אוגדן הדרכה

ניהול שוטף

רעיונות לעידוד פעילות בפורום

תאריך פרסום: 12/7/2009

 

אחד המדדים לפורום (קבוצת דיון) מוצלח הוא היכולת של הקבוצה לתפקד בצורה עצמאית בזכות חבריה. היכולת של הקבוצה לקיים דיונים מעניינים לתמוך בחבריה ולשמור על משטור פנימי גם ללא הנחיה או פיקוח חיצוני, היא שהופכת את הפורום לקבוצה מוצלחת שנעים להיות חלק ממנה.

מנהלי הפורום יכולים לסייע בעידוד פעילות בפורום ויצירת אינטראקציה בין חבריו. ישנן מספר דרכים באמצעותן ניתן לעודד השתתפות פעילה בפורום (כניסה, קריאה, כתיבה) ואינטראקציה בין החברים (תגובה והתייחסות זה לזה, אמפתיה, תמיכה). אפשר לנקוט בדרכים אלו בתקופות בהן הפורום שקט יחסית אך גם בתקופות פעילות על מנת לשמר את הפעילות ולמצות את הפוטנציאל הגלום בפורום. בכל מקרה, מומלץ לנקוט באופנים המתאימים לך ולסגנון ההנחיה שלך בפורום וכן לעשות בהן שימוש במשורה תוך התבוננות בהשפעתן וקבלת משוב חוזר (מה פעל? מה פעל יותר?).

חשוב לזכור שהמטרה היא לעודד פעילות בפורום כך שהקבוצה תוכל לתפקד בצורה עצמאית. וכן שהתערבות עשויה לעיתים אף לשתק ולהפנות את האחריות מהקבוצה אל מנהלי הפורום.

 

העלאת נושאים לדיון:

1. חדשות מקצועיות/אקטואליות המתפרסמות בעתונות הכתובה / באינטרנט ורלוונטיות לתחומי העיסוק של הפורום. אלה יכולים להיות נושאים הידועים לכל באותה עת, למשל שהתפרסמו בראש חוצות, או נושאים צדדיים יותר, בהם נתקלתם באקראי. במידת האפשר, רצוי לצרף קישור לנושא שהעליתם על מנת להקל על המשתתפים להתחבר לדיון, למשל:

גם אם אתם העליתם את הנושא לדיון, אין בהכרח צורך להציגו בצורה מקיפה ומעמיקה אלא רצוי להציגו באופן ברור אך בצורה פתוחה ומזמינה ככל האפשר אשר תעניין את חברי פורום האחרים לקחת חלק בדיון ותזמין אותם לשתף בדעתם בנושא.

 

2. אירועים תקופתיים/טקסיים המעלים נושאים מסויימים למרחב הדיון הציבורי, עשויים לשמש כנושא לדיון המשך בפורום עצמו. דוגמאות:

  • יום הזכרון/ השואה – דיון בהתמודדות עם זכרונות טראומטיים, שיטות טיפול חדשות בהלם קרב, השפעות הטראומה על דור שני וכד' (פורום מטראומה לחוסן)
  • יום כיפור – סליחה ותיקון במרחב הטיפולי (לא בשמים היא)
  • יום המשפחה – הכניסה של מודלים חדשים של המשפחה לחדר הטיפולים (דיון בסוגיות טיפוליות/ פורום ילדים וכד')

כמו כן, אירועים אלו יכולים לשמש לא רק כנושא לדיון מקצועי אלא גם כהזדמנות לשיח אישי (איחולים לשנה החדשה, ברכות לחגים השונים של הדתות השונות וכדומה)

 

3. נושאים המעניינים אתכם ורלוונטים לפורום שאלות מקצועיות המעסיקות אתכם, אירועים בהם נתקלתם שמתקשרים לנושא הפורום, סרט או ספר שנחשפתם אליהם ועוסקים בתימות שעולות בפורום המקצועי וכד'.

 

 

פעילויות יזומות בפורום

1. קריאה משותפת - אזכור של מאמר רלוונטי או מעניין הנקשר לנושא הפורום או לדיון שהתקיים בפורום יכול להוביל לרצון של חברי הפורום להחשף אל המאמר ולקרוא אותו בצוותא. ניתן לעשות זאת במספר דרכים:

  • אם המאמר קיים ברשת מומלץ לקשר אליו (עדיף) או להעלאתו כקובץ בפורום במגבלות של זכויות יוצרים.
  • יוזמה לקריאה משותפת של המאמר ודיון בו, בהנחייתכם או בהנחיית חבר/ה מן הפורום שמוכנ/ה להרים את הכפפה (מאוד מומלץ להעצים ולחבר באופן זה חברי פורום להשתתפות פעילה בו).

