פסיכותרפיה וריפוי ברוח יהודית


חזרה לפורום

פסיכותרפיה וריפוי ברוח יהודית


רמת אבטחה: פתוח לכולם (השתתפות לחברים שנרשמו בלבד)

תגיות נושא: מחלות נפש | מידע למטופל | דת ואמונה | היסטוריה | פסיכולוגיה יהודית | טיפול משפחתי | תרבות ואמנות | מיתוסים ואגדות
חיפוש   

תצוגה 
מערכת 'בינינו' מזמינה אתכם.ן לשלוח תקצירים בני 200 מילים לקראת הגיליון הקרוב.
פרופיל מקצועי ופרטים ליצירת קשר, ברשימת חברי הקהילה בפסיכולוגיה עברית, 45ש"ח לחודש בתשלום שנתי
מנהלי הפורום מנהלי הפורום
כעת בפורום כעת בפורום   [כל ההודעות...]
ליששכר - איש הרוח
קבצים קבצים
דפיות פורום דפיות פורום  [+] הוסף דפית
 אתרי פסיכויהדות
 בטיחות בדרכים
 חגים וערכים
 חינוך ברוח יהודית על פי דר' יאיר כספי ויששכר עשת
 טיפול פסיכולוגי יהודי
 מטפלים ברוח יהודית
 ניצנים אחרי קטיף, סיוע למפונים
 ספרי פסיכו. יהדות
 פרשת השבוע
 ראש חודש
 שאלוני ד"ר יאיר כספי, אונ. תל אביב, המרכז למורשת היהדות, התכנית לפסיכולוגיה ביהדות.
 שבת
 שמירת הלשון
 תוכנית המדרגות. מאת דר יאיר כספי
 

 

     בין שמים לארץ   

 

 

סקר בYNET מ2006

לשאלה "האם אתה מאמין שאלוהים בהגדרתו הדתית קיים?" השיבו 71% בחיוב ו-29% בשלילה. 100% מהדתיים, יחד עם 91% מהמסורתיים ו-47% מהחילונים מאמינים בקיומו של האל. מה שאומר שכמחצית ממי שמגדירים עצמם "חילונים" מאמינים בקיום אלוהים.

 פסיכותרפיה וריפוי ברוח יהודית 1

      

 

משנה מסכת אבות פרק א

(יב)...הִלֵּל אוֹמֵר, הֱוֵי מִתַּלְמִידָיו שֶׁל אַהֲרֹן, אוֹהֵב שָׁלוֹם וְרוֹדֵף שָׁלוֹם, אוֹהֵב אֶת הַבְּרִיּוֹת וּמְקָרְבָן לַתּוֹרָה:

(יד) הוּא הָיָה אוֹמֵר, אִם אֵין אֲנִי לִי, מִי לִי. וּכְשֶׁאֲנִי לְעַצְמִי, מָה אֲנִי. וְאִם לֹא עַכְשָׁיו, אֵימָתָי:

(טו) שַׁמַּאי אוֹמֵר, עֲשֵׂה תוֹרָתְךָ קֶבַע. אֱמוֹר מְעַט וַעֲשֵׂה הַרְבֵּה, וֶהֱוֵי מְקַבֵּל אֶת כָּל הָאָדָם בְּסֵבֶר פָּנִים יָפוֹת:

 

 

 

    

לך לך אל השינוי המהפכה הגדולה.

עזוב את ארצך, מולדת, ובית אביך.

 

   אחד הרגעים הדרמתיים בחיי אדם הוא רגע שינוי מהותי שאדם עושה כשהוא עוזב כל מה שהיה מאחוריו. יש רגעים בחיים בהם אנו עוקרים ממקום אחד, מתורת חיים, ממהות אחת ויוצאים למהות אחרת. כך קרה ליהודים ציונים רבים שזנחו את תרבות הגלות ועלו להקים מדינה יהודית ברוח לא גלותית. כך קורה לחוזר בשאלה או לחוזר בתשובה, כך קורה לא אחת למהגרים שמתנתקים ממקורותיהם ומאמצים להם זהות חדשה. כך קורה לממיר את דתו.

   איש צעיר יוצא לדרך מארצו, ממולדתו ומבית אביו. איש צעיר הולך בדרך חדשה אל ארץ חדשה, אל מחשבות חדשות, אל תורת חיים חדשה. הוא עוזב לשם כך את תבנית נוף מולדתו ואת התורה שעיצבו בו הוריו.

   השאלה האם ההתנתקות היא מלאה או לא, היא שאלה שההולך ישאל עצמו כל חייו. המאבק נגד העבר ימשך כל החיים. כמו מכור לסמים או אלכוהוליסט שנגמלו ותמיד הם בסיכון: "הבקבוק מחכה לך בפינה, יש לו סבלנות הוא איננו ממהר"

   בראשית י"ב (א) וַיֹּאמֶר ה' אֶל אַבְרָם לֶךְ לְךָ מֵאַרְצְךָ וּמִמּוֹלַדְתְּךָ וּמִבֵּית אָבִיךָ אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַרְאֶךָּ: במהפכה הזו יש בה הבטחה גדולה: (ב) וְאֶעֶשְׂךָ לְגוֹי גָּדוֹל וַאֲבָרֶכְךָ וַאֲגַדְּלָה שְׁמֶךָ וֶהְיֵה בְּרָכָה: הגדולה הזו מוגנת אם היא מתנהלת בדרך הנכונה. היא ברכה לאנושות כולה ולא רק לפרט עצמו, כלומר יש בה שליחות והיא זוכה להגנת האל. (ג)...מְבָרֲכֶיךָ וּמְקַלֶּלְךָ אָאֹר וְנִבְרְכוּ בְךָ כֹּל מִשְׁפְּחֹת הָאֲדָמָה:

   יעקב צבי מקלנבורג שחי בסוף המאה ה19 בפרנקפורט, חיבר את פירוש "הכתב והקבלה" על התורה. גאון זה היה פרשן מופלא של התורה שמטרתו המוצהרת הייתה להוכיח את אמיתות מסורת חז"ל מתוך הכתובים עד המקום שידו מגעת. יחד עם זאת הוא לא נמנע מלבאר פירושים הגיוניים של דברי התורה.

