פסיכותרפיה וריפוי ברוח יהודית


חזרה לפורום

פסיכותרפיה וריפוי ברוח יהודית


רמת אבטחה: פתוח לכולם (השתתפות לחברים שנרשמו בלבד)

תגיות נושא: מחלות נפש | מידע למטופל | דת ואמונה | היסטוריה | פסיכולוגיה יהודית | טיפול משפחתי | תרבות ואמנות | מיתוסים ואגדות
חיפוש   

תצוגה 
מערכת 'בינינו' מזמינה אתכם.ן לשלוח תקצירים בני 200 מילים לקראת הגיליון הקרוב.
לחצו כאן להוספת מודעה מיידית
מנהלי הפורום מנהלי הפורום
כעת בפורום כעת בפורום   [כל ההודעות...]
ליששכר - איש הרוח
קבצים קבצים
דפיות פורום דפיות פורום  [+] הוסף דפית
 אתרי פסיכויהדות
 בטיחות בדרכים
 חגים וערכים
 חינוך ברוח יהודית על פי דר' יאיר כספי ויששכר עשת
 טיפול פסיכולוגי יהודי
 מטפלים ברוח יהודית
 ניצנים אחרי קטיף, סיוע למפונים
 ספרי פסיכו. יהדות
 פרשת השבוע
 ראש חודש
 שאלוני ד"ר יאיר כספי, אונ. תל אביב, המרכז למורשת היהדות, התכנית לפסיכולוגיה ביהדות.
 שבת
 שמירת הלשון
 תוכנית המדרגות. מאת דר יאיר כספי
 

 

     בין שמים לארץ   

 

 

סקר בYNET מ2006

לשאלה "האם אתה מאמין שאלוהים בהגדרתו הדתית קיים?" השיבו 71% בחיוב ו-29% בשלילה. 100% מהדתיים, יחד עם 91% מהמסורתיים ו-47% מהחילונים מאמינים בקיומו של האל. מה שאומר שכמחצית ממי שמגדירים עצמם "חילונים" מאמינים בקיום אלוהים.

 פסיכותרפיה וריפוי ברוח יהודית 1

      

 

משנה מסכת אבות פרק א

(יב)...הִלֵּל אוֹמֵר, הֱוֵי מִתַּלְמִידָיו שֶׁל אַהֲרֹן, אוֹהֵב שָׁלוֹם וְרוֹדֵף שָׁלוֹם, אוֹהֵב אֶת הַבְּרִיּוֹת וּמְקָרְבָן לַתּוֹרָה:

(יד) הוּא הָיָה אוֹמֵר, אִם אֵין אֲנִי לִי, מִי לִי. וּכְשֶׁאֲנִי לְעַצְמִי, מָה אֲנִי. וְאִם לֹא עַכְשָׁיו, אֵימָתָי:

(טו) שַׁמַּאי אוֹמֵר, עֲשֵׂה תוֹרָתְךָ קֶבַע. אֱמוֹר מְעַט וַעֲשֵׂה הַרְבֵּה, וֶהֱוֵי מְקַבֵּל אֶת כָּל הָאָדָם בְּסֵבֶר פָּנִים יָפוֹת:

 

 

 

    

פרשת השבוע למבוגרים וילדים, לשיחה במשפחה ובין חברים.

פרשת תרומה ספר שמות פרקים כ"ה-כ"ז פסוק י"ט.   

 

התקווה, הכוח המדמה, הנבואה.

כוחות שאלמלא הם לא היינו מתחילים לפעול בעולם.

   לא היינו זורעים זרע מבלי שיש בדמיוננו את הסרטון שבו הזרע מצמיח את צמח החיטה, את גרגיר החיטה נוכל לטחון ולהכין ממנו לחם לאכול. דמיון זה מבוסס על גם על ניסיון, גם על ידע שאנו רוכשים וגם על היכולת לראות בדמיוננו תהליך זה קורה שוב ושוב.

   משֶׁה עולה להר סיני. ענן מכסה את ההר. שישה ימים משה לבדו על ההר. ביום השביעי אלוהים קורא למשה. אש נראית לעם ישראל מראש ההר. משה נבלע בתוך הענן ובמשך ארבעים יום וארבעים לילה משה נעלם מעיני בני ישראל הממתינים לשובו סביב להר.

