לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
דיכאון אחרי לידה והפרעות במצב הרוח בהריון ולאחר לידהדיכאון אחרי לידה והפרעות במצב הרוח בהריון ולאחר לידה

דיכאון אחרי לידה והפרעות במצב הרוח בתקופת ההריון ולאחר הלידה

מאמרים | 27/4/2005 | 65,822

בעיות פסיכיאטריות הקשורות להריון ולתקופת הפוסט פארטום נפוצות ביותר.להפרעות בתקופת ההריון ולאחר הלידה מאפיינים ייחודיים ולעיתים הסתמנות שונה ממצבים דומים בתקופות... המשך

 

דיכאון אחרי לידה והפרעות במצב הרוח בתקופת ההריון ולאחר הלידה

מאת ד"ר ליאת הולר הררי, פסיכיאטרית מומחית, פסיכותרפיסטית ומדריכת הנקה

 

מבוא - הפרעות במצב הרוח בתקופת ההיריון ולאחר הלידה

בעיות פסיכיאטריות הקשורות להריון ולתקופת הפוסט פארטום נפוצות ביותר. אחוז הנשים ההרות הסובלות מתסמינים חרדתיים או דיכאוניים נע בין 10% עד 26% בקרב נשים מאזורי מצוקה (1). חלקן, ימשיכו ויסבלו מהם גם לאחר הלידה. באחד המחקרים נמצא של-46% מהנשים שסבלו מתסמינים דכאוניים במהלך ההריון סבלו מתסמינים דומים בשבועות שלאחר הלידה (2). גם תסמינים חרדתיים בהריון מהווים גורם סיכון להתפתחות דיכאון לאחר הלידה (3). נמצא שנשים עם תסמינים דיכאוניים וחרדתיים בהריון סבלו יותר מבעיות גופניות בזמן ההריון, נזקקו ליותר ימי מחלה בזמן ההריון וביקרו יותר אצל רופא הנשים. נשים אלה הביעו יותר פחד ודאגה לקראת הלידה עם עליה בשיעור הניתוחים הקיסריים המתוכננים (4). בנוסף לאלה, קיימות הפרעות נוספות בעלות מאפיינים ייחודיים בתקופת הפוסט פאטרום, כמו הפרעה אובססיבית קומפולסיבית- OCD עם מחשבות אגו דיסטוניות על פגיעה בתינוק, ותסמונת פוסט טראומתית -PTSD אחרי לידות קשות בהן היולדת חוותה סכנה לחייה או חיי העובר. נשים רבות שחוו לידה קשה או טראומטית, שאינן סובלות מהתסמונת המלאה של PTSD, חוששות מהלידה הבאה או מכניסה להריון נוסף וזקוקות לטיפול פסיכותרפי שיקל על חרדותיהן.

להפרעות בתקופת ההריון ולאחר הלידה מאפיינים ייחודיים ולעיתים הסתמנות שונה ממצבים דומים בתקופות אחרות בחיים. הנשים שסובלות מתסמינים דיכאוניים וחרדתיים יהיו עסוקות לרוב בתכנים ייחודיים למצבן-שאלות הקשורות בתפקודן כאמהות, בושה ואשמה הקשורים לפגיעה בדימוי האם שציפו שיהיו, קונפליקטים הקשורים ליחסים בינם ובין ההורים שלהן מתעצמים בתקופה זו. למרות שקיים טיפול יעיל הרי שנשים רבות אינן מאובחנות ולא מגיעות לטיפול.


- פרסומת -

ללא טיפול, הפרעה של דיכאון יכולה להמשך כשבעה חודשים ויותר. במחקרים נמצאה השפעה מובהקת של המצב הדיכאוני לא רק על האם, אלא גם על הילוד. קיימות עדויות משמעותיות המצביעות על נזק להתפתחות המוטורית השכלית ולאיכות ההתקשרות לאם (Attachment) אצל תינוקות וילדים לאמהות שסבלו מדיכאון לאחר לידה (5).

במאמר זה אתאר את מספר הפרעות שכיחות שמופיעות לאחר הלידה, אתייחס לגורמים, דרכי מניעה, וטיפול, כולל טיפול באם המיניקה.

