רפואת הנפש

מאמרים - שונות NOS

הפרעת קשב וריכוז במבוגרים כגורם לתאונות דרכים / ד"ר זאב וינר

הפרעת קשב וריכוז היא תסמונת נוירופסיכולוגית המוכרת לציבור הרחב כפוגעת בילדים ועלתה לא אחת לכותרות על רקע הדיון בטיפול התרופתי בה. בעשור האחרון הצטברו יותר ויותר עדויות כי עד 60% מהילדים שסבלו מהתסמונת בילדותם גוררים סימפטומים לחייהם הבוגרים ועוד רבים שלא אובחנו בשנות בית הספר נתקלים בקשיים עצומים עקב ההפרעה הפוגעת בכארבעה אחוזים מכלל האוכלוסיה הבוגרת.הקהילה המקצועית הולכת ומגבשת תפיסה כי הפרעת קשב וריכוז קיימת גם במבוגרים ולמרות חילוקי דעות שעדיין קיימים מסתמנת גישה כי מדובר בבעיה אמיתית.
מאת: רז אבן
תאריך פרסום: 3/9/2007
הפרעת קשב וריכוז במבוגרים כגורם לתאונות דרכים
  
ד"ר זאב וינר
 
 
הפרעת קשב וריכוז היא תסמונת נוירופסיכולוגית המוכרת לציבור הרחב כפוגעת בילדים ועלתה לא אחת לכותרות על רקע הדיון בטיפול התרופתי בה. בעשור האחרון הצטברו יותר ויותר עדויות כי עד 60% מהילדים שסבלו מהתסמונת בילדותם גוררים סימפטומים לחייהם הבוגרים ועוד רבים שלא אובחנו בשנות בית הספר נתקלים בקשיים עצומים עקב ההפרעה הפוגעת בכארבעה אחוזים מכלל האוכלוסיה הבוגרת.הקהילה המקצועית הולכת ומגבשת תפיסה כי הפרעת קשב וריכוז קיימת גם במבוגרים ולמרות חילוקי דעות שעדיין קיימים מסתמנת גישה כי מדובר בבעיה אמיתית.
 
מבוגרים הסובלים מההפרעה אינם יכולים  להתרכז במשימה מסוימת לאורך זמן ודעתם מוסחת בקלות. רובם מתקשים בתכנון ובארגון החל מדברים יום יומיים (לצאת לטיול, לסדר בית או משרד) וכלה בעניינים אסטרטגיים הנוגעים בתכניות חיים כמו קריירה מקצועית, בניית משפחה ושימורה וניהול חיים חברתיים יציבים. הם בעלי סף גרוי נמוך, מתרגזים בקלות יתרה אימפולסיביים במחשבתם, ברגשותיהם ולעיתים גם בהתנהגותם ומתקשים לעמוד בלחצים שגרתיים.
את אי השקט הפנימי המלווה את חייהם הם מנסים לשכך על ידי פעילות מתמדת. מאליו מובן כי מחמת אלה יופיעו קשיים בתפקוד המשפחתי, התעסוקתי והחברתי שלא יאפשרו מיצוי הפוטנציאל האישי ויפגעו בביטחון ובדימוי העצמי שלהם. משא כבד שכזה הנמשך לאורך שנים יכול להביא לתחלואה נפשית נלווית כמו הפרעות דיכאוניות, חרדתיות ואף שימוש לרעה באלכוהול ובסמים כדי להרגיע כביכול את הנפש הסוערת ולהקל בכאב אי ההצלחה והביקורת.
 
יש להיזהר מלאבחן את ההפרעה בקלות יתרה ולשייך כל קושי בחיים וכל כישלון לגורמים מחלתיים שאינם בשליטה, אולם יחד עם זאת, תהיה זו טעות להתעלם מקיומם.לפיכך, בנתה הקהילה המקצועית כלים, חלקם ממוחשבים, המבססים ומתקפים את קיומה של ההפרעה מעבר להתרשמות גרידא, למרות שהאבחנה הסופית מתקבלת בראיון קליני על ידי איש מקצוע.
 
לתסמונת הפרעת קשב וריכוז במבוגר יש טיפולים יעילים, תרופתיים ופסיכולוגיים ספציפיים המשפרים את יכולת הריכוז, טווח הקשב וכושר ההתארגנות במרחב המקום והזמן. מחקרים מראים שבעקבות השיפור במדדים הללו יכלו המטופלים למצות יכולות שהיו להם ונמנע מהם לממש מחמת הסימנים של ההפרעה. שיפור בהישגים מקצועיים, התפתחות אקדמית, ושיפור מיחסים המשפחתיים והחברתיים הם חלק מהישגי המטופלים.
 
בשנים האחרונות נעשו מספר עבודות מדעיות הקושרות את המבוגרים הסובלים מהפרעת קשב וריכוז,לתאונות דרכים. הסתבר שבני נוער הסובלים מההפרעה הם בעלי סיכוי של פי ארבעה להיות מעורבים בתאונת דרכים, בעלי סיכון של פי שלושה להיפגע ובעלי סיכוי של פי ארבעה להיות האשמים בתאונה.
 מחקר אחר הראה כי מבוגרים עם הפרעה בקשב וריכוז יבצעו יותר עבירות תנועה, יהיו מעורבים יותר בתאונות עם נזקי גוף ורכוש ויעשו יותר תאונות חוזרות. באמצעות סימולטורים לנהיגה נמצא שהסיבות לכך הן הפרעה בקשב, אי יכולת לעמוד בהסחה, עיכוב תגובה נמוך, זמן תגובה ארוך וקושי בציות לחוקים ונהלים בנוכחות גרויים חושיים מקבילים.
 
