לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
פרוטוקול ישיבת הכנסת בנושא חוק איסור יחסי מין בין מטפל למטופפרוטוקול ישיבת הכנסת בנושא חוק איסור יחסי מין בין מטפל למטופ

פרוטוקול ישיבת הכנסת בנושא חוק איסור יחסי מין בין מטפל למטופל

מאמרים | 19/11/2003 | 7,811

עבודה של ארבע שנים לעיגון האיסור על קשרי מין בין מטפל למטופל בטיפול נפשי בחקיקה הפלילית הגיעה לסיומה המוצלח. התיקון לחוק העונשין שהצענו עבר את כל משוכות החקיקה ב 17 בנובמבר,... המשך

 

 

דברי הכנסת

ה / מושב שני / ישיבות ע'—ע"ב /

כ"ב—כ"ד בחשוון התשס"ד / 17-19 בנובמבר 2003 / 5

חוברת ה'

ישיבה ע'

 

 

הישיבה השבעים של הכנסת השש-עשרה

יום שני, כ"ב בחשוון התשס"ד (17 בנובמבר 2003)

ירושלים, הכנסת, שעה 16:02

 

 

מסמכים שהונחו על שולחן הכנסת

היו"ר ראובן ריבלין:

גבירותי ורבותי חברי הכנסת, היום יום שני, כ"ב בחשוון תשס"ד, 17 בחודש נובמבר 2003 למניינם, אני מתכבד לפתוח את ישיבת הכנסת.

הודעה למזכיר הכנסת. בבקשה, אדוני.

הצעת חוק העונשין (תיקון מס' 77), התשס"ד-2003

[מס' 3166; "דברי הכנסת", מושב ראשון, חוב' י"ד, עמ' ; וכרך 198, עמ' 8571; נספחות.]

(קריאה שנייה וקריאה שלישית)

היו"ר ראובן ריבלין:

חברי הכנסת, אנחנו מדלגים על הצעת חוק קריאת שמות של מקומות ציבוריים. האם יש מישהו מוועדת הפנים שיכול להציג את החוק לקריאה שנייה ולקריאה שלישית? אם לא, נעבור לחבר הכנסת פינס, שיציג את הצעת חוק העונשין (תיקון מס' 77), התשס"ד-2003, הצעת חוק שהוכנה לקריאה שנייה ולקריאה שלישית על-ידי ועדת החוקה, חוק ומשפט.

רבותי חברי הכנסת, עד שחבר הכנסת פינס יעלה להציג את החוק, אני מבקש לברך את כל אזרחי ישראל ותושבי ישראל המוסלמים ברמדאן: כול עאם ואנתום בח'יר. אני אעזוב כרגע את הבמה כדי להשתתף בסעודה המפסקת עם חברי הכנסת המוסלמים. חבר הכנסת אלי בן-מנחם, סגן היושב-ראש, יחליף אותי.

אופיר פינס-פז (בשם ועדת החוקה, חוק ומשפט):

אדוני היושב-ראש, חברי חברי הכנסת, הצעת חוק זו, תיקון לחוק העונשין, הוכנה בוועדת החוקה. לצערי, יושב-ראש הוועדה, חבר הכנסת מיכאל איתן, שהיה צריך להציג אותה, נמצא כרגע בעצרת לטובת אחינו יונתן פולארד ולא יכול להיות בכנסת, ולכן אני, כחבר ועדת החוקה – נדמה לי היחיד פה, לא, אברום פה – מציג את הצעת החוק.

הצעת החוק מטפלת בנושא מורכב מאוד – וזכתה לתמיכת הממשלה מהרגע הראשון – בעניין קיום יחסי מין בין מטפל למטופל במהלך הטיפול. אין זה סוד שסביב העניין הזה קרו כבר מקרים מאוד מצערים, והנושאים האלה לא פעם אחת ולא פעמיים הגיעו להכרעת בית-משפט, אף שבחוק עצמו יש לאקונה מסוימת, משום שאין הגדרה למציאות שבה יחסי המין בעצם מתקיימים בהסכמה, תוך כדי יחסי תלות בין המטופל למטפל. צריך לזכור שבכל כללי האתיקה של המקצועות שמדובר בהם הדבר הזה אסור באיסור חמור וחד-משמעי, אבל למרות האתיקה הדברים האלה מתרחשים מדי פעם, אם כי במקרים נדירים וחריגים.