 

מה זה דיכאון אחרי לידה?

אם נסתכל על המצבים השונים כמסודרים על ציר בדרגת חומרה עולה, הרי שבקצה האחד ניתן למקם את תופעת הדכדוך שלאחר הלידה, ה- "baby blues”. מצב זה מתאפיין בשינויים חדים במצב הרוח, רגישות ופגיעות עם נטייה לבכי, תחושות של עצב, מועקה, חרדה, דאגנות יתר, ולעיתים תחושת בדידות קשה. הקושי והציפייה שהכל יהיה מושלם ונהדר גוררים תחושות של אשמה ובושה. אמהות שואלות את עצמן- אולי אני לא בסדר? אולי אני לא אימא מספיק טובה? למרות שמדובר באירוע משמח, לידת תינוק הנה משבר הגורם לשינוי חד בכל תחומי החיים. על האם ובן זוגה לגייס מנגנוני הסתגלות והתמודדות כדי ליצור שווי משקל חדש. 50% עד 80% מהיולדות סובלות מדכדוך לאחר לידה (6).

לרוב התסמינים יתחילו ביום הרביעי לערך לאחר הלידה, ויחלשו ביום העשירי - לרוב ללא טיפול של אנשי מקצוע. בניגוד למה שקורה בדיכאון שלאחר לידה, במצבים אלה אין פגיעה משמעותית בתפקוד. גורם סיכון עיקרי להתפתחות דכדוך לאחר לידה הוא חוסר תמיכה פסיכוסוציאלית. כ-20% מהסובלות מדכדוך לאחר לידה יפתחו דיכאון לאחר לידה.

כ- 13% מהיולדות(6) , סובלות מדיכאון לאחר לידה - Post Partum Depression (PPD). מדובר בדיכאון לכל דבר, אשר מופיע בתקופה שלאחר הלידה. לפי מדריך האבחנות הפסיכיאטרי ה- DSM מדובר בחודש הראשון שלאחר הלידה. אולם, ההגדרה בספרות הרפואית נעה בין שלושה חודשים אחרי הלידה ואפילו עד שנה לאחר הלידה.

התסמינים של דיכאון אחרי לידה

לפי ה-DSM ניתן לקבוע אבחנה של דיכאון כאשר יתקיימו אחד משני התסמינים הראשונים, ועוד ארבעה תסמינים מתוך הרשימה, (סה"כ חמישה) למשך שבועיים לפחות: ( מתוך מדריך האבחנות של איגוד הפסיכיאטרים האמריקאי DSM IV).

  • מצב רוח ירוד, במשך רוב שעות היום, כמעט כל יום. איבוד יכולת ההנאה והעניין ברוב התחומים, כמעט כל יום.
  • ירידה ניכרת, לא מתוכננת, במשקל ובתאבון.
  • קושי ניכר להירדם או לישון.
  • ירידה ניכרת בפעלתנות, או עלייה בה.
  • מחשבות על התאבדות.
  • עייפות וחוסר אנרגיה.
  • הרגשה קשה של חוסר ערך עצמי, או אשמה.
  • חוסר יכולת לחשוב, להתרכז להחליט החלטות, כמעט כל יום.

גורמי סיכון מוכחים להתפתחות דיכאון לאחר לידה הם תורשה של הפרעות פסיכיאטריות ואפיזודה של דיכאון בעבר. כאמור, דכדוך לאחר לידה גם הוא גורם סיכון להתפתחות דיכאון לאחר לידה. בעבר חשבו שגורמים הורמונלים הם הגורם העיקרי להתפתחות דיכאון לאחר לידה. כיום מתרבים המחקרים המדגימים דווקא את חשיבות הגורמים הפסיכוסוציאלים בהתפתחות ההפרעה. התייחסות לגורמים אלה בתקופת ההריון ולאחר הלידה יכולה להוריד את הסיכון להתפתחותה.