   הימים חולפים. אלוהים מנחה את משה להעביר את הציווי, "קְחוּ לִי תְּרוּמָה מֵאֵת כָּל אִישׁ אֲשֶׁר יִדְּבֶנּוּ לִבּוֹ תִּקְחוּ אֶת תְּרוּמָתִי: וְזֹאת הַתְּרוּמָה אֲשֶׁר תִּקְחוּ מֵאִתָּם זָהָב וָכֶסֶף וּנְחשֶׁת: (ד) וּתְכֵלֶת וְאַרְגָּמָן וְתוֹלַעַת שָׁנִי וְשֵׁשׁ וְעִזִּים: (ה) וְעֹרֹת אֵילִם מְאָדָּמִים וְעֹרֹת תְּחָשִׁים וַעֲצֵי שִׁטִּים: (ו) שֶׁמֶן לַמָּאֹר בְּשָׂמִים לְשֶׁמֶן הַמִּשְׁחָה וְלִקְטֹרֶת הַסַּמִּים: (ז) אַבְנֵי שֹׁהַם וְאַבְנֵי מִלֻּאִים לָאֵפֹד וְלַחשֶׁן:" מתרומות אלו יבנו על פי תוכנית שאלוהים משרטט למשה: ארון הקודש, השולחן, המנורה והכלים, המשכן, הפרוכת, המזבח, וחצר המשכן.

   בזוהר על פרשת תרומה מספרים לנו, כי בארבעים הימים בהר סיני משרטט אלוהים למשה את המשכן וכליו. באותו הזמן שבו ניבנה המשכן לשכינה במדבר, משכן אחר הוקם למעלה. המשכן שלמעלה בשמיים הוא המשכן של מלאך מגן עדן הנקרא "הנער מטטרו"ן". זהו מלאך מיוחד ואוהב ששומר עלינו. כאשר בית המקדש הראשון ניבנה, גם אז בית אחר נבנה עמו, אבל בית זה התקיים בעולמות כולם, והאיר לכל עולמות. העולם התבשם ממנו, ונפתחו כל חלונות עליונים להאיר. אז, בזמן בנין בית ראשון, לא הייתה שמחה בכל העולמות כאותו יום. אז פתחו עליונים ותחתונים ואמרו שירה, וזהו שיר השירים. שירה של אותם מנגנים שמנגנים לקדוש ברוך הוא.*

   משה ששוהה בהר סיני והוא שותף לבניית המשכן למעלה, מסוגל לבנות את המשכן למטה. אבל לא כך בני ישראל. הם עדיין ללא תקווה, ללא יכולת לראות את הסוף הטוב, את העתיד החיובי, ללא החלום הציוני. הם לא מסוגלים לבנות את החלום, כי גם אינם רוקמים אותו. משה רוקם אותו עבורם. לכן סופם שהם מתייאשים ובונים את עגל הזהב אותו הם מכירים.

   רודולף שטיינר אומר לנו שללא תקווה אין אדם מסוגל לעשות ולו צעד אחד בקיום עולמו הפיסי. הרמב"ם במורה נבוכים החלק השני - פרק ל"ו מספר לנו על הכוח המדמה. "דע שאמיתת הנבואה ומהותה היא שפע השופע מן האל יתעלה ויתהלל באמצעות השׂכל הפועל, תחילה על הכוח המדבר, ואחרי-כן על הכוח המדמה.  זאת היא דרגתו העליונה של האדם...פעולות הכוח המדמה...שהן שמירת המוחשוֹת, הרכבתן והחיקוי אשר בטבעו, ושהגדולה והנעלה שבפעולותיו תהיה דווקא כאשר החושים נחים ושובתים מפעולותיהם. אזי שופע עליו שפע כלשהו בהתאם להכנתו. שפע זה הוא הסיבה לחלומות האמת. הוא עצמו סיבה לנבואה...במראה או בחלום, נכללו דרגות הנבואה כולן...ידוע שדבר שאדם עסוק בו מאוד, שוקד עליו ומשתוקק לו בשעה שהוא ער וחושיו פועלים, הוא אשר יעסוק בו הכוח המדמה בשעת השינה שעה שהשׂכל שופע עליו בהתאם להכנתו.

   נתפלל שנוכל לדמות ולקוות רק טוב.

שבוע טוב

יששכר

 

*המקור בזוהר על פרשת תרומה: משכן שעשה משה במדבר לרדת השכינה על הארץ, באותו יום משכן אחר הוקם עמו למעלה, כמו שהעמידוהו שכתוב הוקם המשכן. המשכן, משכן אחר שהוקם עמו וזה משכן של הנער מטטרו"ן ולא יותר. בית ראשון כאשר ניבנה, בית אחר נבנה עמו והתקיים בעולמות כולם, והאיר לכל עולמות והתבשם העולם, וניפתחו כל חלונות עליונים להאיר, ולא היתה שמחה בכל העולמות כאותו יום. אז פתחו עליונים ותחתונים ואמרו שירה, וזהו שיר השירים. שירה של אותם מנגנים שמנגנים לקדוש ברוך הוא.

