פסיכותרפיה וריפוי ברוח יהודית


חזרה לפורום

פסיכותרפיה וריפוי ברוח יהודית


רמת אבטחה: פתוח לכולם (השתתפות לחברים שנרשמו בלבד)

תגיות נושא: מחלות נפש | מידע למטופל | דת ואמונה | היסטוריה | פסיכולוגיה יהודית | טיפול משפחתי | תרבות ואמנות | מיתוסים ואגדות
חיפוש   

תצוגה 
מערכת 'בינינו' מזמינה אתכם.ן לשלוח תקצירים בני 200 מילים לקראת הגיליון הקרוב.
לחצו כאן להוספת מודעה מיידית
מנהלי הפורום מנהלי הפורום
כעת בפורום כעת בפורום   [כל ההודעות...]
ליששכר - איש הרוח
קבצים קבצים
דפיות פורום דפיות פורום  [+] הוסף דפית
 אתרי פסיכויהדות
 בטיחות בדרכים
 חגים וערכים
 חינוך ברוח יהודית על פי דר' יאיר כספי ויששכר עשת
 טיפול פסיכולוגי יהודי
 מטפלים ברוח יהודית
 ניצנים אחרי קטיף, סיוע למפונים
 ספרי פסיכו. יהדות
 פרשת השבוע
 ראש חודש
 שאלוני ד"ר יאיר כספי, אונ. תל אביב, המרכז למורשת היהדות, התכנית לפסיכולוגיה ביהדות.
 שבת
 שמירת הלשון
 תוכנית המדרגות. מאת דר יאיר כספי
 

 

     בין שמים לארץ   

 

 

סקר בYNET מ2006

לשאלה "האם אתה מאמין שאלוהים בהגדרתו הדתית קיים?" השיבו 71% בחיוב ו-29% בשלילה. 100% מהדתיים, יחד עם 91% מהמסורתיים ו-47% מהחילונים מאמינים בקיומו של האל. מה שאומר שכמחצית ממי שמגדירים עצמם "חילונים" מאמינים בקיום אלוהים.

 פסיכותרפיה וריפוי ברוח יהודית 1

      

 

משנה מסכת אבות פרק א

(יב)...הִלֵּל אוֹמֵר, הֱוֵי מִתַּלְמִידָיו שֶׁל אַהֲרֹן, אוֹהֵב שָׁלוֹם וְרוֹדֵף שָׁלוֹם, אוֹהֵב אֶת הַבְּרִיּוֹת וּמְקָרְבָן לַתּוֹרָה:

(יד) הוּא הָיָה אוֹמֵר, אִם אֵין אֲנִי לִי, מִי לִי. וּכְשֶׁאֲנִי לְעַצְמִי, מָה אֲנִי. וְאִם לֹא עַכְשָׁיו, אֵימָתָי:

(טו) שַׁמַּאי אוֹמֵר, עֲשֵׂה תוֹרָתְךָ קֶבַע. אֱמוֹר מְעַט וַעֲשֵׂה הַרְבֵּה, וֶהֱוֵי מְקַבֵּל אֶת כָּל הָאָדָם בְּסֵבֶר פָּנִים יָפוֹת:

 

 

 

    

מפני דרכי שלום/מאת יששכר עשת

   היפגעות הלב, התמודדות בגבורה, מתוך שייכות, יכולת לצמיחה אישית ואמונה פנימית, מאפשרים הושטת יד לתהליכי שלום בתוכנו, בינינו ועם שכנינו.

   בדרך שנלך, במלחמה שנילחם, נפעל מתוך אמונה והתאמות בתורת חיים שיש בה דרכי הישרדות, מתכונים לשמחה וחשבון מוסרי. ומעל הכל אהבת החי, הצומח והדומם. לאדם ניתנה הזכות והחובה, לעבדם ולשמרם, באמת ובחסד שיהיה המקום הזה גן עדן.

התבוננות, הקשבה ותמיכה לזולת.

   נתבונן, נקשיב מלב אל לב, ניגע בקרובים אלינו. נגלה מחדש כי יש ברית בינינו, שאנו בעולם אחד, מעורבים זה בזה. נתבונן האחד בעיני האחר על מנת לזכות באמצעותו לראיית האחר שבתוכי. נתבונן ב"חוטי השייכות" שלא אחת נשכחים ורפים. נברר את זהותנו המשותפת על מנת לגלות שמדובר ב"עבותות שייכות וסיכוי לאהבה".

