לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
המוח האנושי  / מיכאל הגנרהמוח האנושי  / מיכאל הגנר

המוח האנושי / מיכאל הגנר

ספרים | 18/3/2012 | 11,851

למרות ההון הרב שהושקע בחקר המוח, בעיקר בשנות ה-90 של המאה ה-20, קיימת הסכמה מועטה על האופן שבו הנתונים שנאספו מיתרגמים לכלל ידע מבוסס. ספרו של פרופסור מיכאל הגנר, "המוח האנושי",... המשך

המוח האנושי  / מיכאל הגנר  
 
מיכאל הגנר
המוח האנושי
מחשבות ביקורתיות על מדעי המוח
 
רסלינג
 
 
 
 
מי לא משתוקק לדעת יותר על המוח? דומה שאין גבול לפופולריות של הנושא: תמונות של מוח האדם מתנוססות מעל דפי שבועונים; משחקי מחשב מתיימרים לשמש "אימון למוח"; דיסציפלינות אקדמיות כגון נוירו-אתיקה, נוירו-אנתרופולוגיה ונוירו-כלכלה צומחות חדשים לבקרים. רבים רואים בעידן הנוכחי "עידן המוח", והאדם של ימינו מכונה "האדם המוחי". עם זאת מתברר שלמרות ההון הרב שהושקע בחקר המוח, בעיקר בשנות ה-90 של המאה ה-20, ולמרות ריבוי הנתונים המחקריים אשר מציף את הספרות המדעית, קיימת הסכמה מועטה על עקרונות הפרשנות והארגון של הנתונים הללו והאופן שבו הם מיתרגמים לכלל ידע מבוסס.
ספרו של מיכאל הגנר, המוח האנושי, מבקש להבליט את ההשלכות האתיות של חקר המוח. שאלות על הבדלים בין המוח הגברי למוח הנשי הן דוגמה לפרדוקס הטמון בניסיון של מדענים להיות נאמנים לאידיאל האובייקטיביות המדעית, לעומת חוסר היכולת לקרוע את עצמם מההקשר ההיסטורי והתרבותי שבו הם נטועים. באופן הזה, עצם החיפוש אחר הבדלים במבנה המוח של גברים ושל נשים – שאלה לגיטימית על פניה – הוא בעייתי מעצם העובדה שהוא בנוי על סיווג בני אדם לקבוצות.
הפיכת המוח כמכונן של האדם הוא פרויקט של המודרנה שטרם הושלם, וסביר להניח שלא יהיה ניתן להשלימו. לצד תובנות מרתקות, מחקר המוח טומן בחובו את הסכנה להעמיס על ה"מוח" עודף של סמלים, משמעויות וערכים, ובתוך כך לעורר ציפיות מוגזמות שאינן ניתנות למימוש או כאלה המובילות לתביעות ביו-פוליטיות בעייתיות. על רקע הוויכוח של ימינו, אם נפש ותודעה הן תוצאת האבולוציה או התרבות, מבקש מיכאל הגנר לקדם בחינה ביקורתית של שיטות המחקר והממצאים של המדעים הקוגניטיביים.
 
מיכאל הגנר הוא פרופסור בעל שם עולמי להיסטוריה של המדע באוניברסיטת ETH בציריך. "המוח האנושי" משלים את הטרילוגיה שלו על תולדות המוח המודרני: "הומו סרסברליס: המעבר מאיבר נשמה למוח" (1997) ו"מוחות גאוניים: על ההיסטוריה של חקר מוחות העלית" (2004).
 
 
 
 
 
תרגום מגרמנית: נועה קול
 
 
 
לפניכם פרק מתוך הספר באדיבות ההוצאה לאור:
 
המוח האנושי  / מיכאל הגנר 1פרק 1: Brave Neuro Worlds

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא: ספרים, חקר המוח, פסיכולוגיה קוגניטיבית, נוירופסיכולוגיה
אביב נוימן
אביב נוימן
עובד סוציאלי
תל אביב והסביבה, באר שבע והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)
ניבה רטנר
ניבה רטנר
עובדת סוציאלית
תל אביב והסביבה
ליבנה כץ
ליבנה כץ
פסיכולוגית
מורשה לעסוק בהיפנוזה
חיפה והכרמל, אונליין (טיפול מרחוק)
נעמה איגרא
נעמה איגרא
פסיכולוגית
תל אביב והסביבה, בית שמש והסביבה
רחל כהן
רחל כהן
פסיכולוגית
ירושלים וסביבותיה
שגית שרון
שגית שרון
פסיכולוגית
רחובות והסביבה, מודיעין והסביבה, בית שמש והסביבה

תגובות

הוספת תגובה

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.

אין עדיין תגובות למאמר זה.