לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
24
ספטמבר

סמינר: כיוונים חדשים: לאחר 40 שנה, עם ד"ר סלוודור מנוחין

25/9/2007 - 24/9/2007

האגודה הישראלית לטיפול במשפחה שמחה לארח את
ד"ר סלוודור מנוחין
לסמינר בנושא
כיוונים חדשים: לאחר 40 שנה

http://www.mishpaha.org...ID=64&Page=1


ד"ר מנוחין מקדיש את הסמינר לזכר ידידו הקרוב, ד"ר מרדכי קאפמן, מייסד ומנהל תחנות הקיבוצים לטיפול במשפחה, שתרומתו הייחודית והמרכזית להתפתחות הטיפול המשפחתי בישראל זיכתה אותו בתואר ה"אבא", ולימים ה"סבא", של הטיפול המשפחתי בישראל*.

מטפלים רבים זכו לצפות בעבודתו המרשימה והייחודית של ד"ר מנוחין בארץ ובחו"ל. כעת ניתנת לנו הזדמנות נדירה לשמוע אותו בארץ, ללמוד ממקור ראשון על הכיוונים החדשים בעבודתו ולהתוודע אל ספרו החדש. סמינר זה יהיה היחיד בארץ, נשמח לראותכם.

הסמינר יתקיים בימים שני ושלישי
24-25 בספטמבר, 2007
יב-יג תשרי תשס"ח
באולם בית ברנד בסמינר רמת אפעל,
רח' היסמין 1, רמת אפעל
(חנייה במקום)


* באתר האגודה www.mishpaha.org.il יפורסמו שש עבודות מרכזיות של ד"ר מרדכי קאפמן
תחת הלשוניות: פרסומים + ד"ר מנוחין וד"ר קאפמן.


תוכנית הסמינר*

יום ב', 24 בספטמבר, 2007

08:30-09:30 הרשמה וכיבוד
09:30-09:40 דברי פתיחה - יו"ר האגודה, ד"ר אביבה מזור
09:40-10:00 דברים לזכרו של ד"ר מרדכי קאפמן - פרופ' יואל אליצור

ד"ר סלוודור מנוחין

10:00-12:00 שינויים בחשיבה של הטיפול המשפחתי
12:00-13:45 הפסקת צהריים + ארוחת צהריים קלה
14:00-16:00 הצגת מקרה - שתי פגישות טיפוליות עם מתבגרת והוריה

יום ג', 25 בספטמבר, 2007

ד"ר סלוודור מנוחין

09:00-10:00 הרשמה וכיבוד
10:00-12:00 "מודל ארבעת הצעדים" - ההתפתחות האחרונה בגישה המבנית של מנוחין
12:00-13:45 הפסקת צהריים + ארוחת צהריים קלה
14:00-16:00 דיאלוג עם הקהל - שאלות ותשובות

הסמינר יתקיים בשפה האנגלית מלווה בתרגום סימולטני;

* ייתכנו שינויים קלים בתוכנית.


קהל היעד
מטפלים משפחתיים וזוגיים, פסיכותרפיסטים, עובדים סוציאליים, פסיכולוגים, פסיכיאטרים, יועצים חינוכיים ומטפלים באומנות.

מטרת הסמינר

במסגרת הסמינר יציג ד"ר מנוחין מודל בן ארבעה צעדים להערכה והתערבות במשפחה: שני צעדים מבוססים על המודל הקלאסי של טיפול משפחתי מבני (Structural Family Therapy) ושני הצעדים האחרים חדשים לחלוטין ושונים באופן ניכר מהגישה המבנית המוּכֶּרת, המזוהה עם מנוחין.

מודל ארבעת הצעדים

הצעד הראשון: הצעד הראשון של הערכת המשפחה בוחן את אופי הסימפטום ואת הארגון של המשפחה לפני, במהלך ובעקבות ההתרחשויות הסימפטומטיות. המטפל מאַתגֵר את הסימפטום כדי לקבוע אם המשפחה יכולה לשנות את הארגון שלה באופן גמיש דיו כדי להתפתח בהמשך.
הצעד השני: הצעד השני מתמקד באופן מיוחד בהיבטים של השותפות המשפחתית, אשר מקַבְּעים את הסימפטום. רצפים התנהגותיים נוקשים מקַבְּעים התנהגויות צפויות ומעכבים גישות יצירתיות יותר בתגובות לתהליך הסימפטומטי.
הצעד השלישי: הצעד השלישי חוקר את חוויות הילדות של ההורים, אשר הקנו להם דפוסי התנהגות סלקטיביים ונוקשים, אותם הם מפעילים בהווה כדפוסים מעגליים סימפטומטיים. בעבר, הטיפול המשפחתי המבני לא עסק בהיסטוריה או בהשפעתן של התנסויות בין-דוריות קודמות, אלא העדיף לארגן מחדש וביעילות את המערכת המשפחתית הקיימת. גישתו החדשה של מנוחין בתחום זה מציעה מסע מרתק, שבמהלכו ילמדו המשתתפים לקַשֵר סימפטומים קיימים עם דפוסים היסטוריים.
הצעד הרביעי: בצעד הרביעי מתבקשים הילדים לבחון עם הוריהם את האפשרויות לשינוי, כלומר לחפש דרכי התנהגות חדשות כתחליף לדפוסים המקובעים, המופיעים סביב הסימפטום. לפיכך, בגישה חדשה זו, מנוחין מבקש מהילדים לקיים דיאלוג עם ההורים, במקום לבקש מההורים לעצב באופן היררכי תוכנית לעבודה עם הילדים.