ההפרעה האחרונה, אליה אתייחס בקצרה, היא גם החמורה והמסוכנת ביותר מבין ההפרעות הקשורות להריון ולידה - מצב פסיכוטי שלאחר לידה. ההפרעה נדירה, ומופיעה בערך באחת מאלף יולדות. ההפרעה יכולה להיות קשורה להפרעה דיכאונית ואז בנוסף לתסמינים של דיכאון מופיעים תסמינים של מצב פסיכוטי - מחשבות שווא או הלוצינציות. מצבים פסיכוטים אלה מתאפיינים בהרבה מהמקרים בבלבול קיצוני ואי שקט פסיכומוטורי. הסיכון במצבים אלה הם הופעת מחשבות שווא עם תכנים שמובילים לפגיעה בתינוק או לאובדנות. בהחלטה לגבי אופן הטיפול במצבים אלה יש הביא בחשבון את רמת הסיכון לאם ולתינוק, ולעיתים נדרש אשפוז מלא.

 

טיפול בדיכאון לאחר לידה

דכדוך לאחר לידה הוא מצב, על פי הגדרתו, שחולף ללא טיפול של אנשי מקצוע בתחום בריאות הנפש. עם זאת, הדכדוך עלול להתפתח לדיכאון של ממש. לעיתים נדרשת התערבות בשעת משבר-כולל עזרה בגיוס מקורות תמיכה והכוונה של הסביבה הקרובה לעזרה ותמיכה באם. חלק מהנשים יכולות להפיק תועלת מטיפול פסיכותרפי.

הטיפול המקובל כיום בדיכאון לאחר לידה הוא תרופתי או פסיכוטרפי (שיחות), או שילוב של שניהם. התרופות המומלצות כקו ראשון הן תרופות נוגדות דיכאון מקבוצת ה- SSRI`S (למשל פרוזאק, סרוקסט, ציפרמיל, פבוקסיל, לוסטרל) (6). לתרופות יעילות דומה כטיפול נוגד דיכאון והן נבדלות בפרופיל תופעות הלוואי שלהן. סיכויי ההישנות לאחר אפיזודה אחת של דיכאון לאחר לידה הם 25%. סיכויים אלה אינם מבוטלים ויש לשקול טיפול תרופתי מניעתי בהריון הבא.


- פרסומת -

טיפול פסיכותרפי יכול להוות אלטרנטיבה לטיפול תרופתי במקרים שהדיכאון אובחן כקל עד בינוני, וכמובן כשמדובר בדכדוך לאחר לידה והאישה מעונינת בטיפול. לטעמי, גם כאשר אישה נזקקת לטיפול תרופתי, הרי שפסיכותרפיה תאפשר עיבוד של התכנים הייחודיים שעולים בתקופה זו, ו"לנצל" את המשבר כהזדמנות לצמיחה והתחזקות.

מכיוון שאנו עוסקים בנשים לאחר לידה, הרי שיש להתחשב בגורם נוסף בשיקולים הטיפוליים-ההנקה. כאשר אם מיניקה סובלת מתסמינים דיכאוניים לאחר הלידה, יש להביא בחשבון את חומרת התסמינים, הפגיעה התפקודית, אפיזודות דומות בעבר ולהחליט לגבי אופן הטיפול.

כל התרופות עוברות בחלב אם ברמות שונות, אך חלקן ברמות נמוכות ביותר. לגבי חלק מהתרופות מצטבר מידע לטובת המשך ההנקה למרות הטיפול התרופתי.

 

מקורות

 

1. Moses-Kolko EL, Roth EK.

Antepartum depression:Healthy mom, healthy baby. J Am Med Assoc. 2004 Summer;59(3);191-191.

2. Soc Psychiatry Psychiatr Epidemiol. 2004 Dec;39(12):975-9.Depressive symptomatology in pregnancyA Singaporean perspective.

Chen H, Chan YH 3rd, Tan KH, Lee T.

3. Sutter-Dallay AL, Giaconne-Marcesche V, Glatigny-Dallay E, Verdoux H. Women with anxiety disorders during pregnancy are at increased risk of intense postnatal depressive symptoms: a prospective survey of the MATQUID cohort. Eur Psychiatry. 2004 Dec;19(8):459-63

4.Andersson L, Sundstrom-Poroma I,Wulf M, Astrum M,Bixo M.

Implications of antenatal depression and anxiety for obstetric outcome. Obstet Gynecol.2004 sep;104 (3):467-76.

