פסיכותרפיה וריפוי ברוח יהודית


חזרה לפורום

פסיכותרפיה וריפוי ברוח יהודית


רמת אבטחה: פתוח לכולם (השתתפות לחברים שנרשמו בלבד)

תגיות נושא: מחלות נפש | מידע למטופל | דת ואמונה | היסטוריה | פסיכולוגיה יהודית | טיפול משפחתי | תרבות ואמנות | מיתוסים ואגדות
חיפוש   

תצוגה 
כאן תוכל.י לשלוח פניה לטיפול ולקבל התייחסויות ממטפלות.ים חברי פסיכולוגיה עברית
קורסי אונליין על חשיבתו של ביון בהנחיית דר' יקיר קריצ'מן - 50% הנחה על הקורס השני
מנהלי הפורום מנהלי הפורום
כעת בפורום כעת בפורום   [כל ההודעות...]
ליששכר - איש הרוח
קבצים קבצים
דפיות פורום דפיות פורום  [+] הוסף דפית
 אתרי פסיכויהדות
 בטיחות בדרכים
 חגים וערכים
 חינוך ברוח יהודית על פי דר' יאיר כספי ויששכר עשת
 טיפול פסיכולוגי יהודי
 מטפלים ברוח יהודית
 ניצנים אחרי קטיף, סיוע למפונים
 ספרי פסיכו. יהדות
 פרשת השבוע
 ראש חודש
 שאלוני ד"ר יאיר כספי, אונ. תל אביב, המרכז למורשת היהדות, התכנית לפסיכולוגיה ביהדות.
 שבת
 שמירת הלשון
 תוכנית המדרגות. מאת דר יאיר כספי
 

 

     בין שמים לארץ   

 

 

סקר בYNET מ2006

לשאלה "האם אתה מאמין שאלוהים בהגדרתו הדתית קיים?" השיבו 71% בחיוב ו-29% בשלילה. 100% מהדתיים, יחד עם 91% מהמסורתיים ו-47% מהחילונים מאמינים בקיומו של האל. מה שאומר שכמחצית ממי שמגדירים עצמם "חילונים" מאמינים בקיום אלוהים.

 פסיכותרפיה וריפוי ברוח יהודית 1

      

 

משנה מסכת אבות פרק א

(יב)...הִלֵּל אוֹמֵר, הֱוֵי מִתַּלְמִידָיו שֶׁל אַהֲרֹן, אוֹהֵב שָׁלוֹם וְרוֹדֵף שָׁלוֹם, אוֹהֵב אֶת הַבְּרִיּוֹת וּמְקָרְבָן לַתּוֹרָה:

(יד) הוּא הָיָה אוֹמֵר, אִם אֵין אֲנִי לִי, מִי לִי. וּכְשֶׁאֲנִי לְעַצְמִי, מָה אֲנִי. וְאִם לֹא עַכְשָׁיו, אֵימָתָי:

(טו) שַׁמַּאי אוֹמֵר, עֲשֵׂה תוֹרָתְךָ קֶבַע. אֱמוֹר מְעַט וַעֲשֵׂה הַרְבֵּה, וֶהֱוֵי מְקַבֵּל אֶת כָּל הָאָדָם בְּסֵבֶר פָּנִים יָפוֹת:

 

 

 

    

פרשת השבוע למבוגרים וילדים, לשיחה במשפחה ובין חברים.

פרשת ואתחנן דברים פרק ג' כ"ב-פרק ז' י"א.

 

התפילות לעזרת השם.

   בימים קשים אלו רבים מאיתנו מתפללים לעזרת השם. לעצמנו למשפחתנו, לעם ישראל. אבל האם התפילות מספיקות? לפעמים כן, הרי אלוהים הוא רחום וחנון.

