לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
6
פברואר

יום עיון ילדים ונער: "על העדר היכולת לשחק "

6/2/2018 | פורסם על ידי אורית ברקת

יום עיון ילדים ונער: "על העדר היכולת לשחק "
של האגודה לפסיכותרפיה פסיכואנליטית

(יום ג' 6.2.18 בין השעות 08:30-14.00 )

יו"ר יום העיון: יוסי צוק
יום העיון יתקיים במכון מופ"ת , שושנה פרסיץ 15 ת"א

תוכנית :

08:30-09:00 -התכנסות
09:00-09:15- דברי פתיחה
09:15-10:30- הרצאה: מר אבי שרוף- "העדר יכולת המשחק"
10:30-11:00-הפסקה
11:00-12:00- הרצאה: גב' רוני שפירא- "על הקושי של הורים לשחק "
12:00-12.30-הפסקת צהריים
12.30-13.30-הרצאה: מר עופר ספיר וגב' רוני מרץ -"לשחק מחוץ לקופסא" –
על הקושי להיכנס למרחב משחקי משותף עם הילד בטיפול.
13.30-14:00- שאלות מהקהל, דיון וסיכום

תקצירים :

יו"ר-מר יוסי צוק-פסיכולוג קליני מדריך. פסיכולוג ראשי "מכון שלם" וקליניקה פרטית. יו"ר חטיבת הילדים והנוער באגודה הישראלית לפסיכותרפיה פסיכואנליטית. מדריך בתוכניות לפסיכותרפיה של אוניברסיטת בר אילן, בי"ח ברזילי ותוכנית ילדים ובנוער באוניברסיטת תל אביב.

העדר יכולת המשחק-מר אבי שרוף

לכאורה היכולת למשחק טמונה בכל ילד ואף במבוגר. היא במהותה חלק מחדוות החיים, משרתת פונקציות התפתחותיות משמעותיות וחיוניות, מהווה גשר בין מציאות לפנטזיה, בין פנים לחוץ ונדבך במרחב הפוטנציאלי שהינו מרחב החיים.
אך למעשה לעתים היכולת למשחק נעדרת, לא התפתחה כלל או נחסמה עקב נסיבות טראומטיות, כפי שמתוארת אצל טאסטין ובשבר הדיאלקטי של המרחב הפוטנציאלי אצל אוגדן.
מהו בעצם העדר זה של משחקיות ? מה המקום הנפשי והחוויתי שבו העדר זה מצוי ? מה האימפקט שיש לו על ההתפתחות הנפשית ? ולמעשה איך לשקמה, כפי שמדגים בונוביץ ובשילוב בין האילוזיה למציאות, כפי שמציע מיצ'ל.

אבי שרוף-פסיכולוג קליני מדריך. מרצה במחלקה לפסיכולוגיה באוניברסיטת תל אביב ובתוכניות לפסיכותרפיה באוניברסיטת חיפה, בר אילן ובברזילי באשקלון. לשעבר פסיכולוג ראשי במרכז לבריאות הנפש נס ציונה. חבר בצוות ההיגוי של חטיבת הילדים והנוער של האגודה הישראלית לפסיכותרפיה פסיכואנליטית. מנהל אקדמי של התוכנית לפסיכותרפיה בילדים ובנוער בגישה פסיכואנליטית, בי"ס לעבודה סוציאלית, אוניברסיטת תל אביב.


