פסיכותרפיה וריפוי ברוח יהודית


חזרה לפורום

פסיכותרפיה וריפוי ברוח יהודית


רמת אבטחה: פתוח לכולם (השתתפות לחברים שנרשמו בלבד)

תגיות נושא: מחלות נפש | מידע למטופל | דת ואמונה | היסטוריה | פסיכולוגיה יהודית | טיפול משפחתי | תרבות ואמנות | מיתוסים ואגדות
חיפוש   

תצוגה 
לחצו כאן להוספת מודעה מיידית
פרופיל מקצועי ופרטים ליצירת קשר, ברשימת חברי הקהילה בפסיכולוגיה עברית, 45ש"ח לחודש בתשלום שנתי
מנהלי הפורום מנהלי הפורום
כעת בפורום כעת בפורום   [כל ההודעות...]
ליששכר - איש הרוח
קבצים קבצים
דפיות פורום דפיות פורום  [+] הוסף דפית
 אתרי פסיכויהדות
 בטיחות בדרכים
 חגים וערכים
 חינוך ברוח יהודית על פי דר' יאיר כספי ויששכר עשת
 טיפול פסיכולוגי יהודי
 מטפלים ברוח יהודית
 ניצנים אחרי קטיף, סיוע למפונים
 ספרי פסיכו. יהדות
 פרשת השבוע
 ראש חודש
 שאלוני ד"ר יאיר כספי, אונ. תל אביב, המרכז למורשת היהדות, התכנית לפסיכולוגיה ביהדות.
 שבת
 שמירת הלשון
 תוכנית המדרגות. מאת דר יאיר כספי
 

 

     בין שמים לארץ   

 

 

סקר בYNET מ2006

לשאלה "האם אתה מאמין שאלוהים בהגדרתו הדתית קיים?" השיבו 71% בחיוב ו-29% בשלילה. 100% מהדתיים, יחד עם 91% מהמסורתיים ו-47% מהחילונים מאמינים בקיומו של האל. מה שאומר שכמחצית ממי שמגדירים עצמם "חילונים" מאמינים בקיום אלוהים.

 פסיכותרפיה וריפוי ברוח יהודית 1

      

 

משנה מסכת אבות פרק א

(יב)...הִלֵּל אוֹמֵר, הֱוֵי מִתַּלְמִידָיו שֶׁל אַהֲרֹן, אוֹהֵב שָׁלוֹם וְרוֹדֵף שָׁלוֹם, אוֹהֵב אֶת הַבְּרִיּוֹת וּמְקָרְבָן לַתּוֹרָה:

(יד) הוּא הָיָה אוֹמֵר, אִם אֵין אֲנִי לִי, מִי לִי. וּכְשֶׁאֲנִי לְעַצְמִי, מָה אֲנִי. וְאִם לֹא עַכְשָׁיו, אֵימָתָי:

(טו) שַׁמַּאי אוֹמֵר, עֲשֵׂה תוֹרָתְךָ קֶבַע. אֱמוֹר מְעַט וַעֲשֵׂה הַרְבֵּה, וֶהֱוֵי מְקַבֵּל אֶת כָּל הָאָדָם בְּסֵבֶר פָּנִים יָפוֹת:

 

 

 

    

אוניברסיטת תל אביב

התכנית לפסיכולוגיה ביהדות

חשבון נפש/ ד"ר יאיר כספי

 

בחשבון נפש עושים חשבון: מה עשיתי – מה יצא. ממה השתמטתי – מה התוצאה. מה קיבלתי חינם וצריך רק להגיד עליו תודה, לדעת שנמצא.

מה רציתי, למה קיוויתי ואסור לוותר עליו כי בו אני נמצא.

חשבון הנפש מגלה עניינים לא פתורים. ניסיונות המזמינים צמיחה. חסדים שכדאי לרשום אותם. קלקולים שצריך לתקן.

"חשבון נפש" במתכונת שלפניך אפשר לעשות על יום אחד, או שבוע, או שנה, או כל חייך.

