לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
חרדה ודיכאון בהריון, ותהליכים נפשיים של האישה ההרהחרדה ודיכאון בהריון, ותהליכים נפשיים של האישה ההרה

חרדה ודיכאון בהריון, ותהליכים נפשיים של האישה ההרה

מאמרים | 14/5/2007 | 27,574

כיום, עם הפתיחות בנושאים הקשורים לנפש והפרעות נפשיות, הפך נושא דיכאון אחרי לידה למוכר ומדובר הרבה יותר מבעבר. אולם, קיים נושא נוסף, משמעותי גם הוא לנשים, שכמעט ואינו מדובר.... המשך

 

חרדה ודיכאון בהריון, ותהליכים נפשיים של האישה ההרה

 

כיום, עם הפתיחות בנושאים הקשורים לנפש והפרעות נפשיות, הפך נושא דיכאון אחרי לידה למוכר ומדובר הרבה יותר מבעבר. אולם, קיים נושא נוסף, משמעותי גם הוא לנשים, שכמעט ואינו מדובר. כוונתי לנושא התהליכים הנפשיים שעוברים על נשים במהלך ההיריון, והפרעות פסיכיאטריות הקשורות לתקופת ההיריון. הפרעות אלה אינן נדירות, ובעלות השפעה כוללנית, הן על האישה ההרה, על העובר, וכנראה שגם על המהלך ההיריון. סוגיה נוספת היא אופן הטיפול בבעיות והפרעות מסוג זה. שאלת הטיפול התרופתי כן או לא ומתי, מתחדדת וראויה לדיון מעמיק. 

 

במאמר זה אדבר על תהליכים נפשיים שעוברתה אישה ההרה, ארחיב גם לגבי הפרעות חרדה ודיכאון בהריון ואגע בנושא הטיפול.

 

תהליכים נפשיים בהריון

כפי שידוע לעוסקים  בתחום בריאות הנפש, (וגם למי שלא) מעבר לתכנים המודעים לנו, או הקיימים סמוך למודע, קיים רובד נוסף, עולם רחב, ולעיתים אף סוער, אליו אנחנו לא מודעים, או מודעים רק לפרקי זמן קצרים, ורק לחלק ממנו. אפשר לדמות עולם זה לזרמים שאנחנו לא רואים אבל קיימים מתחת למים, או לחלק של הקרחון שמתחת למים אותו לא ניתן לראות מבחוץ. עולם זה מתהווה במהלך חיינו, ומתחיל להיווצר עם לידתנו. לדמויות שאנחנו פוגשים לראשונה בעולם-כאשר אנחנו תינוקות פגיעים  וחסרי אונים, תפקיד משמעותי במיוחד בעיצוב העולם הפנימי. במהלך החיים, חלק גדול ממה שנרשם בעולם הפנימי מודחק, ונשאר מאוחסן, בלי שנצטרך לגעת בתכנים אלה ולעסוק בהם. עם זאת, תכנים אלה משפיעים עלינו כל הזמן, באופן בו אנו מתייחסים ופועלים בעולם.

 

במהלך ההיריון, מתרחשת מעין רעידת אדמה בעולם הפנימי, לעיתים מינורית, ולעיתים חזקה יותר. תכנים שהיו מודחקים היטב, עולים ולעיתים מציפים את האישה ההרה.


- פרסומת -

בספרה "הריון, העולם הפנימי", משתמשת  המחברת יונה רפאל לב, בדימוי של ממברנה חדירה למחצה שקיימת בין החלק המודע לבין התכנים הללו. במהלך ההיריון, הממברנה הזו הופכת להיות חדירה הרבה יותר, ומטענים, זיכרונות חוויות וקשיים מהעבר-צפים ועולים. מעניין, שלרוב מדובר באותם הנושאים,  שקמים לתחייה בנפשה של האישה ההרה. עיקר התכנים הם אלה קשורים לינקות אותה חוותה האישה שעומדת להיות אם, ליחסים שלה עם דמויות הוריות, בעיקר עם אימה שלה, ועם דמויות משמעותיות אחרות בינקותה וילדותה המוקדמת.  כל אלה עולים, ופוגשים את התכנים המודעים בהם עוסקת אישה בהריון.

 

מה הם תכנים אלה, שמעסיקים אישה בהריון?