כהכנה לסמינר מומלץ מאוד לכל המשתתפים לקרוא את הפרק הראשון בספר החדש של מנוחין ואחרים על הערכה של משפחות וזוגות:
Minuchin, S., Nichols, M. P. & Wai-Young, L. (2006). **Assessing families and couples: From symptom to system.** Boston: Pearson/Allyn-Bacon.
סיכום הפרק יופיע באתר האגודה www.mishpaha.org.il תחת הלשונית: ד"ר מנוחין וד"ר קאפמן. פרק זה יהווה בסיס עיוני לסמינר.

המתודולוגיה של הסמינר

ד"ר מנוחין ישתמש בשילוב של דוגמאות מוקלטות בוידיאו ודיאלוג של שאלות ותשובות עם הקהל.

על המנחה

ד"ר מנוחין ((M.D. הוא פסיכיאטר, אחד מהאבות המייסדים של הטיפול המשפחתי, מטפל ומורה בעל שם עולמי ומחברם של ספרים וקלטות וידאו בתחום הטיפול משפחתי.
מנוחין נולד וגדל בארגנטינה והחל את הקריירה שלו כמטפל משפחתי בשנות ה-60 המוקדמות של המאה ה-20, כאשר גילה שני דפוסים אופייניים למשפחות במצוקה: חלק מהמשפחות הן בעלות דפוסים סבוכים, "Enmeshed", כאוטיים, עם קשרים לוכדים ביותר; חלק אחר מהמשפחות הן מנותקות, "Disengaged", מבודדות ונראות נטולות כל שייכות.
כאשר מנוחין פרץ לראשונה לבמה המקצועית, הרושם העז שיצר נבע מיכולת קלינית מרשימה ביותר לצד חשיבה תיאורטית מקורית. השפעתו התיאורטית המכרעת התבטאה בפיתוח תורת הטיפול המשפחתי המבני.
כמה פרקים בחייו האישיים מעמיקים את חשיבות עבודתו. מנוחין לקח חלק במחאה נגד חואן פרון בארגנטינה ב-1944 ונכלא בשל כך בצינוק. ב-1948, בעת מלחמה השחרור, מנוחין טס לישראל ושירת כרופא בצה"ל. לאחר מכן, הוא בחר לסייע לעניים, למשפחות בשכונות העוני, לילדים מאומצים ולבני מיעוטים.
בספרו הקלאסי, **Families and Family Therapy** (1974), מנוחין לימד את המטפלים המשפחתיים להבין את מה שנגלה לעיניהם. כאשר מתבוננים במשפחה מבעד לעדשות של תורת הטיפול המשפחתי המבני, אינטראקציות בלתי ברורות מתכנסות לפתע מסביב למוקד בעל דפוסים ברורים.
ב-1962 יצר מנוחין קשר מקצועי פורה עם ג'יי היילי (Jay Haley), שפעל באותה עת בפאלו אלטו, קליפורניה. ב-1965 מונה מנוחין למנהל הקליניקה לטיפול בילד בפילדלפיה, קליניקה שהפכה בראשותו למרכז עולמי של טיפול, הדרכה והתמחות בעבודה עם המשפחה.
ב-1969 פיתחו מנוחין, היילי, מונטלבו ורוזמן תוכנית מצליחה להכשרת מטפלים משפחתיים, אשר הדגישה ניסיון אישי פעיל, פיקוח מקוון (בזמן אמת) ושימוש בקלטות וידאו כדי ללמוד וליישם טכניקות של תורת הטיפול המשפחתי המבני.
ב-1975 פנה מנוחין לטיפול במשפחות עם בעיות פסיכוסומטיות והמשיך לכתוב ספרים רבי-השפעה בתחום הטיפול המשפחתי.
הספר של אליצור ומנוחין, **מיסוד השיגעון: משפחות, טיפול וחברה** (שוקן: תל אביב, 1992), מבוסס על מעקב ארוך-טווח שנעשה בישראל אחר טיפול במתבגרים הסובלים מהפרעה נפשית חמורה, שחלקם טופל בקהילה וחלקם בבתי-חולים פסיכיאטריים.
ב-1981 יסד מנוחין את המרכז ללימודי משפחה בניו-יורק, המתמקד בהכשרת מטפלים משפחתיים. ב-1996 הוא פרש מתפקידו זה. הוא ממשיך להופיע מדי פעם בסדנאות, כותב, מחדש ומשפיע ברעיונותיו המקוריים על תחום הטיפול המשפחתי.




http://www.mishpaha.org...ID=64&Page=1