לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
חלום אמת ומשפטחלום אמת ומשפט

חלום אמת ומשפט

דעות | 28/11/2014 | 8,639

ד"ר מיכה אנקורי מתייחס לדיון שהתקיים לאחרונה בין אנשי המקצוע סביב סוגית החלומות והזיכרונות המודחקים ותוהה כיצד נשכחה תגליתם של פרויד ויונג לפיה חלומות מדברים בשפה הסימבולית... המשך

 

חלום אמת ומשפט

 

מאת ד"ר מיכה אנקורי

 

 

 

במהלך הויכוח סביב משפטו של האב שהורשע באונס, הרשעה שהתבססה, בין היתר, על עדות בתו והזכרונות שעלו בה בעקבות חלום, נשתכחה מן המתדיינים התגלית החשובה ביותר של הפסיכולוגיה המודרנית אודות החלום ומשמעותו. בתרבויות הקדם היה לחלום מעמד של אמת. היה זה דבר האלים שהתגלה לחולם באמצעות רוחות האבות. גם בימינו מטפלים מיחסים ערך רב לחלום, אולם איננו מבקשים לגלות שם את דבר האלים ורצונם אלא את מבעה הישיר והבלתי אמצעי של הנפש. בינינו לבין הקדמונים ניצבת התגלית שהחלום מדבר בשפת סמלים. תגלית זו היתה משותפת לפרויד וליונג למרות ההבדלים הגדולים בתפיסתם את הלא-מודע ואת החלום.

כאשר מטופל חולם שהוא הורג את אביו איננו חושבים מיד על רצח במשפחה אלא על המיתוס הקדמון, והחלום, כך על פי התפיסה הסימבולית, מדווח לנו על התפתחות מעוכבת ועל מהלכי נפש שלא הבשילו. כיוצא בזה חלום על משכב עם בת, עם אמא או תעופה מעל גגות העיר. כל אלה הם סמלים לתהליכים פנימיים בנפשו של החולם, שיכולים לסמל שחרור וחירות מכבלי חוקי הטבע, מחוקי החברה או מן העריצות של דמות האב.

בתחילת דרכה חשבה הפסיכואנליזה שחלק גדול מן הדימויים בחלום מסמלים מין, אולם בימינו המין אינו עוד נושא להדחקה במידה שהיתה רווחת בראשית המאה העשרים ולמרות זאת מוטיבים מיניים שכיחים בחלומות גם בימינו. הרי שגם המין מסמל משהו. אם מישהו חלם שהתעלס עם מלכת אנגליה איננו פונים אל שומרי הארמון אלא אל משמעות המלכה/נסיכה בעולמו הפנימי של החולם.

גם קדמונינו הכירו בערכו הסימבולי של החלום: "הבא על אמו בחלום יצפה לבינה שנאמר כי אם לבינה תקרא" (תלמוד בבלי, מסכת ברכות)

לעיתים יאיר החלום באור בהיר עובדות מציאות שהחולם סרב לראותן, אולם בכל מקרה אין לזהות את אמתו של החלום עם עובדות בעלות ערך משפטי, שאותן על בית המשפט לחשוף בכליו.


- פרסומת -

גם הזכרון, כידוע לכל, יכול לתעתע ונושא זה כבר נדון לאחרונה על ידי מומחים. עלינו כמטפלים להתייחס בכבוד לסיפורו של המטופל. סיפורו הוא אמת נפשית, שבמקרים רבים מצטטת את המציאות יותר טוב מכל עדות אחרת, אף כשהיא נוגעת לעבר רחוק. אולם ידוע לנו שלעיתים אנשים, בעצמם או בעזרת מטפלים, 'זוכרים' ארועי עבר שהיו או לא היו, יש הזוכרים גלגולים קודמים ויש אף כאלה שזוכרים גלגולים עתידיים ויש גם מי שמתפרנסים מזה.

גם כאן התפיסה הסימבולית עשויה לחשוף את המקורות הפנימיים של הדימויים העולים מנפשו של המטופל, ואילו את האמת העובדתית נשאיר בידי כלי האתיקה ובית המשפט .

לזכרונות עבר ולחלומות יש ערך רב, הם נושאים עמם דברי אמת, אך בין אמת זו לבין בית המשפט ניצבת התגלית הגדולה של הפסיכולוגיה המודרנית: חלומות מדברים בשפת הנפש, שפת סמלים, ולא בשפת החוק.

 

 

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא: פגיעה מינית, חלומות, זיכרון
אתי צימרמן
אתי צימרמן
פסיכולוגית
חיפה והכרמל, אונליין (טיפול מרחוק)
הלה יהלום
הלה יהלום
פסיכיאטרית
תל אביב והסביבה, פתח תקוה והסביבה, רמת גן והסביבה
אבישג נחמה
אבישג נחמה
מוסמכת (M.A) בטיפול באמצעות אמנויות
חיפה והכרמל, פרדס חנה והסביבה, יקנעם והסביבה
מאיה לנגר
מאיה לנגר
פסיכולוגית
תל אביב והסביבה, שרון ושומרון, אונליין (טיפול מרחוק)
אריאל בן-אבי
אריאל בן-אבי
עובד סוציאלי
אונליין (טיפול מרחוק), פתח תקוה והסביבה
ד"ר ליעד רוימי
ד"ר ליעד רוימי
פסיכולוג
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)

תגובות

הוספת תגובה

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.

אורנה אפקאורנה אפק2/12/2014

מה אומרים החלומות?. מיכה שלום, אני חושבת שחלומות עשויים לבטא תכנים ברמה סימבולית ברמות עומק שונות כמו גם תכנים מאוד קונקרטיים ולא סימבולים (אדם רעב החולם על אוכל וכדומה). כמו שאנחנו צריכים להבחין בין חשיבה פשוטה, לבין חשיבה מורכבת ועמוקה, לדעתי כך צריך לראות את החלימה. חלומות מבטאים תכנים קונקרטיים ולא רק סימבולים, תכנים שהודחקו, תכנים שחשבנו עליהם וצריכים עיבוד נוסף בליילה ועוד. ספציפית לגבי הנושא המשפטי, כבר נאמר בנושא זה שהחלטת השופטים בעניין האונס לא הייתה אך ורק על פי חלום אלא על פי מצבור של עדויות שהובילו אותם למסקנה שהחלום אכן היה טריגר שהציף תכנים שהודחקו. אף שופט לא יכריע על פי חלום .