לרפא את יצירי כפיך

טיפול קוגניטיבי התנהגותי וטיפול קבלה ומחויבות בדרך היהודית לתיקון המידות בפרשת השבוע

פרשת חיי שרה: ערך האחר, הגינות ביחסים, נדיבות, ערבות הדדית

מודעות לערך האחר מביאה להגינות ביחסים, נדיבות וערבות הדדית
תאריך פרסום: 17/11/2016

פרשת חיי שרה

יששכר עשת, "לרפא את יצירי כפיך"

 http://www.hebpsy.net/isaschar

   אנו ממשיכים לעסוק בתיקון התכונה או ההרגל שבחרנו לשנות. ואולי אף הגענו להישג מסוים. אבל נזכור שאין ההישג שווה אם הוא בא על חשבון אחרים, וגם על חשבון החי, הצומח והדומם.

יחסים בין אישיים הגונים

וַתָּמָת שָׂרָה בְּקִרְיַת אַרְבַּע הִיא חֶבְרוֹן בְּאֶרֶץ כְּנָעַן... וַיָּקָם אַבְרָהָם מֵעַל פְּנֵי מֵתוֹ וַיְדַבֵּר אֶל בְּנֵי חֵת לֵאמֹר... גֵּר וְתוֹשָׁב אָנֹכִי עִמָּכֶם תְּנוּ לִי אֲחֻזַּת קֶבֶר עִמָּכֶם וְאֶקְבְּרָה מֵתִי מִלְּפָנָי... וַיַּעֲנוּ בְנֵי חֵת אֶת אַבְרָהָם לֵאמֹר לוֹ, שְׁמָעֵנוּ אֲדֹנִי נְשִׂיא אֱלֹהִים אַתָּה בְּתוֹכֵנוּ בְּמִבְחַר קְבָרֵינוּ קְבֹר אֶת מֵתֶךָ... וַיְדַבֵּר אִתָּם (אברהם) לֵאמֹר אִם יֵשׁ אֶת נַפְשְׁכֶם לִקְבֹּר אֶת מֵתִי מִלְּפָנַי שְׁמָעוּנִי וּפִגְעוּ לִי בְּעֶפְרוֹן בֶּן צֹחַר. וְיִתֶּן לִי אֶת מְעָרַת הַמַּכְפֵּלָה אֲשֶׁר לוֹ אֲשֶׁר בִּקְצֵה שָׂדֵהוּ, בְּכֶסֶף מָלֵא יִתְּנֶנָּה לִּי בְּתוֹכְכֶם לַאֲחֻזַּת קָבֶר. אברהם מקפיד לנהל יחסים בין אישיים הגונים. הוא רוצה לשלם עבור חלקת קבר שביקשו בני חת בארץ כנען לתת לו בחינם. לא בשם ההבטחה שהבטיח לו ה' את ארץ כנען הוא בא לקבור את שרה, אלא בשם העסקה ההגונה בין בני אדם שהם רצונו של ה'. כך גם למדנו ממרטין בובר במאמרו אני ואתה: בלי הלז (האדם כיצור חומרי המבקש לו יחסים עסקיים הגונים) אין האדם יכול להתקיים. אולם מי שחי רק עמו בלבד (ואין לו זיקה לכבוד האדם שיש בו ניצוץ אלוהי) הוא אינו אדם.

   אם היחסים העסקיים הבין אישיים הם הגונים, אלו הם הגונים ואין בהם תחושת קיפוח וניצול, נוצרת אפשרות רגשית ליחסי אני-אתה (יחסים אינטימיים של כבוד הדדי) שיש בהם גם נתינה מרוחב לב ללא חשבון.

טוב-לב, נדיבות וחריצות הן תכונות בסיסיות ביחסים בין אישיים משמעותיים.

   עבד אברהם הולך להביא אישה ליצחק. עבורו החכמה האלוהית היא הידיעה שטוב-לב ונדיבות הן תכונות בסיסיות ליחסים בין אישיים משמעותיים. וַיֹּאמַר (עבד אברהם לעצמו) ה' אֱלֹהֵי אֲדֹנִי אַבְרָהָם הַקְרֵה נָא לְפָנַי הַיּוֹם וַעֲשֵׂה חֶסֶד עִם אֲדֹנִי אַבְרָהָם. הִנֵּה אָנֹכִי נִצָּב עַל עֵין הַמָּיִם וּבְנוֹת אַנְשֵׁי הָעִיר יֹצְאֹת לִשְׁאֹב מָיִם. וְהָיָה הַנַּעֲרָה אֲשֶׁר אֹמַר אֵלֶיהָ הַטִּי נָא כַדֵּךְ וְאֶשְׁתֶּה וְאָמְרָה שְׁתֵה וְגַם גְּמַלֶּיךָ אַשְׁקֶה אֹתָהּ, הֹכַחְתָּ לְעַבְדְּךָ לְיִצְחָק וּבָהּ אֵדַע כִּי עָשִׂיתָ חֶסֶד עִם אֲדֹנִי. (זו תהיה הבחירה הנכונה).

