לרפא את יצירי כפיך

טיפול קוגניטיבי התנהגותי וטיפול קבלה ומחויבות בדרך היהודית לתיקון המידות בפרשת השבוע

פרשת כי תשא: אמונה בשרות המציאות, אחריות לפרשנות התורה, גם לרע במידה יש ערך, שילוב בין שכל לרגש, מדיטציית הרהור.

ניקח לנו זמן למדיטציית הרהור בשאלה, האם פרשנות שנתנו לתורת החיים שנתן אלוהים, משרתת את המציאות? נהרהר גם בשאלה עד כמה אנחנו מצליחים לבחור בדרך האמצע המשלבת בין הרגש לבין השכל?
תאריך פרסום: 12/3/2017

50פרשת כי תשא

יששכר עשת, "לרפא את יצירי כפיך"

http://www.hebpsy.net/isaschar

גם אמונה דתית יכולה להיות עגל זהב.

   אדם שרק עכשיו פגש את הקדושה, חווה מיד גם משבר אמונתי עמוק. האל המופשט הופך מיד "לעגל של זהב" וַיִּקָּהֵל הָעָם עַל אַהֲרֹן וַיֹּאמְרוּ אֵלָיו קוּם עֲשֵׂה לָנוּ אֱלֹהִים אֲשֶׁר יֵלְכוּ לְפָנֵינוּ... וַיִּקַּח (אהרון) מִיָּדָם וַיָּצַר אֹתוֹ בַּחֶרֶט וַיַּעֲשֵׂהוּ עֵגֶל מַסֵּכָה וַיֹּאמְרוּ אֵלֶּה אֱלֹהֶיךָ יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר הֶעֱלוּךָ מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם.

   קשה לפתח אמונה דתית מופשטת שיש בה אי בהירות. אבל זוהי תורת החיים שנתן אלוהים. וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה אֶל ה'... וְעַתָּה אִם נָא מָצָאתִי חֵן בְּעֵינֶיךָ הוֹדִעֵנִי נָא אֶת דְּרָכֶךָ וְאֵדָעֲךָ לְמַעַן אֶמְצָא חֵן בְּעֵינֶיךָ וּרְאֵה כִּי עַמְּךָ הַגּוֹי הַזֶּה. (אנהיג את עם ישראל בדרך שתורת החיים שנתת ה' מציעה). וַיֹּאמַר (ה'), פָּנַי יֵלֵכוּ וַהֲנִחֹתִי לָךְ. (אניח לך לפרש ולהבין את דרכי)

   אמונה דתית מוחשית, יכולה להתקיים בדמות מעשים טובים לתיקון עצמי ותיקון עולם. הַצּוּר, אלוהים, תָּמִים פָּעֳלו, כִּי כָל דְּרָכָיו מִשְׁפָּט אֵל אֱמוּנָה וְאֵין עָוֶל, צַדִּיק וְיָשָׁר הוּא.   

טיפול קוגניטיבי התנהגותי

גם אמונה דתית יכולה להיות עגל זהב: עם או בלי אמונה דתית מעשים טובים לתיקון עצמי ותיקון עולם מתאימים לשמירה  על הקיים.

 

האחריות שבפרשנות תורת החיים של אלוהים מופשט

   תורת החיים ניתנה מאלוהים מופשט. היא ברורה רק לה'. היא חרוטה וקבועה על לוח אבן מוצקה, כמו שהקוסמוס מתנהל על פי חוקיות קבועה, שאת רובה עדיין אינו מבינים. 

   לאדם נותרה החירות לפרשה כפי שאמרו חכמים, והלוחות מעשה אלהים המה והמכתב מכתב אלוהים הוא חרות על הלוחות, אל תקרא חרות אלא חירות, שאין לך בן חורין אלא מי שעוסק בתורה. וַיִּתֵּן אֶל מֹשֶׁה כְּכַלֹּתוֹ לְדַבֵּר אִתּוֹ בְּהַר סִינַי שְׁנֵי לֻחֹת הָעֵדֻת לֻחֹת אֶבֶן כְּתֻבִים בְּאֶצְבַּע אֱלֹהִים: וַיִּפֶן וַיֵּרֶד מֹשֶׁה מִן הָהָר וּשְׁנֵי לֻחֹת הָעֵדֻת בְּיָדוֹ לֻחֹת כְּתֻבִים מִשְּׁנֵי עֶבְרֵיהֶם מִזֶּה וּמִזֶּה הֵם כְּתֻבִים. וְהַלֻּחֹת מַעֲשֵׂה אֱלֹהִים הֵמָּה וְהַמִּכְתָּב מִכְתַּב אֱלֹהִים הוּא חָרוּת עַל הַלֻּחֹת.

טיפול קוגניטיבי התנהגותי

האחריות שבפרשנות תורת החיים של אלוהים מופשט: למי שמנהל אורח חיים דתי כזה או אחר, ניתנה החירות לחבר בין הבנת התורה שנתן אלוהים, לבין הידע המדעי שמגלה לנו משהו על חוקיות העולם שברא אלוהים.