אפשר לסכם בו נושא: מקום העבודה הנוכחי. הנישואים האלו. ישיבתנו בשטחים. החודש הראשון של תכניתנו. 

איך עושים

אנו מציעים להתחיל לתרגל את המערכת המושגית של המקורות היהודיים בחשבון נפש של יום אחד. היום. לקבוע זמן, לקראת סוף היום. חצי שעה בערך. ולשאול כמה שאלות על משאלותינו חוויותינו ומעשינו ביום הזה. אנחנו מחפשים את כל מה שעולה ולומדים לזהות: חסדים. מצוות. רצונות. להרבה אנשים כתיבת חשבון הנפש עוזרת להתרכז בו. יש המעדיפים לעשותו בעל פה, תוך כדי נסיעה, או הליכה וכדומה.

 

שער א' בונה על כוחותיך:

חסדים שקיבלתי היום: תודה שהדרך לתל אביב היתה ריקה. תודה שהתרופה עבדה. תודה שיש דרך לפתור בעיה חדשה. תודה על שינה טובה. תודה שאיש אחד השתדל לעזור. תודה על רגע אחד שבו ילדי חייך אלי. תודה על פשטידה טעימה.

החסד מגלה גם פטור והיתר: תודה על זכות שגיליתי להאט. תודה על רשות שנגלתה לי לצמצם את אחריותי. תודה על רשות שקיבלתי להיכשל.

ההודיה  רושמת את החסד בתודעה. הודיה מסוימת, מדויקת, מפורטת, רושמת את מתנותי ומאפשרת לחויה הטובה לשוב ולהזין אותי, מאפשרת לי להפנים את רשותי. במה הרגשת אהוב היום?

 

חסדים שגמלתי היום: נתתי למישהו להשתלב בתנועה. מצאתי זמן לאיש במצוקה. עברתי בשתיקה על עבירה לא חשובה. השקעתי בהכנת הארוחה. נתתי למישהו עבודה. ויתרתי למישהו שלא היה יכול. נתתי דבר שלא הייתי חייב. נתתי לעצמי מנוחה.

 

מצוות שעשיתי היום: מעשים הכרחיים שגרתיים: הלכתי לעבודה. הכנתי ארוחה למשפחה. ומעשה החורג  מן השגרה. עניין שמנעתי ממנו או דחיתי והיום עשיתי: קבעתי פגישה. התעמתתי עם מישהו שעבר גבול.

שכר שקיבלתי היום על מעשי: מה קיבלתי בזכות מעשה נכון שעשיתי. דברים פשוטים: שכר לעבודתי. הערכה לעמלי. שעה יפה עם משפחתי. ומה קיבלתי מעבר לתוצאות המעשיות: תקווה. אמונה ביכולתי להמשיך לעשות.

ומה קיבלתי היום והוא שכר על מעשים מלפני חודש או שנה: שנים של השקעה בתכנית שבניתי מניבים לאחרונה תוצאות. 

שכר וחסד קרובים: אהבת האשה הזו היא חסד גדול וגם שכר על השקעה רבת שנים.

 

רצונות נכונים שעלו בלבי היום: רציתי אהבה. רציתי לנוח. רציתי לקבל עזרה. רציתי להתקומם על עוול. רציתי להתעמת עם חטא. רציתי לשנות את העולם.

מה רצית היום? כל רצון ראוי לתשומת לב. גם רצונות שוליים. קטנים. איזה משאלות ויצרים התעוררו אצלך היום? מה רציתי שהוא טוב ומקובל ומה רצית ונדמה לך שהוא אסור עליך. ועכשיו, העיקר: מה נכון ברצון הזה? צורך עמוק שאסור לוותר עליו. משאלה שכדאי להקשיב לה, לגדל, לטפח, להפוך לתקווה. רצון שצריך להשמע.

 

בשבוע הראשון שבו אתה מתרגל "חשבון נפש" אנו מבקשים אותך לעשות את שער א' בלבד, כדי לבסס ראשית את היסוד הקיים שעליו תבנה בהמשך.

