לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
 
קול קורא את קוהוט? מי ישמיע לי את וויניקוט? מג'ורנאל קלאב לקבוצת הקראה – על הצורך בפודקאסט פסיכולוגי

קול קורא את קוהוט? מי ישמיע לי את וויניקוט? מג'ורנאל קלאב לקבוצת הקראה – על הצורך בפודקאסט פסיכולוגי

ארנון רולניק | 10/3/2013 | הרשמו כמנויים

ושוב על "אהבת השמע"

אז אתם יודעים שאני אוהב לשמוע: ראשית זה שמו של הבלוג הזה ("שמע פסיכולוג").

שנית זה מקצועי. אני מאזין מקצועי (הנחתום אינו נותן כאן ציון לעצמו – פשוט אם יש talking cure אז כדאי שנגדיר את ה- (?listening profession אני אומנם מגדיר עצמי כפסיכולוג שאינו שקט: כפסיכולוג שמאמין בהתערבויות אקטיביות. ובכל זאת רוב זמני אני מקשיב. אני מקשיב למטופלי, אני מקשיב למודרכי, ואני מקשיב לתכנים מוקראים: אני מקשיב למאמרים ראיונות וספרים. השם הכולל לכל אלו הוא פודקאסטים.

פודקאסט (שבמקורו נגזר מהמילה IPOD ) הוא דרך להעברת תכנים בצורה אודיטורית. אפשר לחשוב על פודקאסט כעל תוכנית רדיו המשודרת דרך האינטרנט או דרך נגן מוזיקה או טלפון חכם.

ולמה זה טוב: ראשית משום שהשמיעה היא דרך מצויינת ללמוד (אני הייתי זה שתמיד בא לשעורים באוניברסיטה כדי לשמוע את המרצה), שנית משום שזו דרך נפלאה לנצל את הזמן כאשר אנו עוסקים במשימה רוטינית. לרחוץ כלים כבר אמרנו? נסיעה ארוכה או רכיבה על אופניים. כתבתי כבר על "הדיאלוגים שלי עם משקפת השחייה המקריאה לי". כן כן, יש לי "משקפת מדברת" כלומר מכשיר MP3 שמוצמד למשקפת ומקריא לי מאמרים/סיפורים ודברי תורה. שילוב מופלא זה של שחייה ושמיעה יוצר אצלי שגשוג מבורך של רעיונות ומחשבות שהוא עבורי מחייה ומפרה כמעט כמו השחייה עצמה.

איך שומעים

אז חוץ מה"משקפת המדברת" יש לכולנו עוד אמצעים פשוטים ונגישים: מחוץ למים יש קודם כל את המחשב שהוא מקור אודיו ויזואלי נפלא (youtube כבר אמרנו?) ההרצאות המרתקות ביותר במחשב הם כמובן אלו שמוצגות ב-TED. אבל אני מדבר כעת על חומרים שהם אודיטורים בלבד. שחלקם גם הוא יושב על המחשב וחלק גדול מהם ניתן להורדה למכשיר נייד. ישנם נגני MP3 וישנו כמובן "מר כל יכול": הסמארטפון. יהיה זה האייפון המפונפן או האנדרואיד העממי או כמה זנים נכחדים אחרים (בלקברי, Windows Phone). כולם יודעים להשמיע ולא רק את שיחת הטלפון. אז בסלולרי שלי אני שומע את מרק סולמס באנגלית דרום אפריקאית מדבר על נוירו פסיכואנליזה, וכשקולו של מרטין סליגמן ברקע אני שומע עלlearned optimism .


- פרסומת -

ואם להודות על כל האמת... אני ישן עם הנגנים הללו. אני (שלמיטב ידיעתי, בקיבוץ לא השמיעו לי סיפורים לפני השינה) מכור כעת להרדמות עם הנגן התורן ועם הפודקאסט בו אני מועסק בכל רגע נתון.

ועכשיו לתוכן: מה שומעים

אבל מאיפה התוכן. מי מספק תכנים לפודקאסטים?

ובכן המקור הטוב לספרים הוא כמובן אתר בשםaudible . באתר זה תוכלו לקנות ולשמוע כמעט כל ספר בעולם. ולא מעט ספרים העוסקים בפסיכולוגיה ימצאו שם.