 

קצת רע מחסן אותנו נגדו.

   בני ישראל רוצים לקבל את תורת החיים של ה', אבל רגשית ומעשית אינם מצליחים לעומד באורח חיים זה. משה משקה את בני ישראל בתמיסה הומאופטית המכילה אבקה של עגל הזהב המסמל את הרע. תמיסה זו תפעיל אצל בני ישראל מנגנון חיסון מפני הרע. וַיְהִי כַּאֲשֶׁר קָרַב אֶל הַמַּחֲנֶה וַיַּרְא אֶת הָעֵגֶל וּמְחֹלֹת וַיִּחַר אַף מֹשֶׁה וַיַּשְׁלֵךְ מִיָּדָיו אֶת הַלֻּחֹת וַיְשַׁבֵּר אֹתָם תַּחַת הָהָר. וַיִּקַּח אֶת הָעֵגֶל אֲשֶׁר עָשׂוּ וַיִּשְׂרֹף בָּאֵשׁ וַיִּטְחַן עַד אֲשֶׁר דָּק וַיִּזֶר עַל פְּנֵי הַמַּיִם וַיַּשְׁקְ אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל.

   ידיעת הרע היא לתת לו מקום בתוכנו, להכיר בו, לדעת לווסת אותו כדי להיעזר ביתרונותיו ולהישמר מסכנותיו. לכן אמר משורר משלי כִּי שֶׁבַע יִפּוֹל צַדִּיק וָקָם, ורָשָׁעים יִכָּשְׁלוּ בְרָעָה. לכן אמרו פרשנים על הפסוק וְאָהַבְתָּ אֵת ה' אֱלֹהֶיךָ בְּכָל לְבָבְךָ וּבְכָל נַפְשְׁךָ וּבְכָל מְאֹדֶךָ... בכל לבבך? כלומר בשני יצריך בטוב וברע.

   הניסיונות להרוג את הרע באמצעות הפעלת כוח אינם מועילים. וַיַּעֲמֹד מֹשֶׁה בְּשַׁעַר הַמַּחֲנֶה וַיֹּאמֶר מִי לַָה' אֵלָי... כֹּה אָמַר ה' אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל שִׂימוּ אִישׁ חַרְבּוֹ עַל יְרֵכוֹ עִבְרוּ וָשׁוּבוּ מִשַּׁעַר לָשַׁעַר בַּמַּחֲנֶה וְהִרְגוּ אִישׁ אֶת אָחִיו וְאִישׁ אֶת רֵעֵהוּ וְאִישׁ אֶת קְרֹבוֹ... וַיֹּאמֶר ה' אֶל מֹשֶׁה מִי אֲשֶׁר חָטָא לִי אֶמְחֶנּוּ מִסִּפְרִי... וַיִּגֹּף ה' אֶת הָעָם עַל אֲשֶׁר עָשׂוּ אֶת הָעֵגֶל אֲשֶׁר עָשָׂה אַהֲרֹן...

   משברי אמונה יתרחשו שוב ושוב לאורך הדורות. חורבן וגלות מחכים לכולנו במהלך החיים אבל גם נחמה וגאולה, אם רק נבין טוב יותר את תורת החיים שנתן אלוהים לאדם.

טיפול קוגניטיבי התנהגותי

קצת רע מחסן אותנו נגדו: רוב התכונות אינן חיוביות או שליליות. הכול במידה הנכונה, שהיא בדרך כלל דרך האמצע, דרך הפשרה. לשם נכוון את תיקון התכונות וההרגלים שלנו, הנקראים מידות, כי הן תלויות במידה שלהן.

 

חכמה, בינה ודעת

   את החכמה, הבינה והדעת אנו מוצאים אצל אלו שבורכו, בצלאל החי בצל האל, ואהליאב הגר באוהלי האב שהוא ה'. רְאֵה קָרָאתִי בְשֵׁם בְּצַלְאֵל בֶּן אוּרִי בֶן חוּר לְמַטֵּה יְהוּדָה. וָאֲמַלֵּא אֹתוֹ רוּחַ אֱלֹהִים בְּחָכְמָה וּבִתְבוּנָה וּבְדַעַת וּבְכָל מְלָאכָה. לַחְשֹׁב מַחֲשָׁבֹת... לַעֲשׂוֹת בְּכָל מְלָאכָה... וַאֲנִי הִנֵּה נָתַתִּי אִתּוֹ אֵת אָהֳלִיאָב בֶּן אֲחִיסָמָךְ לְמַטֵּה דָן וּבְלֵב כָּל חֲכַם לֵב נָתַתִּי חָכְמָה וְעָשׂוּ אֵת כָּל אֲשֶׁר צִוִּיתִךָ... לַעֲשׂוֹת בְּכָל מְלֶאכֶת מַחֲשָׁבֶת.  

   כדי להיות חכם לב כלומר זה המסוגל  לשלב את השכל עם הרגש, ובשפה הפסיכולוגית זהו הלב הנבון. חכמה: היא ידע העולם שאנו רוכשים באמצעות המחקר המדעי והניסיון האישי המבוסס מציאות.

