פסיכותרפיה וריפוי ברוח יהודית


חזרה לפורום

פסיכותרפיה וריפוי ברוח יהודית


רמת אבטחה: פתוח לכולם (השתתפות לחברים שנרשמו בלבד)

תגיות נושא: מחלות נפש | מידע למטופל | דת ואמונה | היסטוריה | פסיכולוגיה יהודית | טיפול משפחתי | תרבות ואמנות | מיתוסים ואגדות
חיפוש   

תצוגה 
מערכת 'בינינו' מזמינה אתכם.ן לשלוח תקצירים בני 200 מילים לקראת הגיליון הקרוב.
לחצו כאן להוספת מודעה מיידית
מנהלי הפורום מנהלי הפורום
כעת בפורום כעת בפורום   [כל ההודעות...]
ליששכר - איש הרוח
קבצים קבצים
דפיות פורום דפיות פורום  [+] הוסף דפית
 אתרי פסיכויהדות
 בטיחות בדרכים
 חגים וערכים
 חינוך ברוח יהודית על פי דר' יאיר כספי ויששכר עשת
 טיפול פסיכולוגי יהודי
 מטפלים ברוח יהודית
 ניצנים אחרי קטיף, סיוע למפונים
 ספרי פסיכו. יהדות
 פרשת השבוע
 ראש חודש
 שאלוני ד"ר יאיר כספי, אונ. תל אביב, המרכז למורשת היהדות, התכנית לפסיכולוגיה ביהדות.
 שבת
 שמירת הלשון
 תוכנית המדרגות. מאת דר יאיר כספי
 

 

     בין שמים לארץ   

 

 

סקר בYNET מ2006

לשאלה "האם אתה מאמין שאלוהים בהגדרתו הדתית קיים?" השיבו 71% בחיוב ו-29% בשלילה. 100% מהדתיים, יחד עם 91% מהמסורתיים ו-47% מהחילונים מאמינים בקיומו של האל. מה שאומר שכמחצית ממי שמגדירים עצמם "חילונים" מאמינים בקיום אלוהים.

 פסיכותרפיה וריפוי ברוח יהודית 1

      

 

משנה מסכת אבות פרק א

(יב)...הִלֵּל אוֹמֵר, הֱוֵי מִתַּלְמִידָיו שֶׁל אַהֲרֹן, אוֹהֵב שָׁלוֹם וְרוֹדֵף שָׁלוֹם, אוֹהֵב אֶת הַבְּרִיּוֹת וּמְקָרְבָן לַתּוֹרָה:

(יד) הוּא הָיָה אוֹמֵר, אִם אֵין אֲנִי לִי, מִי לִי. וּכְשֶׁאֲנִי לְעַצְמִי, מָה אֲנִי. וְאִם לֹא עַכְשָׁיו, אֵימָתָי:

(טו) שַׁמַּאי אוֹמֵר, עֲשֵׂה תוֹרָתְךָ קֶבַע. אֱמוֹר מְעַט וַעֲשֵׂה הַרְבֵּה, וֶהֱוֵי מְקַבֵּל אֶת כָּל הָאָדָם בְּסֵבֶר פָּנִים יָפוֹת:

 

 

 

    
חג חנוכה חג האור
תוכן:

חג חנוכה חג האור

א. אור מול החושך,

ב. אור שבחושך,

ג. אור מן החושך.

 

א. מתוך מגילת בני אור ובני חושך.

השומר חסד לבריתו

ותעודות ישועה לעם פדותו.

ויקרא כושלים לגבורת פלא

וקהל גויים אסף לכלה אין שארית.

ולהרים במשפט לב נמס

ולפתוח פה לנאלמים לרנן בגבורותיו,

וידיים רפות ללמד מלחמה.

ונותן לנמוגי ברכים חיזוק מעמד ואמוץ מתנים, לשכם מכים.

ובעניי רוח יכורסם לבב קושי

ובתמימי דרך ייתמו כול גויי רשעה".

