לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
"לאחוז בקרנות המזבח": המפגש בין החייל לפסיכולוג (קב"ן) המילו"לאחוז בקרנות המזבח": המפגש בין החייל לפסיכולוג (קב"ן) המילו

"לאחוז בקרנות המזבח": המפגש בין החייל לפסיכולוג (קב"ן) המילואים.

מאמרים | 4/4/2007 | 17,035

המאמר עוסק במפגשים של פסיכולוג המילואים (קב"ן: קצין בריאות נפש) עם חיילים במצוקה. נידונים מאפייני המצוקה של הפונים, תפקיד הקב"ן, תגובות ההעברה-הנגדית שלו לתפקידו בכלל,... המשך

 

 "לאחוז בקרנות המזבח*": המפגש בין החייל לפסיכולוג (קב"ן) המילואים

ד"ר שי שלקס

 

פורסם ב"שיחות", 11, 2004

 

מאמר זה מבוסס על הניסיון שצברתי במשך שנים רבות של שירות מילואים במסגרת חיל האויר. המאמר מוקדש בתודה ובהערכה רבה לכל קציני הפסיכולוגיה עימם שירתי, המתמודדים יום יום ושעה שעה עם הקשיים והמצוקות המתוארים כאן.


המפגשים של הקב"ן עם החיילים הפונים אליו מהווים למעשה חלק מרכזי מתשובתנו כחברה למצוקה של בניה (שהם אנחנו, וילדינו). אני מוצא שייחודיות המפגשים הללו, מאירה כבזרקור את שיגרת עבודתנו כמטפלים, וכמו מעצימה ומבליטה כמה מהתמודדויותנו המרכזיות. בתום ימי מילואים כאלה אני מוצא עצמי נרגש, ולעתים קרובות אף כואב ומוצף לנוכח המצוקה לה נחשפתי, ולנוכח מגבלות הזמן והאמצעים העומדים לרשותי בהתמודדות איתה.


תפקיד הקב"ן: הגדרה מקובלת לפי בלייך (1, עמ' 8): "... ייעוץ והדרכה לסגלי פיקוד, רפואה ורווחה בקשר לאיתור, מניעה, ואף התמודדות פעילה עם פרטים וקבוצות שמגלים קשיי הסתגלות; מיון והערכה של חיילים מתקשים על מנת להביא להשמה נכונה בתפקיד וביחידה, ייעוץ והדרכה בהתערבויות במצבי משבר יחידתיים עקב אירועים קיצוניים כגון פיגועים, תאונות והתאבדויות. במישור של מניעה שניונית פועל הקב"ן מול החייל המתקשה עצמו. איתורם המוקדם של חיילים אלה, וליווי פעיל שלהם, בין אם באמצעות מתן הדרכה למפקד, ובין אם על-ידי טיפול ישיר מול הקב"ן, מאפשרים זיהוי מוקדם של חיילים במצוקה או בסיכון, העלאת מודעותם ומיומנותם של המפקדים לזהות ולטפל במצוקת החייל, ומיצוי מיטבי של פוטנציאל ההתמודדות של החייל ללא תיוג של חולי נפשי".


- פרסומת -


נסיבות השירות של קב"ן המילואים: עיקר תפקידו של קב"ן המילואים הוא בדרך כלל 'מניעה שניונית', לכן אתמקד בה ולא בתפקיד הקב"ן בכללותו. אתאר את השירות של קב"ן המילואים על סמך נסיבות מוכרות לי, וכפי שאני חווה אותן. כמה פעמים בשנה אני נקרא לשירות מילואים לימים ספורים בבסיס זה או אחר בחייל שבו אני משרת. 

   

 לקריאת המאמר המלא:

"לאחוז בקרנות המזבח": המפגש בין החייל לפסיכולוג (ק 1

 

 



 * מלכים א', פרק א', פסוק נ"א

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא: צבא, יחסי מטפל מטופל, העברה והעברה נגדית
יובל טל
יובל טל
פסיכולוג
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)
צביקה תורן
צביקה תורן
פסיכולוג
עפולה והסביבה, נצרת והסביבה, יקנעם והסביבה
עידו וינשטיין
עידו וינשטיין
פסיכולוג
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק), רמת גן והסביבה
ד"ר דוד זוהר
ד"ר דוד זוהר
פסיכולוג
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)
טובה ישראלוב
טובה ישראלוב
עובדת סוציאלית
כרמיאל והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק), עכו והסביבה
דינה רחמני זילברשטיין
דינה רחמני זילברשטיין
חברה ביה"ת
חיפה והכרמל, אונליין (טיפול מרחוק), עכו והסביבה

תגובות

הוספת תגובה

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.

אין עדיין תגובות למאמר זה.