5. Murray L, Cooper P. Effects of postnatal depression on infant development. Arch Dis Child. 1997 Aug;77(2):99-101.

6. Wisner KL, Parry B L, Piontek CM: Postpartum Depression. N Engl J Med, 347;3,july18 2002.

 

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא: דיכאון, דיכאון אחרי לידה, הריון ולידה
עירית פרלמן
עירית פרלמן
פסיכולוגית
ירושלים וסביבותיה, אונליין (טיפול מרחוק)
אריאלה מלצר
אריאלה מלצר
עובדת סוציאלית
רחובות והסביבה
אולי זמיר דוידוביץ
אולי זמיר דוידוביץ
עובדת סוציאלית
אונליין (טיפול מרחוק), אשקלון והסביבה, קרית גת והסביבה
דיקלה ימין
דיקלה ימין
עובדת סוציאלית
טבריה והסביבה, עפולה והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)
ד"ר רן ליטמן
ד"ר רן ליטמן
פסיכולוג
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)
ורוניקה עובדיה
ורוניקה עובדיה
עובדת סוציאלית
רחובות והסביבה, מודיעין והסביבה, פתח תקוה והסביבה

תגובות

הוספת תגובה

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.

ד"ר ליאת הולר הרריד"ר ליאת הולר הררי22/1/2008

אתרים לתמיכה לאימהות. בהמשך לבקשה של טל, שחיפשה חומר שיעזור לחברתה שילדה-לאחרונה העליתי אתר חדש, בשם נפש אם.האתר עוסק בתהליכים נפשיים של נשים, בנושאי של הריון, לידה והמסע לאימהות. www.nefeshm.co.il

מאיר לאורמאיר לאור22/4/2007

ניצ"ה. ישנו אירגון בשם ניצה שנוסד על ידי נשים שחוו זאת בעצמן ארגון ניצה לתמיכה באמהות הסובלות מדכאון לאחר לידה 03-5701363 02-5332810

יוליה עופריוליה עופר17/4/2007

בקשת עזרה. שלום לך. איך את מרגישה כיום?
אני פונה אלייך בבקשת עזרה. במסגרת לימודיי אני עושה עבודה על נשים שעברו או עדיין עוברות דיכאון לאחר לידה. אני יודעת שזהו נושא מאוד רגיש וכעת מנסה לפנות אלייך בבקשת עזרה. על מנת להשלים את עבודתי עליי להעביר שאלון לנשים שעברו את זה. השאלון אנונימי לחלוטין. אם הדבר אפשרי, שלחי לי אי מייל לhagit799@walla.com. מודה לך מראש.

אליןאלין30/1/2007

דיכאון אחרי לידה. עברתי דיכאון אחרי לידה ואני מתקשה לחזור לעצמי

אפרתאפרת10/1/2007

ספר מומלץ נוסף. החיים שאחרי הלידה ונשים ורודות
מומללץ ביותר!

מינהמינה31/3/2006

דיכאון בהריון. גם לי היה דיכאון בחודש השמיני להריוני, במשפ' ידועה רגישות לדיכאון, אך אף פעם  לא בתקופה של הריון, בכל זאת לי זה קרה. יש לציין שכל הנסיון עם הדיכאון הוא מאד חדש בשבילי, שכן התחלתי לסבול מזה באופן פתאומי ומפתיע לפני כשנתיים.

ד"ר ליאת הולר הרריד"ר ליאת הולר הררי23/1/2006

אבחנה-לטל. טל-ציינת כמה דברים שמאוד מאפיינים וקשורים לבעיות רגשיות אחרי לידה.
בהריון, ואחרי הלידה במיוחד, עולים תכנים וקונפליקטים שקשורים ליחסים של האם החדשה עם הוריה שלה. כאשר הכל עובר 'בסדר' נעשה עיבוד מחדש של התכנים האלה, והגדרה מחודשת של הדימוי העצמי של האם. את מרגישה שאצל חברתך נושאים אלה צפים, והם סבוכים ומעוררים מצוקה.
עוד, נמצא שנושא התמיכה , כולל למשל של המשפחה המורחבת הוא משמעותי וקושי בתחום זה הוא גורם סיכון.
האם חברתך סובלת מדיכאון 'של ממש'? גם אם אינה סובלת מדיכאון כפי שמתואר במאמר,עדיין נשמע שיש צורך בתמיכה או טיפול בשלב זה.  
לגבי ספרים-אני ממליצה לאמהות חדשות לקרוא את הספר הולדתה של אם, של דניאל סטרן.  אתרי תמיכה בנושא-יש אתרים אינפורמטיבים באנגלית-חפשי לפי post partum depression. נשים שואבות תמיכה גם מפורומים של אמהות.  נסו את www.leida.co.il. גם באתר www.doula.co.il יש פורום על התהליכים הרגשיים שבהריון, לידה והורות .
בהצלחה.
 

