לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
טיפול פסיכולוגי במבוגרים עם הפרעת קשב (ADHD) - שילוב בין גישטיפול פסיכולוגי במבוגרים עם הפרעת קשב (ADHD) - שילוב בין גיש

טיפול פסיכולוגי במבוגרים עם הפרעת קשב (ADHD) - שילוב בין גישות שונות; או: איך להושיב היפראקטיבי על ספת הפסיכולוג

מאמרים | 20/12/2008 | 46,540

על האתגרים הייחודיים בטיפול פסיכולוגי למבוגרים הסובלים מהפרעות קשב. המאמר מציע שילוב בין גישות שונות בפסיכותרפיה: טיפול דינאמי, טיפול קוגניטיבי התנהגותי, וטיפול גוף-נפש. המשך

 

טיפול פסיכולוגי במבוגרים עם הפרעת קשב (ADHD) - שילוב בין גישות שונות; או: איך להושיב היפראקטיבי על ספת הפסיכולוג

 

מאת נעמה איגרא *

 

הורים רבים מכירים את התמונה הבאה: המורה מדווחת שהילד מתקשה לשמור על ריכוז בכיתה, מתנועע בחוסר נחת בכיסא, מפריע ולא מצליח להשתלב בשיעור. במצב כזה, במרבית המקרים, תמליץ יועצת ביה"ס על אבחון פסיכולוגי על מנת לבחון חשד להפרעת קשב וריכוז. הצורך לספק מענה מיידי לבעיות השתלבות של ילדים במערכת החינוך, והמודעות הגוברת לנושא הפרעות הקשב והריכוז, יוצרים בעשור האחרון עלייה משמעותית בשיעור הילדים שמאובחן ומטופל, מבין אלה הסובלים מההפרעה.

ומה עם  המבוגרים? במקביל לניסיונות להקיף ולשפר את הטיפול בילדים, נזנח העיסוק במי שהתבגרו דור אחד לפני כן. לפי מחקרים בארה"ב, שיעור המבוגרים הסובלים מסימפטומים של הפרעת קשב וריכוז הוא כ- 5%. ואולם מבוגרים רבים הלוקים בהפרעה זו, המכונה בשפה הרפואית ADHD, אינם מודעים לבעיה, מפני שהם חשים שכבר "התגברו" עליה. אדם מבוגר מתקשה להודות בכלל בבעיה לאחר שהצליח, למרות קיומה, לסיים זה מכבר לא רק את בית הספר, אלא גם את הצבא ואפילו את האוניברסיטה. הגיל, המשקעים הרגשיים שנושא עימו מבוגר שהיה ילד "שונה", וההרגלים שפיתח על מנת "לפצות" על הפרעת הקשב ולהסתירה, מונעים ממנו להכיר בה כבעיה שדורשת טיפול.

         יחד עם זאת, מבוגרים שאכן פונים לטיפול סביב הפרעות קשב וריכוז מסוגלים לשפר את איכות חייהם באופן ניכר. בשנים האחרונות מתפשטת ההכרה שישנה חשיבות רבה לטיפול כזה, אשר מציב מספר אתגרים ייחודיים הן בפני המטופל והן בפני המטפל.  להלן יוצג שילוב של מספר גישות שיוצרות יחד טיפול ייחודי כזה.

 

עיבוד חוויותיו של ילד "מופרע"

כותב דנג מינג-דאו **:

"איפה בכתבים
יש אמפתיה פשוטה למאבק האנושי?
איפה בפילוסופיות העמוקות
מדברים על הלב השביר?"


- פרסומת -

ראשית, ההתמודדות עם חוויות הסיפור האישי מצריכה טיפול נפשי "מסורתי", שיגע בצלקות שנושא עימו המטופל מחוויות העבר. מי שהיה משחר ילדותו "ילד רע", "מופרע", או "לא יוצלח" מעלה חוויות שונות של כישלון או צורך להסתיר "פשלות".

מנעד החוויות העולות בחדר הטיפולים הוא רחב: "הייתי  ילדה דחויה, העובדה שהייתי תלמידה גרועה גרמה לי ולאחרים לראות אותי כטיפשה ולא שווה" , "אני בכיתה, חושב לי מחשבות, לפתע המורה פונה אלי! ואין לי מושג על מה הוא מדבר! כל העיניים נעוצות בי, ואני רוצה להיבלע מתחת לשולחן", "הייתי ילדה שונה, סוערת, אימא שלי אמרה לי שאני לא מהמשפחה, שאולי החליפו אותי כתינוקת בביה"ח".  " חטפתי מכות מההורים, כי לא התנהגתי כמו שציפו ממני, הרגשתי שאני ילד רע, אבל האם באמת אני כל  כך רע? ".