לכן הגענו למסקנה שצריך לטפל בנושא הזה ולהכניס אותו לספר החוקים. הדבר נעשה על דעתם של אנשי המקצוע שהיו בוועדה לאורך כל הדיונים, גם בהכנה לקריאה הראשונה וגם בהכנה לקריאה השנייה ולקריאה השלישית, והם סמכו את ידם על הנוסח הסופי, שהוא נוסח מרוכך משהו.

מדובר, כאמור, באיסור על קיום יחסי מין בין מטפל למטופל במהלך הטיפול. אם הדברים גולשים כדי כך, צריך להפסיק לאלתר את הטיפול – את יחסי הטיפול. מובן שיוצאים מנקודת ההנחה שבמערכת היחסים הזאת קיימת תלות ממשית. לאחר גמר הטיפול עדיין יש תקופה של שלוש שנים שבה, אם הדברים נמשכים, צריך להוכיח תלות ממשית ביחסים. זאת לא באופן אוטומטי הרשעה. צריך להוכיח תלות ביחסים. מובן שזה דבר שיבוא בפני שיקול דעת משפטי.

כאמור, הצעת החוק מורכבת, מחדשת. עד היום הדברים האלה נשפטו רק ברמה של אונס או דברים מהסוג הזה. אין מדובר באונס קלאסי, משום שאין פה יחסים שהם בכפייה, אלא שההסכמה שנוצרה – על-פי דעת כל המומחים שהופיעו והעידו בפני הוועדה – היא הסכמה שכרוכה בתלות במערכת יחסים מאוד סבוכה בין מטפל למטופל או בין מטפלת למטופל, והדברים האלה כבר הגיעו לבתי-משפט בישראל.

אלה, פחות או יותר, עיקרי הצעת החוק. יש לחוק הזה הסתייגויות של חבר הכנסת נסים זאב, נשמע אותן ונגיב עליהן.

היו"ר אלי בן-מנחם:

חבר הכנסת אופיר פינס, אתה מופיע גם כמסתייג לסעיף 1. אני מבין שאתה כבר דיברת, לכן אעבור לחברי הכנסת הבאים בתור. חבר הכנסת עזמי בשארה.

עזמי בשארה (בל"ד):

אין צורך.

היו"ר ראובן ריבלין:

אם כך, חבר הכנסת ג'מאל זחאלקה – אבל הוא איננו. חבר הכנסת ואסל טאהא – גם הוא איננו.

לסעיף 2 אין הסתייגויות. לסעיף 3 הסתייגויות לחבר הכנסת נסים זאב. בבקשה – עשר דקות.

נסים זאב (ש"ס):

אדוני היושב-ראש, אין לי בעיה עם סעיף 1 וסעיף 2 לחוק. ההסתייגות שלי היא לסעיף 3 לחוק, שקודם כול מגדיר מה זה טיפול נפשי. "טיפול נפשי" זה אבחון, הערכה, ייעוץ, טיפול, שיקום, ניהול שיחות - כדאי להתייחס קודם כול להגדרות - שנעשו באופן מתמשך בדרך של מפגש פנים אל פנים, כדי לסייע לאדם הסובל ממצוקה, הפרעה, מחלה או בעיה אחרת שמקורה רגשי או נפשי.

"מטפל נפשי" זה מי שעוסק באופן מקצועי במתן טיפול נפשי כמשלח יד או מכוח תפקיד, והוא פסיכולוג, פסיכיאטר, עובד סוציאלי או מי שמתחמה באחד מאלה.