   הרב יעקב צבי מדגיש  את הבדל בין התרחקות גשמית לבין התרחקות רוחנית.

א. התרחקות גשמית פרושה להתרחק מהמקום שבו חיית, מארץ וממולדתך. זוהי התרחקות פיזית. זוהי הפסקת נטילת הסמים, או שתיית האלכוהול, זוהי החזרה בתשובה או בשאלה שיש בהם רק את הסממנים החיצוניים.

ב. התרחקות רוחנית היא הפוכה. ככל שאדם מתרחק יותר ממקום מגוריו או מדרכו הקודמת כך המחשבות על העולם הישן, הגעגועים להרגלים הישנים, חזקים יותר, הנוסטלגיה חזקה יותר. "אוי כמה שפעם היה טוב..." אנחנו נאנחים. ובשפתו של הרב יעקב "המתגורר במדינה אחרת, עדן ביתו ומשפחתו ירחפו לנגד עיניו... אנשי ביתו עדן ימצאו משכן ברעיוניו..." לכן ההתרחקות הרוחנית היא "עזיבת ההרהור בעניני התנהגות אנשי ארצו הרעים ועל הסרת זכרונו בדרכי משפחתו המגונים, וגם עניני בית אביו יהיו מרוחקים ממנו לבלי העלותם על דעתו, כי כולם היו שוים בגנות המעשים ובפחיתות הדעות..."

   ובספר הזוהר בלשון הקודש בפרשת לך לך עמודים תל-תל"א, אנו מוצאים רעיון דומה אבל מכיוון אחר. "אמר רבי אלעזר לך לך מעצמך, לתקן עצמך, לחזק לתקן הדרגה שלך. לך לך, אין אתה כדאי לעמוד כאן בין רשעים אלו.

   ספר הזוהר ממשיך ומסביר את הפסוק מהפרשה הקודמת בראשית פרק יא (לא) וַיִּקַּח תֶּרַח אֶת אַבְרָם בְּנוֹ וְאֶת לוֹט בֶּן הָרָן בֶּן בְּנוֹ וְאֵת שָׂרַי כַּלָּתוֹ אֵשֶׁת אַבְרָם בְּנוֹ וַיֵּצְאוּ אִתָּם מֵאוּר כַּשְׂדִּים לָלֶכֶת אַרְצָה כְּנַעַן וַיָּבֹאוּ עַד חָרָן וַיֵּשְׁבוּ שָׁם:

   הזוהר מתייחס לביטוי "ויצאו איתם מאור כשדים." עם יצאו? מתברר שב"לך לך" יש סוד. ומהו הסוד? "הקדוש ברוך הוא נתן לו לאברהם רוח חכמה... וידע כוחות אשר ממונים על צדדי הישוב... כאשר הגיע (אברהם) לתוך נקודה של אמצע הישוב, שקל במשקל ולא היה עולה בידו. השגיח לדעת הכח אשר ממונה עליה, ולא יכול להידבק ברצונו. כלומר הבין שחסר איזה כוח כדי להבין את מלוא הכוחות שממונים על צדדי הישוב שהם שומרים על הישוב מהתפוררות. כוח זה הוא הגנת האל: (ג)...מְבָרֲכֶיךָ וּמְקַלֶּלְךָ אָאֹר וְנִבְרְכוּ בְךָ כֹּל מִשְׁפְּחֹת הָאֲדָמָה:

 

   "שקל (אברהם) כמה פעמים וראה... שהרי כוח עליון שעליה, אין לו שיעור, עמוק וסתום, והוא לא כמו צדדי הדרגות של הישוב. השגיח ושקל וידע, שהרי כמו שמאותה נקודה אמצעית של הישוב, ממנו נתיסד כל העולם לכל צדדיו, כך גם ידע שהרי הכוח ששורה עליו, משם יצאו כל שאר כוחות שממונים על כל צדדי העולם, וכולם בו אחוזים. אז ויצאו אתם מאור כשדים ללכת ארצה כנען." כלומר כל הכוחות שיש לנו פועלים רק אם יש כוח מאחד המגל על הכוחות, וכך יכול היה לצאת עם ביטחון מאור כשדים ולשמוע את קול האלוהים הקורא לו בחניה בחרן "לך לך"

   אם אתה אמור ללכת בדרך חדשה שאינה קשורה לדרך הישנה. חפש לדעת את הכוחות שאתה זקוק להם, את העיקרון המאחד את כולם ואת  הרגע שיורה לך: "עכשיו לך לך"

שבוע טוב

יששכר

פרשת השבוע למבוגרים וילדים, לשיחה במשפחה ובין חברים.

פרשת לך לך פרק י"ב-י"ז

ארץ מובטחת, וויתור, התנתקות, פינוי, שלום, טרנספר.

אנו עומדים עכשיו בימים אלו מול סיפור מעשה הארץ המובטחת והקשר לאומה הערבית צאצאי ישמעאל. הבה נקרא בעיון כולנו ילדים, מתבגרים, מבוגרים, נשים וגברים. כל אחד מאיתנו עומד/ת בפני החלטה אישית. במה יתמוך/תתמוך? הבה נקרא ביחד את הפרקים ונגבש כל אחד לעצמו את דרכו/ה. האם בכלל התורה מהווה עבורך בסיס מסוים בשאלה זו ובשאלות אחרות להחלטה

היום? עכשיו? כרגע? 

