פסיכותרפיה וריפוי ברוח יהודית


חזרה לפורום

פסיכותרפיה וריפוי ברוח יהודית


רמת אבטחה: פתוח לכולם (השתתפות לחברים שנרשמו בלבד)

תגיות נושא: מחלות נפש | מידע למטופל | דת ואמונה | היסטוריה | פסיכולוגיה יהודית | טיפול משפחתי | תרבות ואמנות | מיתוסים ואגדות
חיפוש   

תצוגה 
לחצו כאן להוספת מודעה מיידית
פרופיל מקצועי ופרטים ליצירת קשר, ברשימת חברי הקהילה בפסיכולוגיה עברית, 45ש"ח לחודש בתשלום שנתי
מנהלי הפורום מנהלי הפורום
כעת בפורום כעת בפורום   [כל ההודעות...]
ליששכר - איש הרוח
קבצים קבצים
דפיות פורום דפיות פורום  [+] הוסף דפית
 אתרי פסיכויהדות
 בטיחות בדרכים
 חגים וערכים
 חינוך ברוח יהודית על פי דר' יאיר כספי ויששכר עשת
 טיפול פסיכולוגי יהודי
 מטפלים ברוח יהודית
 ניצנים אחרי קטיף, סיוע למפונים
 ספרי פסיכו. יהדות
 פרשת השבוע
 ראש חודש
 שאלוני ד"ר יאיר כספי, אונ. תל אביב, המרכז למורשת היהדות, התכנית לפסיכולוגיה ביהדות.
 שבת
 שמירת הלשון
 תוכנית המדרגות. מאת דר יאיר כספי
 

 

     בין שמים לארץ   

 

 

סקר בYNET מ2006

לשאלה "האם אתה מאמין שאלוהים בהגדרתו הדתית קיים?" השיבו 71% בחיוב ו-29% בשלילה. 100% מהדתיים, יחד עם 91% מהמסורתיים ו-47% מהחילונים מאמינים בקיומו של האל. מה שאומר שכמחצית ממי שמגדירים עצמם "חילונים" מאמינים בקיום אלוהים.

 פסיכותרפיה וריפוי ברוח יהודית 1

      

 

משנה מסכת אבות פרק א

(יב)...הִלֵּל אוֹמֵר, הֱוֵי מִתַּלְמִידָיו שֶׁל אַהֲרֹן, אוֹהֵב שָׁלוֹם וְרוֹדֵף שָׁלוֹם, אוֹהֵב אֶת הַבְּרִיּוֹת וּמְקָרְבָן לַתּוֹרָה:

(יד) הוּא הָיָה אוֹמֵר, אִם אֵין אֲנִי לִי, מִי לִי. וּכְשֶׁאֲנִי לְעַצְמִי, מָה אֲנִי. וְאִם לֹא עַכְשָׁיו, אֵימָתָי:

(טו) שַׁמַּאי אוֹמֵר, עֲשֵׂה תוֹרָתְךָ קֶבַע. אֱמוֹר מְעַט וַעֲשֵׂה הַרְבֵּה, וֶהֱוֵי מְקַבֵּל אֶת כָּל הָאָדָם בְּסֵבֶר פָּנִים יָפוֹת:

 

 

 

    

אוניברסיטת תל אביב

המרכז למורשת היהדות ע"ש צימבליסטה

התכנית לפסיכולוגיה ביהדות

שאלון תפילה

ד"ר יאיר כספי

שאלון התפילה מציע יסודות ליצירתה של תפילה אישית. הרשות נתונה לשנות את מילות הפתיחה או סדר השאלות. הפניה אל היחיד היא פניה אל שני המינים כאחד.

1.וידוי

א. אתה ידעת...

ספר לו את מצוקתך וקשייך. אין מה להסתיר. הכל נודע. ספר לו על זכויותיך: מה עשית נכון ומה אתה דורש על עמלך? ספר את חטאיך. 

ב. רק אתה יודע...

ספר דבר שרק אלוהים יודע עליך. לא סיפרת לאיש, ואפשר שאפילו בפני עצמך לא הודית: וידוי אמת הוא מבחן אמונה: יש מי שיודע הכל. יש מי שיכול לשאת כל ידיעה.

2. הודיה שבח ותרעומת

א. אתה נתת... ... עשה מאמץ  לזכור חוויה של חסד אלוהי. רק מתוך הכרת מי שכבר נתן תעז לבקש. אם אינך מצליח לזכור מתנה אישית או משפחתית, הזכר בחסד הכללי, הלאומי והעולמי. הודה על המופלא כדי שתוכל לבקש נס גם לך.

ב. אתה לא נתת... אתה לקחת... אתה העמדת אותי בניסיון ולא נתת לי שום סיכוי לעמוד בו. עשה חשבון עם בוראך. שא תרעומת. אלוהים דורש אמת, ולא חנופה. הוא לבדו יכול לעמוד בכעסך. 

ג. אתה יכול... כדי שתעז לבקש הכל צריך לעמוד לפניך שומע תפילתך בכל יכולתו: "האל הגדול הגיבור והנורא, אל עליון... מלך עוזר ומושיע ומגן".  וצריך אתה לעמוד לפניו בכל תלותך: "על חיי המסורים בידיך". וגם אתה הרוצה... 

3. בקשה

א. אני מבקש...  יהי רצון מלפניך... תן לי...  התחל מצורך מפורט ומיידי ובקש בקשה מסוימת, פשוטה ומעשית.

דרוש הקשבה: אתה תשמע... דרוש אפשרות לתקן, דרוש דרך: "ואתה תשמע השמיים מכון שבתך, וסלחת ועשית ונתת לאיש ככל דרכיו...(מלכים א, ח).

ג. רק אתה יכול לתת לי... בקש דבר שרק אלוהים יכול לתת. הבקשה היא מבחן אמונה: רק בבקשת דבר שנדמה תחילה כבלתי אפשרי אתה יודע בורא כל יכול. בקש לך נס: שיהיה לך אלוהים כל היום. בכל עולמך. מהר. הרצון המתגלה כבקשת אלוהים הוא עיקרה של תפילה: "כי מעולם קיווינו לך".

אלי, אנא הראה לי את הדרך ב... תן לי סימנים ברורים לכוונתך... תן לי כוח לעמוד באתגר הזה... עזור לי לראות את חסדך (בתחום שאני עיוור בו למתנותיך) ולפטור את עצמי ממה שלא הטלת עלי. עזור לי לא ליפול (לחטא האופייני לי). תן לי לשוב ולמצוא אותך כשאתה אובד לי. תן לי כוח להתחלק בידיעתי אותך עם כל מבקשיך.

ד. ואם יהי רצון אחר מפניך... ואם אינך חייב...  הכר בסמכותו לתת לך דבר אחר מזה שלו קיווית. בקש כוח לקבל את הדין. בקש שיהיה עמך בקושי הגדול הצפוי לך.

ה. תן לנו... תן לעמך.. תן לכל הסובלים... אפשר שאתה שליח ציבור לכל החסרים. משגילית את המתנה האפשרית לך, אפשר שתרצה לבקשה לכל הזקוקים לה.

(25.1.05).