פסיכותרפיה וריפוי ברוח יהודית


חזרה לפורום

פסיכותרפיה וריפוי ברוח יהודית


רמת אבטחה: פתוח לכולם (השתתפות לחברים שנרשמו בלבד)

תגיות נושא: מחלות נפש | מידע למטופל | דת ואמונה | היסטוריה | פסיכולוגיה יהודית | טיפול משפחתי | תרבות ואמנות | מיתוסים ואגדות
חיפוש   

תצוגה 
מערכת 'בינינו' מזמינה אתכם.ן לשלוח תקצירים בני 200 מילים לקראת הגיליון הקרוב.
פרופיל מקצועי ופרטים ליצירת קשר, ברשימת חברי הקהילה בפסיכולוגיה עברית, 45ש"ח לחודש בתשלום שנתי
מנהלי הפורום מנהלי הפורום
כעת בפורום כעת בפורום   [כל ההודעות...]
ליששכר - איש הרוח
קבצים קבצים
דפיות פורום דפיות פורום  [+] הוסף דפית
 אתרי פסיכויהדות
 בטיחות בדרכים
 חגים וערכים
 חינוך ברוח יהודית על פי דר' יאיר כספי ויששכר עשת
 טיפול פסיכולוגי יהודי
 מטפלים ברוח יהודית
 ניצנים אחרי קטיף, סיוע למפונים
 ספרי פסיכו. יהדות
 פרשת השבוע
 ראש חודש
 שאלוני ד"ר יאיר כספי, אונ. תל אביב, המרכז למורשת היהדות, התכנית לפסיכולוגיה ביהדות.
 שבת
 שמירת הלשון
 תוכנית המדרגות. מאת דר יאיר כספי
 

 

     בין שמים לארץ   

 

 

סקר בYNET מ2006

לשאלה "האם אתה מאמין שאלוהים בהגדרתו הדתית קיים?" השיבו 71% בחיוב ו-29% בשלילה. 100% מהדתיים, יחד עם 91% מהמסורתיים ו-47% מהחילונים מאמינים בקיומו של האל. מה שאומר שכמחצית ממי שמגדירים עצמם "חילונים" מאמינים בקיום אלוהים.

 פסיכותרפיה וריפוי ברוח יהודית 1

      

 

משנה מסכת אבות פרק א

(יב)...הִלֵּל אוֹמֵר, הֱוֵי מִתַּלְמִידָיו שֶׁל אַהֲרֹן, אוֹהֵב שָׁלוֹם וְרוֹדֵף שָׁלוֹם, אוֹהֵב אֶת הַבְּרִיּוֹת וּמְקָרְבָן לַתּוֹרָה:

(יד) הוּא הָיָה אוֹמֵר, אִם אֵין אֲנִי לִי, מִי לִי. וּכְשֶׁאֲנִי לְעַצְמִי, מָה אֲנִי. וְאִם לֹא עַכְשָׁיו, אֵימָתָי:

(טו) שַׁמַּאי אוֹמֵר, עֲשֵׂה תוֹרָתְךָ קֶבַע. אֱמוֹר מְעַט וַעֲשֵׂה הַרְבֵּה, וֶהֱוֵי מְקַבֵּל אֶת כָּל הָאָדָם בְּסֵבֶר פָּנִים יָפוֹת:

 

 

 

    

ראש השנה האזרחי.

סיבה טובה למסיבה?

 

חגיגות ראש השנה בחלקו המערבי של העולם מתקיימות באחד בינואר. לחגיגות אין משמעות דתית. הן מציינות את בוא השנה החדשה ואת ההתחדשות המחזורית שבכל תקופת זמן היוצרת שנה שלמה.

בתקופת האימפריה הרומאים בשנת 46 לפני הספירה יוליוס קיסא החל להשתמש בלוח המצרי כלוח השנה הרשמי של האימפריה. "הלוח היוליאני"

בשנת 1582 הוחלף הלוח הַיּוּליָאנִי בלוח הַגְּרֶגוֹרְיָאנִי בידי הָאַפִּיפְיוֹר גְרֶגוֹרְיוֹ ה-13, והפך לוח הַנּוֹצְרִי ו1 לינואר הפך ליום הראשון בשנה.