   לך לך: בחרן אומר/מציע אלוהים לאברם "לֶךְ לְךָ מֵאַרְצְךָ וּמִמּוֹלַדְתְּךָ וּמִבֵּית אָבִיךָ אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַרְאֶךָּ". הוא מבטיח: "וְאֶעֶשְׂךָ לְגוֹי גָּדוֹל וַאֲבָרֶכְךָ וַאֲגַדְּלָה שְׁמֶךָ וֶהְיֵה בְּרָכָה. וַאֲבָרְכָה מְבָרֲכֶיךָ וּמְקַלֶּלְךָ אָאֹר וְנִבְרְכוּ בְךָ כֹּל מִשְׁפְּחֹת הָאֲדָמָה". אברם לוקח את שרי ואת לוט בן אחיו "וְאֶת כָּל רְכוּשָׁם אֲשֶׁר רָכָשׁוּ וְאֶת הַנֶּפֶשׁ אֲשֶׁר עָשׂוּ בְחָרָן." והם יוצאים "לָלֶכֶת אַרְצָה כְּנַעַן."

  ההבטחה: בהגיעם "אַרְצָה כְּנָעַן" אלוהים נראה לאברם ואומר לו: "לְזַרְעֲךָ אֶתֵּן אֶת הָאָרֶץ הַזֹּאת." אברם כתגובה בונה "מִזְבֵּחַ לַה' הַנִּרְאֶה אֵלָיו."

  תחכום: "וַיְהִי רָעָב בָּאָרֶץ וַיֵּרֶד אַבְרָם מִצְרַיְמָה לָגוּר שָׁם כִּי כָבֵד הָרָעָב בָּאָרֶץ" כאשר הם מתקרבים למצריים, חושש אברם כי המצרים יהרגו אותו וייקחו את שרה "יְפַת מַרְאֶה". לכן הוא מבקש ממנה שתאמר "אֲחֹתִי אָתְּ". אברם מגיע למצריים "וַתֻּקַּח הָאִשָּׁה בֵּית פַּרְעֹה". אלוהים ניגע "אֶת פַּרְעֹה נְגָעִים גְּדֹלִים וְאֶת בֵּיתוֹ". פרעה משיב את שרה לאברם ומתלונן "מַה זֹּאת עָשִׂיתָ לִּי לָמָּה לֹא הִגַּדְתָּ לִּי כִּי אִשְׁתְּךָ הִוא".

   פרידה: אברם שב ממצרים והוא "כָּבֵד מְאֹד בַּמִּקְנֶה בַּכֶּסֶף וּבַזָּהָב". "וְגַם לְלוֹט הַהֹלֵךְ אֶת אַבְרָם הָיָה צֹאן וּבָקָר וְאֹהָלִים". "וַיְהִי רִיב בֵּין רֹעֵי מִקְנֵה אַבְרָם וּבֵין רֹעֵי מִקְנֵה לוֹט". אברם מציע: "אַל נָא תְהִי מְרִיבָה בֵּינִי וּבֵינֶךָ וּבֵין רֹעַי וּבֵין רֹעֶיךָ כִּי אֲנָשִׁים אַחִים אֲנָחְנוּ, הֲלֹא כָל הָאָרֶץ לְפָנֶיךָ, הִפָּרֶד נָא מֵעָלָי אִם הַשְּׂמֹאל וְאֵימִנָה וְאִם הַיָּמִין וְאַשְׂמְאִילָה". "וַיִּפָּרְדוּ אִישׁ מֵעַל אָחִיו". "לוֹט יָשַׁב בְּעָרֵי הַכִּכָּר וַיֶּאֱהַל עַד סְדֹם, וְאַנְשֵׁי סְדֹם רָעִים וְחַטָּאִים לַה' מְאֹד".

   הבטחה: שוב מבטיח ה': "שָׂא נָא עֵינֶיךָ וּרְאֵה מִן הַמָּקוֹם אֲשֶׁר אַתָּה שָׁם צָפֹנָה וָנֶגְבָּה וָקֵדְמָה וָיָמָּה: (טו) כִּי אֶת כָּל הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַתָּה רֹאֶה לְךָ אֶתְּנֶנָּה וּלְזַרְעֲךָ עַד עוֹלָם: (טז) וְשַׂמְתִּי אֶת זַרְעֲךָ כַּעֲפַר הָאָרֶץ אֲשֶׁר אִם יוּכַל אִישׁ לִמְנוֹת אֶת עֲפַר הָאָרֶץ גַּם זַרְעֲךָ יִמָּנֶה: (יז) קוּם הִתְהַלֵּךְ בָּאָרֶץ לְאָרְכָּהּ וּלְרָחְבָּהּ כִּי לְךָ אֶתְּנֶנָּה: ואברם בונה עוד "מִזְבֵּחַ לַה".