ד"ר ליאת הולר הרריד"ר ליאת הולר הררי23/1/2006

דיכאון בהריון. בהחלט קיים, והרבה פחות מדובר מדיכאון אחרי לידה. חלק מהדיכאונות שאחרי לידה, בדיעבד מגלים שבעצם היו תסמינים חרדתיים או דיכאוניים כבר בהריון. תסמינים כאלה הם גורם סיכון להתפתחות דיכאון אחרי לידה.
לא סיפרת מה קורה לך, דיברת על קושי בהתקשרות, שיכול להיות גם חלק מדיכאון בדרגה מסויימת. בכל מקרה, אם את מרגישה קושי כזה, אני ממליצה לך לפנות לטיפול. ההצעה שנתנו לך היא אחת האפשריויות.

טלטל22/1/2006

ספרות, ספר טוב ואתרים תמיכה בתהליכים רגשיים ופייים לאחר לידה. ד'ר ליאת  הולר הררי שלום רב
אני פונה אליך כחברה לאישה שלאחר לידה.
חברתי מאז הלידה נמצאת במצב רגשי מאוד עדין. לעיתים נראית ומצהירה על אושר עילאי אך עם זאת מרבה לבכות בעיקר כשהיא לבד. (עבר חודש מאז הלידה). יש לה סיפור חיים לא פשוט ונראה שכל המערכת הסבוכה עם המשפחה בכלל והאמא שלה בפרט צפה ומוסיפה חוסר שקט, כעסים ובלבול. די קשה לי לאבחן האם היא בדיכאון או שרק רגישה יתר על המידה ואני דואגת לה. ההתנהגויות השונות ולעיתים הפוכות שלה די מבלבלות. הייתי רוצה לשמוע את דעתך בנושא ולקבל , אם אפשר, מספר 'טיפים' על מנת לבחון את התנהגותה (תחום בריאות הנפש קרוב אלי ) ודבר נוסף, אני מבקשת שמות של ספר, אתר וכדומה כמקור לתמיכה ביולדת. מקור לחיזוק ולעידוד
אודה להתייחסותך.
טל

מירית מזור חדדמירית מזור חדד22/1/2006

מרפאת בריאות הנפש של האשה באיכילוב [ל"ת]. במרפאה זו מטפלים בנשים סביב נושאים הקשורים בהריון ולידה (ונושאים נוספים שייחודיים לנשים). דכאון במהלך הריון ולאחר לידה אלו בהחלט נושאים המטופלים שם. כמו כן במרפאת אם-תינוק שנמצאת באותו מקום מטפלים בקשר בין האם לתינוק. לתושבות ת'א הטיפול ללא תשלום, לאחרות בתשלום מוזל ביחס לטיפולים פרטיים. טל - 6974707

lealeleale21/1/2006

מה עם דיכאון לפני לידה?. אני בסוף הריון ונראה שעברתי אותו עם דכאון לא מועט.
מה ההמלצה לטיפול ולפיתוח ההתקשרות לאחר הלידה?
אני יודעת שאני בבעיה כי אינני מסוגלת לחשוב על התינוק ולתקשר איתו כעת, מה שעשיתי רבות עם ילדי הקודמים.

