלה.

   שליש לחיסכון וביטוח לעתיד, לעת ירידה בכושר התפרנסות ולעת צרה: פנסיה, ביטוח חיים, ביטוח אובדן כושר עבודה,ביטוח רפואי.

 

   כל שינוי משנה משהו בחיים ומייצר בעיות אחרות.

   אם נצרוך יותר בהווה: איכות חיינו בעתיד תהיה נמוכה יותר, יהיו לנו בהווה יותר דאגות לעתיד, יהיה לנו בסיס חלש יותר כדי לספוג למכה כלכלית, יהיו פחות נכסים שמבססים אותנו. איכות החיים בהווה טובה, רווחה חומרית, הנאות רבות יותר בעכשיו וגם אפשרות ליותר גמילות חסד.

   אם נחסוך יותר: ההווה יהיה פחות מרווח, נשקיע פחות בנכסים אפשריים יקרים, נדאג פחות לעתיד ולמכה כלכלית אפשרית.

   אם נשקיע יותר בנכסים: ההווה יהיה פחות מרווח. העתיד יהיה פחות בטוח, אם כי נכסים נותנים הרגשת ביטחון כי הם ניתנים למימוש. הסיכון שניקח גדול יותר והדאגה לכושר החזר ההלוואות גדולה יותר.

 

   יוסף זיהה סימנים מוקדמים לצורך לחסכון גדול יותר. ואנחנו? איך נזהה את הסימנים על פי מה נחליט, לחסוך, להסתכן בהשקעות, לחיות את העכשיו?

חג אורים שמח

יששכר 

פרשת השבוע למבוגרים וילדים, לשיחה במשפחה ובין חברים.

פרשת מקץ בראשית מ'- מ"ד י"ז 

 

צפנת פענח

להבין את רוח הדברים

   יוסף יודע לפרש/לפענח צפונות/סודות. איך עשה זאת? הבין את "רוח הדברים" את "מהות הדברים", את "לב הדברים". רוח הדברים היא גם חלק מרוח אלוהים לפי דבריו של יוסף בפרק מ"א. (טז) וַיַּעַן יוֹסֵף אֶת פַּרְעֹה לֵאמֹר בִּלְעָדָי אֱלֹהִים יַעֲנֶה אֶת שְׁלוֹם פַּרְעֹה: פרעה מבין זאת והוא מספר לעבדיו (לח) וַיֹּאמֶר פַּרְעֹה אֶל עֲבָדָיו הֲנִמְצָא כָזֶה אִישׁ אֲשֶׁר רוּחַ אֱלֹהִים בּוֹ:

   פרעה לא מספר ליוסף את החלום במדוייק ואף על פי כן הצליח יעקב להבין את "רוח החלום" נשים לב להבדלים. בגירסת ספר בראשית מ"א מסופר החלום כך: (ב) וְהִנֵּה מִן הַיְאֹר עֹלֹת שֶׁבַע פָּרוֹת יְפוֹת מַרְאֶה וּבְרִיאֹת בָּשָׂר וַתִּרְעֶינָה בָּאָחוּ: (ג) וְהִנֵּה שֶׁבַע פָּרוֹת אֲחֵרוֹת עֹלוֹת אַחֲרֵיהֶן מִן הַיְאֹר רָעוֹת מַרְאֶה וְדַקּוֹת בָּשָׂר וַתַּעֲמֹדְנָה אֵצֶל הַפָּרוֹת עַל שְׂפַת הַיְאֹר: (ד) וַתֹּאכַלְנָה הַפָּרוֹת רָעוֹת הַמַּרְאֶה וְדַקֹּת הַבָּשָׂר אֵת שֶׁבַע הַפָּרוֹת יְפֹת הַמַּרְאֶה וְהַבְּרִיאֹת וַיִּיקַץ פַּרְעֹה: ואילו ליוסף פרעה מספר את הסיפור כך: (יח) וְהִנֵּה מִן הַיְאֹר עֹלֹת שֶׁבַע פָּרוֹת בְּרִיאוֹת בָּשָׂר וִיפֹת תֹּאַר וַתִּרְעֶינָה בָּאָחוּ: (יט) וְהִנֵּה שֶׁבַע פָּרוֹת אֲחֵרוֹת עֹלוֹת אַחֲרֵיהֶן דַּלּוֹת וְרָעוֹת תֹּאַר מְאֹד וְרַקּוֹת בָּשָׂר לֹא רָאִיתִי כָהֵנָּה בְּכָל אֶרֶץ מִצְרַיִם לָרֹעַ: (כ) וַתֹּאכַלְנָה הַפָּרוֹת הָרַקּוֹת וְהָרָעוֹת אֵת שֶׁבַע הַפָּרוֹת הָרִאשֹׁנוֹת הַבְּרִיאֹת: (כא) וַתָּבֹאנָה אֶל קִרְבֶּנָה וְלֹא נוֹדַע כִּי בָאוּ אֶל קִרְבֶּנָה וּמַרְאֵיהֶן רַע כַּאֲשֶׁר בַּתְּחִלָּה וָאִיקָץ:

   ספר הזוהר על פרשת מקץ מדגיש את היסוד הרוחני בעולם, אותו אנו מתקשים לדעת, להבין לקלוט: "...ובוא וראה, כל מעשי העולם בכמה רוחות תלויים, וכל בני עולם לא יודעים ולא שמים לב על מה עומדים בעולם. ואפילו שלמה המלך שהיה חכם מכל בני העולם, לא יכול לעמוד עליהם... הם מתייחסים לפסוק הנהדר בפרק ג בקהלת, זה הספר המיוחס לשלמה המלך. (יא) אֶת הַכֹּל עָשָׂה (האלוהים) יָפֶה בְעִתּוֹ. גַּם אֶת הָעֹלָם נָתַן בְּלִבָּם (בחוויה הרגשית של בני האדם), מִבְּלִי אֲשֶׁר לֹא יִמְצָא (יגלה) הָאָדָם אֶת הַמַּעֲשֶׂה אֲשֶׁר עָשָׂה הָאֱלֹהִים מֵרֹאשׁ וְעַד סוֹף (ברגש אנו מגלים משהו עמוק על רוח העולם, אבל לא מבינים עד הסוף.) :

   ביאליק במאמרו "גילוי וכיסוי בלשון" מציע לנו דרך דומה על האפשרות לפענח צפונות, להבין משהו מרוח הדברים בעולם, מרוח אלוהים. רוח הדברים נמצא מעבר למילים הברורות. כשאנו בתוך חוויה, נפתח צוהר להבין איזו אמת. ברגע שאנו מלבישים על חוויה זו מילים, הצוהר נסגר. הוא מביא דוגמא: "הנה מת האדם...אין מה שיסיח את הדעת – והמחיצה נסתלקה...ואנו יושבים לפניו רגע אחד על הארץ באפלה אבלים ודוממים כאבן...אבל רק רגע אחד...שר של חיים מקדים סתימה לפתיחה, והוא מזמין לנו מיד "סגולה" חדשה להסיח בה את הדעת ולהפיג את הפחד, ועד שלא נסתם הגולל על המת – וכבר נמצא אותו החלל שנתרוקן סתום שוב באחת מן המלות, תהא זו של הספד, של תנחומין, של פילוסופיה או של אמונה בהשארת הנפש וכדומה. הרגע המסוכן ביותר – גם בדבור וגם בחיים – אינו איפוא אלא זה שבין כסוי לכסוי, כשהתהו מנצנץ, אבל רגעים כאלה מעטים מאוד גם בשגרת הלשון וגם בשגרת החיים, ועל פי רוב בני אדם מדלגים עליהם ואינם מרגישים. 

   ועוד מביאליק על עוד דרך לפענח צפונות, הציץ לרוח הדברים: מלבד במילים "עוד לאלוה" לשונות בלא מלים: הנגינה, הבכיה, והשחוק. ובכולם זכה ה"חי המדבר" (האדם). הללו מתחילים ממקום שהמלים כלות, ולא לסתום באים אלא לפתוח. מבעבעים ועולים הם מן התהום. הם הם עליַת התהום עצמו. ולפיכך יש שהם מציפים וגורפים אותנו בהמון גליהם ואין עומד כנגדם; ולפיכך יש שהם מוציאים את האדם מן הדעת או גם מן העולם; כל יצירת רוח שאין בה מהֶד אחד משלשה אלה (נגינה, בכיה, שחוק), אין חייה חיים ורצוי לה שלא באה לעולם.