 

2. אירוח אנשי מקצוע:

  • במידת האפשר, כאשר כותב/ת המאמר הנ"ל הינם נגישים, עומדים בקריטריונים המקצועיים להשתתפות בפורום ומוכנים לכך אפשר לקרוא בצוותא את המאמר ולהזמין את המחבר/ת למפגש וירטואלי בו יוכלו לספר על הרקע למאמר, להשתתף בדיון ולהשיב לשאלות של חברי הפורום. מומלץ לתכנן אירוח כזה מבעוד מועד, בצורה מסודרת ונאותה ע"מ לשמור על כבודו של המחבר/ת ולעשות את האירוח לחוויה חיובית עבור כל המשתתפים. מומלץ לתאם אירוח זה עם האחראית על הקהילות ע"מ לקבל סיוע במפגש וכן בפרסומו באתר.
  • כאשר לא ניתן לארח בפורום איש/ אשת מקצוע מסויימים אשר חברי הפורום מתעניינים בעבודתם, ניתן ליזום לפחות 2 סוגי אירוח חיצוני: 1. ראיון עם אותו אדם אשר יובא כטקסט לפורום. 2. מפגש מיוחד "חיצוני" למרחב של הפורום. גם כאן יש לתאם זאת עם אחראית הקהילה ומערכת האתר ע"מ שנסייע לכם בפן הטכני, הארגוני והשיווקי של האירוע.
  • גם סביב פרסום ספר חדש הרלוונטי לקהילה המקצועית ולקהל משתתפי הפורום ניתן לארח אנשי מקצוע רלוונטיים או את מחברי הספר (במידת האפשר) בפורום שלך או באופן מתואם בפורום "חדר קריאה" הנגיש לכל בעלי ההרשאות המקצועיות באתר. התנהלות האירוח תיעשה בהתאם למפורט מעלה, בסעיפים הקודמים.
  • לקראת ו/או לאחר כנס מקצועי ניתן לחשוב על שת"פ בפעילות בפורום אשר תעשיר את הדיון המקצועי בו – ולא תהווה פרסום גרידא לאירוע הכנס. שוב, האירוח יעשה בהתאם למפורט בסעיפים הקודמים.
  • מומלץ מאוד: לגייס לטובת פעילויות כאלה דווקא חברים מהפורום ופעילים בו או שאינם פעילים במיוחד. באופן זה, תעודדו את השתתפותם האישית וכן הדבר יכול להוות דוגמא לחברים אחרים בפורום אשר ירצו גם הם לקחת מקום מרכזי יותר מעל בימת הדיונים שהפורום מציע.

 

 

פניה אל חברי הפורום ובדיקת צרכיהם

פניה כזו אל חברי הפורום יכולה להיעשות בצורה קבוצתית על גבי הפורום או באופן אינדיבידואלי (באימייל או דרך הדואל של האתר).

1. פניה קבוצתית:

  • שאלה בפורום – פניה כזו יכולה לעורר דיון בצרכים של חברי הפורום, בתחומי עניין אשר היו רוצים שיקבלו בו ביטוי, בהצעות שלהם לנושאי דיון בפורום וכד'. היתרון של פניה כזו מצוי בעיקר במידה שבה חברי הפורום נענים להזמנה לדיון ומתבטאים באופן וורבלי ופתוח לגבי מה היו רוצים שיקרה בפורום, מה ציפיותיהם והדרכים שבהם הם חושבים שיתממשו. אם דיון כזה מתפתח באופן אופטימלי חברי הפורום יכולים לקחת בעקבותיו אחריות על המתרחש בפורום וליזום דיונים ופעילויות שעונות על צרכיהם. החסרון של פניה כזו היא כאשר היא פועלת כ"חרב פיפיות" כלומר, ממקדת את תשומת הלב על הקבוצה או האנשים במקום על נושא הפורום, מגבירה את המבוכה והשתיקה בפורום במקום דיבור ושיתוף וכד'.
  • סקר – מנסיוננו, לאנשים יש נטיה להיענות לסקרים, במיוחד כאשר הסקר הוא אנונימי והם מתבקשים רק לסמן את בחירתם ומעוניינים לדעת מה סה"כ תוצאות הסקר. סקר מתאפשר כאשר יש מספר אפשרויות מוגדרות אשר היית רוצה כמנהל/ת הפורום לדעת באילו מהן חברי הפורום מתעניינים. היתרונות של פניה בצורת סקר היא היענות גבוהה יחסית ומתן תשובות מהיר. [החסרונות של סקר הם בעיקר...... ]

 

2. פניה אישית:

  • לקראת סיום חברות בפורום/ חידוש חברות – ניתן לפנות באופן אישי במייל לחברי פורום ששמם מופיע בצבע אדום, כלומר עליהם לחתום בהקדם על מכתב חידוש חברות בפורום ולשאול אותם באופן אישי ונעים איך הם מוצאים את פעילות הפורום עד כה, והאם יש דברים אשר חשוב להם שיהיו בפורום. פניה כזו יכולה להגביר את תחושת השייכות של אותם חברים, ולהעשיר את הידע שלך לגבי צרכי החברים בפורום.
  • על פי דפוסי שימוש בפורום – ניתן לפנות באופן אישי במייל לחברי פורום שלא נכנסו אליו מזה זמן רב/ שאינם נוהגים לכתוב בו. גם אם בעקבות הפניה הם לא ישנו את דפוסי השימוש בפורום, עדיין זה מוסיף פן אישי לחברות בפורום.
  • שימו לב – לא כל חבר/ה שתפנו אליהם בהכרח יכתבו אליכם חזרה. מומלץ להכין מראש נייר פניה לחבר/ה בו תוכלו רק לשנות את השם הפרטי/ מין של האדם אליו אתם פונים. כמו כן, יש לווסת את כמות הדואל שאתם שולחים של דואל פר יום מחשבונכם, ולהמנע ממשלוח מוגזם אחרת המערכת תזהה זאת כ"הצפה".

 

תגובות

הוספת תגובה

אין עדיין תגובות למאמר זה.

צרו קשר

מוזמנים ליצור עימנו קשר.


×Avatar
זכור אותי
שכחת את הסיסמא? הקלידו אימייל ולחצו כאן
הסיסמא תשלח לתיבת הדוא"ל שלך.