   אבל על פי משה בפרשת ואתחנן, הדרך לשמירה על הנפש היא על ידי הטיפול המונע, אורח החיים התקין: "רַק הִשָּׁמֶר לְךָ וּשְׁמֹר נַפְשְׁךָ מְאֹד, פֶּן תִּשְׁכַּח אֶת הַדְּבָרִים אֲשֶׁר רָאוּ עֵינֶיךָ וּפֶן יָסוּרוּ מִלְּבָבְךָ, כֹּל, יְמֵי חַיֶּיךָ וְהוֹדַעְתָּם לְבָנֶיךָ, וְלִבְנֵי בָנֶיךָ." במקום אחר בפרשה הוא מודיע: "שְׁמַע יִשְׂרָאֵל אֶת הַחֻקִּים וְאֶת הַמִּשְׁפָּטִים, אֲשֶׁר אָנֹכִי דֹּבֵר בְּאָזְנֵיכֶם הַיּוֹם וּלְמַדְתֶּם אֹתָם, וּשְׁמַרְתֶּם לַעֲשֹׂתָם."  במילים אחרות שמירה על הנפש קשורה קשר הדוק לשמירה על המצוות, חיים על פי ההלכה או ברוח ההלכה.

   באופן יותר מפורט מאשר שמירה על הנפש אומר משה: "מִי יִתֵּן וְהָיָה לְבָבָם זֶה לָהֶם, לְיִרְאָה אֹתִי וְלִשְׁמֹר אֶת כָּל מִצְוֹתַי כָּל הַיָּמִים:  לְמַעַן יִיטַב לָהֶם וְלִבְנֵיהֶם, לְעֹלָם." "וּשְׁמַרְתֶּם לַעֲשׂוֹת, כַּאֲשֶׁר צִוָּה ה' אֱלֹהֵיכֶם אֶתְכֶם:  לֹא תָסֻרוּ, יָמִין וּשְׂמֹאל.  בְּכָל הַדֶּרֶךְ, אֲשֶׁר צִוָּה ה' אֱלֹהֵיכֶם אֶתְכֶם תֵּלֵכוּ:  לְמַעַן תִּחְיוּן, וְטוֹב לָכֶם, וְהַאֲרַכְתֶּם יָמִים, בָּאָרֶץ אֲשֶׁר תִּירָשׁוּן."

   והנה מוסיף משה את אהבת השם כמרכיב נוסף בשמירה על הנפש. "שְׁמַע, יִשְׂרָאֵל ה' אֱלֹהֵינוּ, ה' אֶחָד.  וְאָהַבְתָּ, אֵת ה' אֱלֹהֶיךָ, בְּכָל לְבָבְךָ וּבְכָל נַפְשְׁךָ, וּבְכָל מְאֹדֶךָ.  וְהָיוּ הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם עַל-לְבָבֶךָ.  וְשִׁנַּנְתָּם לְבָנֶיךָ, וְדִבַּרְתָּ בָּם, בְּשִׁבְתְּךָ בְּבֵיתֶךָ וּבְלֶכְתְּךָ בַדֶּרֶךְ, וּבְשָׁכְבְּךָ וּבְקוּמֶךָ. במילים אחרות על התשתית הנפשית של אהבת השם יהיו הדברים הללו על לבבך ומשם תוכל לשננם לבניך ולחיות על פיהם.

   ויש אשר ברגעים קשים אלו לעמנו שואלים: מה עלי לעשות כדי לחיות על פי ההלכה? מהם אותם החיים על פי ההלכה? האם הם הדקדוק לפרטי פרטים במצוות? האם הם הפרשנות הרחבה של תנועה המסורתית? האם הם אותם "יהודים לייט" או אולי החסידים? ואולי הרפורמים?

   ישעיהו בפרק הנחמה בהפטרה שלנו מביא אפשרות אחת כוללנית, כמו  מעין עיקרון מכונן: "מִי תִכֵּן אֶת רוּחַ ה' וְאִישׁ עֲצָתוֹ יוֹדִיעֶנּוּ.  אֶת מִי נוֹעָץ וַיְבִינֵהוּ, וַיְלַמְּדֵהוּ בְּאֹרַח מִשְׁפָּט וַיְלַמְּדֵהוּ דַעַת, וְדֶרֶךְ תְּבוּנוֹת יוֹדִיעֶנּוּ? הלימוד וההעמקה ברוח התורה, רוח השם, אורח המשפט, הדעת, התבונה בהתייחסות למצוות, היא כנראה חלק מהדרך.

