פסיכותרפיה וריפוי ברוח יהודית


חזרה לפורום

פסיכותרפיה וריפוי ברוח יהודית


רמת אבטחה: פתוח לכולם (השתתפות לחברים שנרשמו בלבד)

תגיות נושא: מחלות נפש | מידע למטופל | דת ואמונה | היסטוריה | פסיכולוגיה יהודית | טיפול משפחתי | תרבות ואמנות | מיתוסים ואגדות
חיפוש   

תצוגה 
פרופיל מקצועי ופרטים ליצירת קשר, ברשימת חברי הקהילה בפסיכולוגיה עברית, 45ש"ח לחודש בתשלום שנתי
קורסי אונליין על חשיבתו של ביון בהנחיית דר' יקיר קריצ'מן - 50% הנחה על הקורס השני
מנהלי הפורום מנהלי הפורום
כעת בפורום כעת בפורום   [כל ההודעות...]
ליששכר - איש הרוח
קבצים קבצים
דפיות פורום דפיות פורום  [+] הוסף דפית
 אתרי פסיכויהדות
 בטיחות בדרכים
 חגים וערכים
 חינוך ברוח יהודית על פי דר' יאיר כספי ויששכר עשת
 טיפול פסיכולוגי יהודי
 מטפלים ברוח יהודית
 ניצנים אחרי קטיף, סיוע למפונים
 ספרי פסיכו. יהדות
 פרשת השבוע
 ראש חודש
 שאלוני ד"ר יאיר כספי, אונ. תל אביב, המרכז למורשת היהדות, התכנית לפסיכולוגיה ביהדות.
 שבת
 שמירת הלשון
 תוכנית המדרגות. מאת דר יאיר כספי
 

 

     בין שמים לארץ   

 

 

סקר בYNET מ2006

לשאלה "האם אתה מאמין שאלוהים בהגדרתו הדתית קיים?" השיבו 71% בחיוב ו-29% בשלילה. 100% מהדתיים, יחד עם 91% מהמסורתיים ו-47% מהחילונים מאמינים בקיומו של האל. מה שאומר שכמחצית ממי שמגדירים עצמם "חילונים" מאמינים בקיום אלוהים.

 פסיכותרפיה וריפוי ברוח יהודית 1

      

 

משנה מסכת אבות פרק א

(יב)...הִלֵּל אוֹמֵר, הֱוֵי מִתַּלְמִידָיו שֶׁל אַהֲרֹן, אוֹהֵב שָׁלוֹם וְרוֹדֵף שָׁלוֹם, אוֹהֵב אֶת הַבְּרִיּוֹת וּמְקָרְבָן לַתּוֹרָה:

(יד) הוּא הָיָה אוֹמֵר, אִם אֵין אֲנִי לִי, מִי לִי. וּכְשֶׁאֲנִי לְעַצְמִי, מָה אֲנִי. וְאִם לֹא עַכְשָׁיו, אֵימָתָי:

(טו) שַׁמַּאי אוֹמֵר, עֲשֵׂה תוֹרָתְךָ קֶבַע. אֱמוֹר מְעַט וַעֲשֵׂה הַרְבֵּה, וֶהֱוֵי מְקַבֵּל אֶת כָּל הָאָדָם בְּסֵבֶר פָּנִים יָפוֹת:

 

 

 

    

דיכאון אחרי לידה

   מזל טוב להולדת ליולדת.

   על דיכאון אחרי לידה תוכלי לקרוא בהמשך. כל רב או רבנית שמבין בעניין, יאמר לך שדיכאון אחרי לידה אינו קשור לחטאים, או לספקות אמונתיים. מדובר בתופעה שקיימת אצל חלק מן הנשים. עדיין לא נמצאו סיבות התנהגותיות ואמונתיות שעל פיהן ניתן לומר שהאישה הביאה על עצמה את הדיכאון.

   מצד שני המצווה ונשמרתם לנפשותיכם מחייבת את היולדת לטפל בעצמה: א. לגשת לגורמי רפואה מתאימים, ב.  לשתף את בעלה ונשים קרובות אליה  על מנת לזכות לטיפול תומך שמומלץ על ידי הרפואה.

