אוגדן הדרכה

ניהול שוטף

סוגיות בניהול הפורום - כללי

לעתים מתקבל הרושם אצל מנהל/ת הפורום כי משהו לא טוב קורה בפורום. איך מתמודדים עם קשיים בהתנהלות הפורום ועם התחושות שעולות בעקבותיהן?
תאריך פרסום: 23/5/2009

במהלך ניהול הפורום אפשר להתקל במגוון מצבים המעוררים קשיים (פניות "מאחורי הקלעים", יחסים "כפולים", משתתף תוקפני כלפיכם/ כלפי חברים אחרים, הפרת סודיות של דיונים בפורום ו"זליגת מידע" ממנו, מצוקה גבוהה של חבר/ת פורום, ביקורת כלפיכם כמנהלים) או בתקופות הנחוות כבעייתיות (תוקפנות רבה בפורום, עיסוק בשאלות ונושאים טכניים ולא ב"מהות" הפורום, או תקופות שקטות בפורום, בהן ישנן "כניסות" וצפיות של החברים בתכניו אולם הכתיבה וההשתתפות הפעילה בו נמוכה מאוד). תקופות אלה עלולות לעורר אצלך מנהל/ת הפורום תחושות שונות שברובן הן לא נעימות, ביניהן:

  • אכזבה - "ציפיתי שהפעילות בפורום תהיה אחרת"
  • אחריות-אשמה - "אני לא מנהל/ת את הפורום מספיק טוב... מישהו אחר היה בטח עושה עבודה יותר טובה... אני צריך/צריכה לעשות משהו אחר, לנהל טוב יותר"
  • בלבול וחוסר אונים - "אני לא מכיר/ה קבוצות וירטואליות, אולי קורה פה משהו שאני לא מצליח/ה להבין עד הסוף"
  • חשש מביקורת - "כולם רואים שמשהו לא בסדר בפורום... אז מה (המשתתפים בפורום, עמיתים לניהול, מערכת האתר) יחשבו עלי כמנחה והמנהל/ת שלו?"
  • השוואה - "יש פורומים שפועלים הרבה יותר טוב... פעם כתבו גם כאן היה יותר טוב... מה התקלקל? מה אני עושה לא נכון?"
  • מבוכה - "מה אני אמור/ה לעשות במצב כזה... "
  • תסכול - "נמאס לי.... ניסיתי כל מה שיכולתי ועדיין החברים בפורום לא כותבים/ יש תוקפנות בפורום/ לא מדברים על מה שבאמת חשוב"
  • כעס - "החברים בפורום לא מתייחסים ולא מתאמצים... מבקרים ודורשים... הכל נופל עלי... למה מצפים רק ממני לתת מענה?"
  • חוסר משמעות - "אם זה היחס של החברים לפעילות אז אולי מזלזלים בפורום.... לא אכפת להם מהפורום אז גם לי לא אכפת"

חלק מן הרגשות הללו מוכרים לנו מנסיבות אחרות, למשל החוויה מול קבוצות מקצועיות ואחרות בעולם הלא וירטואלי וחלקן ייחודיות למרחב האינטרנטי, מה שבטוח הוא שתחושות אלה אינן נעימות ואיש מאיתנו לא אוהב לחוש אותן. הן עלולות להעמיס, להכביד ובצוק העתים אף להוביל להתנתקות רגשית מן הפעילות והתפקיד. באופן זה, נפגמת התחושה שלכם לגבי הפעילות באתר שנועדה להרחיב את השיח המקצועי בתחומיכם, לקרב בין חברי הקהילה המקצועית וכן לפתח את יכולותיכם וחוויותיכם במרחב הוירטואלי ואתם עלולים לאבד את תחושת ההנאה, העניין וההעשרה שהתלוו לפתיחת הפורום, את התקוות, הרעיונות והמחשבות שעומדים בבסיס הפעילות שלכם בו.

אז איך מתמודדים עם התקופות השקטות בפורום? ישנן שלוש אסטרטגיות מרכזיות שיסייעו לך לצלוח תקופה זו ברמה הרגשית והאופרטיבית, מומלץ לקחת מכל אחת מהן את המרכיבים שמדברים אליך ביותר וכמובן שניתן גם לשלב ביניהן:

1. שיתוף

2. קבלה - עבודה על עמדות וציפיות

3. שינוי - התמודדות והתערבויות בפועל

1. שיתוף

כמנהל/ת פורום באתר "פסיכולוגיה עברית" את/ה לא לבד. חלק מן הפורומים מנוהלים בצמדים (קו-הנחיה) מה שמאפשר למנהליהם להיוועץ זה בזו וביחד לנסות לתת משמעות ולתמוך בהתמודדות עם שאלות שונות בפורום, ביניהן שאלת ההשתתפות והכתיבה המועטות. גם אם אינך מנהל/ת פורום ב"קו" יש לך באתר מספר גורמי תמיכה מרכזיים:

  • מנהלת הקהילה שמלווה את הפעילות שלך ונגישה דרך פורום ההדרכה בשוטף ועל פי הצורך גם בטלפון ובמפגשים פא"פ
  • עמיתים לניהול עמם ניתן להיוועץ באופן שוטף ב"פורום המנהלים" וכן במפגשים שמתקיימים במהלך השנה

חשוב מאוד שלא תשאר/י לבד עם תחושות לא נעימות שקשורות לניהול הפורום. אמנם כל פורום הינו ייחודי ושונה אולם בשנים בהן האתר פועל ומפעיל את מערכת הפורומים צברנו נסיון רב בדינאמיקה של פורומים כך שרוב הבעיות עמם את/ה מתמודד/ת מוכרות והינן חלק טבעי ממסלול הפעילות של פורום. השיתוף יאפשר העשרה של ההתבוננות על הבעיה שמטרידה אותך בפורום כעת, נסיון להבין את הדינמיקה הנוכחית בפורום, התמודדות עם רגשות שליליים או עם תחושת בדידות בתפקיד שעלולה לצמוח בתקופה זו, התאמה בין הציפיות עמן הגעת לניהול הפורום ובין המציאות בפועל וכן מציאת דרכי התמודדות המותאמות לפורום הייחודי שבניהולך.

 

2. קבלה - עבודה על עמדות וציפיות

"מה שקורה (או לא קורה) בפורום זאת האחריות שלי" - חשוב מאוד לעשות את ההפרדה בין החלקים הם אכן באחריותך (בניית הפורום ושמירה על הסטינג שלו - הנגזר מתוך כללי ההשתתפות בפורום, שמירה על הפורום כמרחב "בטוח דיו" הן כלפיך, כלפי החברים שפועלים בו וכלפי צדדי ג' למיניהם שנמצאים מחוץ לו, עדכון מערכת האתר על אירועים חריגים בפורום) ובין החלקים שהם באחריותם וברשותם של חברי הקהילה המשתתפים בפעילות הפורום - מה הם בוחרים להביא, האופן בו הם בוחרים להתייחס, מידת השימוש שהם בוחרים לעשות בפורום (רב/ נמוך), או אופי ההשתתפות בפורום (פעיל/ מתבונן). כל עוד התנהלות חברי הפורום אינה עומדת בסתירה לכללי ההשתתפות והחברות בו ובאתר, כללים להם הסכימו עם כניסתם לפעילות - זוהי בחירתם ואחריותם שלהם , היא אינה בשליטתך וזה בסדר. לכל אחד מאיתנו יש את הדימוי האידיאלי של הפורום אותו אנו רוצים לנהל, לפעמים הפורום המציאותי ייגע בדימוי ולעתים יהיה רחוק ממנו. לכן, חשוב שנפריד בין האידיאה, השאיפה ובין הפעילות בפורום בפועל - פעילות שאינה רק נגזרת של כישורינו ושאיפותינו אלא נקבעת בחלקה הגדול ע"י המשתתפים בפעילות, צרכיהם, סגנונם ומשתנים אחרים שהם מביאים איתם. כמובן שאתם כמנהלי הפורומים יכולים לנקוט בגישות, התערבויות ואסטרטגיות שונות על מנת לקדם ולפתח את המרחב הוירטואלי שבהנחייתכם אבל חשוב שתזכרו את המשקל וההשפעה הרבים שיש למשתתפים בפעילות על התוצר הסופי... אגב, זה גם אחד הדברים שיכולים להיות היפים ביותר בדיון הוירטואלי ברשת, הקולות והסגנונות השונים שיעלו בפורום שלכם, ה"אחרות" של המשתתפים והגיוון שיכול להיווצר אם תצליחו ליצור בו יסודות לסביבה בטוחה, מאפשרת ומקבלת.