   ואכן כך קורה. וְהִנֵּה רִבְקָה יֹצֵאת...וְהַנַּעֲרָ טֹבַת מַרְאֶה מְאֹד (היופי לא מספיק) וַתְּמַלֵּא כַדָּהּ וַתָּעַל. וַיָּרָץ הָעֶבֶד לִקְרָאתָהּ וַיֹּאמֶר הַגְמִיאִינִי נָא מְעַט מַיִם מִכַּדֵּךְ. וַתֹּאמֶר שְׁתֵה אֲדֹנִי וַתְּמַהֵר וַתֹּרֶד כַּדָּהּ עַל יָדָהּ וַתַּשְׁקֵהוּ. וַתְּכַל לְהַשְׁקֹתוֹ וַתֹּאמֶר גַּם לִגְמַלֶּיךָ אֶשְׁאָב עַד אִם כִּלּוּ לִשְׁתֹּת... וְהָאִישׁ מִשְׁתָּאֵה לָהּ מַחֲרִישׁ לָדַעַת הַהִצְלִיחַ ה' דַּרְכּוֹ אִם לֹא... הַגִּידִי נָא לִי הֲיֵשׁ בֵּית אָבִיךְ מָקוֹם לָנוּ לָלִין... וַתֹּאמֶר אֵלָיו גַּם תֶּבֶן גַּם מִסְפּוֹא רַב עִמָּנוּ גַּם מָקוֹם לָלוּן... וַיֹּאמֶר בָּרוּךְ ה' אֱלֹהֵי אֲדֹנִי אַבְרָהָם... (זהו האדם הראוי לקשר בין אישי על פי החכמה האלוהים.)

להקשיב לעולם הפנימי של האחר

התנהגות, תנועות והבעות פנים, אינם מעידים באופן מלא על מחשבות, רגשות, רצונות, פחדים, ושאיפות של האחר. אותם אנו מגלים לא עלי ידי פרשנות של ההתנהגות. את העולם הפנימי אנו חושפים על ידי הכלל: נִקְרָא לַנַּעֲרָה וְנִשְׁאֲלָה אֶת פִּיהָ. אלו הם שאלות ישירות באווירה מקבלת, מאפשרת ומאמינה שיוצרים אווירה שלתוכה העולם הפנימי נחשף עם חשש קל בלבד. ומתוך העולם הפנימי אפשר לעזור, לתמוך ולחוות קירבה של ממש.

ערך יחסים משמעותיים במשפחה.

אין שוויון במשפחה. לפעמים חבר זה או אחר סובלים, מתקשים, נחותים. הערבות ההדדית במשפחה מאפשרת לתמוך ולקום. ערבות הדדית טובה גם לקהילה לחברה, למדינה ולכל יושבי תבל. ערבות הדדית היא העדות שאנו באמת מאמינים שבכל אחד יש ניצוץ אלוהי. וַיִּבְרָא אֱלֹהִים אֶת הָאָדָם בְּצַלְמוֹ בְּצֶלֶם אֱלֹהִים בָּרָא אֹתוֹ זָכָר וּנְקֵבָה בָּרָא אֹתָם... שֹׁפֵךְ דַּם הָאָדָם, בָּאָדָם דָּמוֹ יִשָּׁפֵךְ, כִּי בְּצֶלֶם ה' עָשָׂה אֶת הָאָדָם... ישמעאל ויצחק אחים ואין שוויון ביניהם. ישמעאל הוא החלש יותר. וְאֵלֶּה שְׁנֵי חַיֵּי יִשְׁמָעֵאל מְאַת שָׁנָה וּשְׁלֹשִׁים שָׁנָה וְשֶׁבַע שָׁנִים וַיִּגְוַע וַיָּמָת וַיֵּאָסֶף אֶל עַמָּיו...עַל פְּנֵי כָל אֶחָיו נָפָל.

טיפול קוגניטיבי התנהגותי

1. יחסים בין אישיים הגונים: ביחסים בין אישיים נשמור על הגינות. לא נהיה קרבן אבל גם לא ננצל את האחר.

2. טוב-לב, נדיבות וחריצות הן תכונות בסיסיות ביחסים בין אישיים משמעותיים: נבחר חברים ובני בנות זוג המפגינים טוב לב, נדיבות ומוכנות להשקיע בנו. נטפח תכונות אלו גם בעצמנו. יופי חיצוני, הצלחה, כסף כבוד, אינם מספיקים.

3. להקשיב לעולם הפנימי של האחר: העולם הפנימי של האדם מתגלה באמצעות מה שהאדם בוחר לשתף אותנו. אווירה מקבלת, מאפשרת ומאמינה תורמת לאפשרות לשתף.

4. ערך יחסים משמעותיים במשפחה: נשים לב לממש את ערך הערבות ההדדית במשפחה ובקהילות אחרות אליהן אנו משתייכים.

תגובות

הוספת תגובה

אין עדיין תגובות למאמר זה.

צרו קשר

שלח תגובה, שאלה, הצעה למאמר שענין אותך לכתובת isas.eshet@gmail.com


×Avatar
זכור אותי
שכחת את הסיסמא? הקלידו אימייל ולחצו כאן
הסיסמא תשלח לתיבת הדוא"ל שלך.