האם ראש השנה האזרחי הוא סיבה טובה למסיבה, להשקעה כספית? למאמץ רגשי? ואם כן. מה עם ט' באב? שבועות? י' בטבת? סדר ליל ט"ו בשבט?

 

סילבסטר ה-1 היה אפיפיור באחת התקופות החשובות ביותר בתולדות הנצרות. סילבסטר הקדוש נולד ברומא בשנת 314, ומת ב-31 בדצמבר 335, כך שחגיגות הסילבסטר מציינות בעצם את יום מותו של האפיפיור. הוא חי בתקופתו של קונסטנטינוס קיסר רומי, תקופה שבה מעמדה של הכנסייה השתפר פלאים באימפריה.

 

על פי האגדה, האפיפיור סילבסטר ה-1 הטביל את הקיסר קונסטנינוס הגדול לנצרות, ובכך ריפא אותו ממחלת הצרעת. הקיסר, כך אומרות האגדות, היה אסיר תודה, וכיוון שגם אותות שמימיים הדריכו אותו בדרכו, לדבריו, קיבל עליו את הדת הנוצרית, ועמו רבים מחייליו ולאחר מכן כל בעלי התפקידים באימפריה הרומית.

 

סילבסטר ה-1 ידוע במיסוד יום ראשון כיום המנוחה בנצרות: בשנת 321 נקבע יום ראשון כיום מנוחה רשמי בקיסרות.

 

בתקופת האפיפיורות שלו נערך הכינוס הראשון של מועצת הכנסייה: בשנת 324 לספירה הפך קונסטנטינוס לשליטה היחיד של הקיסרות כולה. הייתה זו הפעם הראשונה שקיסר נוצרי עולה לשלטון. שנה לאחר שהפך לשליט האימפריה, בשנת 325, כינס קונסטנטינוס ועידה של הכנסייה בניקיאה. מטרתה המוצהרת של הוועידה הייתה להכריע במחלוקת תאולוגית שהתעוררה בנוגע למהותו ולטבעו של ישו (כומר מאלכסנדריה ושמו אריוס נשא דרשת כפירה שהופצה מהר מאוד ברחבי המזרח. אריוס קבע כי ישו לא היה באמת אלוהי, שטבעו היה דומה לטבעם של אלוהים ושל האב הקדוש, ולא זהה להם), אך הקיסר ניצל אותה על מנת לקבוע את סדריה וארגונה של הכנסייה. האפיפיור סילבסטר שלח שני צירים והכריז את ההכרזה המכרעת "ישו היה אלוהים אמיתי, שישותו זהה לאב הקדוש".

 

באותה התכנסות ייסדו גם לוח שנה מיוחד לנוצרים (בשנת 325 לספירה).

 

ראשית המאה ה-4 - תקופת האפיפיורות של סילבסטר ה-1, שחפפה לתקופת קיסרותו של קונסטנטוס - הייתה תקופה של שפל במצבם של היהודים באימפריה הרומית, ובעיקר בארץ ישראל ובירושלים. בשנת 313 לספירה הכריז קונסטנטינוס על הנצרות כדת הרשמית באימפריה, ורדיפת הנוצרים שהונהגה עד אז הופסקה. זאת ועוד,  הקיסר, שקיבל עליו דת שהייתה קודם לכן דת שנואה ברומי, הפך אותה לדת השלטת באימפריה, מה שהביא לידי כך שבתוך עשורים אחדים החלה הכנסייה עצמה להוציא להורג כופרים שלא הסכימו לקבל עליהם את הדת הנוצרית. קונסטנטינוס כנוצרי חידש את האיסור על ישיבת יהודים בירושלים, ואיפשר להם להתאבל על חורבנה פעם בשנה, בט' באב. 

 

חג שמח

יששכר