"זה לא מה שציפיתי לו" - כמו הרבה דברים בחיים (למשל, הורות, נהיגה, רכישת שפה חדשה), כאשר אנחנו מתבוננים עליהם מעמדה של משתתפים או צופים, יכול להיווצר הרושם שהדברים זורמים בצורה טבעית וקלה וגם אנחנו (תיאורטית) יכולים "לעשות את זה". ניתן להניח כי תחושה זו הינה בעלת חשיבות אבולוציונית כיוון שבלעדיה כנראה לא היינו מעזים להתנסות ולהציב עצמנו במצבים חדשים ולא מוכרים לנו. ברגע שאנחנו "עוברים צד" אל מאחורי הקלעים (בואו נזכר למשל בהורות הראשונה שלנו, בשיעורי הנהיגה ההתחלתיים ובשעות המפרכות של למידת הטיות פעלים ו"יוצאי דופן") אותן משימות כבר נראות פחות קלות ובשעה שאנחנו רוכשים את המיומנויות הראשוניות והמתקדמות באותם תחומים חל תהליך טבעי של צמצום הפער בין המשאלה ובין המציאות כך ש"אני אדע לדבר צרפתית מושלמת במבטא פריזאי של הרובע החמישי" הופך בהדרגה ל"אני אצליח לתקשר בצורה סבירה עם המקומיים בביקור הבא שלי בחו"ל". זה לא שאנחנו סבורים שאם החלום שלך זה יום אחד לקרוא את לאקאן בשפת המקור הדבר לא יתממש - אבל זה ייקח זמן, מאמצים והתמקדות במשימה (-:

"בעצם אולי אני לא יודע/ת לנהל פורום" - לאחר שהבעת את רצונך לנהל פורום ושמונית לתפקיד ע"י מערכת האתר אפשר לדעת כי יש לך את שני הדברים הבסיסיים והנחוצים ביותר לניהול פורום - מוטיבציה ויכולת בסיסית להנחיית שיח מקצועי בכלל ובמרחב הוירטואלי. עם נתוני פתיחה כאלה, בהחלט את/ה והפורום שלך בהחלט יכולים לצמוח ולהתפתח. איש לא נולד כמנהל פורום (או בעל תפקיד אחר לחילופין) ורכישת מיומנויות הניהול, כישורי ההנחיה, כמו גם אורך הרוח, הסבלנות והרגישות לניואנסים של הפורום הינם חלק מתהליך למידה שאת/ה יכול/ה לבחור להכנס אליו, בכל שלב של פעילותך כמנהל/ת פורום.

"זה לא בסדר שזה קורה... אסור שידברו באופן כזה בפורום.... זה רע ששותקים עכשיו.... למה דברים לא יכולים להסתדר יותר בקלות?" - הדברים אותם אנו רואים כבעיות וקשיים בפורום יכולים באמת להיחוות כלא נעימים, מתסכלים ומרגיזים, אולם הרבה פעמים הם גם מהווים למעשה ביטוי לתהליכי הגדילה והצמיחה של הפורום (ע"ע גיל ההתבגרות), מעצבים את אופי הפעילות בפורום ומציבים בפניך אתגרים שיסייעו לך לפתח את הפורום ואת כישוריך כמנחה ומנהל/ת.

"דברים לא תקינים בפורום... אני לא רואה ולא יודע/ת מה אפשר לעשות אם זה" - גם הבעיות הקשות ביותר שמתגלעות בפעילות הפורום הן ברות התמודדות. לפעמים הפתרונות "ייצאו מן השרוול" שלך או של מישהו אחר ובפעמים אחרות ידרשו תהליך חשיבה מעמיק יותר, יצירתיות רבה, או פתרון חדש ולא מוכר עד כה. כפי שצויין קודם, את/ה לא לבד בהתמודדות זאת.

 

3. שינוי - התערבויות והתמודדות בפועל

לצד השיתוף בקשיים וקבלת עצם קיומם כחלק מ"חיי הפורום", ישנם גם נתיבים שונים שעומדים לרשותכם ויסייעו לכם בהתמודדות עם בעיות נקודתיות בהתנהלות הפורום והנחייתו וכן עם תקופות לא נעימות בו. מתוך שאלות שחזרו ועלו בשנים האחרונות, מיפינו מספר תחומים שמעסיקים את מנהלי הפורומים בפעילות השוטפת:

  • פניות למנהל/ת הפורום "מאחורי הקלעים"
  • יחסים "כפולים" בין מנהל/ת הפורום וחברים בו
  • תוקפנות של משתתפים בפורום כלפי חברים אחרים בפורום או כלפיכם
  • הפרת כללי ההשתתפות בפורום
  • הפרת סודיות של דיונים בפורום ו"זליגת מידע" ממנו
  • מצוקה גבוהה של חבר/ת פורום
  • ביקורת כלפיכם כמנהלים
  • ביטוי של דרישות ובקשות ממכם כמנהלים
  • תקופה של תוקפנות רבה בפורום - עימותים חריפים, חילופי דברים אישיים וכד'
  • עיסוק בשאלות ונושאים טכניים ולא ב"מהות" הפורום

נעסוק בכל אחד מן המצבים והתקופות הללו בפרקים הבאים.

תגובות

הוספת תגובה

אין עדיין תגובות למאמר זה.

צרו קשר

מוזמנים ליצור עימנו קשר.


×Avatar
זכור אותי
שכחת את הסיסמא? הקלידו אימייל ולחצו כאן
הסיסמא תשלח לתיבת הדוא"ל שלך.