   מלחמות: מלחמות, מרידות, כיבושים, קואליציות, מתרחשות בין עמי הארץ השונים. לוט שחי בשטחים בהם התרחשו המלחמות, נלקח בשבי. "וַיִּשְׁמַע אַבְרָם כִּי נִשְׁבָּה אָחִיו וַיָּרֶק אֶת חֲנִיכָיו יְלִידֵי בֵיתוֹ שְׁמֹנָה עָשָׂר וּשְׁלשׁ מֵאוֹת וַיִּרְדֹּף עַד דָּן. וַיֵּחָלֵק עֲלֵיהֶם לַיְלָה הוּא וַעֲבָדָיו וַיַּכֵּם וַיִּרְדְּפֵם עַד חוֹבָה אֲשֶׁר מִשְּׂמֹאל לְדַמָּשֶׂק. וַיָּשֶׁב אֵת כָּל הָרְכֻשׁ וְגַם אֶת לוֹט אָחִיו וּרְכֻשׁוֹ הֵשִׁיב וְגַם אֶת הַנָּשִׁים וְאֶת הָעָם. ּמַלְכִּי צֶדֶק מֶלֶךְ שָׁלֵם מברכו: "בָּרוּךְ אַבְרָם לְאֵל עֶלְיוֹן קֹנֵה שָׁמַיִם וָאָרֶץ, וּבָרוּךְ אֵל עֶלְיוֹן אֲשֶׁר מִגֵּן צָרֶיךָ בְּיָדֶךָ ."

   שלל: מֶלֶךְ סְדֹם מבקש לפצות את אברם על המאמץ המלחמתי ומציע "תֶּן לִי הַנֶּפֶשׁ וְהָרְכֻשׁ קַח לָךְ". אברם  מוותר על השלל ומבקש תשלום רק בעד הוצאות המלחמה. כי "הֲרִמֹתִי יָדִי אֶל ה' אֵל עֶלְיוֹן קֹנֵה שָׁמַיִם וָאָרֶץ".

   מחזה: אלוהים נגלה אל אברם "בַּמַּחֲזֶה" הוא אומר לו: "אַל תִּירָא אַבְרָם אָנֹכִי מָגֵן לָךְ שְׂכָרְךָ הַרְבֵּה מְאֹד" אברם מתלונן: "הֵן לִי לֹא נָתַתָּה זָרַע וְהִנֵּה בֶן בֵּיתִי יוֹרֵשׁ אֹתִי?"  ןאלוהים משיב: "אֲשֶׁר יֵצֵא מִמֵּעֶיךָ הוּא יִירָשֶׁךָ: הוא מוציא אותו אל המרחב ואומר לו: "הַבֶּט נָא הַשָּׁמַיְמָה וּסְפֹר הַכּוֹכָבִים אִם תּוּכַל לִסְפֹּר אֹתָם וַיֹּאמֶר לוֹ כֹּה יִהְיֶה זַרְעֶךָ. אֲנִי ה' אֲשֶׁר הוֹצֵאתִיךָ מֵאוּר כַּשְׂדִּים לָתֶת לְךָ אֶת הָאָרֶץ הַזֹּאת לְרִשְׁתָּהּ".

   ברית: אברם מבקש סימן ואות. אלוהים אומר לאברם "קְחָה לִי עֶגְלָה מְשֻׁלֶּשֶׁת וְעֵז מְשֻׁלֶּשֶׁת וְאַיִל מְשֻׁלָּשׁ וְתֹר וְגוֹזָל". אברם לקח "אֶת כָּל אֵלֶּה וַיְבַתֵּר אֹתָם בַּתָּוֶךְ וַיִּתֵּן אִישׁ בִּתְרוֹ לִקְרַאת רֵעֵהוּ וְאֶת הַצִּפֹּר לֹא בָתָר: "וַיֵּרֶד הָעַיִט עַל הַפְּגָרִים וַיַּשֵּׁב אֹתָם אַבְרָם, וַיְהִי הַשֶּׁמֶשׁ לָבוֹא וְתַרְדֵּמָה נָפְלָה עַל אַבְרָם וְהִנֵּה אֵימָה חֲשֵׁכָה גְדֹלָה נֹפֶלֶת עָלָיו. אלוהים מדבר אליו שוב: "יָדֹעַ תֵּדַע כִּי גֵר יִהְיֶה זַרְעֲךָ בְּאֶרֶץ לֹא לָהֶם וַעֲבָדוּם וְעִנּוּ אֹתָם אַרְבַּע מֵאוֹת שָׁנָה. וְגַם אֶת הַגּוֹי אֲשֶׁר יַעֲבֹדוּ דָּן אָנֹכִי וְאַחֲרֵי כֵן יֵצְאוּ בִּרְכֻשׁ גָּדוֹל. וְאַתָּה תָּבוֹא אֶל אֲבֹתֶיךָ בְּשָׁלוֹם תִּקָּבֵר בְּשֵׂיבָה טוֹבָה. וְדוֹר רְבִיעִי יָשׁוּבוּ הֵנָּה כִּי לֹא שָׁלֵם עֲוֹן הָאֱמֹרִי עַד הֵנָּה".

  הבטחה: עבר זמן והנה "הַשֶּׁמֶשׁ בָּאָה וַעֲלָטָה הָיָה וְהִנֵּה תַנּוּר עָשָׁן וְלַפִּיד אֵשׁ אֲשֶׁר עָבַר בֵּין הַגְּזָרִים הָאֵלֶּה" כך "כָּרַת ה' אֶת אַבְרָם בְּרִית לֵאמֹר לְזַרְעֲךָ נָתַתִּי אֶת הָאָרֶץ הַזֹּאת מִנְּהַר מִצְרַיִם עַד הַנָּהָר הַגָּדֹל נְהַר פְּרָת"

  הגר: "ְשָׂרַי אֵשֶׁת אַבְרָם לֹא יָלְדָה לוֹ. וְלָהּ שִׁפְחָה מִצְרִית וּשְׁמָהּ הָגָר" שרי מציעה שאברם יבוא אל הגר, כי "אוּלַי אִבָּנֶה מִמֶּנָּה." אברם בא "אֶל הָגָר וַתַּהַר." הגר ראתה כי הרתה "וַתֵּקַל גְּבִרְתָּהּ בְּעֵינֶיהָ". שרי מקבלת רשות מאברם לפעול כראות עיני מול הגר "וַתְּעַנֶּהָ שָׂרַי וַתִּבְרַח מִפָּנֶיהָ".