ההסתייגות שלי, אדוני היושב-ראש, באה לומר, שההוראות האלה לא יחולו על מטפל נפשי כאשר הוא והמטופל היו איש ואשתו בעת ביצוע המעשים, ובלבד שנישאו זה לזה לפני תחילת הטיפול הנפשי. חברי חבר הכנסת פינס-פז אמר, שאי-אפשר שבעל שהוא פסיכיאטר או פסיכולוג יטפל באשתו, כי זה לא מקובל. זה לא מקובל, זה לא אתי, אבל זה לא לא חוקי. הוא לא עובר על החוק, אדוני השר. אז אם בעל שרואה לנכון לעזור לאשתו כיוון שאחרי לידה היא נכנסה ללחץ נפשי, היא נמצאת במצוקה נפשית, והוא רואה שהוא הגורם, כי האשה תלויה בו, היא מאמינה בו, היא צריכה את העזרה שלו - ואנחנו יודעים עד כמה אשה צריכה את בעלה אחרי לידה ואנחנו יודעים כמה נשים עוברות משבר אחרי לידה - האם אותו בעל הופך להיות מטפל או פסיכולוג בלבד והוא כבר לא בעל? הוא לא יכול לתת טיפול לאשתו? אין איסור בחוק שמונע את הבעל מלטפל באשתו.

לכן לא יעלה על הדעת שהחוק הזה יחול גם בין בני-זוג. הרי לא מדובר פה במעשה סדום. מדובר פה אפילו בבעילה רגילה שבין בעל ואשתו.

שר התשתיות הלאומיות יוסף פריצקי:

- - -

נסים זאב (ש"ס):

לא, לא, אדוני. סעיף 3 מדבר לא רק בקטינים.

אילן שלגי (שינוי):

ואם זה שני גברים שהם זוג, זה בסדר?

נסים זאב (ש"ס):

את זה אני משאיר לך, זו סוגיה שאתה מומחה בה יותר.

אדוני היושב-ראש, יש הסתייגות נוספת, שאומרת שזה לא יחול על מטפל נפשי שעשה מעשים בתום שנתיים מסיום הטיפול הנפשי, והוא והמטופל היו איש ואשתו בעת ביצוע המעשים. קורה לפעמים שאשה באה לטיפול, ואחרי שנתיים הם נישאו זה לזה. הרי ברור שאדם לא יכול עד כדי כך, בצורה טיפשית, לעשות מעשים מגונים באשה רק בגלל ניצול מיני. אם הוא נישא לה, יש לו מחויבות של בעל כלפי אשתו. לכן הבקשה שלי, אדוני היושב-ראש, שזה לא יחול במקרה שאדם החליט להינשא לאותה מטופלת לאחר שנתיים, הוא נישא לה והחליט להקים אתה בית. בדרך כלל המצב הוא שהאשה היא שלמה ובריאה, הרי לא מדובר בקטינה, אלא מדובר באשה בוגרת.

מכיוון שההסתייגות פה היא מהותית ועקרונית ולא הסתייגות לשם דיבור, אני מבקש מחברי הכנסת לתמוך בהסתייגות שלי.

היו"ר אלי בן-מנחם:

תודה לחבר הכנסת נסים זאב. רבותי חברי הכנסת, לסעיף 4 יש הסתייגות של חבר הכנסת אופיר פינס. חבר הכנסת בשארה, יש לך הסתייגות לסעיף 4, אתה מוותר?

עזמי בשארה (בל"ד):

לא.

היו"ר אלי בן-מנחם:

חבר הכנסת ג'מאל זחאלקה - איננו נוכח; חבר הכנסת ואסל טאהא - אינו נוכח. אני מזמין את חבר הכנסת אופיר פינס להסתייג ולהשיב, בבקשה. לאחר מכן נעבור להצבעה.

אופיר פינס-פז (בשם ועדת החוקה, חוק ומשפט):

אדוני היושב-ראש, אני לא אומר אם יש בהסתייגות של חבר הכנסת זאב היגיון או אין היגיון, יכול להיות שיש בזה היגיון, אבל כשניסינו להציע לו שבדבר הזה לא יהיו רק בני-זוג נשואים, אלא גם ידועה בציבור וכל מערכות יחסים מוכרות, הוא התנגד לזה. כלומר, הניסיון להכניס דרך הצעת החוק הזאת חקיקה מקבילה בכל מה שקשור לנושא הנישואים לא התקבל לא על דעת משרד המשפטים, לא על דעת יושב-ראש הוועדה - שלצערי הוא לא כאן - ולא על דעתי, כמי שהציע את הצעת החוק.