באופן לא מפתיע, אחד התחומים העיקריים שמעסיק אישה הרה הוא נושא האמהות. ייצוגים פנימיים של דמות האם, שנבנו במהלך השנים, עולים וצפים. ייצוגים אלה בנויים מהתנסויות של אותה אישה עם אימה שלה, ומחוויות שקשורות בנשים אחרות שתפקדו כאימהות. חוויות הקשורות לינקות ולילדות המוקדמת צפות ועולות. במודע יש עיסוק בשאלות כמו איך אני אהיה כאמא, האם אהיה דומה לאימא שלי? האם ארצה להיות דומה לה?

בשלב זה, בהריון, מתחיל להיווצר הבסיס לדימוי העצמי החדש של האישה- אני אימא. דימוי זה ניזון מהכרותה את אימה שלה, מהכרות שלה של אימהות אחרות, מדברים ששמעה, שראתה, שקראה, מחוויות שחוותה כתינוקת וכילדה. שוב, זה מקום המפגש של תכנים מודעים ולא מודעים. התכנים שלא היו מודעים יכולים לעורר קושי. לפעמים הם כואבים או מעוררי חרדה. לפעמים הם מתנגשים באופן כלשהו עם התכנים המודעים, או עם עצמם. כאמור, חוויות הקשורות לינקות ולילדות המוקדמת צפות ועולות. לעיתים מדובר בזיכרונות תחושתיים ורגשיים, שנרשמו בתקופה הפרה ורבלית. תחושות אלה יכולות להתבטא בחרדה או דיכאון לא מוסברים.

 

תהליך נוסף המתרחש בנפשה של האישה ההרה, הוא העיסוק בעובר, ויצירתו של העובר הדמיוני. בעצם, התינוק הדמיוני התחיל להיווצר עוד לפני ההיריון. אולי עוד בתקופת ילדותה של אותה אישה, כאשר שיחקה בבובות, ופגשה תינוקות ואימהות. התהליך מתחזק במהלך ההיריון. לפי סטרן, סביב אמצע ההיריון, התהליך הופך מודע, והאישה מתחילה לבנות לה תאור של העובר-התינוק שעומד להיוולד. מחשבות על איך הוא יהיה, אילו תכונות יהיו לו, איך יראה, איך יהיה הקשר איתו. הציפיות ניזונות מהעולם הפנימי של אותה אם לעתיד. סטרן מתאר שהעיסוק בתינוק הדמיוני יורד לקראת הלידה, כמעין הכנה למפגש עם התינוק האמיתי. למרות זאת, לעיתים יש קושי החיבור הזה. במהלך ההיריון, ואח"כ, אחרי הלידה, נעשה עיבוד של התכנים הללו. המשימה של האישה ההרה והאם החדשה היא להצליח לעבד ולארגן תכנים אלה, לחבר אותם למציאות החיים, לתינוק האמיתי, המציאותי שנולד להמשיך הלאה בחייה.

התכנים החבויים הקשורים לתינוק ולינקותה של האם, יכולים לעלות בחלומות הקשורים לאימהות, לידה, והריון. לפעמים תכנים אלו מתבטאים בתחושת חרדה, דאגה לשלום העובר, דאגה וחששות לקראת הלידה.

 

תהליכים אחרים הקורים במהלך ההיריון, קשורים לשינויים הגופניים הגדולים והמהירים שמתרחשים בהריון, והצורך לעבד אותם. בהשוואה למשל לגיל ההתבגרות, שאז מתפרשים השינויים על פני מספר שנים, בהריון השינויים מתרחשים תוך חודשים ספורים. במקביל לשינוי החיצוני הנראה, האישה צריכה לבצע שינוי מהיר, של הדימוי הגופני שלה, ולהסתגל לדימוי החדש. כאן יבואו לידי ביטוי בעיות בדימוי הגופני ובקשר של אותה אישה עם גופה. לדוגמה, נשים עם בעיות בדימוי הגופני, כמו נשים שסובלות מהפרעת אכילה, יתקשו להתמודד עם שינויים אלה.  נשים אלה חשות באופן מודגש תחושה של איבוד שליטה על גופן, או תחושה שהגוף כאילו כבר לא שלהן. הן יכולות להקצין את הפרעת האכילה, בניסיון לקבל חזרה את השליטה על הגוף.