ד"ר ליאת הולר הרריד"ר ליאת הולר הררי30/12/2005

השפעה על התינוק לאם בדיכאון אחרי לידה. הי אפרת,
יש הרבה מאמרים בנושא. אני לא בטוחה שנכון לך לקרוא אותם. המסקנות הן על נזקים בתחומים שונים-התפתחות פסיכומוטורית, קוגנטיבית, הפרעה באיכות ההתקשרות ועוד. לרוב מדובר בתינוקות לאמהות שהיו מספר חודשים במצב דיכאוני ללא טיפול. השאלה היא, עד כמה היה התינוק (את) חשוף לאם בדיכאון קשה, ועד כמה קיבל מענה לצרכיו הרגשיים על ידי דמות משמעותית אחרת. יכול להיות שזה שהיית אצל הדודים שלך פעל לטובתך.
אני מצרפת מספר תקצירי מאמרים, את יכולה למצוא עוד באתר שדיברתי עליו. מדובר באתר עם גישה למאמרים רפואיים, וניתן לקרוא את התקצירים באתר.





Am J Psychiatry. 2002 Aug;159(8):1265-83.

Related Articles,



Links
Parental depression: animal models of an adverse life event.Newport DJ, Stowe ZN, Nemeroff CB.Department of Psychiatry and Behavioral Sciences, Emory University School of Medicine, Atlanta, GA 30322, USA. dnewpor@emory.eduOBJECTIVE: This article reviews findings in preclinical research on the adverse impact of parental depression on the development of offspring, with emphasis on the relevance of this research for the psychiatric care of depressed parents. METHOD: The authors reviewed literature from the last 40 years reporting laboratory animal studies pertaining to the persistent effects of parental stress and parenting deficits on neurobehavioral and neurobiological development in offspring. RESULTS: Animal studies indicate that disrupted parenting produces a persistent, deleterious biobehavioral impact on offspring. Stressors, including maternal separation, variable foraging, and a variety of prenatal maternal challenges, produce offspring behaviors reminiscent of the cardinal features of anxiety and affective disorders. The stress paradigms also uniformly produce persistent hyperresponsivity in hypothalamic-pituitary-adrenal axis activity secondary to hypersecretion of corticotropin-releasing hormone. These findings bear striking similarities to findings for stress-related illnesses in humans, including major depression. CONCLUSIONS: Data from research on animal parenting reinforce the idea that parental mental illness may pose the first adverse life event for a child. A thorough risk-benefit assessment for the psychiatric care of parents of young children must consider the impact on the infant of exposure both to treatment and to parental illness. Preclinical data regarding the risk to offspring posed by untreated parental mental illness should be incorporated into clinical decision making in the treatment of parents with mental illness.Publication Types:
·         Review
·         Review, Academic
PMID: 12153816 [PubMed - indexed for MEDLINE]
 





J Child Psychol Psychiatry. 1999 Nov;40(8):1259-71.

Related Articles,



Links
The socioemotional development of 5-year-old children of postnatally depressed mothers.Murray L, Sinclair D, Cooper P, Ducournau P, Turner P, Stein A.Winnicott Research Unit, Department of Psychology, The University of Reading, UK.A community sample of depressed and well mothers, recruited at 2 months postpartum and assessed through to 18 months, was followed up at 5 years. The quality of mother-child interactions was assessed, as was the children's behavioural and social adjustment, using maternal reports and observations of child behaviour during free play at school. Several aspects of child outcome were found to be associated with postnatal depression, even when taking account of current adverse circumstances (maternal depression and parental conflict). These included the child's behaviour with the mother, the presence of behavioural disturbance at home, and the content and social patterning of play at school. These associations with postnatal depression were independent of the child's gender. The child's relationship with the mother appeared to be mediated by the quality of infant attachment at 18 months. The mother's behaviour with her child was more affected by current difficulties, in particular by conflict with the child's father. Together these findings suggest that, while maternal behaviour varies with changing circumstances, exposure to maternal depression in the early postpartum months may have an enduring influence on child psychological adjustment.
 





J Child Psychol Psychiatry. 1996 Nov;37(8):927-35.

Related Articles,



Links
The cognitive development of 5-year-old children of postnatally depressed mothers.Murray L, Hipwell A, Hooper R, Stein A, Cooper P.Winnicott Research Unit, Cambridge, U.K.As part of a longitudinal study of the influence of postnatal depression on child development, the cognitive functioning of index and control children was assessed at age 5 years. There was no evidence of an adverse effect of postnatal depression, even amongst sub-groups of children suggested to be vulnerable (boys and children from low SES families). However, early experience of insensitive maternal interactions predicted the persistence of poorer cognitive functioning. A number of factors in the child's current environment, including stimulation at home, social class and, for boys, the experience of schooling, contributed to cognitive performance. The findings are considered in relation to the ongoing debate on sensitive periods.
 
