לרכישת הקורס במחיר ההשקה והתחלת הלמידה:

↓↓ התכנית המלאה ↓↓ ↓↓ בתחתית העמוד ↓↓

לפרטים נוספים אודות הקורס:

מסגרת מעולה ללמידה עצמאית של קו החשיבה של ביון

צעד אחר צעד מושגיו של ביון מוסברים בבהירות

ניתן להתחיל ללמוד מייד לאחר ההרשמה, בכל מקום, בכל זמן ובקצב שלך!

"אי-ידיעה" נחשבת לאבן פינה במודלים של יצירתיות וחדשנות, ובמסורות שונות של התפתחות אישית ורוחנית.
זוהי מיומנות הכוללת ממדים גופניים, נפשיים ורוחניים, שניתן לשכללה לדרגת אמנות.
בתוך העולם של טיפול נפשי הומשגה האמנות של "אי-ידיעה" באופן המקיף והמעמיק ביותר ע"י הפסיכואנליטיקאי וילפרד ביון.

הקורס סוקר את הממדים השונים של "אי-ידיעה" ובו זמנית מלמד את עיקרי החשיבה של ביון, הנוגעים לנושא זה.
בנוסף, הקורס מלמד הרחבות להמשגותיו של ביון שיצרו הפסיכואנליטיקאים תומס אוגדן ומייקל אייגן.
התכנים מלווים בדוגמאות ומתובלים בהתייחסויות השואבות מתפיסות המשלבות מזרח-מערב וממסורות רוחניות שונות.

הקורס נשען על חקר התחום של “אי-ידיעה” שנמשך למעלה מ- 20 שנה.
הוא מבוסס על סדרת הרצאות ששוכללו במהלך של כ- 10 שנות הוראה בכדי לתווך באופן בהיר ועם זאת מעמיק,
את עיקרי חשיבתו של ביון והרחבות להמשגותיו שיצרו אוגדן ואייגן.

מה מקבלים בקורס?

על המנחה

דר’ יקיר קריצ’מן – פסיכולוג קליני מדריך,
מרצה ומדריך בתכנית “תרפיה מבוססת מיינדפולנס” ביחידה ללימודי המשך של ביה”ס לעבודה סוציאלית באונ’ בר-אילן.
כותב הפרק ‘מיינדפולנס ופסיכואנליזה: המרחב הטיפולי כהתהוות קשובה‘ בספר רב-המכר “מיינדפולנס: להיות כאן ועכשיו” בעריכת מתי ליבליך ובהוצאת כתר.
מלמד את ביון במסגרות והשתלמויות שונות מעל 10 שנים.
עבודת הדוקטורט שלו עסקה במימדים הגופניים של יצירתיות.
מטפל ומדריך מטפלי פסיכותרפיה מגישות שונות בקליניקה פרטית בגבעת ח”ן.

"יקיר קריצ'מן מלמד בתכנית לתרפיה מבוססת מיינדפולנס בבר אילן מיום הקמתה. הנוכחות שלו  כמנחה מגלמת  את החומר הנלמד באופן שדורות של תלמידים נתרמו ממנה לעומק. משמח ומרגש לדעת שהקורס הזה יאפשר לעוד אנשי טיפול רבים לחוות את הלימוד המיוחד והמהדהד של יקיר.
אין ספק שמדובר בקורס ייחודי, מעורר מחשבה ותומך באפשרות להיות אדם פתוח לנוכח החיים".

מתי ליבליך, ממקימי ומרכזי התכנית לתרפיה מבוססת מיינדפולנס, היחידה ללימודי המשך ביה"ס לעבודה סוציאלית, בר אילן והמרכז לחינוך קשוב ואכפתי. מתי ערכה וכתבה חלק מפרקי הספר, רב המכר, מיינדפולנס להיות כאן ועכשיו.