   ישמעאל: מלאך ה' מצא את הגר "עַל עֵין הַמַּיִם בַּמִּדְבָּר עַל הָעַיִן בְּדֶרֶךְ שׁוּר". היא מספרת למלאך: "מִפְּנֵי שָׂרַי גְּבִרְתִּי אָנֹכִי בֹּרַחַת" המלאך מציע לה לשוב ולהתענות תחת ידה של שרי: "הַרְבָּה אַרְבֶּה אֶת זַרְעֵךְ וְלֹא יִסָּפֵר מֵרֹב". הוא מציע, קראי לבנך "יִשְׁמָעֵאל כִּי שָׁמַע ה' אֶל עָנְיֵךְ". אבל הוא "יִהְיֶה פֶּרֶא אָדָם יָדוֹ בַכֹּל וְיַד כֹּל בּוֹ וְעַל פְּנֵי כָל אֶחָיו יִשְׁכֹּן. הגר שבה וישמעאל נולד "וְאַבְרָם בֶּן שְׁמֹנִים שָׁנָה וְשֵׁשׁ שָׁנִים".

   התגלות: ברגע זה שוב מתגלה אלוהים לאברם ואומר לו "אֲנִי אֵל שַׁדַּי הִתְהַלֵּךְ לְפָנַי וֶהְיֵה תָמִים, וְאֶתְּנָה בְרִיתִי בֵּינִי וּבֵינֶךָ וְאַרְבֶּה אוֹתְךָ בִּמְאֹד מְאֹד...וְהָיִיתָ לְאַב הֲמוֹן גּוֹיִם. וְלֹא יִקָּרֵא עוֹד אֶת שִׁמְךָ אַבְרָם וְהָיָה שִׁמְךָ אַבְרָהָם כִּי אַב הֲמוֹן גּוֹיִם נְתַתִּיךָ. וְהִפְרֵתִי אֹתְךָ בִּמְאֹד מְאֹד וּנְתַתִּיךָ לְגוֹיִם וּמְלָכִים מִמְּךָ יֵצֵאוּ...וַהֲקִמֹתִי אֶת בְּרִיתִי בֵּינִי וּבֵינֶךָ וּבֵין זַרְעֲךָ אַחֲרֶיךָ...וְנָתַתִּי לְךָ וּלְזַרְעֲךָ אַחֲרֶיךָ אֵת אֶרֶץ מְגֻרֶיךָ אֵת כָּל אֶרֶץ כְּנַעַן לַאֲחֻזַּת עוֹלָם וְהָיִיתִי לָהֶם לֵאלֹהִים....וְאַתָּה אֶת בְּרִיתִי תִשְׁמֹר אַתָּה וְזַרְעֲךָ אַחֲרֶיךָ לְדֹרֹתָם. זֹאת בְּרִיתִי אֲשֶׁר תִּשְׁמְרוּ בֵּינִי וּבֵינֵיכֶם וּבֵין זַרְעֲךָ אַחֲרֶיךָ הִמּוֹל לָכֶם כָּל זָכָר: וּנְמַלְתֶּם אֵת בְּשַׂר עָרְלַתְכֶם וְהָיָה לְאוֹת בְּרִית בֵּינִי וּבֵינֵיכֶם: וּבֶן שְׁמֹנַת יָמִים יִמּוֹל לָכֶם כָּל זָכָר לְדֹרֹתֵיכֶם יְלִיד בָּיִת...(יד) וְעָרֵל זָכָר אֲשֶׁר לֹא יִמּוֹל אֶת בְּשַׂר עָרְלָתוֹ וְנִכְרְתָה הַנֶּפֶשׁ הַהִוא מֵעַמֶּיהָ אֶת בְּרִיתִי הֵפַר...אִשְׁתְּךָ לֹא תִקְרָא אֶת שְׁמָהּ שָׂרָי כִּי שָׂרָה שְׁמָהּ. וּבֵרַכְתִּי אֹתָהּ וְגַם נָתַתִּי מִמֶּנָּה לְךָ בֵּן וּבֵרַכְתִּיהָ וְהָיְתָה לְגוֹיִם מַלְכֵי עַמִּים מִמֶּנָּה יִהְיוּ. אברהם אינו מאמין "וַיִּצְחָק וַיֹּאמֶר בְּלִבּוֹ הַלְּבֶן מֵאָה שָׁנָה יִוָּלֵד וְאִם שָׂרָה הֲבַת תִּשְׁעִים שָׁנָה תֵּלֵד?"

  יצחק: אברהם מבקש לברר את הברכות ואת היחס לישמעאל וליצחק בנו לעתיד לבא. אלוהים מבהיר "שָׂרָה אִשְׁתְּךָ יֹלֶדֶת לְךָ בֵּן וְקָרָאתָ אֶת שְׁמוֹ יִצְחָק וַהֲקִמֹתִי אֶת בְּרִיתִי אִתּוֹ לִבְרִית עוֹלָם לְזַרְעוֹ אַחֲרָיו. וּלְיִשְׁמָעֵאל שְׁמַעְתִּיךָ הִנֵּה בֵּרַכְתִּי אֹתוֹ וְהִפְרֵיתִי אֹתוֹ וְהִרְבֵּיתִי אֹתוֹ בִּמְאֹד מְאֹד שְׁנֵים עָשָׂר נְשִׂיאִם יוֹלִיד וּנְתַתִּיו לְגוֹי גָּדוֹל. וְאֶת בְּרִיתִי אָקִים אֶת יִצְחָק אֲשֶׁר תֵּלֵד לְךָ שָׂרָה לַמּוֹעֵד הַזֶּה בַּשָּׁנָה הָאַחֶרֶת:

   מילה: אברם מבצע את טכס המילה כדבר ה'. בכָּל זָכָר בְּאַנְשֵׁי בֵּיתו "וַיָּמָל אֶת בְּשַׂר עָרְלָתָם בְּעֶצֶם הַיּוֹם הַזֶּה כַּאֲשֶׁר דִּבֶּר אִתּוֹ אֱלֹהִים: והוא "בֶּן תִּשְׁעִים וָתֵשַׁע שָׁנָה בְּהִמֹּלוֹ בְּשַׂר עָרְלָתוֹ.

 

פרשת השבוע למבוגרים וילדים, לשיחה במשפחה ובין חברים.

פרשת לך לך פרק י"ב-י"ז

פרשה זו, דיונים, ייעוצים, והתלבטויות אישיות במרחב הפסיכולוגי יהודי,

מופיעים גם בפורום הפתוח "פסיכותרפיה וריפוי ברוח יהודית",

באתר "פסיכולוגיה עברית."

http://www.hebpsy.net/forum.asp?id=25

 

ברית בין הבתרים

ברית בין קרעי גופות קורבנות עם ישראל לדורותיו.

בראשית פרק ט"ו

   (א) אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה הָיָה דְבַר ה' אֶל אַבְרָם בַּמַּחֲזֶה...אַל תִּירָא אַבְרָם אָנֹכִי מָגֵן לָךְ שְׂכָרְךָ הַרְבֵּה מְאֹד:

   ההבטחה של אלוהים היא הגמול על דבקותו של אברהם באמונתו באלוהים.

 

   (ג) וַיֹּאמֶר אַבְרָם הֵן לִי לֹא נָתַתָּה זָרַע וְהִנֵּה בֶן בֵּיתִי יוֹרֵשׁ אֹתִי: (ד) וְהִנֵּה דְבַר ה' אֵלָיו לֵאמֹר...זֶה כִּי אִם אֲשֶׁר יֵצֵא מִמֵּעֶיךָ הוּא יִירָשֶׁךָ: (ה) וַיּוֹצֵא אֹתוֹ הַחוּצָה וַיֹּאמֶר הַבֶּט נָא הַשָּׁמַיְמָה וּסְפֹר הַכּוֹכָבִים...(ו) וְהֶאֱמִן בַּה' וַיַּחְשְׁבֶהָ לּוֹ צְדָקָה:

   אמונתו של אברהם היא באלוהים שהוא גם כל יכול וגם בורא הכל.

 

   (ט) וַיֹּאמֶר אֵלָיו קְחָה לִי עֶגְלָה מְשֻׁלֶּשֶׁת וְעֵז מְשֻׁלֶּשֶׁת וְאַיִל מְשֻׁלָּשׁ וְתֹר וְגוֹזָל: (י) וַיִּקַּח לוֹ אֶת כָּל אֵלֶּה וַיְבַתֵּר אֹתָם בַּתָּוֶךְ וַיִּתֵּן אִישׁ בִּתְרוֹ לִקְרַאת רֵעֵהוּ וְאֶת הַצִּפֹּר לֹא בָתָר: (יא) וַיֵּרֶד הָעַיִט עַל הַפְּגָרִים וַיַּשֵּׁב אֹתָם אַבְרָם:

   הרבה דם קרבנות  ישפך עד לגאולה. לציפור הנפש החופשייה, יש את הסיכוי לא להיבתר. והגוזל? האם הוא אותו עוף גוזל שאמור לחתוך את השמיים חופשי? והעיט יורד על הפגרים? אברהם מנסה לגרשו. אבל בשמיים ממתין הנשר לגוזל והוריו לא יוכלו לסייע לו. את דרכו הוא יעשה ללא הגנת הוריו. אולי רק בעזרת עצמו ובעזרת האלוהים, בעזרת השם.

 

   (יב) וַיְהִי הַשֶּׁמֶשׁ לָבוֹא וְתַרְדֵּמָה נָפְלָה עַל אַבְרָם וְהִנֵּה אֵימָה חֲשֵׁכָה גְדֹלָה נֹפֶלֶת עָלָיו: (יג) וַיֹּאמֶר לְאַבְרָם יָדֹעַ תֵּדַע כִּי גֵר יִהְיֶה זַרְעֲךָ בְּאֶרֶץ לֹא לָהֶם וַעֲבָדוּם וְעִנּוּ אֹתָם אַרְבַּע מֵאוֹת שָׁנָה: (יד) וְגַם אֶת הַגּוֹי אֲשֶׁר יַעֲבֹדוּ דָּן אָנֹכִי וְאַחֲרֵי כֵן יֵצְאוּ בִּרְכֻשׁ גָּדוֹל:

   יש הבטחה יש תקווה אבל בעוד מאות שנים. זהו תהליך ארוך וממושך של התגבשות של עם דרך עבדות בת ארבע מאות שנה. בסיום תקופת הסבל, אלו ששיעבדו ופגעו בעם ישראל יינזקו והעם יצא ברכוש גדול, אולי הוא רכוש הניסיון. עם למוד סבל מחושל ומגובש.

