פסיכותרפיה וריפוי ברוח יהודית


חזרה לפורום

פסיכותרפיה וריפוי ברוח יהודית


רמת אבטחה: פתוח לכולם (השתתפות לחברים שנרשמו בלבד)

תגיות נושא: מחלות נפש | מידע למטופל | דת ואמונה | היסטוריה | פסיכולוגיה יהודית | טיפול משפחתי | תרבות ואמנות | מיתוסים ואגדות
חיפוש   

תצוגה 
מערכת 'בינינו' מזמינה אתכם.ן לשלוח תקצירים בני 200 מילים לקראת הגיליון הקרוב.
פרופיל מקצועי ופרטים ליצירת קשר, ברשימת חברי הקהילה בפסיכולוגיה עברית, 45ש"ח לחודש בתשלום שנתי
מנהלי הפורום מנהלי הפורום
כעת בפורום כעת בפורום   [כל ההודעות...]
ליששכר - איש הרוח
קבצים קבצים
דפיות פורום דפיות פורום  [+] הוסף דפית
 אתרי פסיכויהדות
 בטיחות בדרכים
 חגים וערכים
 חינוך ברוח יהודית על פי דר' יאיר כספי ויששכר עשת
 טיפול פסיכולוגי יהודי
 מטפלים ברוח יהודית
 ניצנים אחרי קטיף, סיוע למפונים
 ספרי פסיכו. יהדות
 פרשת השבוע
 ראש חודש
 שאלוני ד"ר יאיר כספי, אונ. תל אביב, המרכז למורשת היהדות, התכנית לפסיכולוגיה ביהדות.
 שבת
 שמירת הלשון
 תוכנית המדרגות. מאת דר יאיר כספי
 

 

     בין שמים לארץ   

 

 

סקר בYNET מ2006

לשאלה "האם אתה מאמין שאלוהים בהגדרתו הדתית קיים?" השיבו 71% בחיוב ו-29% בשלילה. 100% מהדתיים, יחד עם 91% מהמסורתיים ו-47% מהחילונים מאמינים בקיומו של האל. מה שאומר שכמחצית ממי שמגדירים עצמם "חילונים" מאמינים בקיום אלוהים.

 פסיכותרפיה וריפוי ברוח יהודית 1

      

 

משנה מסכת אבות פרק א

(יב)...הִלֵּל אוֹמֵר, הֱוֵי מִתַּלְמִידָיו שֶׁל אַהֲרֹן, אוֹהֵב שָׁלוֹם וְרוֹדֵף שָׁלוֹם, אוֹהֵב אֶת הַבְּרִיּוֹת וּמְקָרְבָן לַתּוֹרָה:

(יד) הוּא הָיָה אוֹמֵר, אִם אֵין אֲנִי לִי, מִי לִי. וּכְשֶׁאֲנִי לְעַצְמִי, מָה אֲנִי. וְאִם לֹא עַכְשָׁיו, אֵימָתָי:

(טו) שַׁמַּאי אוֹמֵר, עֲשֵׂה תוֹרָתְךָ קֶבַע. אֱמוֹר מְעַט וַעֲשֵׂה הַרְבֵּה, וֶהֱוֵי מְקַבֵּל אֶת כָּל הָאָדָם בְּסֵבֶר פָּנִים יָפוֹת:

 

 

 

    

פרשת השבוע למבוגרים וילדים, לשיחה במשפחה ובין חברים.

פרשת במדבר ספר במדבר פרקים א-ד' פסוק כ'

תשס"ה

 

איש ואישה צעירים מתחתנים לאיזו משפחה אני שייך?

או אצל מי עושים את השבת? אצל הורים שלו או שלה?

   בספר בראשית פרק ב אדם אומר (כג) וַיֹּאמֶר הָאָדָם זֹאת הַפַּעַם עֶצֶם מֵעֲצָמַי וּבָשָׂר מִבְּשָׂרִי לְזֹאת יִקָּרֵא אִשָּׁה כִּי מֵאִישׁ לֻקֳחָה זֹּאת: (כד) עַל כֵּן יַעֲזָב אִישׁ אֶת אָבִיו וְאֶת אִמּוֹ וְדָבַק בְּאִשְׁתּוֹ וְהָיוּ לְבָשָׂר אֶחָד: איש ואישה צעירים עוזבים את הבית, מתחתנים, קושרים גורלם בבן ובת הזוג והיו ממש לבשר אחד.

