לרפא את יצירי כפיך

טיפול קוגניטיבי התנהגותי וטיפול קבלה ומחויבות בדרך היהודית לתיקון המידות בפרשת השבוע

פרשת בשלח: עקרונות חיים ורפואה לגוף ולנפש

אנו חיים על פי עקרונות חיים. תורת החיים שנתן בורא לעולם לבני האדם גם היא בנויה מעקרונות חיים.
תאריך פרסום: 5/2/2017

40פרשת בשלח

יששכר עשת, "לרפא את יצירי כפיך"

http://www.hebpsy.net/isaschar

עקרונות חיים ורפואה לגוף ולנפש

עקרונות חיים ואמונות יסוד  

   וַה' הֹלֵךְ לִפְנֵיהֶם יוֹמָם בְּעַמּוּד עָנָן לַנְחֹתָם הַדֶּרֶךְ וְלַיְלָה בְּעַמּוּד אֵשׁ לְהָאִיר לָהֶם לָלֶכֶת יוֹמָם וָלָיְלָה. לֹא יָמִישׁ עַמּוּד הֶעָנָן יוֹמָם וְעַמּוּד הָאֵשׁ לָיְלָה לִפְנֵי הָעָם. ה', כלומר תורת החיים שנתן בורא העולם לבני האדם לחיות על פיה. זאת תורת החיים אשר דְּרָכֶיהָ דַרְכֵי נֹעַם וְכָל נְתִיבוֹתֶיהָ שָׁלוֹם. עֵץ חַיִּים הִיא לַמַּחֲזִיקִים בָּהּ וְתֹמְכֶיהָ מְאֻשָּׁר.

   עקרונות חיים אמורים להחנות אותנו לחיות חיים משמעותיים ביום יום. זהו עמוד הענן להנחותנו בדרך חיינו בימים.

   עקרונות החיים אמורים גם לסייע לנו לשרוד ולהסתגל. זהו עמוד האש להאיר לנו את הדרך ברגעי החושך של חיינו. אלו עקרונות חיים מנחים אותנו ליום ולילה?

 

רפואה לגוף ולנפש

   הרפואה היא מתנתו של בורא העולם לחי ולצומח. בני אדם משתמשים בשכל האנושי שגם הוא מתנתו של ה'. השכל האנושי חוקר את העולם באמצעות עקרונות המדע, ומאפשר לנו לגלות תרופות ואמצעי ריפוי שגם הם מתנתו של ה' לעולם.

   האפשרות לתקן פגמים ופגיעות קיימת תמיד עד לסוף החיים. לכן הרפואה היא חלק ממצוותיו של בורא העולם, אם נרצה לתקן גוף ונפש. את התיקון מבצעים מומחים שלמדו להכיר את דרכי הריפוי שהתגלו על ידי המדע.

   תהליך החזרה בתשובה הוא בעיקר תהליך של ריפוי. הרב קוק באורות התשובה אומר לנו: התשובה (התיקון, שהוא גם התפתחות), הנה היא מקורו ויסודו של היש (כלומר של המציאות בה אנו מתקיימים). כי התשובה באה משאיפת המציאות כולה, להיות יותר טובה המזוככת, יותר חסינה ומעולה ממה שהיא... כלומר, בריפוי יש גם תיקון וגם תהליך התפתחותי, אם נרצה אבולוציוני.

   כך אפשר להבין את המצב בו לא מצאו בני ישראל מים (המים הם גם מים נפשיים/תורת חיים. כך אומר לנו משורר מספר משלי: שְׁתֵה מַיִם מִבּוֹרֶךָ וְנֹזְלִים מִתּוֹךְ בְּאֵרֶךָ. יָפוּצוּ מַעְיְנֹתֶיךָ חוּצָה בָּרְחֹבוֹת פַּלְגֵי מָיִם.) 

   וַיַּסַּע מֹשֶׁה אֶת יִשְׂרָאֵל מִיַּם סוּף וַיֵּצְאוּ אֶל מִדְבַּר שׁוּר וַיֵּלְכוּ שְׁלֹשֶׁת יָמִים בַּמִּדְבָּר וְלֹא מָצְאוּ מָיִם. וַיָּבֹאוּ מָרָתָה וְלֹא יָכְלוּ לִשְׁתֹּת מַיִם מִמָּרָה כִּי מָרִים הֵם עַל כֵּן קָרָא שְׁמָהּ מָרָה (מצאו תורת חיים אחרת, מרה ולא מתוקה). 

   וַיִּלֹּנוּ הָעָם עַל מֹשֶׁה לֵּאמֹר מַה נִּשְׁתֶּה. וַיִּצְעַק אֶל ה' וַיּוֹרֵהוּ ה' עֵץ וַיַּשְׁלֵךְ אֶל הַמַּיִם וַיִּמְתְּקוּ הַמָּיִם. שָׁם שָׂם לוֹ חֹק וּמִשְׁפָּט וְשָׁם נִסָּהוּ. וַיֹּאמֶר אִם שָׁמוֹעַ תִּשְׁמַע לְקוֹל ה' אֱלֹהֶיךָ וְהַיָּשָׁר בְּעֵינָיו תַּעֲשֶׂה וְהַאֲזַנְתָּ לְמִצְוֹתָיו וְשָׁמַרְתָּ כָּל חֻקָּיו, כָּל הַמַּחֲלָה אֲשֶׁר שַׂמְתִּי בְמִצְרַיִם לֹא אָשִׂים עָלֶיךָ כִּי אֲנִי ה' רֹפְאֶךָ:

   משורר משלי מדגיש את הליכה בדרך תורת החיים שנתן ה' לבני האדם, כטיפול מונע. בְּנִי תּוֹרָתִי אַל תִּשְׁכָּח וּמִצְוֹתַי יִצֹּר לִבֶּךָ. כִּי אֹרֶךְ יָמִים וּשְׁנוֹת חַיִּים וְשָׁלוֹם יוֹסִיפוּ לָךְ... בְּכָל דְּרָכֶיךָ דָעֵהוּ וְהוּא יְיַשֵּׁר אֹרְחֹתֶיךָ... רִפְאוּת תְּהִי לְשָׁרֶּךָ וְשִׁקּוּי לְעַצְמוֹתֶיךָ. כִּי חַיִּים הֵם לְמֹצְאֵיהֶם וּלְכָל בְּשָׂרוֹ מַרְפֵּא:

 

טיפול קוגניטיבי התנהגותי

עקרונות חיים ואמונות יסוד: נבחן את עקרונות החיים שלנו. מחקרים מראים שעקרונות חיים גמישים ולא נוקשים, מגדילים את סיכויי ההישרדות וההסתגלות שלנו, ואת היכולת לנהל חיים בעלי משמעות שתורמים למרחבים בהם אנו מתנהלים. לפי הצורך נעמול כדי להגמיש את עקרונות החיים שזיהינו. 

רפואה לגוף ולנפש: מדע רפואת הגוף והנפש, ותורת החיים שנתן לנו בורא העולם הם דרכי הרפואה שלנו. נלמד לשלב בין אורח חיים של דרכי נעם ושלום ושימוש מושכל במדע הרפואה.

תגובות

הוספת תגובה

אין עדיין תגובות למאמר זה.

צרו קשר

שלח תגובה, שאלה, הצעה למאמר שענין אותך לכתובת isas.eshet@gmail.com


×Avatar
זכור אותי
שכחת את הסיסמא? הקלידו אימייל ולחצו כאן
הסיסמא תשלח לתיבת הדוא"ל שלך.