   כל יולדת זקוקה ואמורה לקבל את תשומת לב מיוחדת במינה שלה היא זקוקה על מנת לטפל בעצמה ובתינוקה היקר למען הדורות הבאים. חודשים חשובים אלו מחייבים אותנו הסובבים אותה למשנה זהירות, לפינוקים, לתשומת לב גדולה. "חופשת הלידה" שניתנת על ידי המדינה ליולדת היא ביטוי לרעיון זה. גם בתורה אנו קוראים על כך בספר ויקרא פרק יב (א) וַיְדַבֵּר ה אֶל משֶׁה לֵּאמֹר: (ב) דַּבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לֵאמֹר אִשָּׁה כִּי תַזְרִיעַ וְיָלְדָה זָכָר וְטָמְאָה שִׁבְעַת יָמִים כִּימֵי נִדַּת דְּוֹתָהּ תִּטְמָא: (ג) וּבַיּוֹם הַשְּׁמִינִי יִמּוֹל בְּשַׂר עָרְלָתוֹ: (ד) וּשְׁלשִׁים יוֹם וּשְׁלשֶׁת יָמִים תֵּשֵׁב בִּדְמֵי טָהֳרָה בְּכָל קֹדֶשׁ לֹא תִגָּע וְאֶל הַמִּקְדָּשׁ לֹא תָבֹא עַד מְלֹאת יְמֵי טָהֳרָהּ: (ה) וְאִם נְקֵבָה תֵלֵד וְטָמְאָה שְׁבֻעַיִם כְּנִדָּתָהּ וְשִׁשִּׁים יוֹם וְשֵׁשֶׁת יָמִים תֵּשֵׁב עַל דְּמֵי טָהֳרָה:

 

הספרות המקצועית מתארת שלושה מצבי דיכאון אחרי לידה :

   א. תוגת האמהות שהוא המצב המתון יותר. מדובר בעצבות ודכדוך שלאחר הלידה. תופעה המופיעה אצל מעל לחמישים אחוז מהנשים היולדות. האישה רגישה יותר, מצבי רוח משתנים, לפעמים התפרצויות בכי, עייפות ודכדוך. תופעה זו נמשכת כשבוע אחרי הלידה. תמיכה, הרגעה, סיוע רגשי ופיזי מספיקים.

   ב. דיכאון שלאחר הלידה שהוא המצב המורכב יותר. מידת חומרת ומשך הדיכאון משתנים מאישה לאישה. שכיחותו דיכאון שלאחר לידה היא בין כחמשה עשר אחוזים מכלל הנשים היולדות. הדיכאון מגיע בשלושת החודשים הראשונים אחרי הלידה ונמשך בין חצי שנה לשנה. מצב זה מחייב טיפול שיחתי ומאבק פסיכיאטרי לאפשרות של טיפול תרופתי. פניה לרופא/ת משפחה או לרופא/ת נשים. מאפשרת לקבל אבחנה ברורה יותר ואז לטפל בהתאם. דיכאון אחרי לידה מחייב טיפול  ומעקב גם כדי לזהות סיבוכים נוספים אפשריים.

   ג. פסיכוזה אחרי לידה היא תופעה נדירה וקיימת אצל אחת לאלף לנשים. הסימנים מופיעים לרוב במהלך החודש הראשון לאחר הלידה עד שלושה חודשים מהלידה. במצב הפסיכוזה אחרי לידה האישה סובלת מדיכאון, בלבול, ערפול ההכרה, ניתוק קשר עם המציאות, מהזיות וממחשבות שווא, שלעיתים קרובות מתמקדות במוות של התינוק או בהיותו אלוהי או שטני. ההזיות האלה עלולות להורות לאישה לפגוע בעצמה או באחרים ולפיכך נשים שסובלות מההפרעה הזאת נמצאות בסיכון גבוה להתאבדות או להריגת התינוק.

