לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
ובכל זאת, השחר מפציע, והוא שלנו, אף מבלי שידענו

ובכל זאת, השחר מפציע, והוא שלנו, אף מבלי שידענו

עלון פסיכולוגיה עברית | 24/1/2021 | הרשמו כמנויים

 

ובכל זאת, השחר מפציע, והוא שלנו, אף מבלי שידענו

השבוע הושבע ג'ו ביידן כנשיא ה46 של ארצות הברית, בטקס מכובד, שמליונים נשאו אליו עיניים. בטקס חזר ביידן שוב ושוב על מסר של ריפוי ואחדות, וביקש 'לכתוב סיפור של תקווה ולא של פחד'. במקביל, ב-48 השעות הראשונות לכהונתו הוא כבר הוציא תחת ידו 28 צווים נשיאותיים שנוגעים לשינויים בתחומים נרחבים ומשמעותיים, כמו אפליה במקומות עבודה, סוגיית האקלים, התמודדות עם הקורונה ועוד. הסיפור האמריקאי, כמו תמיד, נוגע לעולם כולו, ומעורר מחשבות בנוגע לאופן בו מייצרים שינוי, מעוררים מחדש תקווה ומניעים תהליכי החלמה של חברה שסועה – תהליכי מקרו שמתכתבים תמיד גם עם תהליכים תוך נפשיים של הפרטים שמרכיבים את החברה. 

השבוע באתרנו, מאמרים מקצועיים שפותחים אפיקי מחשבה חדשים, קריאה מהנה:

"שונים אבל שווים" הוא מודל לעבודה מערכתית פסיכו-חינוכית לשילוב חברתי של תלמידים אוטיסטים הלומדים בכיתות תקשורת בבית ספר יסודי רגיל. המודל, המוצג במאמרה החשוב של ניבה פרי, בא למלא את החסר שקיים במערכת החינוך בארץ, בתוכנית סדורה המפרטת את הצעדים האקטיביים שיש לנקוט כדי ש"שילוב" יהפוך ממושג עמום למציאות בה תלמידים אוטיסטים משתתפים חברתית בבית הספר מעמדה שוויונית, תוך היכרות וקבלה של זהותם הייחודית.

כמאתיים שנים ויותר לאחר פטירתו של ר' נחמן מברסלב, ההתעניינות ביצירתו העיונית והספרותית גוברת והולכת וממשיכה להזין את נפשם של רבים, דתיים וחילוניים כאחד. מאמרו של שי גיל בוחן את הרלוונטיות והתרומה הייחודית של ר' נחמן להתפתחות נפשית-רוחית של האדם בעת הזו, באמצעות התבוננות בתמות נבחרות מתוך הגותו וחיבורן לרעיונות הלקוחים מהגות פסיכודינמית ויונגיאנית 


- פרסומת -

במדור הספרים תוכלו להתוודע לספרה של צפנת בן דוד - בין אורות לשכחה -שלושה סיפורים קצרים המתארים תהליך טיפולי ביבליותרפי המתקיים עם קשישים בבית הורים. הקשר האישי הטיפולי מאפשר לקשישים לספר את סיפור חייהם ובכך להצליח ולחוות יותר השלמה ופיוס עם הפרדה מהחיים. הסיפורים נכתבו בהשראת סיפורי חיים אמתיים שפגשה המחברת בעבודתה כביבליותרפיסטית בבית הורים.

ובפסיכובלוגיה:

גלי נאור זידמן מביאה אלינו את 'רשומון הקורונה' הפרטי שלה, ומספרת איך התיאוריה הופכת לפרקטיקה: "פתאום זו אני. המילה 'חיובית' שמשנה את פשרה. ובליל של מילים ומחשבות חולפות בראשי. נסיון להמשיג ולארגן את השטף הזה חסר הבקרה בעין הסערה. חרדה שמתקיפה חשיבה, התקפה על חיבורים... אוף. עוצרת, לוקחת נשימה – עם כל הקושי עכשיו לנשום".

