לרפא את יצירי כפיך

טיפול קוגניטיבי התנהגותי וטיפול קבלה ומחויבות בדרך היהודית לתיקון המידות בפרשת השבוע

פרשת בראשית: ההוויה, החי המקודש חיים מוסריים, מודעות למחשבות ווויסות רגשות

ההויה, העולם שו אנו חיים הוא המציאות שלנו. בה עלינו לחיו חיים מוסריים מכבדים את החי הצומח והדומם.
תאריך פרסום: 27/10/2016

18פרשת בראשית

יששכר עשת, "לרפא את יצירי כפיך"

http://www.hebpsy.net/isaschar

  כבר בחרנו את התכונה או ההרגל אותו אנו רוצים לתקן. אנו יוצאים לדרך המעשית של תיקון המידות. במהלך הדרך נגלה שכל פעולה שנעשה מתוך הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי, משפיע בצורה זאת או אחרת על התכונה או ההרגל שבחרנו לתקן.

העולם בו אנו חיים ופועלים

   בראשית הארץ היתה תהו ובהו וחשוכה. אלוהים ברא את הארץ, את המציאות, את ההוויה באמצעות דיבור. זהו העולם בו אנו חיים. וְהָאָרֶץ הָיְתָה תֹהוּ וָבֹהוּ וְחֹשֶׁךְ עַל פְּנֵי תְהוֹם וְרוּחַ אֱלֹהִים מְרַחֶפֶת עַל פְּנֵי הַמָּיִם. וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים יְהִי אוֹר וַיְהִי אוֹר.

   וַיַּעַשׂ אֱלֹהִים אֶת הָרָקִיעַ וַיַּבְדֵּל בֵּין הַמַּיִם אֲשֶׁר מִתַּחַת לָרָקִיעַ וּבֵין הַמַּיִם אֲשֶׁר מֵעַל לָרָקִיעַ. כך גם כתוב בספר תהילים: בְּרוּכִים אַתֶּם לַה' עֹשֵׂה שָׁמַיִם וָאָרֶץ. הַשָּׁמַיִם שָׁמַיִם לַה', וְהָאָרֶץ נָתַן לִבְנֵי אָדָם. כלומר את חיינו אנו עושים על פני האדמה בהוויה הארצית והעולמות העליונים, השמים שייכים לאלוהים.

זכר ונקבה נבראו בצלם אלוהים

   האדם זכר ונקבה נבראים בצלם אֱלֹהִים. וַיִּבְרָא אֱלֹהִים אֶת הָאָדָם בְּצַלְמוֹ בְּצֶלֶם אֱלֹהִים בָּרָא אֹתוֹ זָכָר וּנְקֵבָה בָּרָא אֹתָם... 

התזונה הראשונית לחי ולאדם היתה צמחונית.

הִנֵּה נָתַתִּי לָכֶם אֶת כָּל עֵשֶׂב זֹרֵעַ זֶרַע אֲשֶׁר עַל פְּנֵי כָל הָאָרֶץ וְאֶת כָּל הָעֵץ אֲשֶׁר בּוֹ פְרִי עֵץ זֹרֵעַ זָרַע לָכֶם יִהְיֶה לְאָכְלָה. וּלְכָל חַיַּת הָאָרֶץ וּלְכָל עוֹף הַשָּׁמַיִם וּלְכֹל רוֹמֵשׂ עַל הָאָרֶץ אֲשֶׁר בּוֹ נֶפֶשׁ חַיָּה אֶת כָּל יֶרֶק עֵשֶׂב לְאָכְלָה.