ספרים מוקראים מספקים חוויה מיוחדת. אני מאזין להם קטעים קטעים- כל פרק באימון שחייה אחר. זוהי חוויה שונה מאוד מקריאת ספר. יש בשמיעה של קטעים מספר תחושה שונה. אתה אינך יכול לדפדף קדימה או אחורה, לשים לב לשורות שקפצת עליהם. למשקפת השמיעה שלי (זו שמקריאה לי את הספרים) יש גם תחביב משלה – היא לפעמים משנה את מיקום קטעי ה MP3 כך שאני שומע לעיתים פרק מאוחר יותר של הספר לפני פרק מוקדם יותר. במובן הזה כל קטע מספר עומד בזכות עצמו מה שמאפשר לשים לב לניואנסים קטנים כאלו כל פרק או קטע הוא כמו וינייטה טיפולית. כך שאני מגיע לעיתים לספר כשאני מניח לידע הקודם שלי, כמו גם לציפייה למה שיתרחש בעתיד (שלום ביון).

גם בארץ יש כמה אתרי ספרים למשל "ספרים מדברים" ואתר ICAST . את הפודקאסט הפסיכולוגי העברי אנו מקימים כעת באתר ICAST.

קריאת ספרים – ובעצם שמיעתם – הנה רק אספקט אחד של עולם הפודקאסטים. בהקשר הפסיכולוגי קיימים לא מעט אתרים המספקים חומר פסיכולוגי. לעיתים סקירה של נושאים, לעיתים סקירה של תיאוריות ולעיתים ראיונות עם פסיכותרפיסטים בכירים. אנו נסקור במדור מספר אתרי פודקאסט כאלו. בינהם אתר הפודקאסטים של ה british psychologist, בטאון החברה הפסיכולוגית הבריטית, והפודקאסט הנפלא של "Shrink Rap Radio".

Shrink Rap Radio – הזדמנות לשמוע את טובי המטפלים בקולם.

ד"ר דיויד ואן הויס, פסיכולוג אמריקאי, כנראה עם רקע במחקר מחד ובפסיכותרפיה מאידך מראיין כמעט מידי שבוע דמות מובילה בעולם הפסיכותרפיה או המחקר הפסיכולוגי. תמצאו שם ראיונות עם נוירופסיכואנלטיקאים, אנליטיקאים המתעניינים במיינדפולנס ובודהיזים, הרבה ראיונות עם אנליטיקאים – בעיקר יונגיאנים ועוד ועוד.

עמיתי בקליניקה מתחילים כעת למפות את עושר האינפורמציה באתר זה ונביא לכם חומרים בהמשך.

מג'ורנאל קלאב וקבוצת קריאה – לקבוצת הקראה!

מדוע לא יהיה לנו גם פודקאסט פסיכולוגי כחול לבן? אנשי הקליניקה שלי ואני מתחילים ליצור פודקאסטים פסיכולוגים. הפודקאסט הראשון שעולה לאוויר הוא בלוג זה – שאני מקריא את הפוסטים הראשונים שלו: ראו כאן

הפודקאסט השני יהיה הקראה של ספרו של דיויד בארלו על ה Unified Protocol שתורגם על ידי יששכר עשת וכמה מטפלים מכל הארץ וגם מהקליניקה שלי.

הפודקאסט השלישי יהווה בסיס לקבוצת קריאה של ספרו של Wachtel therapeutic communication.

אחד המאפיינים של הקליניקה שלנו הוא חיפוש אחר מודלים אינטגרטיבים בפסיכותרפיה. פול וואכטל, פסיכואנליטיקן מאוניברסיטת CUNY בניו יורק הוא דוגמה למודל שאנו מנסים לאמץ בעבודתנו.

לפול התוודעתי בתחילה דרכי – כבר לפני מעל לארבעים שנה הוא תאר ניסיונות ראשונים לחבר חשיבה התנהגותית עם גישה פסיכודינמית. ב-1977, כשעוד בקושי דיברו על CBT אלא רק על Behaviour Therapy — וואכטל כבר היה שם ובספרו

Psychoanalysis and Behavior Therapy הציע עקרונות המאפשרים לבצע התערבויות אקטיביות בזמן טיפול.

על וואכטל תוכלו לקרוא יותר כאן.

