לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
 
הפ"י - נייר עמדה – יישום הרפורמה בבריאות הנפש

הפ"י - נייר עמדה – יישום הרפורמה בבריאות הנפש

כיכר העיר | 18/3/2015 | הרשמו כמנויים | שלחו טקסט לבלוג

שלום רב,

הרפורמה בבריאות הנפש עומדת להתחיל ב-1.7.15.
בצד יתרונותיה המיועדים, יישומה במתכונתה הנוכחית עלול לגרום לפגיעה משמעותית באיכות ובהיקף הטיפול הנפשי, הניתן לנזקקים לו. היא עלולה אף לפגוע בפסיכולוגים הנושאים בעיקר העומס והמהות של הטיפול הנפשי בכלל וזה הניתן במסגרת הציבורית, בפרט.
להלן נייר עמדה של "הסתדרות הפסיכולוגים בישראל" (הפ"י) המתריע כנגד סיכוני הרפורמה ומצביע על הצעדים שיש לנקוט, במסגרת הרפורמה, על מנת להבטיח שמירה על רמת הטיפול הנפשי בישראל.

בתודה ובכבוד רב
יו"ר וחברי הועד המרכזי
הסתדרות הפסיכולוגים בישראל

נייר עמדה – יישום הרפורמה בבריאות הנפש

הסתדרות הפסיכולוגים בישראל (הפ"י), כגוף המקצועי המייצג את הפסיכולוגים מכלל תחומי המומחיות (התפתחותית, חינוכית, קלינית, שיקומית, רפואית ותעסוקתית), מתריעה כי המתווה הנוכחי של הרפורמה בבריאות הנפש, לוקה בחסרים שעלולים להביא לתוצאה הפוכה ממטרות הרפורמה, קרי פגיעה במטופלים ובשירותי בריאות הנפש. כמו כן, עלולה להיגרם פגיעה במטפלים ובכלל העובדים בבריאות הנפש.

למרות הקריטיות הכרוכה ביישום הרפורמה, נראה שהיא מיושמת מבלי שהדבר נבחן כלל איתנו- "הסתדרות הפסיכולוגים בישראל" – הגוף המקצועי המייצג את כלל הפסיכולוגים בישראל ואת אלו העובדים בבריאות הנפש, בפרט. במתכונתה הנוכחית, הרפורמה מכוונת לקיצור משך הטיפול הנפשי הניתן  והגדלת "שומרי הסף" מתחום הרפואה שאינם בעלי הכשרה בטיפול נפשי, תוך צמצום שיטות הטיפול ופגיעה כמעט ודאית באיכות הטיפול בשל ההשלכות המשמעותיות הצפויות על האבחנות ועל הטיפול שיינתנו. בנוסף, קיים חשש חמור לפגיעה בתהליך ובאיכות ההכשרה של מטפלים – פסיכולוגים ועובדים סוציאליים, מה שיגרום למחסור במטפלים ולמצוקה קשה בעתיד הלא רחוק.


- פרסומת -

מניסיון רב ומצטבר במדינות אחרות, צמצום הטיפול הנפשי ופגיעה באיכותו, מובילים להחמרת הסימפטומים הנפשיים באוכלוסייה ולפתרונות שעלותם גבוהה בהרבה מהמצב כיום. מבחינה כלכלית, טיפול נפשי ברמה הולמת והשקעה בטיפול נפשי מונע הם הדרך המכובדת והזולה ביותר למדינה לאורך זמן. על מנת למנוע מצב של בכייה לדורות, מצב של פגיעה בלתי הפיכה באזרחי מדינת ישראל ובציבור המטפלים במערך בריאות הנפש, יש, למיטב הכרתנו, לבצע בדחיפות את הצעדים הבאים:

  1. הגדרת תקציב הרפורמה המועבר לקופות החולים לטובת בריאות הנפש בצורה ייעודית שלא תאפשר שימוש בו לצרכים אחרים וכן מימוש ההבטחות ארוכות השנים שניתנו לציבור המטפלים בבריאות הנפש ולציבור הרחב להוספת תקציב לתחום בריאות הנפש.
  2. הבהרת עתידם התעסוקתי של הפסיכולוגים העובדים בתחנות הממלכתיות לבריאות הנפש והסדרת מצבם התעסוקתי של כלל נותני השירותים בתחום בריאות הנפש העובדים בשירות המדינה ובשליחותה (עובדי משרד הבריאות וגופים נלווים לו, כגון: עמותות, אגודות וקרנות שונות).
  3. קביעת תקינה מחייבת לכל מקצועות בריאות הנפש בכל רחבי הארץ, הכוללת תקנים מוגדרים למתמחים בפסיכולוגיה ולפסיכולוגים מומחים ומדריכים, עם מקדם שינוי מותאם לגודל האוכלוסייה וצרכיה, בתמהיל שיאפשר מתן מענה מקצועי יעיל לכלל אזרחי המדינה.כמו כן, קביעת מחירים מינימאליים שקופות החולים תתחייבנה לשלם לנותני השירותים.
  4. התחייבות קופות החולים להכשרת המתמחים בפסיכולוגיה על-פי דרישות הועדה המקצועית. בין היתר, על-ידי הקצאת זמן להדרכת המתמחים.
  5. הצבת סטנדרטים מקצועיים, הכוללים שמירה קפדנית על הסודיות הרפואית של המטופלים והגדרת נהלים להעברת, שמירת ומורשי החשיפה למידע בתוך הקופות השונות ברמה הרגולטורית (כחלק מחוק זכויות החולה ומכללי האתיקה של הפסיכולוגים).
  6. הגדרת סל שירותים מחייב לטיפול איכותי בדגש על אמות מידה לפסיכותרפיה (בין היתר, משך הטיפול, סוג הטיפול והכשרת נותני השירות), והעדפת פעולות מניעה.
  7. מתן מענה טיפולי לכל אדם הסובל ממצוקה נפשית, ללא צורך באבחנה פסיכיאטרית וללא קשר למקום מגוריו ולמצבו הסוציו-אקונומי, על-פי החלטה של איש בריאות הנפש (ולא "שומר סף" שאינו מהתחום). לצורך כךובין השאר נדרש פרסום ברבים של שירותי בריאות הנפשהעומדים לרשות המבוטח, מיקומם והכשרתם של נותני השירותים.
  8. הרחבת סל השירותים הפסיכולוגיים כך שיכלול גם את האוכלוסיות הזקוקות לטיפול רפואי, שיקומי, תעסוקתי וחינוכי, תוך הקצאת תקציב ייעודי לצורך כך ותקינה לעובדים מקצועיים והתמחויות בתחומים השונים (פסיכולוגיה רפואית, שיקומית, תעסוקתית וחינוכית, לפי הנדרש).

אנו מבקשים מהגורמים האחראיים במשרד הבריאות התייחסות ומענה דחוף לנייר עמדה זה.

על החתום: יו"ר וחברי הועד המרכזי, הסתדרות הפסיכולוגים בישראל

הפ"י - נייר עמדה - יישום הרפורמה בבריאות הנפש הפ"י (PDF)


תגיות:

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא: איגודים מקצועיים, הרפורמה בבריאות הנפש
איתן מאירי
איתן מאירי
פסיכולוג
מורשה לעסוק בהיפנוזה
תל אביב והסביבה, שרון ושומרון, רמת גן והסביבה
קרן הירשפלד
קרן הירשפלד
יועצת חינוכית
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק), חולון והסביבה
אליוט גרהם
אליוט גרהם
פסיכולוג
ירושלים וסביבותיה, אונליין (טיפול מרחוק)
ולדי פירר
ולדי פירר
עובד סוציאלי
תל אביב והסביבה, פתח תקוה והסביבה, רמת גן והסביבה
גלי קאופמן
גלי קאופמן
עובדת סוציאלית
כפר סבא והסביבה
מיכאל אמיר
מיכאל אמיר
עובד סוציאלי
תל אביב והסביבה

עוד בבלוג של כיכר העיר

תגובות

הוספת תגובה לפוסט

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.

בן דואקבן דואק25/3/2015

האם התקבלה תגובה מהגורמים האחראיים?. היכן תפורסם תגובה זו?

דר' גרשון הרשקוביץדר' גרשון הרשקוביץ22/3/2015

השוואה לעורכי דין. נייר העמדה בהחלט חשוב, אולם בעקבות כתבה שראיתי הבקר בעיתון אני מציע לכם ענין נוסף לענות בו.
יש תביעה של לשכת עורכי הדין נגד הגוף שעוסק בעזרה למיצוי זכויות ( בעיקר של לבנת פורן ). אחר הטיעונים המרכזיים בתביעה הוא שיש בעיסוק של הגברת משום הסגת גבול של מקצוע עריכת הדין. אני חושב שאם יש מקום משפטי לטענה כזאת, הרי שהדבר נכון לא פחות ביחס למה שקורה לפסיכולוגים מול כל שאר המקצועות הטיפוליים, בין אלה המוסדרים על פי חוק ובוודאי מול אלה שאינם מוסדרים.
לתשומת ליבכם, ובתקווה שמישהו ירים את הכפפה.
דר' גרשון הרשקוביץ