השפה מייצגת את המציאות

   השפה היא המחשבות שלנו. המחשבות מחוברת למציאות כל מילה מייצגת דבר במציאות. מודעות למחשבות מאפשרת הבנת המציאות. שפה עשירה היא מודעות גבוהה: וַיִּקְרָא הָאָדָם שֵׁמוֹת לְכָל הַבְּהֵמָה וּלְעוֹף הַשָּׁמַיִם וּלְכֹל חַיַּת הַשָּׂדֶה. המחשבות מאפשרות לנו להבין אם פעלנו בדרך לא מוסרית. המחשבות מעוררות רגשות ומעירות אותנו לבחון את הפעולה שפעלנו ולתקן אותה. הרגש הראשון היה רגש הבושה אחרי חטא האכילה מעץ הדעת טוב ורע. וַיִּהְיוּ שְׁנֵיהֶם עֲרוּמִּים הָאָדָם וְאִשְׁתּוֹ וְלֹא יִתְבּשָׁשׁוּ. וְהַנָּחָשׁ הָיָה עָרוּם מִכֹּל חַיַּת הַשָּׂדֶה... ערום כאן משמעו ערומים מתודעה מוסרית וכך גם הנחש שהיה ערום במשמעות של נוכל.

   קול אלוהים או רמזים מההוויה, המציאות, אלו הם גם המחשבות על המציאות, וההתלבטויות לגבי מה לעשות. קשה להבחין מתי זהו קול אלוהים ומתי אלו הם המחשבות שלנו. בספר דברים נאמר לנו כִּי קָרוֹב אֵלֶיךָ הַדָּבָר מְאֹד (תורת החיים שנתן ה') בְּפִיךָ וּבִלְבָבְךָ לַעֲשֹׂתוֹ.

ידיעת טוב ורע. חיים מוסריים

   חלק מחכמת אלוהים היא האבחנה המוסרית בין טוב לרע בין אדם לחברו, לחי לצומח ולדומם. אבל חיינו אינם נצחיים ושכלנו מוגבל ולכן אנו יכולים להבין רק חלק מחכמתו של אלוהים. וַיֹּאמֶר ה' אֱלֹהִים הֵן הָאָדָם הָיָה כְּאַחַד מִמֶּנּוּ לָדַעַת טוֹב וָרָע וְעַתָּה פֶּן יִשְׁלַח יָדוֹ וְלָקַח גַּם מֵעֵץ הַחַיִּים וְאָכַל וָחַי לְעֹלָם. וַיְשַׁלְּחֵהוּ ה' אֱלֹהִים מִגַּן עֵדֶן לַעֲבֹד אֶת הָאֲדָמָה אֲשֶׁר לֻקַּח מִשָּׁם. וַיְגָרֶשׁ אֶת הָאָדָם וַיַּשְׁכֵּן מִקֶּדֶם לְגַן עֵדֶן אֶת הַכְּרֻבִים וְאֵת לַהַט הַחֶרֶב הַמִּתְהַפֶּכֶת לִשְׁמֹר אֶת דֶּרֶךְ עֵץ הַחַיִּים.

   הרגשות שעולים מתיאור ההתנהגות האל מוסרית של אדם וחווה באוכלם מהפרי האסור, נראים כמו בושה, אשמה ופחד מעונש. מעשה לא מוסרי הוא מעשה שאינו מתחשב במרכיבי הסביבה וחוקיה ובעצמנו. ברגע המעשה הלא מוסרי עולה השאלה שאלוהים שואל את האדם, אַיֶּכָּה?  וַיִּקְרָא ה' אֱלֹהִים אֶל הָאָדָם וַיֹּאמֶר לוֹ אַיֶּכָּה. אמנם חיי האדם הם קשים. האישה, בְּעֶצֶב תֵּלְדִי בָנִים. והאיש, בְּזֵעַת אַפֶּיךָ תֹּאכַל לֶחֶם. ועל אף זאת יש לקבל החלטות מוסריות. החלטה מוסרית פירושה להיות לא מנוכר מעצמנו, להיות מחובר למהותנו. מהות האדם היא ההתחשבות בסביבה וחוקיה ביחד עם התחשבות בעצמו.

   אמנם חיינו קצובים והמוות ממתין, כִּי עָפָר אַתָּה וְאֶל עָפָר תָּשׁוּב, אבל עדיין עלינו לחיות חיים מוסריים, זוהי חלק מחכמתו של אלוהים.

   המדרש בקהלת רבא גם מלמד אותנו על האחריות הרבה המוטלת עלינו בהקשר למציאות. שעה שברא אלוהים את אדם הראשון, נטלוֹ והחזירוֹ על כל אילני גן עדן ואמר לו: ראה מעשי כמה נאים ומשובחין הן וכל מה שבראתי בשבילך בראתי. תן דעתך שלא תקלקל ותחריב את עולמי, שאם קלקלת, אין מי שיתקן אחריך.