  לאיזו משפחה ישתייכו? מה שם משפחה יקרא להם? הרי אינם מנתקים את הקשר למשפחת המוצא. להיפך השייכות המשפחתית המורחבת משמעותית מאד. כל רצף הדורות נשמר בין השאר בזכות הקשרים המשפחתיים המתמשכים. תחושות השייכות וגם הבדידות תלויים בין השאר גם בקשרים למשפחת המוצא.

   בפרשת במדבר ההצעה היא להקים את המשפחה החדשה בשם משפחו של האב. במדבר פרק ב (לד) וַיַּעֲשׂוּ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל כְּכֹל אֲשֶׁר צִוָּה ה' אֶת משֶׁה כֵּן חָנוּ לְדִגְלֵיהֶם וְכֵן נָסָעוּ אִישׁ לְמִשְׁפְּחֹתָיו עַל בֵּית אֲבֹתָיו:

  נשאל את עצמנו מה השייכות המשפחתי שלנו בפועל? מה אנו כותבים בתעודות הזהות שלנו, את שם משפחתנו נחדשה, או שאנו שומרים גם על שם משפחתנו הקודם? את מי אנו פוגשים יותר? עם מי מבלים יותר? אצל מי חוגגים יותר את החגים? אצל מי מתארחים ואת מי מארחים יותר, עם משפחת הבעל או עם משפחת האישה?

   ספרו זה לזה על דרכים לשמור על שייכות משפחתית במשפחות גדלות והולכות? שבת כאן שבת שם, שנה אחת בפסח כאן ושנה אחת בפסח שם. איחוד משפחות, ניתוק ממשפחה אחת ובחירה במשפחה אחת בלבד ועוד ועוד.

   בפרשת במדבר תהליך מפקד האוכולוסין נועד בין השאר גם לשמור על סדר שייכותי וגם באופן מעשי לדעת את גודל השבט בהקשר לגודל הנחלה, השטח שכל שבט יקבל. במדבר פרק א (א) וַיְדַבֵּר ה' אֶל משֶׁה בְּמִדְבַּר סִינַי בְּאֹהֶל מוֹעֵד בְּאֶחָד לַחֹדֶשׁ הַשֵּׁנִי בַּשָּׁנָה הַשֵּׁנִית לְצֵאתָם מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם לֵאמֹר: (ב) שְׂאוּ אֶת רֹאשׁ כָּל עֲדַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לְמִשְׁפְּחֹתָם לְבֵית אֲבֹתָם בְּמִסְפַּר שֵׁמוֹת כָּל זָכָר לְגֻלְגְּלֹתָם: (ד) וְאִתְּכֶם יִהְיוּ אִישׁ אִישׁ לַמַּטֶּה אִישׁ רֹאשׁ לְבֵית אֲבֹתָיו הוּא: גם רש"י זיהה בעית מיפקד זו והוא מפרש על במדבר פרק א פסוק ב (ב) למשפחתם - דע מנין כל שבט ושבט: לבית אבתם - מי שאביו משבט אחד ואמו משבט אחר יקום על שבט אביו: ואבן עזרא מפרש על במדבר פרק א פסוק ב (ב) לבית אבותם - כי משפחת האם אינה קרואה משפחה:  וממשיך רש"י לפרש על במדבר פרק א פסוק יח (יח) ויתילדו על משפחותם - הביאו ספרי יחוסיהם ועידי חזקת לידתם כל אחד ואחד להתייחס על השבט:

   נתפלל שאם יומחש באופן מעשי בבירור רב יותר ההתקשרות המשפחתית למשפחות הבעל והאישה, אולי לא יהיה קצף על עדת ישראל...במדבר פרק א (נב) וְחָנוּ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל אִישׁ עַל מַחֲנֵהוּ וְאִישׁ עַל דִּגְלוֹ לְצִבְאֹתָם: (נג) וְהַלְוִיִּם יַחֲנוּ סָבִיב לְמִשְׁכַּן הָעֵדֻת וְלֹא יִהְיֶה קֶצֶף עַל עֲדַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְשָׁמְרוּ הַלְוִיִּם אֶת מִשְׁמֶרֶת מִשְׁכַּן הָעֵדוּת:

 

פרשת השבוע למבוגרים וילדים, לשיחה במשפחה ובין חברים.

