פסיכותרפיה וריפוי ברוח יהודית


חזרה לפורום

פסיכותרפיה וריפוי ברוח יהודית


רמת אבטחה: פתוח לכולם (השתתפות לחברים שנרשמו בלבד)

תגיות נושא: מחלות נפש | מידע למטופל | דת ואמונה | היסטוריה | פסיכולוגיה יהודית | טיפול משפחתי | תרבות ואמנות | מיתוסים ואגדות
חיפוש   

תצוגה 
פרופיל מקצועי ופרטים ליצירת קשר, ברשימת חברי הקהילה בפסיכולוגיה עברית, 45ש"ח לחודש בתשלום שנתי
מערכת 'בינינו' מזמינה אתכם.ן לשלוח תקצירים בני 200 מילים לקראת הגיליון הקרוב.
מנהלי הפורום מנהלי הפורום
כעת בפורום כעת בפורום   [כל ההודעות...]
ליששכר - איש הרוח
קבצים קבצים
דפיות פורום דפיות פורום  [+] הוסף דפית
 אתרי פסיכויהדות
 בטיחות בדרכים
 חגים וערכים
 חינוך ברוח יהודית על פי דר' יאיר כספי ויששכר עשת
 טיפול פסיכולוגי יהודי
 מטפלים ברוח יהודית
 ניצנים אחרי קטיף, סיוע למפונים
 ספרי פסיכו. יהדות
 פרשת השבוע
 ראש חודש
 שאלוני ד"ר יאיר כספי, אונ. תל אביב, המרכז למורשת היהדות, התכנית לפסיכולוגיה ביהדות.
 שבת
 שמירת הלשון
 תוכנית המדרגות. מאת דר יאיר כספי
 

 

     בין שמים לארץ   

 

 

סקר בYNET מ2006

לשאלה "האם אתה מאמין שאלוהים בהגדרתו הדתית קיים?" השיבו 71% בחיוב ו-29% בשלילה. 100% מהדתיים, יחד עם 91% מהמסורתיים ו-47% מהחילונים מאמינים בקיומו של האל. מה שאומר שכמחצית ממי שמגדירים עצמם "חילונים" מאמינים בקיום אלוהים.

 פסיכותרפיה וריפוי ברוח יהודית 1

      

 

משנה מסכת אבות פרק א

(יב)...הִלֵּל אוֹמֵר, הֱוֵי מִתַּלְמִידָיו שֶׁל אַהֲרֹן, אוֹהֵב שָׁלוֹם וְרוֹדֵף שָׁלוֹם, אוֹהֵב אֶת הַבְּרִיּוֹת וּמְקָרְבָן לַתּוֹרָה:

(יד) הוּא הָיָה אוֹמֵר, אִם אֵין אֲנִי לִי, מִי לִי. וּכְשֶׁאֲנִי לְעַצְמִי, מָה אֲנִי. וְאִם לֹא עַכְשָׁיו, אֵימָתָי:

(טו) שַׁמַּאי אוֹמֵר, עֲשֵׂה תוֹרָתְךָ קֶבַע. אֱמוֹר מְעַט וַעֲשֵׂה הַרְבֵּה, וֶהֱוֵי מְקַבֵּל אֶת כָּל הָאָדָם בְּסֵבֶר פָּנִים יָפוֹת:

 

 

 

    

פרשת השבוע למבוגרים וילדים, לשיחה במשפחה ובין חברים.

פרשת מטות, מסעי במדבר פרק ל' פסוק ב'-פרק ל"ו.

מוצא שפתיך תשמור (דברים כ"ג)

על הבטחות בסגנון של נדר ושבועה.

   אני נשבע ש...   אני מבטיח ש... סמוך עלי... בטוח ש.... לא יכול להיות ש.... מאה אחוז ש... בביטויים הללו יש שמץ ואפולו יותר של שבועות, נדרים ונבואות שכל אחד מאיתנו מוציא באופן חופשי לאוויר העולם. אנו מצהירים על מחויבות מסוימת, מדובר במהלך מילולי משמעותי וחמור, הרבה יותר ממה שכל אחד מאיתנו מוכן להתחייב עליו. פינו קל בהבטחות, כולנו נביאים.