כל החוויות הללו שכשלעצמן מצדיקות ומצריכות טיפול גם כדי לאוורר רגשות מודחקים מהעבר וגם כדי לתקן דימוי עצמי והרגשה של האדם כיום מול העולם ומול אנשים. העבודה הטיפולית נעשית הן דרך הסיפור האישי הביוגראפי והבנייה מחודשת שלו,  והן דרך החוויה של "כאן ועכשיו" בחדר, ביחס שנוצר בין שני האנשים (מטפל ומטופל) שבמפגש הטיפולי.

 

פיתוח מיומנויות מעשיות

לאחר ההתייחסות הרגשית, מצריך הטיפול באנשים עם הפרעות קשב, בכל הגילאים, עזרה נוספת. זאת מכיוון ש-ADHD הוא לא רק חוויה שלילית מהעבר, אלא גם לקות נוירולוגית, והפרעה קבועה ממנה סובל המטופל בהווה. הבעיות שאיתן התמודד האדם כילד מוסיפות להציק לו כמבוגר, כפי שביטא זאת ע.: "הרי הבושה והאשמה ששוב "פישלתי" ולא הכנתי במשרד דו"ח שנתי בזמן, לא תיפתר רק מטיפול רגשי, אלא תעלה שוב ושוב מחדש אם לא אשנה גם משהו בתפקוד שלי."

הטיפול לפיכך צריך לכלול כל מה שיסייע למטופל לשנות "משהו בתפקוד שלו". לעיתים מדובר גם בהפניה לטיפול תרופתי, אותו יספק רופא מומחה בתחום (נוירולוג או פסיכיאטר). מצד הפסיכולוג, יכלול הטיפול הקניית כלים מעשיים להתמודדות עם הבעיות המפריעות כיום - מה שנקרא בז'רגון המקצועי "טיפול קוגניטיבי התנהגותי". חלק זה של הטיפול נבנה בהתאם לאתגרים איתם מתמודד האדם בשגרת חייו כבוגר. הניסיון מראה שמרבית הנושאים שעולים סביב תחום זה אצל מבוגרים עם הפרעת קשב קשורים בהתארגנות עצמית, כגון: ארגון  וסדר על שולחן העבודה, ניהול זמן, דחיינות, מילוי משימות וחלוקתן לשלבים, שימוש בעזרים לתזכורת  וכד'. הכלים שנלמדים בטיפול עוזרים לאדם לרכוש מיומנויות החסרות לו בהתנהלות יעילה יותר בחיי היומיום, כגון: עבודה לפי יומן ולוח זמנים יומי, התארגנות עם עבודות משק בית, יציאה בזמן בבוקר.

 

מדיטציה בחדר הטיפול?

בנוסף לקשיים הרגשיים ולקשיים התנהגותיים שהוצגו לעיל, אחת הבעיות העיקריות העולות בעבודה עם אנשים שלוקים בהפרעות קשב היא האופן בו הלקות מחבלת במפגש הטיפולי עצמו. אדם שלוקה בהפרעת קשב עלול להפליג באסוציאציות ולאבד את חוט המחשבה כל רגע, דבר שיגרום לו להביא שלל סיפורים וחוויות.

לכאורה, מדובר ב"טיפול עשיר"- הפגישות מלאות בחוויות, מחשבות ורגשות, שהם "חומר העבודה" הבסיסי, ממנו יכול הפסיכולוג לבחור משפטים מסוימים ולהראות מתוכם רגשות או גורמים שמפעילים את המטופל בחייו באופן שאינו מודע לו.  ואולם, כפי שמעידים מטופלים רבים, טיפול שרובו הבנה ותמיכה, או אף שיקופים ופירושים, נחווה עבורם כלא מספיק יעיל. אמנם יש צורך בטיפול "מסורתי" כפי שהוזכר לעיל, אך יש צורך גם בכלים נוספים. במקרים חמורים יותר, נשאב המטופל למלל אינסופי, אשר עלול להתפרש ע"י הפסיכולוג כסוג של הגנה או מיסוך בפני רגשות קשים, בעוד שלמעשה מדובר בלקות תפקודית. מי שסובל מהפרעת קשב מתקשה להתמקד בבעיה המטרידה אותו, מפני שהוא אינו מסוגל לדון בעניין אחד ברציפות. כך, בניסיון להתבטא מול הפסיכולוג, מאבד המטופל את חוט המחשבה ולא זוכר מה ניסה לומר. נוצר מצב של חוסר יכולת של השיח הטיפולי "להגיע אל העניין", מפני שהמטופל אובד בתוך רעשי הרקע שהוא עצמו יוצר.

