יעוץ ארגוני - מרכז פרויד

אריק מילר – דיאלוג עם הקליינט

שימוש בנייר עבודה (working note) בייעוץ ארגוני
תאריך פרסום: 12/9/2003

אריק מילר – דיאלוג עם הקליינט: שימוש בנייר עבודה (working note) בייעוץ ארגוני

 

תרגם ותמצת מאיר גלבוע

 

הגדרות: ניירות שדה (fieldnotes) וניירות עבודה

כשאריק היה קטן ורק התחיל לעבוד בייעוץ ארגוני, היו נהוגים שני סוגים של ניירות: נייר שדה ונייר עבודה. נייר השדה – תיעוד של היועץ לעצמו וקולגות שלו. הוא מתאר ראיון, דיון קבוצתי או תצפיות, הנכתב סמוך ככל האפשר לאירוע. הוא סובייקטיבי, במובן זה שהוא מתאר את החוויות של היועץ, כולל רגשות שהתעוררו בו, ואינו דיווח של צופה מרוחק. נייר שדה כולל מידע בשתי רמות: התוכן הממשי של האירוע ואת תהליך ההעברה וההעברה הנגדית. נייר העבודה נכתב עבור הקליינט. הוא מבוסס על התצפיות שתועדו בניירות השדה ועל נתונים נוספים (פרוטוקולים של פגישות ומסמכים פנימיים אחרים של הארגון). זהו אינו דוח במובנו הרגיל, אלא הצגה של התקדמות העבודה – מעין דיווח ביניים של תצפיות וממצאים. לעתים הוא יכלול דיווח על פערים בין משימות ראשוניות נורמטיביות (מה צריך להיות), קיומיות (מה האנשים מאמינים שהם עושים) וקיימות (מה באמת הם עושים). נייר העבודה יכלול השערה המנסה להסביר פערים כאלה ודרכים להתייחס אליהם. המטרה היא ליצור דיאלוג עם הקליינט ובתוכו. מידע חדש העולה מתוך הדיאלוג הזה עשוי לתמוך בהשערה, לשנותה או לדחותה. לעתים, הדיאלוג מעלה לפני השטח התנגדויות לא מוכרות במערכת, שניתן לבחון אותן ולעבוד עליהן. התוצאה הרצויה היא להגיע להבנה משותפת ומלאה של הנושאים, שיהיו בסיס להחלטות ולפעולה על ידי הקליינט.

 

מקורות: מחקר פעולה (action research) ופסיכואנאליזה

הרעיון של נייר עבודה נובע מהגישה של מחקר פעולה, שהרעיון מאחוריו הוא שגישה להיבטים משמעותיים של ארגון אפשרית רק דרך תהליך השינוי שלו, שבו החוקר מעורב בתפקיד קליני. במהלך העבודה/השינוי/מחקר פעולה מנסחים השערות עבודה, בוחנים אותן בתוך הארגון, כאילו הוא מעבדה, מעריכים אותן מחדש, משנים את ההשערות ומנסחים אותן מחדש, ובוחנים אותן פעם נוספת תוך כדי עבודה בארגון. 

המסורת הפסיכואנאליטית השפיעה גם על יחסי יועץ – קליינט ועל הערכים של היועץ. בניגוד ליחסי רופא אחר – פציינט, שבהם הרופא הוא המומחה וקובע לפציינט מה עליו לעשות, פסיכואנאליטיקאים רואים את תפקידם ככאלה שעליהם לאפשר לקליינט בעצמו לזכות בתובנה רבה יותר על התנהגויותיהם ורגשותיהם, ובאמצעות תובנה זו הם שולטים טוב יותר על חייהם.

אותו דבר ישים גם בשינוי ארגוני. העקרון המקובל הוא שהיועץ הוא מאפשר ולא מומחה. גם כאשר ליועץ יש מחשבות ברורות על בעייתו של הקליינט ועל הדרך לטיפול בה, הטיפול יהיה מוצלח, רק אם הקליינט בעצמו יגלה את הדברים האלה. על היועץ לסייע למערכות הקליינט לגלות בעצמם את הבעיות שלהן ואת הדרכים להתמודד עימן, כדי להיות אפקטיביים יותר בניווט של עתידם. הנקודה המשמעותית היא שהיועץ מעורב ביחסים משותפים עם הקליינט, עבודה יחד איתו להגיע לאבחנה ולנסח יחד פעולות אפשריות.

 

נייר העבודה הלכה למעשה

נייר העבודה אינו רק משוב על נתונים. זהו תוצר של היועץ, הנאבק להוציא משמעות מתוך הנתונים ולהעביר אותה לקליינט בצורה כזו שתציע לו פרספקטיבה חדשה על בעיה מוכרת. נייר העבודה יכול לכלול תצפיות מהסוג, שמילר קורא להן: “system psychodinamics” (מה זה?), אך לא פרושים פסיכודינאמיים, אלא אם היועץ והקליינט עובדים יחד זמן רב, וחולקים שפה משותפת, הכוללת מושגים כאלה. התוכן של נייר העבודה צריך להיות מעשי ביותר, למשל תיאור של פעולות שגרתיות בארגון והצעת אלטרנטיבה. ההשערה מאחורי תיאור כזה היא שהוא יהווה תשובה לצרכים הפסיכולוגיים של העובדים לשפר את העבודה. בקבלת האלטרנטיבה, יש ציפייה לשיפור העבודה, המתממשת עם יישומה (תיאור מדויק יותר של המקרה המוזר הזה – במקור, מ"ג). נייר עבודה כזה  משנה את נקודת הראיה של המצב ומאפשר לקליינט לתת לו משמעות חדשה.

ניתן היה להמליץ על אלטרנטיבות כאלה בדוח מסכם, אך כזה עלול להביא לתוצאות הפוכות. נניח שההנהלה השתכנעה ליישם את ההמלצה והייתה משנה את הדברים בעצמה. אך שינוי זה היה נתקל בהתנגדויות סמויות וגלויות כאחד. לעומת זאת, לנייר העבודה יש משמעות של דיאלוג. נייר העבודה משנה את היחסים הדיאדיים למשולש, שבו הנייר הוא הקודקוד השלישי. נייר העבודה מעורר ומעודד דיאלוג ומאמץ משותף עם הקליינט, לרבות חופש להעלאת חרדות והתנגדויות, המאירות היבטים לא ידועים של תיפקוד מערכת הקליינט. אם הגנות אלה לא יזוהו בשלב זה, הן בוודאי יצופו על פני השטח מאוחר יותר ויהיו הרסניות לתהליך היישום.

תגובות

הוספת תגובה

בנציבנצי29/10/2004

אריה תתעורר. אריק מילר עבר דירה לעולם שכולו טוב. to late

אריהאריה27/11/2003

נייר עבודה.

למר מילר שלום רב!

קראתי בעיון רב את המאמר, ואשמח מאוד להעזר בנסיונך הרב בתחום זה.

אני לומד כעת "יעוץ ארגוני" באוניברסיטת תל אביב ואנימעוניין לקבל ממך את נייר העבודה עליו כתבת.

                                                                                            בתודה מראש אריה  

צרו קשר

מוזמנים ליצור עימי קשר.


×Avatar
זכור אותי
שכחת את הסיסמא? הקלידו אימייל ולחצו כאן
הסיסמא תשלח לתיבת הדוא"ל שלך.