יש לזכור שמדובר לא רק בשינוי בצורת הגוף, אלא, בתקופה ייחודית, בה בתוך הגוף גדל יצור חי, חדש. העובר הוא חלק מגוף האישה ויחד עם זאת-משהו נפרד, שונה ממנה, עם חיים משלו. לעיתים נשים יבטאו בקול תחושת ומחשבות כמו "אני מרגישה שיש לי פולש בבטן" או "חייזר גר לי בגוף". דאגנות בקשר לגוף, חרדות הקשורות לשינויים הפיזיים בתוך הגוף יכולים גם כן להופיע. נוכל לשמוע תיאורים כמו "מה קורה בתוך הבטן, לאן הולכים כל האיברים"" לאן זזה הקיבה, איך נשאר לאיברים הפנימיים מקום".

 עד כאן תיארתי את התהליכים הנפשיים הרגילים שעוברים על נשים במהלך ההיריון. כפי שכבר אמרתי, התהליכים חלקם מודעים וחלקם לא.מידת העיסוק בתכנים שונה בין אישה לאישה.


- פרסומת -

 

בחלק מהמקרים, מתעוררים קשיים, וחלק מהנשים, יסבלו מתסמינים של דיכאון או חרדה עד הפרעות פסיכיאטריות במהלך ההיריון.

במחקרים שונים בספרות הרפואית נמצא שמדובר באחוז לא מבוטל של נשים. אחוז הנשים ההרות הסובלות מתסמינים חרדתיים או דיכאוניים נע בין 10% , בחלק מהמחקרים, עד 26% בקרב נשים מאזורי מצוקה (1). חלק מנשים אלה ימשיכו ויסבלו מהתסמינים גם לאחר הלידה. באחד המחקרים נמצא של-46% מהנשים שסבלו מתסמינים דיכאוניים במהלך ההיריון סבלו  מתסמינים דומים בשבועות שלאחר הלידה (2). עוד נמצא, שתסמינים חרדתיים בהריון מהווים גורם סיכון להתפתחות דיכאון לאחר הלידה (3). למצבה הנפשי של האם יש השלכות גם על המצב הגופני, ויתכן שגם על העובר. נמצא שנשים עם תסמינים דיכאוניים וחרדתיים בהריון סבלו יותר מבעיות גופניות  בזמן ההיריון, נזקקו ליותר ימי מחלה בזמן ההיריון וביקרו יותר אצל רופא הנשים. נשים אלה הביעו יותר פחד ודאגה לקראת הלידה עם עליה בשיעור הניתוחים הקיסריים המתוכננים (4).

מחקרים שבדקו אימהות שנחשפו לגורמי דחק קשים, לתקופה ארוכה במהלך ההיריון, מצאו השפעה על התינוקות שנולדו לנשים אלה. רוב המחקרים הללו בדקו נשים באזורים מוכי אסונות או מלחמות, ויש לשער שכאשר מדובר בתקופות קצרות יותר, ובגורמי דחק פחות חזקים, ההשפעה על העובר אינה כה משמעותית.

 

מה ההסתמנות הקלינית באשה בהריון?

כאמור, מודבר בטווח רחב של חומרה, מתסמינים קלים עד הפרעות פסיכיאטריות על פי ה-DSM. ההסתמנות הקלינית יכולה להיות תחושה של מתח מתמיד, מועקה, חרדה ניכרת ופחדים לקראת בדיקות בהריון, עיסוק ממושך ומטריד בממצאי הבדיקות, חששות מעיקים לשלום העובר., עד כדי ירידה בתפקוד. לפעמים נלווים תסמינים גופניים של חרדה-דפיקות לב, קוצר נשימה, אי נוחות בבטן, בחילות, הקאות, שלשולים, סחרחורת, באופן התקפי או מתמשך. במקרים אלה חייבים קודם כל לברר האם יש סיבה גופנית לתסמינים. כשמדברים על תסמינים דיכאוניים הביטוי יהיה תחושה של עצב, מועקה, חוסר הנאה. לעיתים אי שקט, חוסר מנוחה, לעיתים ירידה באנרגיה בכוחות ובפעילות עד התפתחות דיכאון מג'ורי. יש קושי לאבחן דיכאון וחרדה במהלך ההיריון. הקושי נובע ממיסוך מסוים של "תסמיני ההיריון". לדוגמה,הפרעות שינה, אינסומניה, שכיחה בדיכאון, וגם בהריון. דרושה חקירה מכוונת כדי להבחין האם מדובר  בהריון תקין או תסמין של דיכאון או חרדה.

