לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
 
הופ הופ טרללה, פרויד גדל בשנה! מבטים חדשים על תאוריה ישנה

הופ הופ טרללה, פרויד גדל בשנה! מבטים חדשים על תאוריה ישנה

שפיות זמנית | 8/5/2015 | הרשמו כמנויים | שלחו טקסט לבלוג

השבוע צוין יום הולדתו ה- 159 של פרויד, שנולד ב 6.5.1956 במורביה שבאוסטריה. גם בחלוף השנים, אבי הפסיכואנליזה ממשיך להיות 'דמות הורית' פעילה – כזו שאפשר להידמות לה ולהתפתח לאורה, או להתנגד לה בחריפות תוך כדי ניסיון לסלול דרך חדשה.  לכבוד יום הולדתו, אנחנו מגישים לכם מתנת יום הולדת – אסופה של כמה מאמרים שהתפרסמו בשנים האחרונות באתרנו ומציגים נקודות מבט מרעננות על תורתו של פרויד, מפגשים שונים ומשונים בין ישן לחדש:

'צאי מההיסטריה: מחשבות על פרויד ואליזבת, על תאווה אסורה ועל אם שנעלמה' / ד"ר מריאנה גייטיני : במאמר זה מוצע מפגש מחודש עם אילונה וייס הלא היא "אליזבת פון ר.", המטופלת החותמת את הספר "מחקרים בהיסטריה". לאורך המאמר נתלווה אליה ואל פרויד בצעדיהם הראשונים בתוך שדה לא נודע, שיהפוך לימים להיות "השדה הפסיכואנליטי". נתחקה אחר האבחנה שאליזבת מקבלת: "היסטריה" תוך הסתכלות על ניצני החשיבה הטכניים והתיאורטיים של פרויד. לבסוף נתהה מה היה קורה לו פסעה אליזבת לתוך הקליניקה של שנות ה -2000? איך הייתה פוגשת אותה הפסיכואנליזה?

(לא) ללמוד פרויד ממיטשל/ מאת יאיר צבעוני : בספרו "תקווה ופחד בפסיכואנליזה" הפסיכואנליטיקאי ההתייחסותי סטיבן מיטשל מתייחס בהרחבה לרעיונותיו של פרויד תוך הדגשת השינוי המשמעותי שעברה לדעתו הפסיכואנליזה מאז ימיו. כתביו של מיטשל משמשים כיום רבים ללימוד פסיכואנליזה, כולל לימוד של פרויד; אך במאמר זה מודגם כיצד הצגתו של מיטשל את פרויד נעשית באופן מטעה ומאוד לא נאמן לכתיבתו. המאמר מבקש לטעון כי את פרויד יש ללמוד דרך כתביו שלו – ולא דרך מבט סטריאוטיפי כמו זה שמציג מיטשל.

פרויד והטיפול הנפשי באינטרנט/ דרור גרין : ההתנגדות לטיפול הנפשי באמצעות האינטרנט מזכירה את ימיה הראשונים של הפסיכואנליזה. מה היה אומר פרויד, לו חי בתקופת האינטרנט? המאמר מציע ליישם באמצעות האינטרנט את הספה הטיפולית האידיאלית של פרויד, ולבדוק באמצעותו, לראשונה, את משמעות ההעברה בסביבה נייטרלית לחלוטין.


- פרסומת -

לפרק את הנפש ולבנות אותה מחדש - בין לוסיאן לזיגמונד פרויד/ אייל שדה : בשנת 2011 הלך לעולמו גדול הציירים הבריטיים של זמננו – לוסיאן פרויד. אף שהתכחש לשמו ולמשפחתו, היה פרויד אזוק לעברו בדפוסים לא מודעים – כפי שסבו זיגמונד פרויד קבע. במאמר משורטטים קווים משיקים וסותרים בין הצייר לסבו, אבי הפסיכואנליזה, ובין מלאכת הציור שלו לתהליך האנליטי, ובמיוחד לתפיסה אנליטית המדגישה חקירה לא מילולית, אלא גופנית וסומטית, של הלא מודע.

פרויד ולאקאן עם ז'אק – אלן מילר - סדרת מאמרים / מרקו מאואס : שלושה מאמרים המלווים צעד צעד מונחים מסוימים מתוך  'אוצר המילים של הפסיכואנליזה' מאת ז'אן לפלאנש וז'אן ברטרן פונטאליס. 'הפאלוס', 'הלא מודע', המראה, הנרקיסיזם וגבולותיהם. 


תגיות:

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא: פסיכואנליזה, תיאורטיקנים והוגי דעות
מיכאל אמיר
מיכאל אמיר
עובד סוציאלי
תל אביב והסביבה
אולגה וישניה
אולגה וישניה
פסיכולוגית
כרמיאל והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)
לאנה שוורצמן
לאנה שוורצמן
פסיכולוגית
תל אביב והסביבה, כפר סבא והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)
אליה אביקסיס
אליה אביקסיס
פסיכולוג
ירושלים וסביבותיה, אונליין (טיפול מרחוק)
הראל אגמון
הראל אגמון
פסיכולוג
תל אביב והסביבה, פתח תקוה והסביבה, רמת גן והסביבה
אורי לבוא ורדינון
אורי לבוא ורדינון
פסיכולוג
אונליין (טיפול מרחוק), פתח תקוה והסביבה, רמת גן והסביבה

עוד בבלוג של שפיות זמנית

ד"ר גרסיאלה כרמון, פסיכיאטרית ומנהלת המרפאה לבריאות הנפש באום אל פחם, דיברה בכנס "העם דורש צדק...

תגובות

הוספת תגובה לפוסט

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.

אין עדיין תגובות לפוסט זה.