 

   (יז) וַיְהִי הַשֶּׁמֶשׁ בָּאָה וַעֲלָטָה הָיָה וְהִנֵּה תַנּוּר עָשָׁן וְלַפִּיד אֵשׁ אֲשֶׁר עָבַר בֵּין הַגְּזָרִים הָאֵלֶּה: (יח) בַּיּוֹם הַהוּא כָּרַת ה' אֶת אַבְרָם בְּרִית לֵאמֹר לְזַרְעֲךָ נָתַתִּי אֶת הָאָרֶץ הַזֹּאת מִנְּהַר מִצְרַיִם עַד הַנָּהָר הַגָּדֹל נְהַר פְּרָת:

   תנור עשן ולפיד אש. ממש כור היתוך יעבור העם בדרך על הגאולה. ואנחנו היום? אל הארץ שבנו, למודי סבל. אולי עם קשה עורף? והדרך? אולי כבר לא רחוקה. אולי כבר את רובה עשינו. אולי אנו יותר קרובים לגאולה ממה שאנו חווים לא פעם.

 

ברית בין הפרורים ק. צטניק

ראי, אהובה! גודל הדמעה שעל כף- ידי השנית כגודל פירור-הלחם.

קומי, נצאה, אני פה, ואת באשר את, ונעמוד שנינו יחד בעלטה של אותם רקיעים.

אהבתנו תעבור בין שני פירורי-הלחם והיא תחליפם זה בזה על כפות-ידינו.

את תאכלי את שלי, ואני אוכל את שלך -

ראי, לא כוכבים הם המנצנצים מעל ראשינו. גצים תועים הם,

ממעשנת-הקרימאטוריון, הדועכים ואינם.

רק זוהר פניך לא יכבה לעולם מברק דמעתי, אשר הפכה גביש.

ג. לך לך ברכת הורה לילדו:

בראשית י"ב. ברכה ה' לאברהם מתאימה כברכה של כל הורה לילדו ויש בה שלושה מרכיבים: 1. (ב) וְאֶעֶשְׂךָ לְגוֹי גָּדוֹל וַאֲבָרֶכְךָ וַאֲגַדְּלָה שְׁמֶךָ וֶהְיֵה בְּרָכָה: איחולי אמון ביכולת הבן להצליח. 2. (ג) וַאֲבָרְכָה מְבָרֲכֶיךָ וּמְקַלֶּלְךָ אָאֹר: הגנה באמצעות קשר טוב לאוהדים ופעילות נגד אויבים. 3. וְנִבְרְכוּ בְךָ כֹּל מִשְׁפְּחֹת הָאֲדָמָה: ההצלחה שלך היא ברכה לכל האנושות ולא רק לעצמך.

 

ד. תחכום, תוקפנות בחכמה.

מעשה אברהם היא גם דרך תוקפנות אבל מתוחכמת להגנה עצמית. לא תמיד חייבים לפעול בכוח להגנה עצמית. "וַיְהִי רָעָב בָּאָרֶץ וַיֵּרֶד אַבְרָם מִצְרַיְמָה לָגוּר שָׁם..." כאשר הם מתקרבים למצריים, חושש אברם כי המצרים יהרגו אותו וייקחו את שרה "יְפַת מַרְאֶה". לכן הוא מבקש ממנה שתאמר "אֲחֹתִי אָתְּ". אברם מגיע למצריים. שרה נלקחת לבית פרעה ואלוהים ניגע "אֶת פַּרְעֹה נְגָעִים גְּדֹלִים". פרעה משיב את שרה לאברם ומתלונן "מַה זֹּאת עָשִׂיתָ לִּי לָמָּה לֹא הִגַּדְתָּ לִּי כִּי אִשְׁתְּךָ הִוא".

 

ה. פרידה דרך להתפייסות:

פרידה היא גם דרך לשמור על קשרים טובים ומשמעותיים. כמו שהחליטו אברהם ולוט. אברם שב ממצרים והוא "כָּבֵד מְאֹד בַּמִּקְנֶה בַּכֶּסֶף וּבַזָּהָב". "וְגַם לְלוֹט הַהֹלֵךְ אֶת אַבְרָם הָיָה צֹאן וּבָקָר וְאֹהָלִים". "וַיְהִי רִיב בֵּין רֹעֵי מִקְנֵה אַבְרָם וּבֵין רֹעֵי מִקְנֵה לוֹט". אברם מציע: "אַל נָא תְהִי מְרִיבָה...כִּי אֲנָשִׁים אַחִים אֲנָחְנוּ, הֲלֹא כָל הָאָרֶץ לְפָנֶיךָ, הִפָּרֶד נָא מֵעָלָי אִם הַשְּׂמֹאל וְאֵימִנָה וְאִם הַיָּמִין וְאַשְׂמְאִילָה". "וַיִּפָּרְדוּ אִישׁ מֵעַל אָחִיו". "לוֹט יָשַׁב בְּעָרֵי הַכִּכָּר...עַד סְדֹם, וְאַנְשֵׁי סְדֹם רָעִים...".

 

ו. פסוקי הבטחת הארץ לעם ישראל.

שוב מבטיח ה': "שָׂא נָא עֵינֶיךָ וּרְאֵה מִן הַמָּקוֹם אֲשֶׁר אַתָּה שָׁם צָפֹנָה וָנֶגְבָּה וָקֵדְמָה וָיָמָּה: כִּי אֶת כָּל הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַתָּה רֹאֶה לְךָ אֶתְּנֶנָּה וּלְזַרְעֲךָ עַד עוֹלָם... קוּם הִתְהַלֵּךְ בָּאָרֶץ לְאָרְכָּהּ וּלְרָחְבָּהּ כִּי לְךָ אֶתְּנֶנָּה: ואברם בונה עוד "מִזְבֵּחַ לַה".

 

ז. ברית בין הבתרים טראנס עמוק של אברהם. קול אלוהים או הלוצינאציאת שמיעה.