     "יקיר הוא בעל חשיבה מקורית עם יכולת התבוננות ופיתוח תובנות … יכולת ההפשטה לדברים מורכבים מאפשרת להיטמע בחומרי הלימוד, שאינם תאורטיים גרידא, אלא נושקים למהות ולתמצית של האדם שבנו, ולתהליכי התפתחות אישית ומקצועית. יכולות ההוראה שלו מעוררות חשיבה עצמאית ויוצרות מרחב של שקט ושל יכולת להיות במרחב של אי ידיעה של בטרם היות... לכל קורס שיקיר מלמד ואני יכולה אני מגיעה. תמיד מובטחים עניין, עומק ואתגר נפשי ומחשבתי. ומה אפשר לבקש עוד". 

ציפי הכטלינגר, ביבליותרפיסטית ומטפלת בטבע, מדריכה במסגרת מתיא הרצליה שרונים ובמסגרת פרטית.

"אני מרגיש שהצפיה בסדרת ההרצאות המקוונת של יקיר קריצ'מן הפכה אותי למטפל טוב יותר. הוא מצליח, למשל, להעביר את נושא הסזורה של ביון, שהוא נושא סבוך ועמום, בצורה בהירה ועם זאת מעמיקה ומרתקת עם רלוונטיות מעשית רבה לשדה הקליני. מאיר את החשיבה הביוניאנית מכיוונים מקוריים ומעוררי חשיבה ומסקרנים".

רונן קובלסקי, פסיכולוג קליני בכיר, מדריך בטיפול ובאבחון, ראש המכון לפסיכותרפיה בתיאטרון פלייבק, חבר במכון לאנליזה קבוצתית, מרצה ומדריך במכללה האקדמית לחברה ואומנויות, במרכז ויניקוט ובמכון מגיד לפסיכותרפיה- האוניברסיטה העברית.

צפו בטעימות מהקורס

למי מיועד הקורס

הקורס מיועד לעוסקים בטיפול נפשי:
עו”סים קליניים וקרימינולוגיים, מטפלים בהבעה ויצירה (אמנות, תנועה, ביבליותרפיה, פוטותרפיה…), מטפלים זוגיים משפחתיים ומיניים, מטפלי פסיכותרפיה גופנית והוליסטית (גוף-נפש-רוח, התמקדות-FOCUSING, האקומי, ביוסינטזה, הילינג…), פסיכיאטרים, פסיכולוגים (מתמחים, מומחים ומדריכים) מתחומים שונים (רפואיים, חינוכיים, שיקומיים, קליניים ועוד) וכו’,
ולאנשים מתחומים נוספים (טיפוליים ואחרים),
המעוניינים ללמוד על עיקרי החשיבה של ביון ועל החשיבות של אי-ידיעה בטיפול, ביצירתיות ובהתפתחות אישית.
הקורס מתאים לאנשים המסוגלים ללמידה עצמאית, הכוללת צפייה בהרצאות וקריאה של חומרים תאורטיים,
ומאפשר ללמוד במועד, בקצב ובמקום שמתאים ללומד/ת.

היקף הקורס, אפשרויות הלמידה וספרי הלימוד:

הקורס מקיף 8 נושאים עיקריים (פירוט מלא בתחתית הדף) וכולל את ההמשגות העיקריות של ביון, אוגדן ואייגן הרלוונטיות לנושא של אי-ידיעה.
קיימות שתי אפשרויות ללמידת הקורס:
1. צפייה בהרצאות הוידאו בלבד.
2. צפייה בהרצאות הוידאו, ובנוסף,
קריאה של חומרים תאורטיים ממספר מקורות (בכל שיעור יש הפניה אל החומרים המומלצים).
אפשר כמובן להתחיל ללמוד בפורמט הראשון, ובהתאם להתקדמות, לרצון ולצורך להשיג את חומרי הקריאה
.
ספרי הלימוד הנדרשים (לרכישה עצמאית):
פרקים מומלצים נוספים:
  • וילפרד ר' ביון, הערות על זיכרון ותשוקה. בתוך, ביון בלוס אנג'לס: סמינרים והדרכה. בעריכת ג'וזף אגואיו וברנט מאלין. תרגום ועריכה מדעית משה ברגשטיין, כרמל. עותק דיגיטלי של הפרק מצורף לקורס באדיבות הוצאת כרמל.
  • רונלד בריטון, שמירה על דברים בדעת. בתוך מאמרים קליניים על קליין וביון, עורך: רובין אנדרסון, מודן.
  • יקיר קריצ'מן, מיינדפולנס ופסיכואנליזה: המרחב הטיפולי כהתהוות קשובה. בתוך מיינדפולנס: להיות כאן ועכשיו, עורכת: מתי ליבליך. כתר.
    עותק דיגיטלי של הטקסט מצורף לקורס באדיבות הוצאת כתר.
  • מייקל אייגן, מחוז האמונה אצל ויניקוט, לאקאן וביון. בתוך פסיכואנליזה התחייחסותית: צמיחתה של מסורת. עורכים סטיבן א. מיטשל ולואיס ארון. תולעת ספרים. (החלק העוסק באמונה ב- O של ביון). עותק דיגיטלי של הטקסט מצורף לקורס באדיבות הוצאת תולעת ספרים.
  • וילפרד ר' ביון, עמ' 58-59 (העוסקים ביכולת לשאת תסכול) מתוך פרק 12 בספר ללמוד מן הניסיון, תולעת ספרים. עותק דיגיטלי של הטקסט מצורף לקורס באדיבות הוצאת תולעת ספרים.
ביבליוגרפיה נוספת ששימשה להכנת הקורס:
  • מייקל אייגן, קשרים חבולים. כרמל.
  • דנה אמיר, התחביר האוטיסטי כשימוש הופכי בנקודת עוגב. בתוך תהום שפה. מאגנס.
  • וילפרד ר' ביון, ללמוד מן הניסיון. תולעת ספרים.
  • וילפרד ר' ביון, קשב ופרשנות. תולעת ספרים.
  • עמירה ערן, בלהה פרידמן ורינה שלף, החלום כסולם וכסמל: חלומות ופתרונם בהגות היהודית וביצירה בת זמננו. מכון מופת.
  • אסתר פלד, פסיכואנליזה ובודהיזם: על היכולת האנושית לדעת. רסלינג.
  • קרלוס קסטנדה, מסע לאיכטלאן: משנתו של דון חואן. זמורה ביתן.
  • Wilfred R. Bion, Transformations. Karnac
  • Michael Eigen and Aner Govrin, Conversations with Micahel Eigen. Karnac

עלות ותהליך הרכישה

מחיר מבצע – לזמן מוגבל הקורס מוצע במחיר ההשקה של 860 ש”ח  כולל מע”מ, במקום 1190 ש"ח!
ניתן לחלק ל- 4 תשלומים (בתוספת ריבית).

פירוט ומבנה הקורס

שיעור 1

אי ידיעה, אמת וביון

'אמת' ו'אי-ידיעה' – הביטויים החזקים האלה – עומדים בבסיס החקירה, העבודה ואולי גם האישיות של ביון. 

בשיעור הראשון, שמהווה גם הקדמה לקורס, אנו מנסים לעמוד על הקשר בין 'אמת' ל'אי-ידיעה' בחשיבתו של ביון, ועל הקשר בינם לבין אישיותו. בנוסף, נתייחס לפרדוקס המרכזי הקשור לידיעה ואי-ידיעה. פרדוקסים ילוו אותנו גם בהמשך הקורס.

שיעור 2

ללא זיכרון ותשוקה

סביר להניח שההמלצה של ביון הקשורה לשהיית המטפל בחדר הטיפולים 'ללא זיכרון ותשוקה'  הינה האמירה המצוטטת ביותר שלו. במקומות נוספים הוא אפילו כותב "ללא זיכרון, ללא תשוקה, ללא הבנה וללא חישה"!!?.  למה התכוון ביון?