 

ולסיום ההמלצה מספר יצירה משנה ח':

עשר ספירות בלימה.

בלום פיך מלדבר ולבך מלהרהר.

ואם רץ פיך לדבר ולבך להרהר, שוב למקום.

שלכך נאמר ביחזקאל א' "והחיות רצוא ושוב ועל דבר זה נכרת ברית":

 

שבת שלום

יששכר

פרשת השבוע למבוגרים וילדים, לשיחה במשפחה ובין חברים.

פרשת מקץ בראשית מ'- מ"ד י"ז

 

עיקרון כלכלי מוסרי ברוח אלוהים.

פחדי פרעה הם פחדים שכולנו חווים אותם. יש לנו תקופות טובות. אנו זוכים לחסד ולשכר על עמלנו. עם כל זאת המחשבות והפחדים על האפשרות שכל זה יילקח מאיתנו מטרידות, מאיימות. ככל שאנו מטפסים במעלה ההצלחה, הפחדים גדלים. פרעה גילה אחריות כלפי עמו. הוא חיפש דרך למנוע את הרעה שעלולה הייתה להתרגש על ארצו. היה זה יוסף שידע ברוחו של אלוהים להציע את חכמת הכלכלה הפשוטה: "חסוך לעת צרה". על פי סיפור זה תורת השם מציעה לנו את החיסכון לעתיד לבא ולעת צרה. זוהי גם דרכנו לחוות את ידיעת מגבלותינו ואת גבולות עוצם ידינו. כמה אנו חוסכים לעת צרה? לגמלאות? לרכישה יקרה? כמה אנו מוכנים להוריד ברמת חיינו ביום יום למען עתיד? שתפו אותנו בהערכות הכלכלית שלכם?