 





J Child Psychol Psychiatry. 1995 Nov;36(8):1315-36.

Related Articles,



Links
The impact of postnatal depression on boys' intellectual development.Sharp D, Hay DF, Pawlby S, Schmucker G, Allen H, Kumar R.Department of Social Medicine, University of Bristol, U.K.A follow-up study was carried out to investigate the children of 204 mothers who had previously participated in a study of their mental health during pregnancy and the first postnatal year. One hundred and seventy two children, 170 mothers, and 99 fathers were assessed when the children were 3 years 10 months. Boys of mothers depressed in the first year postpartum scored approximately 1 standard deviation lower on standardised tests of intellectual attainment than boys whose mothers were well that year. The difference was reliable even when behaviour during the test was controlled for, and general behavioural problems, birth weight, parental IQ measures of the family climate and home environment, mother-child interaction, and breast-feeding during infancy were taken into account.
 
 






Am J Psychiatry. 2002 Aug;159(8):1265-83.

Related Articles,


אפרתאפרת30/12/2005

את מתכוונת ששם יש חומר כתוב שאפשר לצלם?? [ל"ת].

אניאני30/12/2005

מרפאה לנשים עם מצוקה נפשית סביב הריון ולידה. קיימת בתל השומר, תחת הגג של פסיכיאטריה א'. נקראת מרפאת חווה.
ניתן לפנות בטל' 03-5303318

אפרתאפרת30/12/2005

ילדה לאמא שהיה לה דיכאון אחרי לידה. נולדתי בשנות ה-70 ורק בבגרותי הסתבר לי שאמי חלתה בדיכאון שלאחר לידה בעקבות לידתי. הנושא מעסיק אותי מפעם לפעם במיוחד לאור זה שבשנים ההן הנושא לא היה מפותח כמו היום ואמי ממש לא היתה זמינה אלי (הבנתי שהייתי אצל הדודים משהו כמו חודש).
מה שבעצם אני רוצה לבקש ממך אם תוכלי להפנות אותי למאמרים שעוסקים במה קורה לאותם ילדים שנולדו לאמהות כאלו (כמוני). חיפשתי רבות בגוגל, אך כל הזמן אני מוצאת מאמרים שעוסקים בתופעה ובטיפול בה וכמעט ולא נתקלתי במאמר שעוסק במה קורה לאותם ילדים.
תודה מראש

ד"ר ליאת הולר הרריד"ר ליאת הולר הררי28/12/2005

מאמרים. הי שרון,
יש אינספור מאמרים בנושא. אם תכנסי לאתר של  pubmed (חפשי בגוגול) תוכלי להקיש שם postpartum depression ומילות מפתח נוספות-ותמצאי מאמרים רבים.

שרוןשרון22/12/2005

הסברים לתופעה. ד'ר ליאת הולר הררי, שלום.
תהיתי אם תוכלי בבקשה להפנות אותי למאמרים או לחומר כתוב אחר על הסיבות לתופעת הדיכאון שלאחר הלידה, ע'פ הגישה הפסיכואנליטית או הביולוגית? (או גישה אחרת המסבירה זאת...)?
אודה לך על עזרתך....שרון
 

ד"ר ליאת הולר הרריד"ר ליאת הולר הררי4/12/2005

קבוצת תמיכה. עקרונית, אני חושבת שקבוצת תמיכה היא כלי חשוב לאמהות בכלל, ובוודאי לאימהות הסובלות מדכדוך או דיכאון קל.
לגבי נשים הסובלות מדיכאון בינוני עד קשה-רובן כלל לא יגיעו לקבוצה, בגלל מצבן-חוסר האנרגיה, תחושת הפסימיות וחוסר המוצא והתקווה, שקשורים לדיכאון, וכן בשל תחושת הבושה שמתלווה לדיכאון אחרי לידה. בכל מקרה, קבוצה במקרים כאלה יכולה להקל, ואולי לעזור בעיבוד התכנים, אך אינה מהווה תחליף לטיפול תרופתי או פסיכותרפי פרטני.
לגבי נשים הסובלות מדכדוך-כיום ידוע שתמיכה במהלך הפוסט פארטום היא גורם חשוב במניעת התפתחות דיכאון אחרי לידה. ידוע גם, שחלק מהנשים שסובלות מביבי בלוז יפתחו דיכאון. נראה לי שקבוצה יכולה להועיל במקרים כאלה.