בשיעור זה נעמיק בחקר ההמלצה של ביון, ודרכה נתוודע למושגים   O ו- K  (וטרנספורמציות ב- O וב- K) שהמתח הדיאלקטי ביניהם מהווה תשתית להבנת חשיבתו של ביון. בהמשך נדון בתנועה בין  PS  ל- D, בעובדה הנבחרת ובאפיון המונח Evolution . בשיעור ישולבו גם דוגמאות טיפוליות וסיפורים ממסורות שונות. 

שיעור 3

היכולת לשאת תסכול

אי אפשר להפריז בחשיבות שביון ייחס ליכולת לשאת תסכול. מבחינתו, זוהי יכולת מכרעת, המבחינה בין אפשרות אמיתית להתפתח, לבין אפשרויות אחרות, שבמהותן הן הגנתיות. 

בשיעור זה ננסה לצלול לבראשית של תחושת הקיום שלנו ולבראשית המגע שלנו עם 'מציאות'. דרך הצלילה הזאת, נבין את חשיבותה המכרעת של היכולת לשאת תסכול, ונפגוש את המושגים ה"שאינו-דבר" (או ה"שאינו-שד"), רכיבי ביתא, פונקציית אלפא, רכיבי אלפא, הזדהות השלכתית, אימה חסרת שם, ורכיבים ביזאריים.

שיעור 4

מיכל / מוכל

ביון עסק בדגמים – מעין דפוסי יסוד שניתן לחשוב בעזרתם על חיי אדם/חיי נפש/טיפול. דגם מרכזי בחשיבתו היה המיכל / מוכל. מבחינת ביון, משמעות אינה מתקיימת בדד, אלא תלויה באיכות החיבור והאינטראקציה בין שני רכיבים: דברים מקבלים משמעות בתוך הקשר, מחשבות תלויות במכשיר שחושב אותן (אפראטוס חשיבה), רכיבי ביתא מותמרים על ידי פונקציית אלפא וכו'. בשיעור זה נעסוק בדגם מיכל/מוכל ונרחיב את הבנתנו לגביו גם דרך קריאה תאורטית.

שיעור 5

חלימה

המילה חלימה בכתביו של ביון אינה חופפת למושג השגור 'חלום' המתייחס לתופעת המולטימדיה המתרחשת בזמן שינה. ביון עסק בחלימה כתהליך, או כפונקציה, ולא בתכני החלום או בהתוויות לפירושו.  אוגדן הסביר את תפיסתו של ביון, הרחיבה למושג הפיוטי והמעמיק 'חלימה לידי קיום', עסק באי-היכולת לחלום ואף בהבחנות בין סיוט לביעות. לאייגן תרומות פיוטיות משלו. 

בשיעור זה ננסה "לחלום לידי קיום" את המושג 'חלימה' של ביון, כלומר, ננסה להקנות לו מימד עומק בעל משמעות אישית. בנוסף נלמד על חלום יעקב כארכיטיפ של פעולת חלימה, נתיחס לחשיבותה של חלימה במימד הבינאישי והטיפולי, ועוד…

שיעור 6

השפעה

אייגן (מייקל אייגן), כותב בדרכו הפיוטית ורבת ההשפעה Self to Self impact is the core clinical work  (ליבת העבודה הקלינית היא השפעה של עצמי על עצמי). המונח השפעה מקפל בתוכו רבדים רבים של משמעות, ואף מרחיב את מימרתו של ביון בעניין ה'ללא זיכרון ותשוקה'.

בשיעור זה נתוודע לייחודיות כתיבתו וחשיבתו של מייקל אייגן ונבין לאן הוא מכווין אותנו, כמטפלים, כאשר הוא כותב על השפעה.