על הקושי של הורים לשחק-גב' רוני שפירא

היכולת לשחק מתפתחת במרחב המשותף של התינוק עם אימו ועם אביו, ובתנועה בין אחדותיות לנפרדות ביניהם. התפתחות זו תלויה ביכולת האם לנוע בין התאמה מלאה לצרכיו של התינוק לבין השהייה הכרוכה במציאת תחליפים לצרכים אלו במרחב הביניים.
המעבר להורות מניע תהליכים עמוקים ומשמעותיים בנפשם של ההורים. הוא מעורר אזורים ילדיים ומשחקיים ויחסי אובייקט מוקדמים. לעיתים המעבר להורות מחייה גם טראומות וצרכים ארכאיים שנותרו ללא מענה. יחסי האובייקט המוקדמים משתחזרים ביחסים בין בני הזוג שהפכו להורים ובקשר בין כל אחד מההורים לילדו. שחזורים אלו מביאים לעיתים לעצירה מסוימת בהתפתחות ההורות ולמצבים בהם הילד ממלא תפקידים לא מותאמים כלפי הוריו. במצבים אלו היכולת המשחקית של ההורים מצטמצמת מאד. ההרצאה תעסוק בתהליכים המובילים לקשיים בהתפתחות המרחב המשחקי ובאופני העבודה בקליניקה עם תהליכים אלו.
רוני שפירא- פסיכולוגית קלינית מדריכה ואנליטיקאית מנחה של ילדים ומבוגרים בחברה הפסיכואנליטית בישראל. מלמדת ומדריכה במכון הישראלי לפסיכואנליזה, בבית הספר לפסיכותרפיה פסיכואנליטית באשקלון ובמרכז וויניקוט.


"לשחק מחוץ לקופסא" - על הקושי להיכנס למרחב משחקי משותף עם הילד בטיפול-מר עופר ספיר וגברת רוני מרץ

מטפלים רבים בעלי הכשרה ב-play therapy ממעטים בסופו של דבר לטפל בילדים ועוברים לעסוק בעיקר בטיפול במבוגרים. מה מקשה עלינו המטפלים להיכנס למרחב הפוטנציאלי עם הילד? נראה שהמגע עם חומרים נפשיים מסוימים המתעוררים במשחק עם ילדים בחדר הטיפול מאיים ומביא לשימוש בהגנות של ניתוק, שעמום, היעדר משמעות ולצמצום המרחב הטיפולי. מה קורה לנו כשאנו מתבגרים? האם בהכרח אנו מאבדים את יכולת המשחקיות? או שאולי ניתן לדבר על שינוי במשחקיות? בהרצאה ננסה בדרכים שונות לשחק עם המחשבות והרעיונות ולהבין מעט יותר מה מאפשר לנו ומה מונע מאיתנו פתיחת מרחב משחקי בטיפול עם ילד?
עופר ספיר- פסיכולוג קליני וחינוכי. מרכז את התכנית לפסיכותרפיה דינמית בילדים ונוער של סמינר הקיבוצים ומרכז עפרוני, מרצה במדרשה הארצית לפסיכולוגים חינוכיים בתחומי טיפול בילדים ותיאוריות דינמיות. מעביר השתלמויות והדרכות בתחנות של שפ"י ובמסגרות שונות (מרכזי הורים-ילדים בסיכון, שפ"ח, לשכת רווחה ועוד). עוסק בטיפול בילדים, מתבגרים ומבוגרים.
רוני מרץ-פסיכולוגית חינוכית, מרכזת את התכנית לפסיכותרפיה דינמית בילדים ונוער של סמינר הקיבוצים ומרכז עפרוני, מרצה ומעבירה השתלמויות בתחום הטיפול ושילוב בעלי צרכים מיוחדים, עוסקת בטיפול בילדים ומתבגרים ובהדרכות הורים.

פרטים והרשמה :

מחיר לחבר אגודה /סטודנט/מתמחה - 160 ש"ח
מחיר רגיל - 190 ש"ח

מצפים לראותכם,
מספר המקומות מוגבל ,

ליצירת קשר :

אורית ברקת
מנהלת המשרד
האגודה הישראלית לפסיכותרפיה פסיכואנליטית
ת.ד. 6066 הרצליה 46159
טלפקס: 09-9587717
מייל :iapp@bezeqint.net
כתובת האתר: iapp-psy.org