 

ב. מתוך ישעיה ה'

(כ) הוֹי הָאֹמְרִים לָרַע טוֹב וְלַטּוֹב רָע שָׂמִים חֹשֶׁךְ לְאוֹר וְאוֹר לְחֹשֶׁךְ שָׂמִים מַר לְמָתוֹק וּמָתוֹק לְמָר: (כא) הוֹי חֲכָמִים בְּעֵינֵיהֶם וְנֶגֶד פְּנֵיהֶם נְבֹנִים:

 

 

ג. מתוך הרמב"ם:

"לשמור חוש הראייה, יזהר מדברים אלו: לא יבוא בחיפזון בפעם אחת ממקום חושך לאור גדול. ואם צריך לכנס ממקום חושך למקום אור, יפתח את הדלת מעט ויסתכל באותו אור איזה רגעים, ואחר כך יפתח יותר ויסתכל גם כן באותו אור איזה רגעים, ואחר כך יפתח כלו.וכן יעשה גם בבואו ממקום אור למקום חושך. כי התמורה מאור לחושך או מחושך לאור בלי ממוצע, מזיק לראייה.

 

חג שמח

יששכר

 

סיפור חג החנוכה.

ההיסטוריה חוזרת על עצמה.

הרבה קווי דמיון

 

בשנת 333 לפני הספירה: אלכסנדר מוקדון כבש את יהודה. החל שלטון היוונים על ארץ יהודה וישראל כולה. ליהודים הייתה אוטונטמיה דתית - לאומית. (מדינת ישראל בחסות האו"ם)


אחרי מות אלכסנדר מוקדון: הממלכה היוונית התחלקה בין בית בית תלמי - ששלט במצרים, לבין בית סלבקוס ששלט בסוריה.


בשנת 198 לפני הספירה: כבש אנטיוכוס השלישי - מלך סוריה, את ארץ יהודה ואישר מחדש את העצמאות הדתית-לאומית של היהודים. (
מדינת ישראל בחסות ארה"ב)  


בשנת 175 לפני הספירה: עלה לשלטון אנטיוכוס הרביעי, אֶפִיפנס, הוא שאף למזג את כל העממים לעם אחד בעל תרבות יוונית הלניסטית. (
מדינת ישראל תהיה מדינה ככל העמים, ללא יהדות.)

 

לבית המקדש התמנה כהן גדול יאסון שהבטיח למלך היווני כסף והפצת התרבות ההלניסטית בקרב היהודים, ירושלים הוכרזה כפוליס, עיר עם עצמאות בניהול ענייני פנים וחוץ. הפוליס נוהלה בידי האזרחים שהיו מעורבים באופן ישיר בהחלטות ובפעילות השלטונית. (ארץ ישראל מדינה דמוקרטית, שואפת להיות ככל העמים) יאסון בצעד זה ביטל את סמכותם של החכמים והסופרים לחוקק תקנות והפקיד את ניהול העיר בידי חבר אזרחים. (לא צריך יותר את ההלכה) האצילים היהודים הפיקו יתרונות כלכליים וחיו על פי אורח החיים ההלניסטי והפכו ל"בני תרבות".

מלחמות פנימיות על שלטון, שחיטות, בגידות ורציחות פוליטיות פוררו את העם. (השחיטות של היום, שלטון העשירים, ליברליזציה, מפוררים את העם שלנו היום.)

בסוף שנת 167 לפני הספירה: אסר אנטיוכוס על היהודים לקיים את מצוות הדת היהודית וציווה לקבל את אורח החיים ההלניסטי. הגזירות נגעו לאיסור עבודת המקדש. חילול שבת ועבודה זרה. (כפיה חילונית של היום)

על היהודים נאסר לקיים את מצוות התורה. מי שקיימו את מצוות התורה וסרבו להשתתף בטקסים האליליים נענשו בעונש מוות. הסיפור המפורסם ביותר הוא הסיפור על חנה ושבעת בניה שנתפסו והוכרחו לאכול חזיר. משסירבו לעשות זאת, על פי מצוות המלך הרגו את כל שבעת הילדים אחד אחרי השני ולאחר מכן את האם.

פקידיו של אנטיוכוס הגיעו למודיעין - עיר בהרי יהודה, והקימו בה מזבח לעבודה זרה: הם דרשו מהיהודים להקריב לו קרבנות ופנו למתתיהו בן יוחנן הכהן מבית חשמונאי. מתיתיהו סרב. יהודי מתיוון שפנה להקריב עליו קרבן, נהרג על ידי מתיתיהו. אחרי מעשה זה ברחה משפחת מתתיהו להרי גופנה - איזור הררי עם מערות ומקומות מיסתור שקשה לגישה. הוא וחמשת בניו: יוחנן, שמעון, יהודה, יונתן ואלעזר, ניסו לעורר את העם למרוד באנטיוכוס.

