לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
 
הנרקיסיזם של טראמפ (פוסט אורח)

הנרקיסיזם של טראמפ (פוסט אורח)

שפיות זמנית | 24/2/2016 | הרשמו כמנויים | שלחו טקסט לבלוג

פוסט אורח מאת איתן טמיר, פסיכולוג ומנחה קבוצות
מועמדותו של דונלד טראמפ ​החלה בחיוך סלחני והרבה תגובות ציניות בקרב מתחרים ופרשנים - רפובליקנים ודמוקרטיים כאחד. אבל צריך להפנים שההתחלה הסוחפת באיווה והניצחון שלשום בדרום קרוליינה, מעמידים את טראמפ כמועמד מרכזי לזכייה בכתר הנשיאות בנובמבר.
פרויד, במסה שלו "הפסיכולוגיה של ההמון והאנליזה של האני" (1923), דן בהתאהבות של ההמון במנהיג, באמצעות השלכת ה-Ego Ideal כלפיו. הוא מתאר שם רגרסיה עמוקה של הקהל שמובילה להערצה של ממש כלפי 'האב הקדמון'.
ממש כמו בהתאהבות, העם האמריקאי ממאן להסתכל כעת נכוחה אל המציאות ולראות את הסכנה המתממשת על גורלה של האימפריה המתנדנדת.
פרשנים ופסיכולוגים אמריקאיים מנתחים השכם והערב את אישיותו של דונלד טראמפ ומייחסים לו נרקיסיזם של ממש. ואכן, מי שעוקב אחר התנהלותו מאז החליט להתמודד (יוני 2015) מזהה מיידית חלקים נרקיסיסטיים בולטים: הוא לועג למתחריו ובז להם, מתכנן לבנות חומה בכדי למנוע כניסת מהגרים מקסיקניים (אותם הוא מכנה "אנסים"), מתכנן למנוע כניסת מוסלמים עד הודעה חדשה ותופס נשים כ"בהמות" ומועמדים אחרים כ"מושחתים". אפיון נרקיסיסטי בולט נוסף, הוא ייחוס קנאה וצרות עין למתנגדיו, בהם הוא נאבק head on collision, בלי לחוס על פרות קדושות (כמו האפיפיור, 9.11 וחברת 'אפל'). אפילו כלפי היהודים הוא מתבטא עם רמיזות אנטישמיות בולטות (ראו נאומו בתחילת הקמפיין בפני הפדרציות). מאפיין נרקיסיסטי שלישי הוא פגיעותו המביכה של טראמפ והזעם הנרקיסיסטי שפורץ בעתיה: קשה לו לקבל כל סוג של ביקורת שתסיט את נוכחותו ממרכז הבמה. אפילו מול מלמולים בקהל הוא נעצר וממתין בזמן הרצאה. מול דמויות כוח שפוגעות בו, הוא מגיב בזעם צדקני חסר מעצורים, שמעלה תהיות מטרידות לגבי שיקול דעתו ויכולתו לקבל החלטות כנשיא.
וילפרד ביון, באחת משלוש קבוצות הנחות הבסיס (Basic Assumption Groups), מתאר הגנה הפרוטו-מנטלית אותה כינה Pairing: קבוצה תעשה כל מאמץ בכדי 'לזווג' באופן לא מודע שני קונספטים שעשויים להוליד את 'המשיח', רעיון או אדם שיושיע אותה מחרדתה נטולת הקומוניקציה.  סיסמאת הבחירות של טראמפ !Make America Great Again, מעוררת בדיוק את משאלת הלב הלא מודעת עליה מדבר ביון. היא מציתה תקווה כנה ותמימה בלבבותיהם של אמריקאים רבים, שנפשם יוצאת בכמיהה לשינוי מהיר, אלא שטראמפ הוא קיצור דרך מסוכן.


- פרסומת -


תגיות:

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא: הפרעות אישיות, פוליטי
בעז גסטהלטר
בעז גסטהלטר
פסיכולוג
תל אביב והסביבה
קרן הירשפלד
קרן הירשפלד
יועצת חינוכית
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק), חולון והסביבה
ענב ברס
ענב ברס
עובדת סוציאלית
תל אביב והסביבה, רמת גן והסביבה
רוני אפשטיין
רוני אפשטיין
פסיכולוג
אונליין (טיפול מרחוק), פתח תקוה והסביבה, רמת גן והסביבה
נעה אושר מוליה
נעה אושר מוליה
עובדת סוציאלית
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק), רמת גן והסביבה
עידו וינשטיין
עידו וינשטיין
פסיכולוג
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק), רמת גן והסביבה

עוד בבלוג של שפיות זמנית

תגובות

הוספת תגובה לפוסט

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.

