פסיכותרפיה וריפוי ברוח יהודית


חזרה לפורום

פסיכותרפיה וריפוי ברוח יהודית


רמת אבטחה: פתוח לכולם (השתתפות לחברים שנרשמו בלבד)

תגיות נושא: מחלות נפש | מידע למטופל | דת ואמונה | היסטוריה | פסיכולוגיה יהודית | טיפול משפחתי | תרבות ואמנות | מיתוסים ואגדות
חיפוש   

תצוגה 
פרופיל מקצועי ופרטים ליצירת קשר, ברשימת חברי הקהילה בפסיכולוגיה עברית, 45ש"ח לחודש בתשלום שנתי
מערכת 'בינינו' מזמינה אתכם.ן לשלוח תקצירים בני 200 מילים לקראת הגיליון הקרוב.
מנהלי הפורום מנהלי הפורום
כעת בפורום כעת בפורום   [כל ההודעות...]
ליששכר - איש הרוח
קבצים קבצים
דפיות פורום דפיות פורום  [+] הוסף דפית
 אתרי פסיכויהדות
 בטיחות בדרכים
 חגים וערכים
 חינוך ברוח יהודית על פי דר' יאיר כספי ויששכר עשת
 טיפול פסיכולוגי יהודי
 מטפלים ברוח יהודית
 ניצנים אחרי קטיף, סיוע למפונים
 ספרי פסיכו. יהדות
 פרשת השבוע
 ראש חודש
 שאלוני ד"ר יאיר כספי, אונ. תל אביב, המרכז למורשת היהדות, התכנית לפסיכולוגיה ביהדות.
 שבת
 שמירת הלשון
 תוכנית המדרגות. מאת דר יאיר כספי
 

 

     בין שמים לארץ   

 

 

סקר בYNET מ2006

לשאלה "האם אתה מאמין שאלוהים בהגדרתו הדתית קיים?" השיבו 71% בחיוב ו-29% בשלילה. 100% מהדתיים, יחד עם 91% מהמסורתיים ו-47% מהחילונים מאמינים בקיומו של האל. מה שאומר שכמחצית ממי שמגדירים עצמם "חילונים" מאמינים בקיום אלוהים.

 פסיכותרפיה וריפוי ברוח יהודית 1

      

 

משנה מסכת אבות פרק א

(יב)...הִלֵּל אוֹמֵר, הֱוֵי מִתַּלְמִידָיו שֶׁל אַהֲרֹן, אוֹהֵב שָׁלוֹם וְרוֹדֵף שָׁלוֹם, אוֹהֵב אֶת הַבְּרִיּוֹת וּמְקָרְבָן לַתּוֹרָה:

(יד) הוּא הָיָה אוֹמֵר, אִם אֵין אֲנִי לִי, מִי לִי. וּכְשֶׁאֲנִי לְעַצְמִי, מָה אֲנִי. וְאִם לֹא עַכְשָׁיו, אֵימָתָי:

(טו) שַׁמַּאי אוֹמֵר, עֲשֵׂה תוֹרָתְךָ קֶבַע. אֱמוֹר מְעַט וַעֲשֵׂה הַרְבֵּה, וֶהֱוֵי מְקַבֵּל אֶת כָּל הָאָדָם בְּסֵבֶר פָּנִים יָפוֹת:

 

 

 

    

גאווה וחטא הגאווה

יששכר: קצת גאווה – מותר
אמרו חכמים: "כל המתגאה אינו נידון אלא באש.
ועוד אמרו חכמים: "תלמיד חכם צריך שיהא בו אחד משמונה בשמינית (של גאווה) " (סוטה, ה,א) ומפרש רש"י: "צריך שיהיה בו מעט גאווה, שלא יהיו קלי הראש מסתוללים בו, ויהיו דבריו מתקבלים עליהם בעל כורחם".
וקבעו חכמים: "במקום שאין מכירים אותו, מותר לו לאדם להודיע על עצמו ולומר: 'אני תלמיד חכם צורבא-דרבנן, והקדימו את דיני לשל האחרים, בשביל כבוד תורתי".

במה יתגאה תלמיד חכם? הרבי מקוצ'ק אמר: חז"ל התירו לתלמיד חכם, שתהיה לו שמינית שבשמינית של גאווה, הצרה היא, שקשה לעשות את החשבון. ועל אלה שמגזימים בניפוח עצמי נאמר בויקרא רבה (צו): "אין עולה באה לכפר אלא על גסי הרוח".

תלמוד בבלי מסכת סוטה דף ה/א: כל אדם שיש בו גסות הרוח (גאווה ועוד) אפילו רוח קימעא עוכרתו...צריך שיהא בו אחד משמונה בשמינית...אין תפלתו של אדם נשמעת אלא אם כן משים לבו כבשר...(כלומר שהוא בן אדם ולא מלאך.)

ולא נותר לנו אלא לברר מהי השמינית בשמינית זהו כנראה ברור שאדם עושה עם עצמו או עם אלוהיו לאור דוגמאות מאחרים.

יוסי ארן: הגדרה היא שמינית שבשמינית כלומר, אחד חלקי שישים וארבע. והרבי מקוצק אמר שהרמז לכך הוא הפסוק השמיני בפרשה השמינית: "קטונתי מכל החסדים ומכל האמת ...".