בינה: זוהי היכולת להסיק מסקנות מתוך הדברים שלמדו, הנבון מבין דברים באמצעות השכל והרגש.  

דעת: היא רוח הקודש, הרוח המכירה בייחודיות של העולם ומפני כך לפעול בו מתוך זהירות וצניעות שלא להרוס אותו.

   וכך גם ניתן להבין את משורר ספר משלי, בְּנִי אִם תִּקַּח אֲמָרָי וּמִצְוֹתַי תִּצְפּוֹן אִתָּךְ. לְהַקְשִׁיב לַחָכְמָה אָזְנֶךָ תַּטֶּה לִבְּךָ לַתְּבוּנָה. כִּי אִם לַבִּינָה תִקְרָא לַתְּבוּנָה תִּתֵּן קוֹלֶךָ. אִם תְּבַקְשֶׁנָּה כַכָּסֶף וְכַמַּטְמוֹנִים תַּחְפְּשֶׂנָּה. אָז תָּבִין יִרְאַת ה' וְדַעַת אֱלוֹהִים תִּמְצָא. כִּי ה' יִתֵּן חָכְמָה מִפִּיו דַּעַת וּתְבוּנָה.

טיפול קוגניטיבי התנהגותי

חכמה, בינה ודעת: פעולה מותאמת למציאות שסיכוייה להשיג את מטרתנו, היא זו שמחברת בין הידע השכלי והרגשי.

 

מדיטציה התבודדות, הרהור והתוודעות

   וּמֹשֶׁה יִקַּח אֶת הָאֹהֶל וְנָטָה לוֹ מִחוּץ לַמַּחֲנֶה הַרְחֵק מִן הַמַּחֲנֶה וְקָרָא לוֹ אֹהֶל מוֹעֵד, מועד במובן של התוועדות.. וְהָיָה כָּל מְבַקֵּשׁ ה' יֵצֵא אֶל אֹהֶל מוֹעֵד אֲשֶׁר מִחוּץ לַמַּחֲנֶה... זו המדיטציה, ההתבודדות, כדי להרהר. וְהָיָה כְּבֹא מֹשֶׁה הָאֹהֱלָה יֵרֵד עַמּוּד הֶעָנָן וְעָמַד פֶּתַח הָאֹהֶל וְדִבֶּר עִם מֹשֶׁה... וְדִבֶּר ה' אֶל מֹשֶׁה פָּנִים אֶל פָּנִים...

  מטרת ההתבודדות וההרהור היא להבין משהו מתורת החיים שנתן אלוהים לאדם. משה מבקש לראות את כבודו, הכבודה, המטען שיש בתורת החיים של אלוהים: וַיֹּאמַר משה הַרְאֵנִי נָא אֶת כְּבֹדֶךָ. וממשיך משה אֲנִי אַעֲבִיר כָּל טוּבִי עַל פָּנֶיךָ וְקָרָאתִי בְשֵׁם ה' לְפָנֶיךָ וְחַנֹּתִי אֶת אֲשֶׁר אָחֹן וְרִחַמְתִּי אֶת אֲשֶׁר אֲרַחֵם, אני אראה לך את כישורי החסד שלי, ואתה תודיע לי אם אני פועל ברוח התורה שנתת. אלוהים משיב: לֹא תוּכַל לִרְאֹת אֶת פָּנָי כִּי לֹא יִרְאַנִי הָאָדָם וָחָי. השכל האנושי של האדם החי יוכל לדעת רק באופן חלקי את דברי תורת החיים שנתן אלוהים. נקרת הצור הוא המקרה, הרגע שבו משהו מהצור, הוא האלוהים המוחלט, מתגלה לאדם. וַיֹּאמֶר ה' הִנֵּה מָקוֹם אִתִּי וְנִצַּבְתָּ עַל הַצּוּר. וְהָיָה בַּעֲבֹר כְּבֹדִי וְשַׂמְתִּיךָ בְּנִקְרַת הַצּוּר וְשַׂכֹּתִי כַפִּי עָלֶיךָ עַד עָבְרִי: וַהֲסִרֹתִי אֶת כַּפִּי וְרָאִיתָ אֶת אֲחֹרָי וּפָנַי לֹא יֵרָאוּ.

טיפול קוגניטיבי התנהגותי

מדיטציה, התבודדות, הרהור והתוודעות: מדי פעם נעצור, נתנתק, נתבודד, כדי לאפשר לעצמנו להרהר באותם הדברים שלא הצלחנו להבין. 

 

תגובות

הוספת תגובה

אין עדיין תגובות למאמר זה.

צרו קשר

שלח תגובה, שאלה, הצעה למאמר שענין אותך לכתובת isas.eshet@gmail.com


×Avatar
זכור אותי
שכחת את הסיסמא? הקלידו אימייל ולחצו כאן
הסיסמא תשלח לתיבת הדוא"ל שלך.