 

 

שער ב' מזהה לך את ניתוקיך:

השקרים שהמצאת היום כדי להסתיר בהם חלק מקשייך. חטאים שבהם השתמטת מתפקידיך ואלילי כזב שבעבודתם ביזבזת חלק מיומך, לשווא. בשער ב' די לנו בתשובה אחת בכל סעיף. יש עוד הרבה ימים לפניך והרבה הזדמנויות לגלות דברים נוספים.

שקר שסיפרתי היום: שקר קטן. שקר של נימוס: מה שלומך? – מצוין.

שקר מקובל: זה בטיפול. היו פקקים. אשמח לעזור לך.

שקר מתוך הרגל: מחר אתחיל בדיאטה.

השקר מעניין אותנו כי הוא פתח לאמת שאותה בא להסתיר.

אמת שהוסתרה בשקר: מה ניסה השקר להסתיר אודותיך: קשה לך היום וכשאמרת "מצוין" הסתרת מעצמך את קשייך. העניין לא בטיפול כי אתה מתקשה לאחרונה להתמודד עם כל חובותיך. לא תשמח לעזור ואינך יודע לומר "לא". לא תדע אם תוכל לשנות את אכילתך מחר. היום התקשית להגביל את עצמך. 

 

חטא שחטאתי היום: השתמטות מתפקיד או אחריות. גם אחריות זעירה, לכאורה: לא שילמתי חשבון בזמן.  לא נתתי זכות קדימה. התפרצתי על ילד אחד. ויתרתי לילד אחד על גבול שהוא צריך לעמוד בו. אכלתי סתם. ביזבזתי זמן.

עונש שקיבלתי היום: אילו מחירים שילמתי היום על חטאי? ממה סבלתי היום כתוצאה ממעשי? התביישתי בחשבון שלא שולם. הרגשתי אשם בעניין הילד. הילד שויתרתי לו עבר שנית את הגבול. הרגשתי שמן. התייאשתי מחוסר השינוי.

וגם: איזה מחדל מן העבר קיבל את עונשו היום? חובות שאגרתי הגיעו לפירעון. בריאות שהזנחתי זמן רב זנחה אותי היום. הדוור הביא דו"ח על עבירת תנועה מלפני שלשה חדשים.

 

אליל שעבדתי היום: בכל אחד מחטאי מסתתר לו אל כזב.

איזו השקפת עולם הנחתה את חטאי היום? למה התייחסתי היום כאילו שהוא אלוהים ואינו אלוהים? למשל: כשויתרתי לילד על גבול עבדתי את אל "אי השיפוטיות" ולימדתי את הילד שהכל מותר. כחטאתי והבטחתי עזרה שאיני יכול לתת עבדתי את "אני הכל יכול".

את שאלות שער ב' אפשר לעשות גם במסלול הפוך: מצוקות וקשיים שהיו היום. מה מהם הוא עונש על חטא? איזה עבודת אלילים מזינה את החטא הזה? ואיזה קושי אינו עונש אלא ניסיון? (ראה שער ג').

 

בשבוע השני לעשיית חשבון הנפש היומי אנו מבקשים אותך לנסות פעם או פעמים את שאלות שער ב' ולהמשיך בשאלות שער א', יום יום.

 

 

שער ג': לעתיד לבוא

שער ג' מסמן לפניך את האתגרים שעלו היום ומחכים לך ומגלה ברצונך תפילה לתיקון עצמך ועולמך לעתיד לבוא. 

נסיונות בהם עמדתי היום: איזה ניסיון זימן לי היום הזה?

1. ניסיונות שגרתיים: משהו שהשתבש ודורש טיפול. 

2. אתגר חדש, קושי שצריך לגדול כדי לעמוד בו. למשל: ילד מתבגר לא מוכן יותר לקבל גבולות ישנים וצריך להגדירם עמו מחדש.

3. ניסיון ישן שעוד לא נפתר וחזר ועלה היום. למשל: קושי לעמוד על דעתי אם אולי לא יאהבו אותי.

