לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
אורן חסוןאורן חסון
תאריך רישום: 25/8/2009
גילוי נאות: משתמש זה לא אימת את הרשאתו המקצועית. למידע אודות הרשאה מקצועית
כתבו אלי

אודות אורן חסון

ד"ר אורן חסון: פסיכולוגיה אבולוציונית. יעוץ זוגי

את הדוקטורט שלי עשיתי במדעי החיים, והייתי תאורטיקן  וחוקר התנהגות בעלי חיים, ובעיקר חוקר תקשורת בעולם החי. בהמשך, הפכתי למרצה לאבולוציה של התקשורת הבין אישית בחוג לתקשורת של האוניברסיטה העברית, בחוג לפסיכולוגיה בבר אילן,  ובאוניברסיטת חיפה.  בנוסף  להתמחותי בתחום התקשורת הלא מילולית (מדוייק יותר לומר 'לא סימבולית'), התמחיתי גם בפסיכולוגיה אבולוציונית שהבסיס התאורטי שלה הוא ביולוגי, עשיתי סדנאות לתקשורת בין אישית ולקשב, ועם הזמן התחלתי לעסוק בייעוץ זוגי. כדי להשלים את התמחותי בטיפול, עברתי הסמכה כמטפל CBT בעצימות נמוכה במכון וינגייט. השתלמות זו תאמה את צרכי היות שממילא איני עוסק בטיפול בהפרעות קליניות קשות.
 
הסבר על קצה המזלג על הפסיכולוגיה האבולוציונית:
כל הזרמים בפסיכולוגיה, כולל הפסיכולוגיה האבולוציונית, שואלים אותה שאלה: מדוע אנחנו מתנהגים כפי שאנחנו מתנהגים?
בדרך כלל יש לשאלה מרכזית זו שלוש תשובות אפשריות: 1. כי כך אנחנו מרגישים טוב יותר עם עצמנו. 2. כי הסביבה השפיעה עלינו להיות כאלה. 3. כי כך אנחנו בנויים. בלשון המחקר הביולוגי, אלו הן תשובות "מיידיות", כלומר, שעוסקות בתאור המנגנונים שמפעילים אותנו במציאות הקיימת.
הפסיכולוגיה האבולוציונית שונה מגישה זו בכך שהיא ממשיכה ושואלת שאלות הנוגעות לסיבות שבגללן, במהלך האבולוציה, הגענו אל המציאות הקיימת: מה גרם לכך שכך אנחנו מרגישים טוב יותר עם עצמנו? מה גרם לכך שהיום אנחנו מושפעים כך על-ידי הסביבה ולא אחרת, לומדים ממנה את מה שאנחנו לומדים ומתקשים ללמוד דברים אחרים? ומה גרם לכך שכך אנחנו בנויים? התשובות לשאלות אלו מוסיפות תובנות שנובעות מכך שהההתנהגות החברתית והמבנה הנפשי הנפשי של האדם נוצר בעזרת כוחות של ברירה טבעית ומינית שאנחנו כבר מכירים ומבינים היטב, ושאנחנו יכולים לראות מרכיבים בהם שהתפתחו באופנים שונים ובדרגות שונות בעולם החי, ממש כפי שאנחנו רואים זאת באנטומיה, בפיזיולוגיה ובנוירוביולוגיה - גם אם באופן מורכב יותר.
הפסיכולוגיה האבולוציונית היא בעיקר תחום מחקרי אקדמאי "טהור", כלומר, לא מחקר יישומי, והיחסים שבינו לבין יתר ענפי הפסיכולוגיה אמורים להיות דומים לאלו שבין הביולוגיה (כמחקר טהור) לבין הרפואה או החקלאות (שהם תחומי מחקר יישומיים).
החל מתחילת דרכה, מסוף שנות השמונים של המאה העשרים, הפסיכולוגיה האבולוציונית החלה לעסוק בשאלות הקשורות להבנת ה"נורמלי", כלומר האוניברסלי (כמו בחירת בני זוג, התנהגות חברתית, קבלת החלטות ועוד ועוד). בשלב הנוכחי, הפסיכולוגיה האבולוציונית עדיין מפלסת דרך חשובה בתחום הבנת האוניברסלי-נורמלי, ופחות מדי, עדיין, בתחומי הפתולוגיה של הנפש. הן בגלל זה והן בשל חוסר אמון או חוסר הבנה מצד העוסקים באסכולות האחרות בפסיכולוגיה, היחסים שבינה לבין יתר תחומי הפסיכולוגיה רחוקים עדיין מלמלא את התפקיד שיש לביולוגיה במדעי הרפואה והחקלאות.
 
בעבודתי בטיפול הזוגי והפרטני אני מנסה לשלב את הידע של הפסיכולוגיה האבולוציונית עם זה שמתחדש בעקבות חקר המוח על הקשר שבין העולם הרגשי והקוגניטיבי, ואת התובנות הביולוגיות שאני מגיע מהן בתחום הבנת התקשורת הבין אישית עם הפרקטיקה של הטיפול הקוגניטיבי-התנהגותי.
פרטים נוספים תמצאו באתר שלי, כמו גם בפורום לזוגיות ויחסים שאני מנהל מאז 2005.
כל הפרטים המובאים בעמוד זה ובכללם שם המשתמש נוסחו על ידי המשתמש/ת ובאחריותו/ה