אחד האמצעים העוזרים מול ההפלגה במלל הינו עבודת גוף-נפש המתייחסת להיבטים בהם הגוף והנפש כרוכים זה בזה. כיום ידועים מקורות השראה מגוונים ושונים לעבודה זו  - החל מהפסיכיאטריה וכלה בטכניקות של עבודה רוחנית, כגון בודהיזם. לאלה ניתן להוסיף שימוש בטכניקות פסיכולוגיות כמו "התמקדות" (FOCUSING), "קרקוע" (GROUNDING) ואחרות, כשהמטרה היא לעזור לאנשים להתמקד בתחושות הגופניות בו ברגע. התרגול דומה למדיטציה, בהתכוונות "להיות בנוכחות שלי כעת ולהקשיב מה קורה בתוכי כרגע", במקום "לצוף" בדמיונות ומחשבות על עבר ועתיד. מעבר לעזרה שיש לכך בתוך השעה הטיפולית, מסוגל האדם לרכוש, דרך התרגול בתהליך הטיפול, כלי שיוכל לתרגל גם בעצמו ולקחת עימו להמשך חייו.


- פרסומת -

כלים אלה, הנשענים על שיטה של 'חוויה גופנית' ( 'SOMATIC EXPERIENCING' - שיטה שפותחה במקור לטיפול בטראומה וכיום משמשת גם לטיפול בחרדות וקשיים אחרים) ועל פסיכותרפיה בודהיסטית, מחברים את האדם לכוחות ולמשאבים הפנימיים הקיימים בתוכו, ומעודדים, בהמשך הדרך, הפחתת תלות בטיפול וחיזוק יכולתו של האדם לעזור לעצמו מול קשיים.

 

גם טיפול קצר דורש זמן

למרות הכלים המגוונים שנכנסים כיום לשימוש ומייעלים את הטיפול הפסיכולוגי באנשים עם הפרעת קשב, חשוב לציין שלא מדובר בתהליך "אינסטנט". כל טיפול פסיכולוגי הוא תהליך,  כל נפש זקוקה לזמן, למרחב, ולמסע הייחודי שלה .

מינג דאו מסיים את שירו :
​​​​​​​"את הדרך שלפנינו איננו יכולים לראות.
אין לנו אלא להוסיף ללכת
ולעצור ולהרהר בתחנה הבאה. "   

* נעמה איגרא היא פסיכולוגית חינוכית ובוגרת הכשרות שונות בפסיכותרפיה.  עובדת בשילוב עקרונות הפסיכואנליזה והתרפיה הבודהיסטית במסגרת טיפול פסיכולוגי, ומטפלת גם בהפרעות קשב וריכוז.

* * השיר מצוטט מתוך הספר "טאו לכל יום" מאת דנג מינג דאו,  אופוס 1999.

 

מלות מפתח: הפרעת קשב, מבוגרים, ADHD, מדיטציה, גוף-נפש, בודהיזם

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא: טיפול פסיכולוגי, מבוגרים, הפרעת קשב ופעלתנות יתר, פסיכותרפיה, טיפול התנהגותי-קוגניטיבי, גוף ונפש
יעל קרן-צבי
יעל קרן-צבי
עובדת סוציאלית
תל אביב והסביבה, ירושלים וסביבותיה, אונליין (טיפול מרחוק)
דורית כנען
דורית כנען
פסיכולוגית
רמת הגולן, צפת והסביבה, קרית שמונה והסביבה
חנה מן
חנה מן
פסיכולוגית
ירושלים וסביבותיה, קרית שמונה והסביבה
הראל אגמון
הראל אגמון
פסיכולוג
תל אביב והסביבה, פתח תקוה והסביבה, רמת גן והסביבה
דנה קאופמן
דנה קאופמן
פסיכולוגית
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)
ענת פישמן
ענת פישמן
יועצת חינוכית
מטפלת זוגית ומשפחתית
שרון ושומרון, פתח תקוה והסביבה

תגובות

הוספת תגובה

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.

נעמה איגראנעמה איגרא18/6/2010

מבוגרים עם הפרעת קשב. תודה לתומר, לע.ק. ולשרית על תגובותיכם
מרגש לשמוע הדהוד גם מאנשים שאינם דוקא אנשי מקצוע.
נעמה

שרית בן אריהשרית בן אריה2/6/2010

הפרעת קשב מבוגרים. נושא חשוב שלא מספיק אנשים כתבו עליו יפה כל כך.
תודה לך על מאמר מצויין ומאיר עיניים, שברור מספיק גם למי שאינו מהתחום.
מעניין לראות את השילוב של המדיטציה במשהו כל כך שונה. אשמח לקרוא עוד מאמרים שלך בנושא!