 

הניסיון דורש ממך להיכנס לתחום לא מוכר. להיפתח. להסתכן. להימתח. להגיע אל מעבר ליכולתך הידועה. להתבלבל. לאבד משענות. להכיר בחוסר ברירה. לבלוע צפרדע גדולה. 

 

תפילה: קח את החסד והמצוה, הרצון ונטיית החטא שנגלו לך ובנה לך תפילה לעתיד לבוא: בקש דרך בעניין שמצוותך לא ברורה בו. בקש כוח לעמוד באתגר חדש. בקש עזרה לראות את מה שמותר לך. בקש גבול שיגן עליך מנפילה לחטא חוזר שלך. התחנן לסימן באפלה. בקש נס כשאי אפשר אחרת. בקש את מה שאתה ממילא מבקש בלי דעת. בלי מילה. תן קול לבקשך.

 

בשבוע השלישי אנו מבקשים להוסיף את שאלות השער השלישי לחשבון הנפש היומי ומכאן לעשות בכל יום את שאלות שער א' ושער ג': חסדים שקיבלתי. חסדים שגמלתי. מצוות שעשיתי ושכר שבו זכיתי. רצונות נכונים. נסיון בו עמדתי. תפילה לעתיד לבוא.

 

את שאלות שער ב' נעשה פעם או פעמיים בשבוע: שקר שסיפרתי והאמת. חטא ועונשו. אליל שעבדתי.

 

קשיים ובעיות

1. אל תחפש נושאים "גדולים". התמקד בפרטי המעשים וידיעת החסדים ה"קטנים". שום דבר לא חייב להתגלות היום. מה שחשוב יחזור.

2. מה שיש ספק עליו אפשר לרשום עם סימן שאלה: שכחתי להתקשר לאמי, האם זהו חטא (כבד את אמך..)  או מצווה (על כן יעזוב איש את אביו ואמו..)?

3. לאחר שתתרגל חשבון נפש יומי במשך מספר שבועות תוכל לעשות גם חשבון נפש לתקופה. או לעניין מסוים: חשבון נפש של העבודה, הנישואים, גידול הילד הזה, קשר עם אח או הורים. כשתדבר את השפה הזו תוכל לגייס עמיתים לחשבון נפש של ארגון או מעשה אחד של קבוצה. 

 

למה מותר לצפות

1. מותר לך לצפות לגילוי אהבה שלא ידעת וכל העת חיכתה לך. תופתע אולי לגלות שאתה נותן יותר ממה שנדמה לך. תגלה אמת בהרבה תפקידים יום יומיים שקיבלת על עצמך. תמצא שמעשיך משנים. תופתע לפגוש רצונות שאסור לוותר עליהם

אם תשאל יום יום תעז לרצות יותר. תעז להקשיב לרצונך. תגלה שומע לתפילתך. תאהב יותר. תגלה את התקווה הגדולה שנותנת לך עשיית מצוותיך ותרצה לעשות יותר. תכיר את אתגרי חייך: ניסיונות לא פתורים. תתגייס לעבודתם.

2. תרגול שאלות שלב ב' יגלה שקרים שבהם אתה מסתיר את עצמך ומחירים בלתי נסבלים שלא ידעת שאתה משלם על חטאיך ואפשר שתשתוקק להם פחות. יתגלו לך אליליך, מושאי כזב שבעבודתם אתה מבזבז הרבה מיומך.

 

מקורות:

1. שאלות חשבון הנפש הן סיכומו של הספר "לדרוש אלוהים" (הוצאת "ידיעות אחרונות") שחקר את מושגי היסוד הפסיכולוגיים של המקורות היהודיים ודרכי שימוש שעשו בהם נביאים חכמים וחלוצים במקרא, בתלמודים ובספרות המהפכה הציונית.

2. חשבון הנפש היומי הוא פיתוח מקורי של התכנית "פסיכולוגיה ביהדות" באוניברסיטת תל אביב, המציעה תכניות התנסות שנתיות וסדנאות ללימוד דרכי עשיית חשבון נפש.

 

(26.10.03).