בראשית מ"א (א) וַיְהִי מִקֵּץ שְׁנָתַיִם יָמִים וּפַרְעֹה חֹלֵם וְהִנֵּה עֹמֵד עַל הַיְאֹר: (ב) וְהִנֵּה מִן הַיְאֹר עֹלֹת שֶׁבַע פָּרוֹת יְפוֹת מַרְאֶה וּבְרִיאֹת בָּשָׂר וַתִּרְעֶינָה בָּאָחוּ: (ג) וְהִנֵּה שֶׁבַע פָּרוֹת אֲחֵרוֹת עֹלוֹת אַחֲרֵיהֶן מִן הַיְאֹר רָעוֹת מַרְאֶה וְדַקּוֹת בָּשָׂר וַתַּעֲמֹדְנָה אֵצֶל הַפָּרוֹת עַל שְׂפַת הַיְאֹר: (ד) וַתֹּאכַלְנָה הַפָּרוֹת רָעוֹת הַמַּרְאֶה וְדַקֹּת הַבָּשָׂר אֵת שֶׁבַע הַפָּרוֹת יְפֹת הַמַּרְאֶה וְהַבְּרִיאֹת וַיִּיקַץ פַּרְעֹה: (ה) וַיִּישָׁן וַיַּחֲלֹם שֵׁנִית וְהִנֵּה שֶׁבַע שִׁבֳּלִים עֹלוֹת בְּקָנֶה אֶחָד בְּרִיאוֹת וְטֹבוֹת: (ו) וְהִנֵּה שֶׁבַע שִׁבֳּלִים דַּקּוֹת וּשְׁדוּפֹת קָדִים צֹמְחוֹת אַחֲרֵיהֶן: (ז) וַתִּבְלַעְנָה הַשִּׁבֳּלִים הַדַּקּוֹת אֵת שֶׁבַע הַשִּׁבֳּלִים הַבְּרִיאוֹת וְהַמְּלֵאוֹת וַיִּיקַץ פַּרְעֹה וְהִנֵּה חֲלוֹם: (יד) וַיִּשְׁלַח פַּרְעֹה וַיִּקְרָא אֶת יוֹסֵף וַיְרִיצֻהוּ מִן הַבּוֹר וַיְגַלַּח וַיְחַלֵּף שִׂמְלֹתָיו וַיָּבֹא אֶל פַּרְעֹה: (טו) וַיֹּאמֶר פַּרְעֹה אֶל יוֹסֵף חֲלוֹם חָלַמְתִּי וּפֹתֵר אֵין אֹתוֹ וַאֲנִי שָׁמַעְתִּי עָלֶיךָ לֵאמֹר תִּשְׁמַע חֲלוֹם לִפְתֹּר אֹתוֹ: (טז) וַיַּעַן יוֹסֵף אֶת פַּרְעֹה לֵאמֹר בִּלְעָדָי אֱלֹהִים יַעֲנֶה אֶת שְׁלוֹם פַּרְעֹה: (כח) הוּא הַדָּבָר אֲשֶׁר דִּבַּרְתִּי אֶל פַּרְעֹה אֲשֶׁר הָאֱלֹהִים עֹשֶׂה הֶרְאָה אֶת פַּרְעֹה: (כט) הִנֵּה שֶׁבַע שָׁנִים בָּאוֹת שָׂבָע גָּדוֹל בְּכָל אֶרֶץ מִצְרָיִם: (ל) וְקָמוּ שֶׁבַע שְׁנֵי רָעָב אַחֲרֵיהֶן וְנִשְׁכַּח כָּל הַשָּׂבָע בְּאֶרֶץ מִצְרָיִם וְכִלָּה הָרָעָב אֶת הָאָרֶץ: (לא) וְלֹא יִוָּדַע הַשָּׂבָע בָּאָרֶץ מִפְּנֵי הָרָעָב הַהוּא אַחֲרֵי כֵן כִּי כָבֵד הוּא מְאֹד: (לד) יַעֲשֶׂה פַרְעֹה וְיַפְקֵד פְּקִדִים עַל הָאָרֶץ וְחִמֵּשׁ אֶת אֶרֶץ מִצְרַיִם בְּשֶׁבַע שְׁנֵי הַשָּׂבָע: (לה) וְיִקְבְּצוּ אֶת כָּל אֹכֶל הַשָּׁנִים הַטֹּבוֹת הַבָּאֹת הָאֵלֶּה וְיִצְבְּרוּ בָר תַּחַת יַד פַּרְעֹה אֹכֶל בֶּעָרִים וְשָׁמָרוּ: (לו) וְהָיָה הָאֹכֶל לְפִקָּדוֹן לָאָרֶץ לְשֶׁבַע שְׁנֵי הָרָעָב אֲשֶׁר תִּהְיֶיןָ בְּאֶרֶץ מִצְרָיִם וְלֹא תִכָּרֵת הָאָרֶץ בָּרָעָב: (לז) וַיִּיטַב הַדָּבָר בְּעֵינֵי פַרְעֹה וּבְעֵינֵי כָּל עֲבָדָיו:

 

שני בנים ליוסף שזכו לנחלה בארץ כנען בראשית מ"א

(נ) וּלְיוֹסֵף יֻלָּד שְׁנֵי בָנִים בְּטֶרֶם תָּבוֹא שְׁנַת הָרָעָב אֲשֶׁר יָלְדָה לּוֹ אָסְנַת בַּת פּוֹטִי פֶרַע כֹּהֵן אוֹן: (נא) וַיִּקְרָא יוֹסֵף אֶת שֵׁם הַבְּכוֹר מְנַשֶּׁה כִּי נַשַּׁנִי אֱלֹהִים אֶת כָּל עֲמָלִי וְאֵת כָּל בֵּית אָבִי: (נב) וְאֵת שֵׁם הַשֵּׁנִי קָרָא אֶפְרָיִם כִּי הִפְרַנִי אֱלֹהִים בְּאֶרֶץ עָנְיִי:

 

אני יודע משהו שאתה לא יודע.

היתרון שיש ליודע על הלא יודע מחייב אותו לאחריות רבה. יוסף ידע פעמיים. פעם אחת על שבע השנים הרעות. ידע זה אפשר לו להשכיר לאגור מזון רב. פעם שנייה ידע שהוא אחי אחיו והם לא ידעו. הוא ניצל ידע זה כדי לנקום בהם.