אברם מבקש סימן ואות. אלוהים אומר לאברם "קְחָה לִי עֶגְלָה מְשֻׁלֶּשֶׁת וְעֵז מְשֻׁלֶּשֶׁת וְאַיִל מְשֻׁלָּשׁ וְתֹר וְגוֹזָל". אברם לקח "אֶת כָּל אֵלֶּה וַיְבַתֵּר אֹתָם בַּתָּוֶךְ וַיִּתֵּן אִישׁ בִּתְרוֹ לִקְרַאת רֵעֵהוּ וְאֶת הַצִּפֹּר לֹא בָתָר: "וַיֵּרֶד הָעַיִט עַל הַפְּגָרִים וַיַּשֵּׁב אֹתָם אַבְרָם, וַיְהִי הַשֶּׁמֶשׁ לָבוֹא וְתַרְדֵּמָה נָפְלָה עַל אַבְרָם וְהִנֵּה אֵימָה חֲשֵׁכָה גְדֹלָה נֹפֶלֶת עָלָיו. אלוהים מדבר אליו שוב ומספר את תולדותיו הקשים של העם בעתיד לבא: "יָדֹעַ תֵּדַע כִּי גֵר יִהְיֶה זַרְעֲךָ בְּאֶרֶץ לֹא לָהֶם וַעֲבָדוּם וְעִנּוּ אֹתָם אַרְבַּע מֵאוֹת שָׁנָה... וְאַחֲרֵי כֵן יֵצְאוּ בִּרְכֻשׁ גָּדוֹל. וְאַתָּה תָּבוֹא אֶל אֲבֹתֶיךָ בְּשָׁלוֹם תִּקָּבֵר בְּשֵׂיבָה טוֹבָה. וְדוֹר רְבִיעִי יָשׁוּבוּ הֵנָּה..."... והנה "הַשֶּׁמֶשׁ בָּאָה וַעֲלָטָה הָיָה וְהִנֵּה תַנּוּר עָשָׁן וְלַפִּיד אֵשׁ אֲשֶׁר עָבַר בֵּין הַגְּזָרִים הָאֵלֶּה" כך "כָּרַת ה' אֶת אַבְרָם בְּרִית לֵאמֹר לְזַרְעֲךָ נָתַתִּי אֶת הָאָרֶץ הַזֹּאת..."

 

ח. ישמעאל אבי האומה הערבית:

מלאך ה' מצא את הגר "עַל עֵין הַמַּיִם בַּמִּדְבָּר". היא מספרת למלאך: "מִפְּנֵי שָׂרַי גְּבִרְתִּי אָנֹכִי בֹּרַחַת" המלאך מציע לה לשוב ולהתענות תחת ידה של שרי: "הַרְבָּה אַרְבֶּה אֶת זַרְעֵךְ וְלֹא יִסָּפֵר מֵרֹב". הוא מציע, קראי לבנך "יִשְׁמָעֵאל כִּי שָׁמַע ה' אֶל עָנְיֵךְ". אבל הוא "יִהְיֶה פֶּרֶא אָדָם..." הגר שבה וישמעאל נולד...וּלְיִשְׁמָעֵאל שְׁמַעְתִּיךָ הִנֵּה בֵּרַכְתִּי אֹתוֹ וְהִפְרֵיתִי אֹתוֹ...וּנְתַתִּיו לְגוֹי גָּדוֹל.

 

ט. ברית המילה

ברית המילה היא אות לברית בין אדם לאלוהים. ברגע היחסים האינטימיים לאהבה ולפריון, גבר ואישה חשים את הברית. גם ברגעי ההתפנות הגבר רואה את נפלאות הבריאה של הגוף נקבים נקבים חלולים חלולים: זֹאת בְּרִיתִי אֲשֶׁר תִּשְׁמְרוּ...הִמּוֹל לָכֶם כָּל זָכָר: וּנְמַלְתֶּם אֵת בְּשַׂר עָרְלַתְכֶם וְהָיָה לְאוֹת בְּרִית בֵּינִי וּבֵינֵיכֶם: וּבֶן שְׁמֹנַת יָמִים יִמּוֹל לָכֶם כָּל זָכָר לְדֹרֹתֵיכֶם יְלִיד בָּיִת...

 

י. תולדות עם ישראל סבל ויסורים גלות וגאולה.

אלוהים מדבר לאברהם בברית בין הבתרים ומספר את תולדותיו הקשים של העם בעתיד לבא: "יָדֹעַ תֵּדַע כִּי גֵר יִהְיֶה זַרְעֲךָ בְּאֶרֶץ לֹא לָהֶם וַעֲבָדוּם וְעִנּוּ אֹתָם אַרְבַּע מֵאוֹת שָׁנָה... וְאַחֲרֵי כֵן יֵצְאוּ בִּרְכֻשׁ גָּדוֹל. וְאַתָּה תָּבוֹא אֶל אֲבֹתֶיךָ בְּשָׁלוֹם תִּקָּבֵר בְּשֵׂיבָה טוֹבָה. וְדוֹר רְבִיעִי יָשׁוּבוּ הֵנָּה..."... והנה "הַשֶּׁמֶשׁ בָּאָה וַעֲלָטָה הָיָה וְהִנֵּה תַנּוּר עָשָׁן וְלַפִּיד אֵשׁ אֲשֶׁר עָבַר בֵּין הַגְּזָרִים הָאֵלֶּה" כך "כָּרַת ה' אֶת אַבְרָם בְּרִית לֵאמֹר לְזַרְעֲךָ נָתַתִּי אֶת הָאָרֶץ הַזֹּאת..." אחרי כל גלות יש גאולה.