מנשה כהןמנשה כהן10/4/2017

נרקיסיזם היא הפרעה ביחסים. שלום. המיוחד בהפרעת האישיות הנרקיסיסטית לעומת הפרעות אחרות - הוא שזוהי הפרעה ביחסים הבין אישיים של אדם עם זולתו, אדם אחר או קבוצה או אומה. בהפרעה זו הנרקיסיסט מושקע בגנבת דעת לה הוא נעשה מומחה על ידי הסטת הנושא מכל בעיה שמציגים לו, ומגלגל אותה למגרש היריב. כך הוא מבלבל ומשבש את דעתם של הקהל שלו שמתחילים לחשוב שאולי הם טועים. הוא משתמש ברטוריקה של מילים גבוהות "לטובת האומה" ובו בזמן הוא מכניס לתודעה שהוא התשובה (האומניפטנטית} לכל מצוקותיך. בו בזמן הוא מכחיש ומתכחש לכל בעיה שנובעת ממנו ומשליך אותה על אחרים. לנרקיסיזם מתחברים גם פרנויה, סדיזם ופסיכופתיה. נרקיסיזם הוא מופע על הבמה החברתית, ובמופע הזה הוא מצליח לשבות את לב שומעיו שמסבירים לעצמם למה הם בעדו: הוא אמיץ, הוא אמתי, הוא לא כמו כל אלה שנמאס לנו מהם,הוא גבר. נראה לי שאנחנו בכירים תופעות כאלה בכל מקום וגם בארצנו הקטנה.

איתן טמיראיתן טמיר8/4/2017

על הנרקיסיסיזם. פוסט זה פורסם בפסיכולוגיה עברית 9 חודשים לפני מועד הבחירות בארצות הברית , בו כידוע ניצח טראמפ. אני מצרף כאן מאמר מעניין שכתבה ורד רוגל, פסיכולוגית קלינית מומחית, על אישיות נרקיסיסטית:
https://www.tipulpsycho...onality.html
תהנו

איתן טמיראיתן טמיר27/2/2016

מאוד דומה מתי. גם אני חושב שיש הרבה קווים משותפים בולטים בין ברלוסקוני לטראמפ,
אבל טראמפ בעיני הרבה יותר מסוכן: הוא מתמודד על משרת המנהיג המשפיע ביותר בעולם, הוא לא טורח להסתיר את המופרעות שלו, הוא גרנדיוזי הרבה יותר והוא מאמין שהאמת נמצאת בידיו, ואין בלתה.
העובדה האחרונה מטרידה במיוחד, כי פוליטיקאי רמאי זה ניחא, אבל פוליטיקאי שמשוכנע שהוא צודק וכל המתנגדים טועים, עלול לשהות בעמדה פרנואידית וזועמת בעיתות לחץ ומשבר. מפחיד.

מתי קמינסקימתי קמינסקי27/2/2016

טראמפ מזכיר את סילביו ברלוסקוני. גם הוא הלהיב מיליוני איטלקים בתקווה להפוך את איטליה לגדולה. בוחריו מצידם העלימו עין מחולשות אופי בולטות שלו, רדיפת נשים, נהנתנות, התחשבנות קטנונית עם מתנגדים. אולי לא העלימו עין, אלא אפילו שמחו על הלגיטימציה לאוורר את הצדדים הנרציסיטיים באישיותם. בכל מקרה, שניהם הם מנהיגים שמוציאים את הרע מבוחריהם, מעודדים את שנאת האחר. ואף מילה על ישראל.

צליל קדםצליל קדם24/2/2016

רחמו רחמו "עמי". אז למה לא שולחים אותו לאשפוז דבורתי?
ולמה לא שולחים לכלא את האנסים וסוחרי הסמים הפסיכיאטרים אלא נותנים להם להמשיך לבצע "עבודות שירות" בילדים רכים?

דבורה רחמנידבורה רחמני24/2/2016

ממש מדאיג [ל"ת].