פסיכותרפיה וריפוי ברוח יהודית


חזרה לפורום

פסיכותרפיה וריפוי ברוח יהודית


רמת אבטחה: פתוח לכולם (השתתפות לחברים שנרשמו בלבד)

תגיות נושא: מחלות נפש | מידע למטופל | דת ואמונה | היסטוריה | פסיכולוגיה יהודית | טיפול משפחתי | תרבות ואמנות | מיתוסים ואגדות
חיפוש   

תצוגה 
לחצו כאן להוספת מודעה מיידית
פרופיל מקצועי ופרטים ליצירת קשר, ברשימת חברי הקהילה בפסיכולוגיה עברית, 45ש"ח לחודש בתשלום שנתי
מנהלי הפורום מנהלי הפורום
כעת בפורום כעת בפורום   [כל ההודעות...]
ליששכר - איש הרוח
קבצים קבצים
דפיות פורום דפיות פורום  [+] הוסף דפית
 אתרי פסיכויהדות
 בטיחות בדרכים
 חגים וערכים
 חינוך ברוח יהודית על פי דר' יאיר כספי ויששכר עשת
 טיפול פסיכולוגי יהודי
 מטפלים ברוח יהודית
 ניצנים אחרי קטיף, סיוע למפונים
 ספרי פסיכו. יהדות
 פרשת השבוע
 ראש חודש
 שאלוני ד"ר יאיר כספי, אונ. תל אביב, המרכז למורשת היהדות, התכנית לפסיכולוגיה ביהדות.
 שבת
 שמירת הלשון
 תוכנית המדרגות. מאת דר יאיר כספי
 

 

     בין שמים לארץ   

 

 

סקר בYNET מ2006

לשאלה "האם אתה מאמין שאלוהים בהגדרתו הדתית קיים?" השיבו 71% בחיוב ו-29% בשלילה. 100% מהדתיים, יחד עם 91% מהמסורתיים ו-47% מהחילונים מאמינים בקיומו של האל. מה שאומר שכמחצית ממי שמגדירים עצמם "חילונים" מאמינים בקיום אלוהים.

 פסיכותרפיה וריפוי ברוח יהודית 1

      

 

משנה מסכת אבות פרק א

(יב)...הִלֵּל אוֹמֵר, הֱוֵי מִתַּלְמִידָיו שֶׁל אַהֲרֹן, אוֹהֵב שָׁלוֹם וְרוֹדֵף שָׁלוֹם, אוֹהֵב אֶת הַבְּרִיּוֹת וּמְקָרְבָן לַתּוֹרָה:

(יד) הוּא הָיָה אוֹמֵר, אִם אֵין אֲנִי לִי, מִי לִי. וּכְשֶׁאֲנִי לְעַצְמִי, מָה אֲנִי. וְאִם לֹא עַכְשָׁיו, אֵימָתָי:

(טו) שַׁמַּאי אוֹמֵר, עֲשֵׂה תוֹרָתְךָ קֶבַע. אֱמוֹר מְעַט וַעֲשֵׂה הַרְבֵּה, וֶהֱוֵי מְקַבֵּל אֶת כָּל הָאָדָם בְּסֵבֶר פָּנִים יָפוֹת:

 

 

 

    

חודש אדר

  "משנכנס אדר מרבים בשמחה"  חודש אדר כחודש החסד כדי לשמח באופן מעשי את כל מי שאין לו. משנכנס אדר. "אין שמחה גדולה ומפוארת אלא לשמח לב עניים ויתומים ואלמנות וגרים, שהמשמח לב האומללים הללו דומה לשכינה, שנאמר: להחיות רוח שפלים ולהחיות לב נדכאים" (הלכות מגילה ב יז).