   איש כי ידור נדר לה'. האם יש נדר שאינו לה'? האם הבטחה לחבר אינה נדר לה'? וכך אנו קוראים בבמדבר פרק ל (ג) אִישׁ כִּי יִדֹּר נֶדֶר לַה' אוֹ הִשָּׁבַע שְׁבֻעָה לֶאְסֹר אִסָּר עַל נַפְשׁוֹ לֹא יַחֵל דְּבָרוֹ כְּכָל הַיֹּצֵא מִפִּיו יַעֲשֶׂה: ואם נדרנו נדר, ואם הבטחנו הבטחה עלינו לקיימה כמו שנאמר לנו בדברים פרק כג (כב) כִּי תִדֹּר נֶדֶר לַה' אֱלֹהֶיךָ לֹא תְאַחֵר לְשַׁלְּמוֹ כִּי דָרשׁ יִדְרְשֶׁנּוּ ה' אֱלֹהֶיךָ מֵעִמָּךְ וְהָיָה בְךָ חֵטְא: (כג) וְכִי תֶחְדַּל לִנְדֹּר לֹא יִהְיֶה בְךָ חֵטְא: (כד) מוֹצָא שְׂפָתֶיךָ תִּשְׁמֹר וְעָשִׂיתָ כַּאֲשֶׁר נָדַרְתָּ לַה' אֱלֹהֶיךָ נְדָבָה אֲשֶׁר דִּבַּרְתָּ בְּפִיךָ: כלומר יש אפשרות להפר את הנדר, את הבטחה אבל זה מחייב אותנו בפעולה שיש בה "התרת הנדר". למשל לבקש את רשות הארח לא לקיים את ההבטחה, לפצות את האחר על אי קיום ההבטחה ועוד. הבטחתי לך שנלך לסרט. לא קיימתי את הבטחתי. אתה נפגעת, שעות ערב יקרות שלך בוזבזו בהמתנה, באכזבה. האם אינני חייב לפצות אותך על כך?

    ספר קהלת פרק ה' פסוקים א-ו, מפרט את התהליך הבריא של הבטחה שעשוי למנוע הסתבכות מיותרת.

1. אל תמהר להבטיח. אַל תְּבַהֵל עַל פִּיךָ וְלִבְּךָ אַל יְמַהֵר לְהוֹצִיא דָבָר לִפְנֵי הָאֱלֹהִים.

2. זכור שלא הכל בידיים שלך. ויש אלוהים בשמיים. כִּי הָאֱלֹהִים בַּשָּׁמַיִם וְאַתָּה עַל הָאָרֶץ.

3. הבטח מעט. יִהְיוּ דְבָרֶיךָ מְעַטִּים:

4. הבטחה היא כמו חלום של התגשם. הוא מעניין אבל תהיה זו טעות לחשוב שהוא ניבוי וודאי. כִּי בָּא הַחֲלוֹם בְּרֹב עִנְיָן וְקוֹל כְּסִיל בְּרֹב דְּבָרִים

5. אם הבטחת מהר לקיים את הבטחת באופן מדוייק על פי תוכן ההבטחה. כַּאֲשֶׁר תִּדֹּר נֶדֶר לֵאלֹהִים אַל תְּאַחֵר לְשַׁלְּמוֹ כִּי אֵין חֵפֶץ בַּכְּסִילִים אֵת אֲשֶׁר תִּדֹּר שַׁלֵּם:

6. ועדיף שלא תבטיח הרבה. טוֹב אֲשֶׁר לֹא תִדֹּר מִשֶּׁתִּדּוֹר וְלֹא תְשַׁלֵּם:

7. הבטחה שלא מקיימים היא חטא, אל תבטיח לחינם ולא תאלץ לבקש סליחה, כי כבר תהיה פגיעה באחר. אַל תִּתֵּן אֶת פִּיךָ לַחֲטִיא אֶת בְּשָׂרֶךָ וְאַל תֹּאמַר לִפְנֵי הַמַּלְאָךְ כִּי שְׁגָגָה הִיא.

8. גם אתה עצמך עלול להיפגע מתהליך של  אי קיום בטחה. לָמָּה יִקְצֹף הָאֱלֹהִים עַל קוֹלֶךָ וְחִבֵּל אֶת מַעֲשֵׂה יָדֶיךָ:

9. ידיעת מגבלות היכולת שלך, תביא אותך להכרות עם אי הוודאות כמרחב קיומי שעליו אנו חולמים ומקווים לטוב. אבל ממנו גם נובע הפחד מהלא נודע השלילי. אולי ממנו נוכל לחוש  מציאות של אלוהים. כִּי בְרֹב חֲלֹמוֹת וַהֲבָלִים וּדְבָרִים הַרְבֵּה כִּי אֶת הָאֱלֹהִים יְרָא:

 

   רק על משה נאמר שזכה לשמוע אמת. כפי שאנו קוראים בבמדבר פרק יב (ח) פֶּה אֶל פֶּה אֲדַבֶּר בּוֹ וּמַרְאֶה וְלֹא בְחִידֹת וּתְמֻנַת ה' יַבִּיט... רק ברגע זה לא היה מרחב פתוח של אי וודאות בין אדם לדבר אלוהים. פה אל פה, כמו ברגע וודאי של וודאות הנשיקה בין גבר לאישה. בכל שאר המצבים מרכיב אי הוודאות ביחסים בינינו מחייבת אותנו למשנה זהירות בהבטחות.

 

שבוע טוב

יששכר

 

הבטחתי והאם אקיים?

חשוב/י על ההבטחות שאת/ה מבטיח/ה: "ניפגש בשש...", "אני מבטיח לך אבטיח...", "אני בטוח שתהיה רוח..." חישבו על הצרות שהתרחשו כאשר הבטחתם לילדיכם, לאישה, לבעל, להורים, לחברים ולא קיימת את הבטחתכם. חישבו על הביטויים העמומים  "אני אשתדל..." אני אנסה..." "אני כמעט בטוח שאצליח..." "זה יהיה לי קשה..." "אולי..." נסו לקבל החלטה אמיצה וחד משמעית, כן מבטיח לא מבטיח. הבטיחו ועימדו בהבטחות מעטו להבטיח מעטו לנדור נדרים. הרבו בהסכמים וחוזים ברורים. הבטיחו ונסו לומר בלי נדר.

במדבר פרק ל (ג) אִישׁ כִּי יִדֹּר נֶדֶר לַה' אוֹ הִשָּׁבַע שְׁבֻעָה לֶאְסֹר אִסָּר עַל נַפְשׁוֹ לֹא יַחֵל דְּבָרוֹ כְּכָל הַיֹּצֵא מִפִּיו יַעֲשֶׂה:

נדר פירושו התחייבות שנעשית מתוך רצון חופשי לעשות פעולה מסוימת, או להימנע ממעשה מסוים. נדר הוא הבטחה חגיגית בשבועה שאדם מבטיח, או התחייבות חמורה שהוא מתחייב. או התחייבות לקורבן.

מתייחסים ברצינות להתחייבות האדם. לכאורה לא ניתן לבטל נדר או שבועה. אכן האדם הפרטי אינו יכול לבטל נדר ללא בית דין. טקס התרת הנדרים יכול להיעשות בכל ימות השנה ולשם כך על האדם לאסוף שלושה אנשים. התרת נדרים בפומבי נעשית ביום כיפורים. "בישיבה של מעלה ובישיבה של מטה אנו מתירין להתפלל עם העבריינים." את ההכרזה הזאת הנהיג רבי מאיר מרוטנברג במאה ה13
נוסח כל נדרי בתרגום חופשי: "כל נדריי ואיסוריי ושבועותיי וחרמיי וקונמי וקונסי וכנויי (כל אלו שמות נרדפים לנדר), אשר נדרתי ונשבעתי והחרמתי ואסרתי על עצמי מיום כיפורים שעבר עד יום כיפורים זה, ומיום כיפורים זה עד יום כיפורים הבא עלינו לטובה. על כולם התחרטתי. כולם יהיו בטלים ומותרים, לא שרירים ולא קיימים. הנדרים אינם נדרים, והאיסורים אינם איסורים והשבועות אינן שבועות.

חישבו על נדר שנדרתם ואתם פועלים על פיו  שנים ארוכות, "אני לא אפגע בילדי כמו שהורי פגעו בי" , "אני אצליח בחיים" , "אני חייב את זה לאישתי"

נדר / אברהם שלונסקי
על דעת עיני שראו את השכול
ועמסו זעקות על לבי השחוח
על דעת רחמי שהורוני למחול
עד באו ימים שאיימו מלסלוח
נדרתי הנדר: לזכור את הכל
לזכור - ודבר לא לשכוח.

דבר לא לשכוח - עד דור עשירי
עד שוך עלבוני עד כולם עד כולהם
עדי יוכלו כל שבטי מוסרי.
קונם אם לריק יעבור ליל הזעם
קונם אם לבוקר אחזור לסורי
ומאום לא אלמד גם הפעם.

שבת שלום, יששכר