בשנת 2004 התרחשו בישראל למעלה מ-18000 תאונות דרכים שגבו מחיר דמים של למעלה מ-500 הרוגים ו-35000 פצועים. כך הגיעה ישראל לאחד המקומות הגבוהים בעולם בשעור ההרוגים ל-100000 כלי רכב. נתוני המשטרה מראים כי הסיבות השכיחות לתאונות הן מהירות מופרזת, אי ציות לתמרורים ואי מתן זכות קדימה.
 
שכיחותה של הפרעת קשב וריכוז באוכלוסיה הבוגרת והעובדה שהלוקים בה מעורבים יותר בתאונות דרכים בכלל וקטלניות בפרט מצריכה התייחסות לנוכח השעור הגבוה של תאונות בישראל ומחיר הדמים שלהן. אפשר שבין הנהגים המעורבים בתאונות מחמת הסיבות השכיחות שהוזכרו נמצאים כאלה הסובלים מקשיי ריכוז, אימפולסיביות וקשיים במיקוד קשב כתוצאה מההפרעה, ובגינה הם עוברים עבירות מסוכנות מבלי שאפילו הם יתנו לעצמם דין וחשבון.
 
אבחון ההפרעה במבוגר הוא בעל חשיבות עליונה מאחר ובעצם הידיעה הברורה הנמסרת ע"י סמכות מקצועית על הסימפטומים ומשמעותם התפקודית כבר יש כדי להקל ולהביא מודעות לכשלים הפוגעים באיכות הנהיגה. בני המשפחה וחברים קרובים יכולים להיות ערניים יותר ולנקוט אמצעי זהירות בנוסעם יחד. הם ימנעו משיחות עם הנהג מהשמעת מוסיקה חזקה וייזמו הפסקות רענון בתדירות גבוהה יותר.
 
על המכון הרפואי לבטיחות בדרכים של משרד הבריאות המבצע איתור מוקדם של ליקויי בריאות, לרבות פסיכולוגיים אצל נהגים עם פוטנציאל לנהיגה מסוכנת או הסובלים מבעיות בריאותיות, לאמץ כלי אבחון מקובלים להפרעת הקשב והריכוז. בשאלון הרפואי הניתן לכל תלמיד נהיגה ראוי להוסיף פרטים על אבחון הפרעת קשב בעבר או סימנים בהווה ולהדריך מורים להנהיגה לבצע סקירה לאיתור ראשוני של תלמידים שנחשדים בתסמונת והפנייתם לאנשי מקצוע למטרת אבחון וטיפול.
 
מאחר והפרעת קשב וריכוז במבוגר אינה כה נדירה וקשורה בסיכון משמעותי לתאונות דרכים, ומכיוון שיש טיפול תרופתי ופסיכולוגי יעיל, אבחון מוקדם וטיפול יחד עם הדרכה מתאימה יכולים לתרום תרומה בלתי מבוטלת למלחמה בתאונות הדרכים.
 
 

תגובות

הוספת תגובה

דןדן27/10/2007

הפרעות קשב וריכוז כגורם לתאונות דרכים??!!.

צר לי אך אני חייב לחלוק על קביעה משונה זו!
ידוע  שה"סובלים" (אני בכלל חושה שזו מתנה אם יודעים לנתב את זה למקומות נכונים)מהפרעות קשב ורכוז יכולים להתמודד עם מספר פעולות בו זמנית בהצלחה בגלל רמת המוסחות הגבוהה שלם!!!אגב זה מאוד אבל מאוד לא משעמם לנהוג ברחוב!!
כך שבמהלך נהיגה  יש צורך "לבחון" מדוע הנהג ממול מצפצף ו להסתכל  על הולך הרגל על הרמזור ועל הקטנוע שזה עתה מנסה לעקוף-ל "הוא או ההיא שיש  הפרכות קשב ואיכןז יש יכולת טובה יותר לראות את הנעשה בראיה  גלובלית יותר לאבחן את המהלכים של כל אחד מהגורמים ולפעול בהתאם!

תחשוב על זה.

רויטלרויטל1/10/2007

איך אם כך ניתן להסביר כי הנהגים בצבא הם לרוב מוגדרים כבעלי לקויות למידה, קשב וריכוז?.

אם הנתון היה נכון הרי שהתלמידים הטובים  בתיכון דווקא היו מגוייסים לתפקידי נהיגה בצהל.

מדוע בחו"ל אם כך התאונות פוחתות? אצלם אין גורם זה משמעותי אם כך ולכן לדעתי המחקר צריך לבדוק גורמים אחרים בכלל המשפיעים על הריכוז בזמן נהיגה כמו - לחץ תמידי חברתי או סביבתי בכביש, מתח יומיומי שאינו קיים אלא בישראל, תקינות הרכבים, תקינות הכבישים ועוד גורמים .

אדם בעל קשיי ריכוז כתלמיד הצריך להתמודד עם משימה אחת לכאורה משעממת, הנו לעיתים בעל יכולות אינטגרטיביות מחוץ לכיתת הלימוד היכול לבצע מספר פעולות מסובכות בו זמנית כי אינו משועמם, נרדם ומאבד ריכוז .כנהיגה .

 

 

צרו קשר

מוזמנים ליצור עימי קשר.


×Avatar
זכור אותי
שכחת את הסיסמא? הקלידו אימייל ולחצו כאן
הסיסמא תשלח לתיבת הדוא"ל שלך.