פרשת במדבר תשס"ד ספר במדבר פרקים א-ד' פסוק כ'.

*במפקד שעורך משה לבני ישראל  מבני עשרים ומעלה, נספרו לפי השבטים  603.550 נפש. הלווים לא נספרו במספר הזה. חניית בני ישראל סביב המשכן מוסדרת בסדר מסוים על פי רוחות השמיים. לכל שבט מקום ומתחם מוגדרים. כך נשמר הארגון והסדר של קהל רב זה.

סדר וטקסיות משמשים אחד הבסיסים לעבודה רוחנית.

*הלווים מופקדים על משכן העדות ועל כליו. הם נושאים את המשכן, משרתים אתו וחונים סביבו. הלווים מוכרזים כמשרתים של משפחת אהרון הכהן. הם נושאים בתפקיד השני במעלה בעבודת הקודש. מפורט סדר ההתארגנות של משפחת הלוי.

 משרתים ללא נחלה מופקדים על קדושה.

*מתוארות בפירוט הפרשיה והגלילה של המשכן וכליו כשהוא נח וכשהוא נוסע. מתברר שזהו תהליך מורכב ועדין היות ומדובר בכלי קודש. לכן כנראה עובדי הקודש הם גברים בגילאים בין 30-50. שהם מספיק אחראים ובוגרים וגם חזקים פיזית לבצע עבודה זו שיש בה גם קושי פיזי.

 אמצע החיים הוא הגיל לעבודה שיש בה שילוב בין חומר ורוח.

*אהרון ובניו מקבלים כסף מפדות בנים בכורים זכרים מגיל חודש. כסף זה משמש כמעין הון בסיסי למחייתם מעין קופת חיסכון.

העם תומך כספית בעובדי הקודש והרוחניות.

מרכז המשפחה

במרכז העם היה משכן.

מה מרכז המשפחה שלכם?

הטלביזיה? שולחן האוכל? איך מתארגן הסדר סביבו? מקומות קבועים? מה תפקיד כל אחד סביב מרכז זה? האם יש לכל העניינים הללו משמעות במשפחה? משמעות רגשית או רוחנית? נסו לרכז את המשפחה שלכם פעם ביום סביב מרכז. כאשר אתם יוצאים מהבית, סביב מה או מי אתם מתרכזים? מדוע?

ספר במדבר פרק ב

(ב) אִישׁ עַל דִּגְלוֹ בְאֹתֹת לְבֵית אֲבֹתָם יַחֲנוּ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל מִנֶּגֶד סָבִיב לְאֹהֶל מוֹעֵד יַחֲנוּ:

 

גילוי וכיסוי גוף האדם.

המשכן וכליו מכוסים כאשר העם נע והמשכן נפרש ומגולה כאשר העם נח. כאשר אתם נמצאים בבית וכשאתם יוצאים לדרככם. כיצד אתם מתלבשים? מה חושפים מה מגלים.

אם גופכם חשוב לכם במה חשיבות זאת באה לידי ביטוי?

בהנחה שהגוף מקודש, מתנת אלוה או מתנת הטבע. מתי אתם מכסים אותו מתי אתם חושפים אותו ובפני מי? האם יש לכך חשיבות ערכית? מוסרית? משהו שבקדושה? או אולי גופכם הוא סתם אביזר נוי, חפץ חולף לשחק בו ללא משמעות וערך.

ספר במדבר פרק ד

(טו) וְכִלָּה אַהֲרֹן וּבָנָיו לְכַסֹּת אֶת הַקֹּדֶשׁ וְאֶת כָּל כְּלֵי הַקֹּדֶשׁ בִּנְסֹעַ הַמַּחֲנֶה וְאַחֲרֵי כֵן יָבֹאוּ בְנֵי קְהָת לָשֵׂאת וְלֹא יִגְּעוּ אֶל הַקֹּדֶשׁ וָמֵתוּ אֵלֶּה מַשָּׂא בְנֵי קְהָת בְּאֹהֶל מוֹעֵד:

 

האם זה מוכר לך? קרה לך? מה תעשה/י? למה דווקא ככה?

שבת שלום.

                                                                                                                     יששכר עשת