 

   תאור מיוחד במינו של אישה מצאתי באתר היהודי AISH "במערבולת הדיכאון אחרי לידה." http://www.aish.com/hspirituality/odysseys/Postpartums_Gaping_Black_Hole.asp

 

   "...נקודת המפנה התרחשה בוקר אחד. ישבתי על המיטה, מתנדנדת קדימה ואחורה, מחבקת כרית לחזי, כאילו חיי תלויים בה. בעלי נכנס לחדר ואני זוכרת שהתפרצתי, "מה לא בסדר אתי?!" תגובתו של בעלי לא אחרה לבוא, "את צריכה לגשת לרופא!". תגובה זו הייתה ברכה גדולה לכשעצמה. בעלים רבים מבולבלים לחלוטין משינוי פתאומי זה בנשותיהם והרעיון לפנות לפסיכיאטר או ליטול תרופות רק מעצים את פחדיהם.

   הרופאה שלי הייתה אישה רגישה מאוד שהתמחתה בבעיות האופייניות לנשים. היא זיהתה מיד שמדובר בדיכאון אחרי לידה והדבר העניק לי שביב של תקווה. אם מה שאני חווה הוא תופעה מוכרת, אולי יש לזה גם תרופה.

   שביב תקווה זה אפשר לבעלי לחולל מהפכה. לפני שבעייתי אובחנה, הוא הרגיש חסר אונים לחלוטין ולא היה מסוגל להבין מה אני מרגישה. ברגע שהוא ידע שמשהו לא בסדר אתי מבחינה רפואית, הוא קיבל על עצמו באופן מלא את ה"תפקיד" שלי, בישל והתמודד עם צורכי הילדים.

   שוב, בורכתי. מה עלול היה לקרות אם הייתי נוטרת לו טינה או מלאת מרירות? מה היה קורה אם הוא היה כועס על כך שלפתע מצא את עצמו בתפקיד ה"קפטן" של ספינה טובעת?

   הרופאה שלי יעצה לי לפנות לפסיכיאטר, שרשם לי תרופה נגד דיכאון (שאמורה, לדבריו, להשפיע רק לאחר מספר שבועות). הייתי אחוזת פחד-מוות מפני תרופה זו, כיוון שלא היה לי מושג כיצד היא תשפיע עליי ופחדתי לאבד שליטה. אולם הייתי כה חסרת שליטה ממילא, שפשוט לא נותרה לי שום ברירה אחרת.

   תרופה זו היוותה עבורי את ההבדל בין הגיהינום לגן העדן. לאחר שהתחלתי ליטול אותה, הרגשתי אדם חדש לחלוטין."


רשתות תמיכה

   רשת התמיכה שאחרי לידה ניצ"ה היא רשת שנוסדה ב1997, כדי לספק תמיכה לנשים ולמשפחותיהן הסובלות ממחלה שלאחר הלידה. ניצ"ה היא ארגון המספק שירותים העונים על הצרכים הייחודיים של אותן נשים הסובלות ממחלה שלאחר הלידה. זהו ארגון פרטי, המושיט יד לאותן נשים שנבצר מהן לבקש עזרה, כתוצאה מפחד, בושה, חוסר ידיעה או מגבלות כלכליות. ניצ"ה עובדת בצמוד לאנשי מקצוע מובילים בתחום בריאות הנפש.

   גם עמותות "אם לאם" מסייעות לנשים אחרי לידה באמצעות חונכות. סיוע זה מוגבל יותר.

 

   אני מאמין שבמגוון התופעות הנפשיות והגופניות של היולדת גלומים מסרים ייחודיים השמורים רק לה. פתחי את ליבך ונפשך להקשיב למסרים הללו. אל תפחדי. כך אבינו שבשמיים מעניק לך את השפע שבעולמות העליונים השמור  במיוחד עבורך.

   הימים יעברו, את תרגישי יותר ויותר טוב וביחד נתפלל שכל יולדת בכלל ואת בפרט תזכי לחנך את ילדיך כילדי ישראל הגונים ובעלי משמעות. ושכל תופעות הלידה המורכבות יהיו לטובה.

 

יששכר