   נעצור לרגע, נתן זמן ומרחב למפגש משמעותי שיש בו חסד ואמת. נשאל את הקרובים לנו שאלות מלב אל לב הפותחות ערוץ הידברות "בסוד השיח".

שישה כוחות המתגלים במפגש המשמעותי.

גבורה.

   "איזהו הגיבור, מי שעושה שונאו לאוהבו." גבורה היא לפעול למען השכנת שלום.  "איזהו הגיבור שבגיבורים, זהו שכובש את יצרו." הגיבור לא רק עושה מה שבא לו, אלא ממלא את חובותיו, פועל על פי מה שנחוץ והכרחי, למען עצמו והסביבה. כל מה שנעשה אינו מובן מאליו והוא מעשה גבורה. "ואשרי אדם מפחד תמיד..." 

שייכות.

   כיצד לחזק את שייכותנו כבני אדם באשר הם, למשפחה, לקבוצה, לקהילה, לישוב, לעם? נסתכל בשלשה דברים "...דע מאין באת. ולאן אתה הולך. ולפני מי אתה עתיד לתן דין וחשבון..." חיזוק השייכות מחזק את זהותנו העצמית.

צמיחה ותיקון עצמי.

   הפעולות שנבצע עשויות להביא לצמיחה, תיקון ושיפור עצמי למעננו ולמען סביבתנו. רגע קשה הוא אתגר, הוא ניסיון לעמוד בו. עמידה בניסיון מחשלת אותנו, מעוררת יכולות.

אמונה בדרך.

   לכל אחד מאיתנו יש תורת חיים בה הוא מאמין. בתורת החיים יש דרכי התמודדות, מתכונים לשמחה ועקרונות מוסר שלא אעשה הכל רק על חשבון האחר. נחזק ונתאים את תורת חיינו כבני אדם, כבני/ות משפחה, כחברים/רות בקבוצה, קהילה ישוב ועם. 

הסיכוי וההמשכיות.

   אם צמחנו, נדע כיצד לשמור ולעלות עוד. אם שקענו, ה"ירידה היא לצורך עליה." "במקום שבעלי תשובה עומדים אין צדיקים גמורים יכולים לעמוד." תהליך השקיעה והצמיחה עשוי להביא אדם למדרגה גבוה יותר מזו של הנמצא למעלה.

יעוד ותפקיד

   תהליכים אלו פותחים לא אחת שערים לגלוי תפקידנו, ייעודנו, מטרותינו ומשמעות חיינו. כי בסך הכל משרתים אנחנו, משרתים בקודש.

 

שישה שערים להציץ בהם אל תוכינו

א. מעשי גבורה ביום יום: שתפ/י בדוגמא לרגע קשה שבו מעשה קטן שלך או של משהו אחר, השפיע לטובה פיזית או רגשית על אחרים או עליך.

ב. הרגשת השייכות: שתפ/י בדוגמא לרגע קשה שבו מעשה קטן שלך או של משהו אחר, גרמו לך או לאחרים להרגיש לא לבד, להרגיש שייך/ת למשפחה, לקבוצה, לקהילה, ליישוב, לעם ישראל.

ג. האירוע הקשה כהזדמנות לצמיחה אישית, כאתגר וכניסיון לעמוד בו: שתפ/י בדוגמא לרגע קשה שבו מעשה קטן שלך או של משהו אחר הקנו לך תחושת ביטחון וחוזק.

ד. האמונה בדרך:  שתפ/י בדוגמא לרגע קשה שבו מעשה קטן שלך או של משהו אחר הקנו לך אמונה ותחושת ביטחון בצידקת דרכך, דרך המשפחה, הקהילה הישוב או עם ישראל. 

ה. ירידה לצורך עליה: ואם נפלו וירדנו אלי בור. יהיה המשבר הזה ירידה לצורך עליה. שתפ/י בדוגמא לרגע קשה שבו את/ה או משהוא קרוב לך הרגיש/ה חלש/ה ולמטה, ושבו ראית מעשה קטן שהיה בו סימן לתחילת העלייה למעלה.

ו. יעוד ותפקיד: שתפ/י אחרים במחשבות שעלו לגבי מהוא תפקידי, ייעודי ומשמעות חיי?

ומה חובתי/מצוותי לעתיד לבא ליום יום? על מה במלחמה אני אומר תודה?

מה בקשתי, איחולי, תפילתי?