 

 

 

פרשת השבוע למבוגרים וילדים, לשיחה במשפחה ובין חברים.

פרשת תרומה ספר שמות פרקים כ"ה-כ"ז פסוק י"ט.   

תשס"ה

 

המקדש משכן אלוהים בנפשנו.

שמות כה (ח) וְעָשׂוּ לִי מִקְדָּשׁ וְשָׁכַנְתִּי בְּתוֹכָם: מצווה אלוהים את משה. בהר סיני נגלה למשה מראה המשכן וכליו. שמות כה (לט) כִּכַּר זָהָב טָהוֹר יַעֲשֶׂה אֹתָהּ אֵת כָּל הַכֵּלִים הָאֵלֶּה: (מ) וּרְאֵה וַעֲשֵׂה בְּתַבְנִיתָם אֲשֶׁר אַתָּה מָרְאֶה בָּהָר: שמות כ"ו (ל) וַהֲקֵמֹתָ אֶת הַמִּשְׁכָּן כְּמִשְׁפָּטוֹ אֲשֶׁר הָרְאֵיתָ בָּהָר:

המקדש נבנה מתרומות, מתוך רצון חופשי משותף של העם. שמות כה (ב) דַּבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְיִקְחוּ לִי תְּרוּמָה מֵאֵת כָּל אִישׁ אֲשֶׁר יִדְּבֶנּוּ לִבּוֹ תִּקְחוּ אֶת תְּרוּמָתִי:

שם במשכן בארון הקודש תהיה העדות האלוהית. שמות כה (טז) וְנָתַתָּ אֶל הָאָרֹן אֵת הָעֵדֻת אֲשֶׁר אֶתֵּן אֵלֶיךָ: שמות כה כא) וְנָתַתָּ אֶת הַכַּפֹּרֶת עַל הָאָרֹן מִלְמָעְלָה וְאֶל הָאָרֹן תִּתֵּן אֶת הָעֵדֻת אֲשֶׁר אֶתֵּן אֵלֶיךָ: שם נוכל לשמוע אלוהים בדברו אלינו. (כב) וְנוֹעַדְתִּי לְךָ שָׁם וְדִבַּרְתִּי אִתְּךָ מֵעַל הַכַּפֹּרֶת מִבֵּין שְׁנֵי הַכְּרֻבִים אֲשֶׁר עַל אֲרוֹן הָעֵדֻת אֵת כָּל אֲשֶׁר אֲצַוֶּה אוֹתְךָ אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל:

אולי כלי המקדש הם הם הכלים המוסריים, היחסים הבין אישיים שלנו במציאות החברה, החי, הצומח והדומם.

המקדש הוא המשכן בתוככי (בתוכם) נפשנו שבו שוכן ניצוץ העדות של כבוד הקדוש ברוך הוא.

אנו לוקחים תרומה, כל איש אשר ידבנו ליבו. מוותרים על חלק מהעצמיות שלנו על מנת לבנות את המשכן כל אחד בפנימיותו ובמשותף.

כל העדות נמצאת בתוכנו, בליבנו ומשם נוכל גם לשמוע את אלוהים בדברו אלינו, כפי שנאמר במקום אחר. דברים פרק ל (י) כִּי תִשְׁמַע בְּקוֹל ה' אֱלֹהֶיךָ לִשְׁמֹר מִצְוֹתָיו וְחֻקֹּתָיו הַכְּתוּבָה בְּסֵפֶר הַתּוֹרָה הַזֶּה כִּי תָשׁוּב אֶל ה' אֱלֹהֶיךָ בְּכָל לְבָבְךָ וּבְכָל נַפְשֶׁךָ: (יא) כִּי הַמִּצְוָה הַזֹּאת אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם לֹא נִפְלֵאת הִוא מִמְּךָ וְלֹא רְחֹקָה הִוא: (יב) לֹא בַשָּׁמַיִם הִוא לֵאמֹר מִי יַעֲלֶה לָּנוּ הַשָּׁמַיְמָה וְיִקָּחֶהָ לָּנוּ וְיַשְׁמִעֵנוּ אֹתָהּ וְנַעֲשֶׂנָּה: (יג) וְלֹא מֵעֵבֶר לַיָּם הִוא לֵאמֹר מִי יַעֲבָר לָנוּ אֶל עֵבֶר הַיָּם וְיִקָּחֶהָ לָּנוּ וְיַשְׁמִעֵנוּ אֹתָהּ וְנַעֲשֶׂנָּה: (יד) כִּי קָרוֹב אֵלֶיךָ הַדָּבָר מְאֹד בְּפִיךָ וּבִלְבָבְךָ לַעֲשׂתוֹ:

למי שמרגיש/ה שדרך החיים על פיהם הוא/היא פועלים/ות, עושים/ות, מתנהגים/ות מגיבים/ות, שורשיה הם במשכן שבתוכו/ה.