נועה ברקת: מצאתי את עצמי השבוע מתגאה. התגאיתי בכמות העבודה שהייתה לי, התפארתי בכמה אני טובה ואפילו חשבתי לתומי כמה ארוויח... איזו בושה. כל כך הרבה שנים לא העזתי להעמיד את עצמי למבחן מול העולם מחשש שלא ירצו בי ועכשיו שבאמת יש יותר ביקוש לעבודה שלי, אני מוצאת את עצמי בגאווה.
לא עברו כמה שעות וגבי נתפס. בקושי הלכתי. לפתע הייתי אישה זקנה ושמנה וחסרת כוחות. גם האדם האחרון שחשבתי שיתחיל בעבודה איתי, נסוג עקב המחיר. בבת אחת התכווצתי. האם היה זה עונש על חטא הגאווה? האם אסור לי לשמוח שאני מצליחה? איך מוצאים מצד אחד ענווה והבנה שהכסף לא חשוב כל כך ומצד שני שהפרנסה כן חשובה.

 

שושי: יצא לי לכתוב שאני גאה בעצמי ומודה לאלוהים על שהגבתי באופן מסויים באירוע קשה.
בדקתי את עצמי וחשבתי, שיותר הגיוני שהסדר יהיה הפוך - קודם אלוהים ואחר-כך אני - ואולי אף שאוותר על "גאה בעצמי". בכל זאת נוח לי לכתוב רק כפי שכתבתי. אולי זה גם עניין של הרגל.

מנחם: הסיבה לגאווה היא הקובעת !!! כמו שכל דבר נקבע לפי הסיבה שלו, כך לטעמי גם לגבי גאווה.

אם הגאווה היא לצורך חיזוק עצמי אזי הגאוה היא הכרחית, ואם, הגאוה היא עבור השני אזי הגאוה מיותרת. לדעתי זה פשוט מאוד , אם הסיבה נכונה אהלן וסהלן או לאו אז גם היא לאו.

שאלה : את/ה עומד/ת בקרן רחוב ורואה איש מחזיק את ידה של זקנה ומעבירה אותה את הכביש. האם המעשה שהוא עושה יפה הוא ????????????????????????????  תשובה: יכול להיות שזה היה רצון הגבר לעשות מעשים טובים לפי הלב שלו, אלא מה, שהאישה לא הייתה צריכה לעבור את הכביש.

יששכר: הבירור אם אני נענש על חטא הוא מורכב וחשוב, אבל גם מסוכן. אפשר להדביק לעצמנו חטאים מיותרים, או לפספס חטאים או נסיונות חשובים.

המדד שאתה מציע מנחם מעניין מאד. אתה מציע את הכוונה שבלב כדרך אבחנתית. אני חושב שיש לכך סימוכין. אם משהו מכיר הוא מוזמן להביא בפנינו את הסימכין ההלכתייים. 

אני רוצה להציע חטאים אחרים ברורים יותר ארציים יותר גב תפוס הוא אולי תוצאה של חטאים פשוטים של אי פעילות גופנית, ישיבה לא נכונה, יציבה לא נכונה או משקל עודף. כשאדם נסוג בגלל המחיר, אולי חטאי הוא בניהול משא ומתן כספי לא גמיש שאינו מאפשר להשאירו אצלך.

גאוותך אולי היה בא רק שמינית שבשמינית? זאת ועוד אולי בכלל גב תפוס הוא גנטי והוא ניסיון חשוב והפסד לקוח אף הוא ניסיון במצב בו לאנשים יש מעט כסף. חשוב לעמוד בניסיון זה אם אכן הוא ניסיון.

 

מתוך ספר קצור שו"ע סימן כט - מדות שירגיל בהם האדם את עצמו

(ג) אך הגאוה היא מדה רעה מאוד, ואסור לאדם לנהוג בה אפילו במועט, אלא ירגיל את עצמו להיות שפל רוח, כמו שצוו חז"ל מאוד מאוד הוי שפל רוח. ואיך תרגיל את עצמך להיות עניו ושפל רוח. כל דבריך יהיו בנחת, ראשך כפוף, עיניך יביטו למטה, ולבך למעלה. וכל אדם יהא חשוב בעיניך שהוא גדול ממך. אם הוא תלמיד חכם יותר ממך הרי אתה מחוייב לכבדו. וכן אם הוא עשיר ממך ג"כ אתה מחוייב לכבדו, כדמצינו רבי היה מכבד עשירים. ותחשוב בהיות כי השי"ת נתן לו עושר, מסתמא ראוי הוא לכך. ואם הוא קטן ממך בחכמה או בעושר תחשוב כי הוא יותר צדיק ממך, כי הוא אם עובר איזה עבירה נחשב כשוגג ואנוס, ואתה אם עברת עבירה אתה מזיד. אם כה תחשוב תמיד, לא תוכל להתגאות וטוב לך:

 

 
מן המקורות
"גאות אדם תשפילנו ושפל רוח יתמך כבוד" (משלי כט)
 
" "גאות אדם תשפילנו" - זה (הר) תבור וכרמל שבאו מסוף העולם מתגאים לומר שאנו גבוהים ועלינו הקב"ה נותן את התורה,
"ושפל רוח יתמך כבוד" - זה סיני שהשפיל את עצמו לומר שאני נמוך ועל ידי כך תמך הקב"ה כבודו עליו ונתנה עליו התורה וזכה לכל הכבוד הזה כמה דתימא (שם יט) "וירד ה' על הר סיני" (מדרש רבה, במדבר יג)