ע קע ק29/4/2010

הזדהות. הזדהיתי עם מה שכבבת. המאמר קריא ולא מעייף. תודה

תומר ינובתומר ינוב30/11/2009

טיפול בהפרעת קשב מאת נעמה איגרא. אני מופרע קשב כבר שנים. נראה לי שסוף סוף מישהו באמת חשב עלי. נשמע לי שקלעת בול בתאור .
כשהייתי ילד למעשה לא עברתי כלל איבחון. אך היום אני מכיר בבעיה

תודה,
תומר

רונית גלבוערונית גלבוע24/4/2009

הסתכלות טפולית רחבה. נעמה תודה לך על המאמר.
העובדה שהעלית את נושא הפרעת הקשב אצל מבוגרים חשובה מאוד. עד לפני מס' שנים רווחה הדעה כי הפרט 'מחלים' מההפרעה עם התבגרותו. מהקורה בשטח ועל סמך המחקרים אנו רואים כי רבים המאובחנים, הממשיכים להתמודד עם ההפרעה על ביטוייה השונים בכל תחומי החיים. הראייה המקיפה שלך והעובדה שבחרת לא להצמד לדיסיפלינה טיפולית אחת נובעת , גם , להערכתי ממורכבות הבעיה. היכולת לא להצמד לטכניקה הטפולית ההתנהגותית/ קוגניטיבית ולהרחיב עד לגישות המשלבות גוף ונפש מסקרנת ומענינת.
אני מודה לך מאוד, הערת את עיני.

נעמה איגראנעמה איגרא4/2/2009

תודה למיכל בוגין ופנינה זינגר. פנינה בתשובה לשאלתך. הטכניקה של עבודה דרך תחושות גופניות, כמו כל טכניקה, היא רק הצעה מצידי. מי שלא מתאים לו- לא חייב. לרוב אנשים כן נענים לזה, ואז זה מאד מעמיק ומזרז את הטיפול הדינאמי דווקא. המצב של התבוננות בעצמי כאן בו ברגע, מאפשר לחוש את העצמי כנוכחות תהליכית, משהו משתנה וזורם, ולהתמקד מה עולה כעת,  וזה מעלה הרבה חומרים שלעיתים לוקח חודשים להגיע אליהם (שבשפה פסיכואנליטית היו אולי קוראים להם תת-מודע) וגם הרבה חומרים לגבי הקשר (טרנספרנס).  

מיכל בוגיןמיכל בוגין24/1/2009

אהבתי את הכתוב במאמר [ל"ת]. שלם נעמה
 
אהבתי את גישתך  להפרעת  קשב וריכוז.נתת תחושה שהדיספלנות השונות שאת  מערבת בטיפל נעשות מתןך מחשבה רבה ,ובהתיחסות  לצרכים השונים של הפרעת הקשב והרכוז.
בברכה ,
מיכל בוגין

פנינה זינגרפנינה זינגר23/1/2009

טיפול דינמי בהפרעות קשב. שלום נעמה
אני מוצאת נושא מאד מענין וחיוני. שכן לסובל מבעית קשב וריכוז יש צבר חוויות קשות ותיסכולים שנגרמו לו במהלך חייו.
רציתי לשאול איך מנסיונך מגיב הסובל מבעית קשב וריכוז להצעות למדיטציה,מיקוד בגוף ושאר טכניקות גופניות? האם הוא מתמסר לכך ואיך זה משתלב עם מהלך הטיפול הדינמי?

נעמה איגראנעמה איגרא5/1/2009

תודה למגיבות. תודה למרגלית וסימה
אכן המאמץ  הוא להתייחס לרבדים השונים של האדם, של תפקודיו בחייו, של המפגש בטיפול.
נעמה איגרא

סימה סגלסימה סגל30/12/2008

טיפול פסיכולוגי במבוגרים עם הפרעת קשב. נעמה יקרה, נהנתי מאוד לקרוא את מאמרך.  מענין  ביותר השילוב המיוחד שלך בין הגישות השונות, הנותן מענה ללקות הנוירולוגית, מבלי להתעלם מהאספקטים הרגשיים של הלקות, ומההיבטים הגופניים שלה.  כך  שהטיפול מותאם ומכוונן ברבדים שונים למטופל.
סימה סגל

מרגלית דוד-פוקסמרגלית דוד-פוקס28/12/2008

טיפול במבוגרים עם הפרעות קשב. נעמה,נהניתי לקרוא.מרגלית