יצרים

   גם רגשות ותחושות שהתורה מכנה בשם הכולל יצרים, יש להם את היכולת להשתלט עלינו. וַיֹּאמֶר ה' אֶל קָיִן לָמָּה חָרָה לָךְ וְלָמָּה נָפְלוּ פָנֶיךָ? הֲלוֹא אִם תֵּיטִיב שְׂאֵת וְאִם לֹא תֵיטִיב לַפֶּתַח חַטָּאת רֹבֵץ וְאֵלֶיךָ תְּשׁוּקָתוֹ וְאַתָּה תִּמְשָׁל בּוֹ.

   החלטות רק על פי הרגשות הן מסוכנות. וַיַּרְא ה' כִּי רַבָּה רָעַת הָאָדָם בָּאָרֶץ וְכָל יֵצֶר מַחְשְׁבֹת לִבּוֹ רַק רַע כָּל הַיּוֹם. וַיִּנָּחֶם ה' כִּי עָשָׂה אֶת הָאָדָם בָּאָרֶץ וַיִּתְעַצֵּב אֶל לִבּוֹ. וַיֹּאמֶר ה' אֶמְחֶה אֶת הָאָדָם אֲשֶׁר בָּרָאתִי מֵעַל פְּנֵי הָאֲדָמָה...

  לַפֶּתַח חַטָּאת רֹבֵץ וְאֵלֶיךָ תְּשׁוּקָתוֹ. כלומר יש נטייה לפעול על פי הרגש. אבל חקר תפקודי המוח מלמד אותנו שהמערכת הפרה פרונטלית של הקורטקס, מאפשרת לנו להפעיל שיקול דעת. וְאַתָּה תִּמְשָׁל בּוֹ.

   גם חז"ל הבינו זאת. במדרש בראשית רבא מספר רבי נחמן כי הביטוי בתורה וְהִנֵּה טוֹב מְאֹד משמעו גם יצר טוב וגם יצר רע ...שאלולי יצר הרע (רגשות) לא בנה אדם בית ולא נשא אשה, ולא הוליד ולא נשא ונתן... ובמסכת יומא מסופר שאלוהים מסר את יצר הרע לבני האדם על פי בקשתם. אָמַר להם הנביא זכריה: ראו, שאם הורגים אתם אותו, יכלה העולם, ששוב לא תהיה פריה ורביה בעולם. אסרו אותו שלשה ימים ובקשו ביצה בת יומה בְּכָל אֶרֶץ יִשְׂרָאֵל וְלָא נמצאה, כי התרנגולות הפסיקו להטיל שהרי יצר הפריון התבטל.

טיפול קוגניטיבי התנהגותי

ללמוד לחיות במציאות: נשים לב לחיות במציאות, בהווה, על הטוב ורע שבו, ולא על מה שצריך להיות. כי רק בהווה לטוב ולרע, ניתן לחיות ולהתמודד עם אתגרי החיים.

שוויון המינים: גבר ואישה ואפילו בעלי חיים שווים ויש בהם את קדושת החיים, כי את כולם ברא אלוהים. אחת הדרכים לשמור על החי היא הצמחונות.

חיים מוסריים: נשים לב לפעול באופן מוסרי כלומר להתחשב באחרים, בחי בצומח ובדומם וגם בעצמנו.

רגשות: נלמד לווסת רגשות. לא נמהר לפעול מתוך הרגשות. נעצור, נרגע, נפעיל שיקול דעת ואז נפעל תוך התחשבות בסביבה בה אנו פועלים.

 

 

תגובות

הוספת תגובה

אין עדיין תגובות למאמר זה.

צרו קשר

שלח תגובה, שאלה, הצעה למאמר שענין אותך לכתובת isas.eshet@gmail.com


×Avatar
זכור אותי
שכחת את הסיסמא? הקלידו אימייל ולחצו כאן
הסיסמא תשלח לתיבת הדוא"ל שלך.