יהודה ארגן את הלוחמים, גייס מתנדבים, אימן אותם: ובשלב ראשון הסתפק בפשיטות על שיירות צבא קטנות. זמן קצר לאחר ראשית המרד נפטר מתתיהו, ובנו יהודה המכבי לקח את הפיקוד. במקומות שלטונם חזרו לקיים את מצווות התורה.

יש אומרים שמכבי הוא מלשון מקֶבֶת (פטיש), ודעה אחרת ראשי התיבות של מי כמוך באלים יה (מדרש מימי הביניים).

הקרבות הראשונים של יהודה המכבי: היו נגד צבאות שבאו לסייע למתיוונים שבפוליס "אנטיוכיה בירושלים". הקרבות היו בדרך לירושלים, יהודה מנצח בזכות גבורה, אומץ לב ותכסיסי קרב.

כשהגיע מפקד הצבא אפולוניוס: יהודה תקף אותו באיזור מעלה לבונה. אפולוניוס נהרג. אחריו הגיע סירון. הוא בחר לעלות לירושלים דרך מישור החוף ויהודה תקף אותו בקטע הקשה ביותר של הדרך - מעלה בית חורון. גורגיאס, המפקד הבא שהגיע להלחם ביהודה נוצח במהלך מבריק שסט הוכיח יהודה את כשרונו כמצביא.

בעקבות המרד: בוטלו הגזירות נגד הדת שגזר אנטיוכוס, אבל בית המקדש נשאר בשליטת המתיוונים והיוונים. הר הבית נשאר טמא. משום כך יהודה המכבי צר על ירושלים והשתלט עליה ואחר כך פנה להר הבית טיהרו מטומאתו וחידש את עבודת הקרבנות.

עד שנת 164 לפני הספירה נמשכו הגזרות טיהור בית המקדש היה ביום כ"ה בכסלו, שלוש שנים אחרי שהוטלו הגזירות:

לזכר טיהור המקדש ביום זה, נקבע חג החנוכה כחג בן שמונה ימים:

מלכות בית חשמונאי מתקיימת במשך 100 שנים ומתאפיינת בהתדרדרות מוסרית ודתית איומה. (מדינה עצמאית כמו מדינת ישראל. התדרדרות מוסרית ודתית)

יוחנן הורקנוס מגייר בכוח עמים שנכבשו. (כיבושים של מדינת ישראל)

ב 63 לפנה"ס, המצביא הרומאי הגדול פומפיאוס, מסלק את שרידיה האחרונים של האימפריה היוונית.

"הורדוס הגדול" הוא אחת מהדמויות החשובות ביותר בהיסטוריה היהודית. כמלך ביהודה בכוח מינוי רומאי שלט משנת 37 לפנה"ס ועד למותו בשנת 4 לפנה"ס, תקופת מלכות ארוכה של 33 שנים. זה היה "תור הזהב" של שגשוג כלכלי ויציבות חברתית. בית המקדש הגיע לשיאו. (בסיוע אמריקאי מדינת ישראל מרחיבה את גבולותיה.)

תקופת הזוגות וניסיונות לייצב הלכה יהודית מותאמת. השיא היה בתקופת בית הלל ובית שמאי. (ניסיונות לעצב תרבות יהודית ישראלית חדשה)

סכסוכים בעם, שנאת חינם, מיסים כבדים, הביאו למרד היהודים נגד הרומאים בשנת 67

חורבן הבית על ידי הרומאים היה  בשנת 70

המנהיגות היהודית עוברת ליבנה ומנהיג אותה יוחנן בן זכאי.

מרד בר כוכבא 132 בתמיכת רבי עקיבא נכשל וחצי מליון יהודים נהרגים.

ירושלים הופכת לאיליה קפיטולינה וארץ ישראל לפלשתינה.

עליית יהדות בבל והתלמוד. (גלות ארה"ב משפיעה על ארץ ישראל הלובי האמריקאי)

הביא יששכר