בוודאי שבמקרים כאלה אני מניח שלא יהיה מצב של טיפול פורמלי רגיל. שנית, גם אם יהיה, אני בוודאי לא רואה שיש מצב של העמדה לדין. אבל לנסות ולהכניס את נושא הנישואים כאלמנט שונה מבני-אדם רגילים או ידועים בציבור וכדומה, זה דבר שלא היה מקובל על דעת חברי הוועדה, למעט נסים זאב - היתה הצבעה על כך בוועדה - ולא על דעת משרד המשפטים, כמי שליווה את הצעת החוק הזאת לאורך כל הדרך.

לכן מצאנו לנכון שלא לקבל את ההסתייגות הזאת לתוך הצעת החוק, וממילא להמליץ בפני חברי הכנסת במליאה להצביע נגד ההסתייגויות האלה. תודה רבה.

אילן שלגי (שינוי):

למה כתוב רק "מטפל" ולא "מטפלת"?

אופיר פינס-פז (העבודה-מימד):

מטפל לשון מטפלת ומטופל לשון מטופלת.

היו"ר אלי בן-מנחם:

זה ככה? כי גם אני התעניינתי למה זה מופיע רק בלשון זכר.

אופיר פינס-פז (העבודה-מימד):

דרך אגב, כדאי שתדעו שאני קיבלתי מכתבים דווקא ממטופלים, ולא ממטופלים שדיברו בדיוק על ההיפך.

אילן שלגי (שינוי):

- - -

אופיר פינס-פז (העבודה-מימד):

הבנתי מהיועצת המשפטית של הוועדה, שנמצאת כאן, שכל מה שהוא בלשון זכר הוא גם לשון נקבה וכל מה שהוא לשון נקבה הוא גם לשון זכר. היא מהנהנת בראשה לאות הן, כך שיהיה ברור שמבחינה זאת הדין הוא אותו דין.

 

נסים זאב (ש"ס):

- - - יש לקרוא בלשון זכר ולא נקבה. יש בעיה - - -

אופיר פינס-פז (העבודה-מימד):

אני לא חושב שצריכה להיות עם זה בעיה. כפי שאמרתי, לשון זכר כלשון נקבה, לשון נקבה כלשון זכר. בהצעת החוק הזאת המשמעות זהה לגבי שני המינים בשני המקרים.

היו"ר אלי בן-מנחם:

תודה לחבר הכנסת אופיר פינס. רבותי חברי הכנסת, אנחנו עוברים להצבעה על הצעת חוק העונשין (תיקון מס' 77), התשס"ד-2003. לשם החוק אין הסתייגויות. מי בעד שם החוק כהצעת הוועדה?

 

הצבעה מס' 169

בעד שם החוק - 12

נגד - אין

נמנעים - אין

שם החוק נתקבל.

היו"ר אלי בן-מנחם:

רבותי, 12 חברי כנסת הצביעו בעד, אין מתנגדים ואין נמנעים, שם החוק, כהצעת הוועדה, התקבל.

 

קישור לתיקון לחוק העונשין

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא: טיפול פסיכולוגי, אתיקה
ענב ברס
ענב ברס
עובדת סוציאלית
תל אביב והסביבה, רמת גן והסביבה
מוטי סיון
מוטי סיון
פסיכולוג
חיפה והכרמל, אונליין (טיפול מרחוק)
דימה גוטמן
דימה גוטמן
עובד סוציאלי
חיפה והכרמל, אונליין (טיפול מרחוק)
מיכל וידן מהלמן
מיכל וידן מהלמן
פסיכולוגית
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק), רמת גן והסביבה
לילך עלוא כוכבי
לילך עלוא כוכבי
עובדת סוציאלית
רחובות והסביבה, אשקלון והסביבה, קרית גת והסביבה
דפנה פלגי לוין
דפנה פלגי לוין
עובדת סוציאלית
מטפלת זוגית ומשפחתית
עפולה והסביבה, נצרת והסביבה, יקנעם והסביבה

תגובות

הוספת תגובה

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.

אין עדיין תגובות למאמר זה.