   בתקווה שכל תפילותינו יתגשמו ונגיע במהרה למנוחה לשנים רבות.

שבוע טוב של בין המצרים

שבוע לקראת תשעה באב

יששכר עשת

שמע ישראל

   המפונים מתחננים! לעניות דעתי חייבים הבה נקשיב זה לזה, נקשיב לרגע, נצרוב את התמונות בליבנו בתודעתנו. תמונות פינוי גוש קטיף. תמונות הקריעות ותמונות החיילים והשוטרים הנפלאים. מחובקים זה עם זה. שמע ישראל! שמע וראה!

   לאורך כל הדורות השליכו יהודים את נפשם מנגד, כשקריאת ''שמע ישראל'' בפיהם. המשך הקריאה בפסוקים המיוחדים הבאים בפרשה שלנו ספר דברים פרק ו' (ד) שְׁמַע יִשְׂרָאֵל ה' אֱלֹהֵינוּ ה' אֶחָד: (ה) וְאָהַבְתָּ אֵת ה' אֱלֹהֶיךָ בְּכָל לְבָבְךָ וּבְכָל נַפְשְׁךָ וּבְכָל מְאֹדֶךָ: (ו) וְהָיוּ הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם עַל לְבָבֶךָ: (ז) וְשִׁנַּנְתָּם לְבָנֶיךָ וְדִבַּרְתָּ בָּם בְּשִׁבְתְּךָ בְּבֵיתֶךָ וּבְלֶכְתְּךָ בַדֶּרֶךְ וּבְשָׁכְבְּךָ וּבְקוּמֶךָ: (ח) וּקְשַׁרְתָּם לְאוֹת עַל יָדֶךָ וְהָיוּ לְטֹטָפֹת בֵּין עֵינֶיךָ: (ט) וּכְתַבְתָּם עַל מְזֻזוֹת בֵּיתֶךָ וּבִשְׁעָרֶיךָ:

   בגמרא, בברכות, ס"א, מסופר על רבי עקיבא שהוציא אותו להריגה. "בשעה שהוציאו את ר' עקיבא להריגה זמן קריאת שמע היה והיו סורקין את בשרו במסרקות של ברזל, והיה מקבל עליו עול מלכות שמיים. אמרו לו תלמידיו: רבינו, עד כאן? אמר להם: כל ימי הייתי מצטער על פסוק זה "בכל נפשך", אפילו נוטל את נשמתך, אמרתי: מתי יבוא לידי ואקיימנו, ועכשיו שבא לידי ולא אקיימנו? היה מאריך באחד עד שיצתה נשמתו באחד. יצתה בת קול ואמרה אשריך עקיבא שיצתה נשמתך באחד".

   משה רבינו עושה שימוש בפשוק זה בהקשר אחר ספר דברים פרק ה (א) וַיִּקְרָא משֶׁה אֶל כָּל יִשְׂרָאֵל וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם שְׁמַע יִשְׂרָאֵל אֶת הַחֻקִּים וְאֶת הַמִּשְׁפָּטִים אֲשֶׁר אָנֹכִי דֹּבֵר בְּאָזְנֵיכֶם הַיּוֹם וּלְמַדְתֶּם אֹתָם וּשְׁמַרְתֶּם לַעֲשׂתָם:  

   אהוד מנור קורא לנו: "שמע ישראל לקולות מסביב, שמע ישראל ואולי יבוא יום, אל תאטום את אזניך וליבך - לא! שמע ילדים וילדות, שמע את אנחת השדות, שמע, שמע, שמע. ככה תשמע איך לפתע יפתח שער, בצלצול מוכר, ככה תראה איך מלילה יעלה שחר, ואיתו מחר. שמע ישראל לקולות מסביב, שמע ישראל ותראה את הקולות.

   מאות רבות של משפחות שכולות נוספו היום לעם ישראל. נדע להוקיר לכבד לחבק אותם. נקדיש את חג האהבה לאהבה אותם. בשליחות נמצאו שם מטעם מדינת ישראל. ושכולים שבו אל חקנו.

   וכמו שאמר איוב: "השם נתן השם לקח יהי שם השם מבורך."

 

שבת שלום

יששכר