 

בכל מקרה, אם בעבר הייתה נטייה לפטור אישה בהריון, שמתלוננת על חרדה, או סובלת מדיכאון במילים כמו-מה את רוצה , את בהריון, או-תעזבי, אחרי הלידה זה יעבור, היום ברור שיש להתייחס לתסמינים אלה, לאבחן ולטפל בהתאם.

טיפול נע בין פסיכותרפיה בלבד, לשילוב של פסיכותרפיה וטיפול תרופתי. בהחלטה לגבי טיפול תרופתי יש לבדוק האם קיימת אינדיקציה ברורה לטיפול תרופתי, מה האלטרנטיבות מבחינת בטיחות התרופה בהריון,  מה הייתה התגובה של אותה אישה לתרופה מסוימת בעבר, ולעבוד מול מרכז המתמחה בייעוץ תרופתי בהריון. כפי שהסברתי, העובר חשוף כנראה לא רק לתרופה אלא גם למצב הנפשי של אימו. בסופו של דבר מתבצעים שיקולי עלות תועלת. אם למשל ידוע שתרופה מסוימת עלולה לגרום בסיכון נמוך ביותר לבעיות מסוימות אצל העובר, לפעמים השיקול יהיה לטפל בכל זאת, כאשר ממליצים לאישה ההרה להיות במעקב הריון מכוון לסוג הבעיות שעלולות, אולי, להתפתח.

 

לסיכום-במהלך ההיריון נשים עוברות תהליכים נפשיים מורכבים ומופלאים. חלק מהם נעשה באופן מודע, וחלק מתחת לפני השטח.

לעתים נוצר קושי בתקופה מורכבת זו, קושי שיכול להתבטא בחרדה או דיכאון. מדובר בטווח של מצבים, מתסמינים קלים, עד דיכאון או הפרעת חרדה של ממש. בעיות אלה מופיעות בלא מעט נשים, ומשפיעות לא רק על האישה ההרה, אלא גם על העובר במידה מסוימת, ויכולות להשפיע על מהלך ההיריון. טיפול מוקדם ימזער השפעות שליליות ויאפשר לאותה האישה להגיע במלוא כוחותיה ללידה ולאימהות החדשה.

 

מקורות:

 

הריון, העולם הפנימי, יונה רפאל לב

 

הולדתה של אם, דניאל סטרן

 

1. Moses-Kolko EL, Roth EK.

Antepartum depression:Healthy mom, healthy baby. J Am Med Assoc. 2004 Summer;59(3);191-191.

 

2. Soc Psychiatry Psychiatr Epidemiol. 2004 Dec;39(12):975-9.Depressive symptomatology in pregnancyA Singaporean perspective.
Chen H, Chan YH 3rd, Tan KH, Lee T.


- פרסומת -

 

3. Sutter-Dallay AL, Giaconne-Marcesche V, Glatigny-Dallay E, Verdoux H. Women with anxiety disorders during pregnancy are at increased risk of intense postnatal depressive symptoms: a prospective survey of the MATQUID cohort. Eur Psychiatry. 2004 Dec;19(8):459-63

 

4.Andersson L, Sundstrom-Poroma I,Wulf M, Astrum M,Bixo M.

Implications of antenatal depression and anxiety for obstetric outcome. Obstet Gynecol.2004 sep;104 (3):467-76.

 

 

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא: חרדה, דיכאון, הריון ולידה
רוני טל גרינפלד
רוני טל גרינפלד
פסיכולוגית
שרון ושומרון, פתח תקוה והסביבה
עינת פיידר
עינת פיידר
מוסמכת (M.A) בטיפול באמצעות אמנויות
אונליין (טיפול מרחוק), פתח תקוה והסביבה, רמת גן והסביבה
ד"ר דוד אלון
ד"ר דוד אלון
פסיכיאטר
כרמיאל והסביבה, עכו והסביבה, צפת והסביבה
מיכל דיאמנט
מיכל דיאמנט
פסיכולוגית
מורשה לעסוק בהיפנוזה
שפלה, תל אביב והמרכז
שירי רוזנפלד
שירי רוזנפלד
עובדת סוציאלית
ירושלים וסביבותיה
אריאל בן-אבי
אריאל בן-אבי
עובד סוציאלי
אונליין (טיפול מרחוק), פתח תקוה והסביבה

תגובות

הוספת תגובה

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.

אין עדיין תגובות למאמר זה.