   ספר קצור שו"ע סימן קג - דיני שמתת יו"ט (ט) וכשהוא אוכל ושותה, חייב להאכיל גם לגר ליתום ולאלמנה עם שאר העניים האומללים. שנאמר והלוי והגר והיתום וגו'. אבל מי שנועל דלתי חצרו ואוכל ושותה הוא ואשתו ובניו ואינו מאכיל ומשקה לעניים ולמרי נפש, אין זו שמחת מצוה אלא שמחת כרסו...ושמחה כזאת קלון הוא להם, שנאמר וזריתי פרש על פניכם פרש חגיכם:

   בתקופה זו מסתיים המעבר ההדרגתי מן החרף אל האביב, "הפכפך הוא חודש אדר, פעם שמש ופעם מטר".  ימי הגשמים פוחתים, ימי השמש מתרבים. בהרים ובעמקים פורחים אירוסים, נוריות, פרגים, צבעונים, חרציות, ניסנית.

   פירות גדלים אט אט על עצי אפרסק, שזיף, תפוח ואגס, היכונו לשסק. היכונו לבולבולים ולעטלפי הפירות. במקביל  דבורי הדבש מבקרות את הפרחים העשירים בצוף.

   שממיות, צבים וחרדונים. נעים באיטיות כשבשמים ציפורי קיץ מגיעות, ביחד עם ציפורי ארצנו הם מחזרים ומתרבים. קול שירת הזכרים נשמע  בארצנו. היעלות שבנגב ממליטות גדיים וצביות בכל רחבי הארץ ממליטות עופרים.


ארבע שבתות לקראת ראש חודש ניסן ולקראת חג הפסח הוא חג החירות.

 

ארבע פרשיות - חכמים תקנו לקרוא בתורה בארבע שבתות שלפני ניסן, תוספת לפרשיות השבוע. "ארבע פרשיות": שקלים, זכור, פרה, והחודש. ארבע שבתות ארבע תזכורות. אנו מתחילים מתזכורת על היותנו שותפים לעבודת בית המקדש המזכירה לנו את המשותף לכולנו כעם. אחר כך אנו נזכרים להיזהר מאויבנו מבפנים ומבחוץ. בהמשך אנו זוכרים כיצד להיטהר גם ממגע עם מת כתוצאה מזקנה, מחלה ומלחמה כסמל להמשכיות עמנו. על אף שדור הולך, דור בא. לבסוף אנו זוכרים את ההתחלה. את יציאת מצריים, בחודש הראשון, חודש האביב. אביב לנו ובמהרה בימינו אביב לכל העמים.

 

1. פרשת שקלים - פרשה זו נקראת לזכר מצוות "מחצית השקל", שחייב כל אדם לתת לעבודת בית המקדש, בזמן שבית המקדש היה קיים. "מַחֲצִית הַשֶּׁקֶל תְּרוּמָה לַהֹ'"


2. פרשת זכור – פרשה זו נקראת כדי לזכור את מצוות מחיית עמלק. מיהו עמלק? יצר הרע בתוכנו? אויבנו?  בכל מקרה,
"זָכוֹר אֵת אֲשֶׁר עָשָׂה לְךָ עֲמָלֵק בַּדֶּרֶךְ בְּצֵאתְכֶם מִמִּצרים."

 

3. פרשת פרה - הקמת המשכן במדבר הייתה בראש חודש ניסן. כדי לבוא
למשכן או למקדש חייב האדם להטהר. עיקר הטהרה הוא על ידי טבילה במקווה טהרה. ואולם מי שהיה טמא ממגע במת, חייב לעבור תהליך טהרה על ידי הזיית מים חיים עם אפר של פרה אדומה שנשרפה.
"וְיִקְחוּ אֵלֶיךָ פָרָה אֲדֻמָּה תְּמִימָה אֲשֶׁר אֵין בָּהּ מוּם אֲשֶׁר לֹא עָלָה עָלֶיהָ עֹל:"

 

4. פרשת החודש - השבת הרביעית והאחרונה בסדרת ארבע השבתות, היא שבת פרשת החודש. התורה מצווה עלינו לשמור את הלוח העברי כך שתמיד פסח יצא באביב. חז"ל קבעו שהשבת שלפני ראש חודש ניסן, תוקדש לקריאת הפרשה בתורה שמדברת על חודש ניסן ומצוותיו, המתחילה במילים "הַחֹדֶשׁ הַזֶּה לָכֶם רֹאשׁ חֳדָשִׁים רִאשׁוֹן הוּא לָכֶם לְחָדְשֵׁי הַשָּׁנָה:"

 

חודש טוב

יששכר עשת