תארו את המשכן שבתוככם. היפה הוא? מפואר, צנוע? הרוס? חרב?

ספרו זה לזה את הסוד העמוק הזה. סייעו זה לזה בתיקון המשכן ובשמירה על יופיו.

 

פרשת השבוע למבוגרים וילדים, לשיחה במשפחה ובין חברים.

פרשת תרומה ספר שמות פרקים כ"ה-כ"ז פסוק י"ט.

תשס"ד   

בני ישראל מתבקשים לתרום כל איש אשר ידבנו ליבו תרומה לבניית מקדש שבו ישכון אלוקים בתוך עמו ישראל. אלוקים הוא המדריך לפרטי פרטים כיצד לבנות את המקדש. בפרשה אנו יכולים לדמיין על פי המפורט לפרטי פרטים את ארון הקודש, השולחן, המנורה והכלים, המשכן, הפרוכת, המזבח, וחצר המשכן.

 

כפתור ופרח.

הביטוי כפתור ופרח לקוח מתיאור מבנה המנורה. כאשר אתם משתמשים בביטוי עברי. חפשו את מקורותיו, את שורשיו, את מהותו. העשירו את עולמכם, חזקו את זהותכם.

ספר שמות פרק כה

(לד) וּבַמְּנֹרָה אַרְבָּעָה גְבִעִים מְשֻׁקָּדִים כַּפְתֹּרֶיהָ וּפְרָחֶיהָ:

 

דיבור מהלב, דיבור של יעוד.

מעל ארון הברית נמצאים שני כרובים הסוככים בכנפיהם על הכפרת. שני הכרובים פונים זה אל זה. כך שפני שניהם גם לכפרת. בארון תהיה העדות. אלוקים נועד אל האדם והוא מדבר אליו מעל הכפרת בין שני הכרובים. תיאור מופלא זה מצביע על מיקום מסויים משם מדבר אלוקים אל האדם. מקום מרכזי שבו שני מלאכים סוככים בכנפיהם ויש מבט עיניים זה אל זה. זהו מקום של התוועדות, של התוודעות, של יעוד, של נועדות. כאשר אתם מתכוונים לומר דברי אהבה, תוכחה, בשורה, נבואה או תקווה. על פי הכתוב, למקום שבו נאמרים הדברים יש ערך מיוחד. שתפו זה את זה במקומות שבחרת לומר דברי חשובים לאחר  משמעותי. מה היה במסירה שהוא התוועדות, יעוד, נועדות, התוודעות, או במילים אחרות, מילים של מטרה, כיוון, משמעות, תפקיד, יעוד בחיים?

ספר שמות פרק כה

(יח) וְעָשִׂיתָ שְׁנַיִם כְּרֻבִים זָהָב מִקְשָׁה תַּעֲשֶׂה אֹתָם מִשְּׁנֵי קְצוֹת הַכַּפֹּרֶת: (יט) וַעֲשֵׂה כְּרוּב אֶחָד מִקָּצָה מִזֶּה וּכְרוּב אֶחָד מִקָּצָה מִזֶּה מִן הַכַּפֹּרֶת תַּעֲשׂוּ אֶת הַכְּרֻבִים עַל שְׁנֵי קְצוֹתָיו: (כ) וְהָיוּ הַכְּרֻבִים פֹּרְשֵׂי כְנָפַיִם לְמַעְלָה סֹכֲכִים בְּכַנְפֵיהֶם עַל הַכַּפֹּרֶת וּפְנֵיהֶם אִישׁ אֶל אָחִיו אֶל הַכַּפֹּרֶת יִהְיוּ פְּנֵי הַכְּרֻבִים: (כא) וְנָתַתָּ אֶת הַכַּפֹּרֶת עַל הָאָרֹן מִלְמָעְלָה וְאֶל הָאָרֹן תִּתֵּן אֶת הָעֵדֻת אֲשֶׁר אֶתֵּן אֵלֶיךָ: (כב) וְנוֹעַדְתִּי לְךָ שָׁם וְדִבַּרְתִּי אִתְּךָ מֵעַל הַכַּפֹּרֶת מִבֵּין שְׁנֵי הַכְּרֻבִים אֲשֶׁר עַל אֲרוֹן הָעֵדֻת אֵת כָּל אֲשֶׁר אֲצַוֶּה אוֹתְךָ אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל:

 

האם זה מוכר לך? קרה לך? מה תעשה/י? למה דווקא ככה?

שבת שלום.

                                                                                                                         יששכר עשת