כמעט שנה אל תוך 'עולם הקורונה', וכשברקע חיסונים אבל גם מוטציות, ד"ר ארנון רולניק מהרהר בכך ש'הכל *לא* צפוי  והרשות (להקל ראש) אינה נתונה:  כמה מחשבות על איום, אינפורמציה ותקווה'.

ד"ר חנה דויד מביאה רשמים אחרי זריקת החיסון השניה – "בדיוק לפני שבוע קיבלתי את מנת החיסון השניה נגד נגיף הקורונה. אז למה אני ממש לא שמחה? למה מכל קשת הרגשות – פחד, חרדה, כמעט-ייאוש ולבסוף תקווה, התחושה החזקה ביותר האופפת אותי היא אכזבה?"

התמודדות עם הטרדה במסגרת פניה לטיפול נפשי: לאחרונה שוב התקבלו דיווחים ממטפלות שחוו הטרדה בעת שפנה אליהן אדם לטיפול. לצערנו, מדובר בתופעה של הטרדת נשים ממקצועות טיפוליים, שתפקידן והכשרתן לנסות ולסייע לאנשים במצוקה. כדי לסייע להתמודדות עם תופעה זו, אנו במערכת פסיכולוגיה עברית מבקשים ליצור דף מידע והכוונה עבור נשים ממקצועות טיפוליים. השאלון הבא נועד לצורך איסוף מידע שיתבסס על ניסיון אמיתי של מטפלות - במידה שחווית הטרדה בעת שפנה אלייך אדם לטיפול, נשמח אם תוכלי להשיב על השאלון כדי לסייע מנסיונך לנשות טיפול נוספות שעשויות להתמודד בעתיד עם מקרים דומים.

"בבוא היום, נשאל את עצמנו, היכן הוא האור בצל-עידנים?
חוצים ימים אנו, חווים אובדנים. 
גוברים על אויבים. 
לומדים שהשקט איננו תמיד השלום אשר לו מקווים.
ומה שצודק בעיני הזולת איננו הצדק המוחלט.

ובכל זאת, השחר מפציע, והוא שלנו, אף מבלי שידענו.
עדים ומתמודדים אנו עם אומה לא פגומה. 
כן נכונה לה עוד החלמה..."

(הקטע הפותח מתוך 'הגבעה להעפלה' - שירה של המשוררת הצעירה אמנדה גורמן, שהקריאה את שירה בהשבעת הנשיא ביידן, בתרגומה של חגית בת אליעזר לאתר 'יקוםתרבות'

Photo by Crawford Jolly on Unsplash


תגיות:

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא: אוטיזם, פסיכולוגיה יהודית, קורונה
לודמילה שליפר-דניאלי
לודמילה שליפר-דניאלי
מוסמכת (M.A) בטיפול באמצעות אמנויות
עכו והסביבה
ד"ר רעיה בלנקי-וורונוב
ד"ר רעיה בלנקי-וורונוב
מוסמכת (M.A) בטיפול באמצעות אמנויות
אונליין (טיפול מרחוק), נתניה והסביבה
סמדר כרמי
סמדר כרמי
מוסמכת (M.A) בטיפול באמצעות אמנויות
חיפה והכרמל, עפולה והסביבה, יקנעם והסביבה
רגינה פולק
רגינה פולק
חברה ביה"ת
אונליין (טיפול מרחוק), פתח תקוה והסביבה
שרה שולומון
שרה שולומון
פסיכולוגית
כפר סבא והסביבה
אדי דימוב
אדי דימוב
פסיכולוג
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)

עוד בבלוג של עלון פסיכולוגיה עברית

חנוכה, החג שהוא בעצם אמצעי חימום, על נרותיו ופחמימותיו, כמעט מאחורינו, ולפנינו עוד לא מעט ימים קרים...

תגובות

הוספת תגובה לפוסט

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.

ורדה שביט-אוחיוןורדה שביט-אוחיון25/1/2021

ג'ו ביידן. עם כל הכבוד לנשיא החדש של ארצות הברית ודבריו בטקס ההשבעה, לא כולם חולקים את התחושה שזה פתח לתקווה חדשה מפציעה.
ויתרה מכך, מה לזה ולפסיכולוגיה עברית?