פסיכותרפיה וריפוי ברוח יהודית


חזרה לפורום

פסיכותרפיה וריפוי ברוח יהודית


רמת אבטחה: פתוח לכולם (השתתפות לחברים שנרשמו בלבד)

תגיות נושא: מחלות נפש | מידע למטופל | דת ואמונה | היסטוריה | פסיכולוגיה יהודית | טיפול משפחתי | תרבות ואמנות | מיתוסים ואגדות
חיפוש   

תצוגה 
קורסי אונליין על חשיבתו של ביון בהנחיית דר' יקיר קריצ'מן - 50% הנחה על הקורס השני
מערכת 'בינינו' מזמינה אתכם.ן לשלוח תקצירים בני 200 מילים לקראת הגיליון הקרוב.
מנהלי הפורום מנהלי הפורום
כעת בפורום כעת בפורום   [כל ההודעות...]
ליששכר - איש הרוח
קבצים קבצים
דפיות פורום דפיות פורום  [+] הוסף דפית
 אתרי פסיכויהדות
 בטיחות בדרכים
 חגים וערכים
 חינוך ברוח יהודית על פי דר' יאיר כספי ויששכר עשת
 טיפול פסיכולוגי יהודי
 מטפלים ברוח יהודית
 ניצנים אחרי קטיף, סיוע למפונים
 ספרי פסיכו. יהדות
 פרשת השבוע
 ראש חודש
 שאלוני ד"ר יאיר כספי, אונ. תל אביב, המרכז למורשת היהדות, התכנית לפסיכולוגיה ביהדות.
 שבת
 שמירת הלשון
 תוכנית המדרגות. מאת דר יאיר כספי
 

 

     בין שמים לארץ   

 

 

סקר בYNET מ2006

לשאלה "האם אתה מאמין שאלוהים בהגדרתו הדתית קיים?" השיבו 71% בחיוב ו-29% בשלילה. 100% מהדתיים, יחד עם 91% מהמסורתיים ו-47% מהחילונים מאמינים בקיומו של האל. מה שאומר שכמחצית ממי שמגדירים עצמם "חילונים" מאמינים בקיום אלוהים.

 פסיכותרפיה וריפוי ברוח יהודית 1

      

 

משנה מסכת אבות פרק א

(יב)...הִלֵּל אוֹמֵר, הֱוֵי מִתַּלְמִידָיו שֶׁל אַהֲרֹן, אוֹהֵב שָׁלוֹם וְרוֹדֵף שָׁלוֹם, אוֹהֵב אֶת הַבְּרִיּוֹת וּמְקָרְבָן לַתּוֹרָה:

(יד) הוּא הָיָה אוֹמֵר, אִם אֵין אֲנִי לִי, מִי לִי. וּכְשֶׁאֲנִי לְעַצְמִי, מָה אֲנִי. וְאִם לֹא עַכְשָׁיו, אֵימָתָי:

(טו) שַׁמַּאי אוֹמֵר, עֲשֵׂה תוֹרָתְךָ קֶבַע. אֱמוֹר מְעַט וַעֲשֵׂה הַרְבֵּה, וֶהֱוֵי מְקַבֵּל אֶת כָּל הָאָדָם בְּסֵבֶר פָּנִים יָפוֹת:

 

 

 

    

פונים אלי הורים "הילד שלי לא ממושמע, עושה מה שרוצה"

שבטו מהו? המשמעת! אבל לא רק!

שבט במובן של הקהילה וחוקיה. שללא חוקים לא תתתקיים הקהילה.

מכאן שחוסך שבטו הוא זה שחוסך מילדו את הציווים של הקהילה. כלומר אינו דורש ממנו לציית לחוקי החברה בה הוא חי. ואז איך יסתדר?

שבט ממש בונה בילדנו בסיס להצליח יותר לחיות על פי חוקי החברה מתוך תחושת חופש בחירה.

מהלכי ניהול

   יש ארבעה מהלכי ניהול עיקריים שעלינו להפעיל לפי העניין. בכל מצב עלינו לבחון מה המהלך הניהולי המתאים שיביא לתוצאה המקווה שתכלול צמצום פגיעה בילדנו, בנו ובאחרים והרגשה מסוימת של שמחה וסיפוק.
א. דרישה לצייתנות. תנו בנו אמון אנו דורשים מילדינו. כבדו אותנו כהורים וכמבוגרים. עשו למעננו, למען שיהיה לנו שקט ויהיה לנו טוב.
ב. דרישה לצייתנות מלווה בהסבר הגיוני. זו האפשרות לילד ללמוד כיצד לשקול נכון החלטות. הוא יבצע את הצו אפילו שלדעתו השיקולים שלנו אינם נכונים.
ג. ניהול משא ומתן על דרישתנו. בסיומו אנו חותמים "חוזה" עם ילדנו על עניין מסוים. חוזה זה מחייב את שני הצדדים. בחוזה באים לידי ביטוי הרצונות של שני הצדדים. כך ילמד ילדנו להגיע להבנות עם חברים ומקומות עבודה.
ד. הפעלת הכוח באמצעות האיום, העונש ותשלום המחיר. כך שהילד לומד שלפעמים משלמים מחירים על אי ציות. גם כך לומדים צניעות וידיעה שאני לא כל יכול.
 
מהלכי הובלה. נדע בפני מי אנו עומדים...
   אנחנו ההורים מובילים את המשפחה, מתוך תורת חיים. התורה היא מערכת עקרונות וחוקים שמבטיחים הישרדות פיזית ונפשית, שמחה בהווה ובעתיד לכל חברי המשפחה, תוך כדי התחשבות באחר. אנו נעזרים במהלכי הובלה אותם יש לבחור לפי המצב: 1. ציווי ללא הסבר שיבנה אמון בסיסי באחר. 2. הוראה מלווה בהסבר שיצור הבנת תהליכים. 3. מתן חופש בחירה בין אפשרויות שיפתח יכולת בחירה. 4. אי התערבות, מתן אחריות, שיובילו לבניית אחריות לבחירה. 5. עידוד צמיחה מהטוב שיאפשר הרגשת ביטחון ביכולת. 6. הארות שיאפשרו יכולת נפשית ללמוד משגיאות.
   במצבים שבהם הילד בוחר לבדו, נבקש מממנו שישתף אותנו בשיקולים שלו. לא נתערב בבחירה ולא נשנה אותה בגלל שיקולים מוטעים. כך יוכל ילדנו ללמוד על שיקוליו הוא ולשכלל אותם.
 
שבת שלום
יששכר