שיעור 7

סזורה

בשלבים האחרונים של כתיבתו, ביון התלהב מהיצירתיות והחשיבות הטיפולית שגלומות במילה סזורה. זהו באמת מושג אדיר, מילה אחת שנובעת משמעויות. במובנים רבים הוא הגרסה הביוניאנית החריפה והמזוקקת ל"מרחב הביניים" של ויניקוט, ולהנחייתו (של ויניקוט) להכיל פרדוקסים ולא לפתרם.

בשיעור נלך עם ביון לתוך הנביעה היצירתית של סזורה.

שיעור 8

ה"שאינו-דבר"

ה"שאינו-דבר", הוא מושג אלגנטי, שבדומה לסזורה, אוצר רבדים רבים של תנועה ומשמעות. בעזרתו, בין השאר, מכוון ביון את המיקרוסקופ שלו אל התנועה הטיפולית, ובורר בין תנועות אמת, התהוות וצמיחה לבין דינמיקות של כזב, התדרדרות וניוון. אותו מושג עוזר להבחין בין מרחב לבין חלל, בין ריקות לבין ריקנות, ובין מסך לבן כרקע המאפשר יצירה לבין קרע במארג הנפשי שדרכו מתאיינים. בנוסף, המתח הדיאלקטי שבין "דברים" ל"שאינם-דברים" יכול לתת מילים לתחושת המגע עם הממשות. 

בשיעור ננסה להנהיר ולתווך את ה"שאינו-דבר" של ביון, באופן שגם יאפשר קריאה של פרקים יפים העוסקים בנושא, מבית היוצר של אייגן.

שיעור 9

סיכום הקורס

סקירה מהירה, אך מקיפה, של מוקדי התכנים שהועברו בקורס, וגם משאלות ואיחולים להמשך.

שאלות ותשובות

הלמידה היא עצמאית. כל אחד ואחת יכולים להתחיל ללמוד את הקורס בכל רגע נתון. מייד לאחר ההרשמה ישלח אוטומטית קישור המאפשר גישה לכל חומרי הקורס.

הקורס שקול בהיקפו לקורס סימסטריאלי של כ- 36 שעות לימוד, שאורך כ 12 שבועות (בהנחה שקוראים את הספרות המקצועית המומלצת). להערכתי, 12 שבועות הוא זמן מצוין ללמידה מעמיקה של חומרי הקורס. עם זאת, כל אחת/אחד לומד/ת בקצב אחר ומידת ההעמקה (כמות הקריאה של החומרים התאורטיים וההשתהות עם החומרים) נתונה לבחירתך. הקורס יהיה זמין לצפייה לתקופה של שנה מיום הרישום. מי שלא השלים אותו בתקופה זו יוכל לבקש הארכת זמן.

הקורס נבנה באופן הדרגתי, שיעור אחר שיעור. לכן, כדאי לעבור על החומרים לפי הסדר.

לגבי דרך הלמידה: האפשרות הנוחה ביותר היא לראות קודם את ההרצאות, שמתווכות, מנגישות ומבהירות את החומרים התאורטיים, ואחר כך לקרוא אותם. אני ממליץ על קריאה פעילה, כלומר, תוך כדי קריאה לעצור, לתת רשות לאסוציאציות לעלות, ואף לכתוב אותן.

לא. הקורס מספק תכנים להעשרה ואינו מהווה תהליך הכשרה פורמלי או תהליך טיפולי.

יצירת הקורס דרשה השקעה רבה. זכויות היוצרים שייכות באופן בלעדי ליקיר קריצ'מן. אין להעתיק, לשכפל, להקליט, להפיץ, להקרין בפומבי, או להעביר את הרצאות הוידאו. אין להעביר את הקישור לגישה, או פרטי משתמש וסיסמא לאדם אחר. מערכת סקולר של רב-מסר מזהה חריגות שכאלה והמבצע אותן עלול להיות חשוף לתביעה.

דילוג לתוכן