בראשית מ"ב (ה) וַיָּבֹאוּ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לִשְׁבֹּר בְּתוֹךְ הַבָּאִים כִּי הָיָה הָרָעָב בְּאֶרֶץ כְּנָעַן: (ו) וְיוֹסֵף הוּא הַשַּׁלִּיט עַל הָאָרֶץ הוּא הַמַּשְׁבִּיר לְכָל עַם הָאָרֶץ וַיָּבֹאוּ אֲחֵי יוֹסֵף וַיִּשְׁתַּחֲווּ לוֹ אַפַּיִם אָרְצָה: (ז) וַיַּרְא יוֹסֵף אֶת אֶחָיו וַיַּכִּרֵם וַיִּתְנַכֵּר אֲלֵיהֶם וַיְדַבֵּר אִתָּם קָשׁוֹת וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם מֵאַיִן בָּאתֶם וַיֹּאמְרוּ מֵאֶרֶץ כְּנַעַן לִשְׁבָּר אֹכֶל: (ח) וַיַּכֵּר יוֹסֵף אֶת אֶחָיו וְהֵם לֹא הִכִּרֻהוּ:

 

נקמת יוסף באחיו

נקמה איומה נוקם יוסף באחיו. הוא מביא אותם לחוות סף שכול קשה יותר ויותר. אלו הם החוויות הקשות של משפחות שחווות שכול בזה אחר זה. כמו איוב. איך עומדים בכאב נורא זה?

על בני יעקב להביא את בנימין על מנת להשיב את שמעון שנשאר בידי יוסף כבן ערובה. ראובן מוכן להקריב את בנין תמורת בנימין ושמעון בראשית מ"ב (לו) וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם יַעֲקֹב אֲבִיהֶם אֹתִי שִׁכַּלְתֶּם יוֹסֵף אֵינֶנּוּ וְשִׁמְעוֹן אֵינֶנּוּ וְאֶת בִּנְיָמִן תִּקָּחוּ עָלַי הָיוּ כֻלָּנָה: (לז) וַיֹּאמֶר רְאוּבֵן אֶל אָבִיו לֵאמֹר אֶת שְׁנֵי בָנַי תָּמִית אִם לֹא אֲבִיאֶנּוּ אֵלֶיךָ תְּנָה אֹתוֹ עַל יָדִי וַאֲנִי אֲשִׁיבֶנּוּ אֵלֶיךָ: (לח) וַיֹּאמֶר לֹא יֵרֵד בְּנִי עִמָּכֶם כִּי אָחִיו מֵת וְהוּא לְבַדּוֹ נִשְׁאָר וּקְרָאָהוּ אָסוֹן בַּדֶּרֶךְ אֲשֶׁר תֵּלְכוּ בָהּ וְהוֹרַדְתֶּם אֶת שֵׂיבָתִי בְּיָגוֹן שְׁאוֹלָה:

יהודה מתחנן ליעקב שיתן את בנימין הריריה היא או למות כולם ברעב או שינצלו במחיר הסיכון של חיי בנימין יהודה ערב לבנימין ויהיה חוטא ליעקב כל הימים אם לא ישיב את בנימין. בראשית מ"ג  (ח) וַיֹּאמֶר יְהוּדָה אֶל יִשְׂרָאֵל אָבִיו שִׁלְחָה הַנַּעַר אִתִּי וְנָקוּמָה וְנֵלֵכָה וְנִחְיֶה וְלֹא נָמוּת גַּם אֲנַחְנוּ גַם אַתָּה גַּם טַפֵּנוּ: (ט) אָנֹכִי אֶעֶרְבֶנּוּ מִיָּדִי תְּבַקְשֶׁנּוּ אִם לֹא הֲבִיאֹתִיו אֵלֶיךָ וְהִצַּגְתִּיו לְפָנֶיךָ וְחָטָאתִי לְךָ כָּל הַיָּמִים:

יעקב נאלץ לתת את בנו. חרדתו ודיכאונו גוברים. בראשית מ"ג (יג) וְאֶת אֲחִיכֶם קָחוּ וְקוּמוּ שׁוּבוּ אֶל הָאִישׁ: (יד) וְאֵל שַׁדַּי יִתֵּן לָכֶם רַחֲמִים לִפְנֵי הָאִישׁ וְשִׁלַּח לָכֶם אֶת אֲחִיכֶם אַחֵר וְאֶת בִּנְיָמִין וַאֲנִי כַּאֲשֶׁר שָׁכֹלְתִּי שָׁכָלְתִּי:

 

פרשת השבוע תשס"ד

פרשת מקץ בראשית מ'- מ"ד י"ז 

בעוד יוסף ממשיך להיות נתון בבית האסורים, פרעה חולם חלומות על פרות רעות שאוכלות את הפרות הטובות ועל שבלים דקות ושדופות הבולעות את השיבולים הטובות. שר המשקים נזכר ביוסף, ומציע אותו כפותר חלומות במקום החרטומים שנכשלו. ואכן יוסף, בעזרת אלוקים, פותר את החלומות ומנבא כי אלוקים יביא שבע שנים טובות למצריים ואחריהן שבע שנים רעות. יוסף מציע לאגור אוכל ככל שניתן במשך שבע השנים הטובות. פרעה ממנה את יוסף לטפל במאגרי המזון. ליוסף נולדו שני בנים מאשתו אסנת בת פוטיפר, מנשה ואפרים. כפי שניבא, הגיעו שבע השנים הרעות ורעב גדול היה בכל האזור. יעקב שולח את בניו לשבור שבר במצריים. יוסף פוגש את בני יעקב, אחיו אשר השליכוהו לבור והם לא הכירו אותו. הוא מתגעגע אליהם, אך אינו מזדהה עדיין. הוא נותן להם את מבוקשם ומעמידם במספר ניסיונות שבהם עליהם להפגין אחריות זה כלפי זה וכלפי אביהם ובכך לשנות את גישתם כלפי המשפחה, לא כמו שעשו לו כשהשליכוהו לבור.

 

לאגור לעת צרה?

יוסף ניבא לפרעה כי אחרי שבע שנים טובות יבואו שבע שנים רעות.

מתי ומה אתם אוגרים לעת צרה?

כסף, מזון, חברים, ידע?

(כט) הִנֵּה שֶׁבַע שָׁנִים בָּאוֹת שָׂבָע גָּדוֹל בְּכָל אֶרֶץ מִצְרָיִם:

(ל) וְקָמוּ שֶׁבַע שְׁנֵי רָעָב אַחֲרֵיהֶן וְנִשְׁכַּח כָּל הַשָּׂבָע בְּאֶרֶץ מִצְרָיִם וְכִלָּה הָרָעָב אֶת הָאָרֶץ:

בראשית פרק מא

 

איך מטפלים ברגשות אשמה שצפים?

יוסף מטריד את בני יעקב והם מוצאים עצמם חווים את אשמתם הישנה

על השלכת יוסף אחיהם לבור.

כאשר אתם מרגישים אשמים או מואשמים מה אתם עושים?

מתגוננים, מודים, מתנצלים, מפצים את הניפגע, מכפרים על מעשיכם?

(כא) וַיֹּאמְרוּ אִישׁ אֶל אָחִיו אֲבָל אֲשֵׁמִים אֲנַחְנוּ עַל אָחִינוּ אֲשֶׁר רָאִינוּ צָרַת נַפְשׁוֹ בְּהִתְחַנְנוֹ אֵלֵינוּ וְלֹא שָׁמָעְנוּ עַל כֵּן בָּאָה אֵלֵינוּ הַצָּרָה הַזֹּאת:

בראשית פרק מב

 

משבר כהזדמנות.  

בעברית שבר הוא גם המשבר וגם פתרונו.

איך ניתן להפוך משבר לפיתרון מהשבר? 

(א) וַיַּרְא יַעֲקֹב כִּי יֶשׁ שֶׁבֶר בְּמִצְרָיִם וַיֹּאמֶר יַעֲקֹב לְבָנָיו לָמָּה תִּתְרָאוּ:

(ב) וַיֹּאמֶר הִנֵּה שָׁמַעְתִּי כִּי יֶשׁ שֶׁבֶר בְּמִצְרָיִם רְדוּ שָׁמָּה וְשִׁבְרוּ לָנוּ מִשָּׁם וְנִחְיֶה וְלֹא נָמוּת: בראשית פרק מב