לצערי עדיין אין לנו תרגום עברי של פול וואכטל וגם קשה השיג את הספר therapeutic communication לכן אני מנסה כאן את הניסוי הבא: קיימת שיטה הנקראת text to speech . בשיטה זו המחשב מקריא לנו את הטקסט הנבחר. המחשב כבר למד להרים את הקול כשיש סימן שאלה? ואני מצליח להבין את הטקסט המוקרא בדרך זו. העלתי כאן לאתר הזה כשעתיים מספרו של וואכטל – נסו וכתבו לי האם אפשרי מבחינתכם ללמוד בשיטת הקראה זו.

סיכום

לסיכום, אני מחפש מטפלים שירצו לדבר.... לדבר על האופן בו הם מבינים טיפול – וזאת על ידי ראיון שנעשה עימם. אני מחפש מטפלים שירצו להקריא: לקרוא בקול כפי שכתבתי בכותרת את קוהוט, את וויניקוט ועוד הרבה ספרים.

שתי הוצאות ספרים גדולות כבר הביעו התלהבות לספק לנו מספר פרקים מכל ספר – ואני צריך קריינים!


- פרסומת -

ואם נחזור לקונוטציה היהודית של בלוג זה "שמע פסיכולוג" – אחד הדיברים הראשונים ביהדות הוא נעשה ונשמע. ואני בפראפרזה מזמין אתכם : "נקליט ונשמע"!


תגיות:

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא: אנשי מקצוע, פסיכותרפיה, מקצועיות, אינטרנט, פסיכולוגיה במדיה ובתקשורת
שי שופטי
שי שופטי
פסיכולוגית
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)
ד"ר עירית בלובשטיין
ד"ר עירית בלובשטיין
פסיכולוגית
חיפה והכרמל, אונליין (טיפול מרחוק), פרדס חנה והסביבה
יעל משה שקד
יעל משה שקד
פסיכולוגית
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק), רמת גן והסביבה
אדי דימוב
אדי דימוב
פסיכולוג
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)
ד"ר תמר שביט פסח
ד"ר תמר שביט פסח
פסיכולוגית
תל אביב והסביבה, שרון ושומרון, פתח תקוה והסביבה
יוסף אלישביץ
יוסף אלישביץ
פסיכולוג
תל אביב והסביבה

עוד בבלוג של ארנון רולניק

תגובות

הוספת תגובה לפוסט

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.

ארנון רולניקארנון רולניק27/3/2013

והיום ב הארץ - על הפופולריות הגוברת של הפודקאסטים. על התגובות הגלויות והסמויות לרעיון הפודקאסט הפסיכולוגי כבר כתבתי. כעת רוצה לשתף בכתבה בהארץ מיום רביעי ה 23 למרץ. הכתבה נקראת : קול האינטרנט || "הטכנולוגיה הופכת את תוכנית הרדיו לנצחית" ובתאור מהיר נכתב: "הפודקאסטים, שידורי רדיו שזמינים ברשת להורדה ולהשמעה בכל עת, חוגגים עשור - ובזכות הסמארטפונים אף צוברים יותר ויותר מאזינים".
וניתן לדלות אותה כאן http://technation.thema...om/1.1977553

קרן עמיאלקרן עמיאל19/3/2013

פודקאסט. בתור חובבת פודקאסטים, אני כל כך שמחה על היוזמה המבורכת הזו וגם תוהה איך לא חשבתי על זה קודם:)
אשמח לקחת חלק בפרוייקט.

ארנון רולניקארנון רולניק19/3/2013

תודה למציעים לקרוא בקול ותודה להוצאות הספרים שכבר שולחות ספרים. תודה למציעים לקרוא בקול ותודה להוצאות הספרים שכבר שולחות ספרים - אחרי הפסח, אחרי שנקרא את ההגדה - נתחיל לחלק תפקידי הקראה

adi dasadi das18/3/2013

נרשמה התלהבות... כחובבת הרצאות וכמי שמסוגלת לשהות שעה ארוכה עם אותו משפט בספר, הפוסט שלך פתח לי את התאבון ואת האוזניים. ואני בשמחה אתנדב לקריין.

נורית שריברנורית שריבר16/3/2013

קריינות. שלום ארנון. אשמח להשתתף כקריינית בפרוייקט החשוב שלך. אני גם מטפלת וגם בעלת רקע בתאטרון.
נורית שריבר

נעמי טאוברנעמי טאובר14/3/2013

שלום ארנון, קראת את מחשבותי.... אולי אוכל כך למצות חלק ממדף ה"טרם הספיקותי" , נשמע מזמין להאזין תוך כדי נסיעה, הליכה, ניקיונות וכו'
בהצלחה!