שריתשרית2/12/2005

יעילות קבוצות תמיכה. שלום רב, מה לפי דעתך יעילות קבוצות תמיכה שמנוהלות על ידי אנשי מקצוע (עובדים סוציאלים) במיקרים של דכאון לאחר לידה.
האם עדיף להתרכז בנשים בשלב הדכדוך או שהיעילות בשלב הדכאון היא גם גבוהה? 

ד"ר ליאת הולר הרריד"ר ליאת הולר הררי11/6/2005

האם את בדכאון והאם זה קשור ללידה. למרות המאמר המפורט, זה מאוד קשה לאבחן את עצמך. יש פרמטרים נוספים שאני כפסיכיאטרית משתמשת בהם במהלך השיחה-הבדיקה הפסיכיאטרית וההערכה שלי, ואני מתבססת על נסיוני בתחום. המאמר נועד לתת מושג כללי.
האם המשבר קשור ללידה? אם את מרגישה שאת במבר, כדאי לאבחן במה מדובר. במהלך האבחון מתבררים גם גורמים מאיצים-כמו לידה, ובמהלך טיפול יעלו תכנים שקשורים להריון או הלידה, אם אכן יש קשר.
כדי לאבחן כדאי לפנות לפסיכיאטר. את יכולה לפנות לתחנה לבריאות הנפש, לפסיכיאטר בקופ'ח שלך, או באופן פרטי.  הפסיכיאטרית יכולה לאבחן באיזה סוג של משבר מדובר, ואיזה סוג טיפול מתאים (שיחות, תרופות). חלק מהפסיכיאטרים מטפלים גם בשיחות (אני בינהם), וחלקם, אם יש צורך, יפנו אותך הלאה לפסיכיאטר אחר או לפסיכולוג.
ד'ר ליאת הולר הררי
פסיכיאטרית מומחית, פסיכותרפיסטית
ומדריכת הנקה
 
 

סםסם10/6/2005

דיכאון לאחר לידה. שלום!
קראתי את המאמר שכתבת. ניסיתי להבין האם אני סובלת מדכאון לאחר לידה. עדיין אני לא בטוחה בעניין זה. מי יכול לעזור לי? אני בטוחה שאני במשבר אך אאני בטוחה אם זה קשור ללידה.

ד"ר ליאת הולר הרריד"ר ליאת הולר הררי10/5/2005

פסיכיאטר לטיפול בדיכאון אחרי לידה. אני מקבלת באזור המרכז. אפשר לפנות אלי במייל-
hararil#post.tau.ac.il, ולהחליף כמובן את הסולמית ב-@, או לטלפן .
 
 

אוראור10/5/2005

טיפול פסיכאטרי לדיכאון אחרי לידה. שלום,
אנחנו מחפשים רופא פסיכיאטר מומלץ, בעל ניסיון רב הטיפול בדיכאון לאחר לידה .
אודה מאוד על המלצות.
 
תודה.

ד" ליאת הולר הרריד" ליאת הולר הררי1/5/2005

לנעמי-. איני מכירה מקום שעורך התמחות מסודרת בנושא. יש מספר מרכזים שהקימו יחידה העוסקת בתחום, למשל בבית חולים איכילוב. נסי לברר במרכזי בריאות הנפש בצפון.

נעמינעמי29/4/2005

ד"ר ליאת הולד-הררי שלום. קוראים לי נעמי ואני מטפלת בתנועה. הייתי מאוד רוצה ללמוד לטפל בנשים שעברו (או עוברות) דיכאון אחרי לידה. היכן ניתן להתמחות בנושא? האם יש מקום כזה גם בצפון הארץ (חיפה וצפונה) אותו את מכירה?
אשמח מאוד לקבל תשובתך.
נעמי