לרפא את יצירי כפיך

טיפול קוגניטיבי התנהגותי וטיפול קבלה ומחויבות בדרך היהודית לתיקון המידות בפרשת השבוע

צום גדליהו: לא תרצח, התנהגות לא אלימה ושלום

רצח גדליהו בן אחיקם מזכיר את רצח רבין. שניהם רצח פוליטי. התורה מציעה דרך אחרת, את דרך השלום וההתנהגדות הלא אלימה.
תאריך פרסום: 1/10/2016

9צום גדליה: לא תרצח

יששכר עשת, "לרפא את יצירי כפיך"

http://www.hebpsy.net/isaschar

   ג' בתשרי, יום אחרי ראש השנה, הוא צום גדליה. ביום זה נהרג גדליה בן אחיקם, שהיה ראש שארית הפליטה שנשארה בארץ ישראל לאחר חורבן בית המקדש. כשנהרג גדליה, נהרגו רבים משארית הפליטה שנותרה בארץ ישראל אחרי חורבן בית ראשון והנותרים הוגלו.

   אירע זה הוא האירוע המקביל לרצח רבין שהיה גם רצח על רקע של חילוקי דעות פוליטיים.

   ולמי שצם, לו יהיה זה יום צום משותף ליצחק רבין ולגדליהו בן אחיקם.

לא תרצח

   אנו עוסקים בתיקון הרגלים ותכונות. לא ניתן יד לאלימות בכלל ועל רקע חברתי פוליטי בפרט. אלימות היא כרסום יסוד הדמוקרטיה הישראלית, אמר רבין ונרצח. יוסי בנאי כתב בשירו: לא כדאי למות בשביל רעיון. כי כאשר נלך למלחמה הבאה, עוד יתברר לנו שהעיקרון שלשמו נלחמנו כבר יצא מהאופנה.

  מעגל אלימות לא מתחיל ברצח, אבל הוא מסלים ועולה ועלול להגיע לרצח. לכן נאמר בספר בראשית:  שֹׁפֵךְ דַּם הָאָדָם, בָּאָדָם דָּמוֹ יִשָּׁפֵךְ. כִּי בְּצֶלֶם אֱלֹהִים עָשָׂה אֶת הָאָדָם. עד כדי כך חמור הדבר שבמסכת סנהדרין מסופר על אדם שבא לפני רבא וסיפר שראש הכפר דרש שיהרוג אדם ואם לא הוא יהרג. ענה לו רבא: שיהרגוך ואל תהרוג, מי אומר שדמך אדום יותר.. אין דוחים נפש מפני נפש, ואין אדם רשאי להציל עצמו בהריגת חבירו. 

   לכן נאמר במסכת אבות דרבי נתן: איזהו גיבור שבגיבורים זהו שכובש את יצרו... ויש אומרים, מי שעושה שונאו אוהבו.

   אבל זה עוד לא הכל. במשנה במסכת אבות ובמסכת בבא מציעא למדנו שעלבון ברבים כמוהו כרצח: המלבין פני חברו אין לו חלק לעולם הבא... כל המלבין פני חברו כאילו שופך דמים... נוח לו לאדם שיפיל עצמו לכבשן האש ואל ילבין פני חברו ברבים...

התנגדות לא אלימה

   כאשר אנו עומדים בפני סכנת תוקפנות  ומלחמה, מהאטמה גנדי, מרטין לותר קינג ונלסון מנדלה הם מהדמויות המפורסמות שהובילו למאבקים חברתיים, באמצעות התנגדות לא אלימה ולא באמצעות מלחמה.

   במשנה במסכת סנהדרין אנו לומדים על שמירת החיים כערך עליון: לפיכך נברא אדם יחידי בעולם, ללמד שכל המאבד נפש אחת, מעלים עליו כאילו איבד עולם מלא, וכל המקיים נפש אחת, מעלים עליו כאילו קיים עולם מלא.

   הנה שתי דוגמאות ממקורות ישראל למהלכי התנגדות לא אלימה.

   ממסכת ברכות אנו לומדים את האירוע של רבי מאיר וברוריה אשתו שחיו בשכונה של בריונים שהיו מציקים לכולם. רבי מאיר התפלל למותם. ואילו ברוריה אשתו הלכה בעקבות הפסוק בתהילים: יִתַּמּוּ חַטָּאִים מִן הָאָרֶץ וּרְשָׁעִים עוֹד אֵינָם... וביקשה מבי מאיר: האם כתוב חוטאים?  לא! חטאים כתוב! ...ואם ייתמו החטאים גם רשעים לא יהיו ככתוב בתהילים. אלא (ביקשה ברוריה), בקש רחמים עליהם שיחזרו בתשובה. כך עשה ר' מאיר. קיבל על עצמו את ההבדל בין מעשה רע לבין האדם שעושהו, ביקש עליהם רחמים ואכן הטיבו את דרכם.

   במדרש תנחומא על פרשת משפטים מספר ר' אלכסנדרי: מעשה בשני נהגי חמורים שהיו שונאים האחד את השני, והיו מהלכין בדרך עם חמוריהם... רבץ לו חמורו של אחד מהם. ראה אותו חברו ועבר. משעבר נזכר בפסוק מספר שמות: כִּי תִרְאֶה חֲמוֹר שֹׂנַאֲךָ רֹבֵץ תַּחַת מַשָּׂאוֹ וְחָדַלְתָּ מֵעֲזֹב לוֹ, עָזֹב תַּעֲזֹב עִמּוֹ לו. מיד חזר וטען עמו. התחיל (השני) לשיח בלבו ואמר: "כך היה פלוני אוהבי ולא הייתי יודע," נכנסו לפונדק ואכלו ושתו...

טיפול קוגניטיבי התנהגותי

ויסות רגשות: אם נחיה על פי עקרון הפשרה ונאפשר לנו ולאחר לממש חלק מרצונותינו, ירחק הרגע בו נכפה את עצמנו על האחר, ונגיע גם לאלימות והלאה.

אסרטיביות: אסרטיביות אינה לעמוד על כך שרצוני יתממש. אסרטיביות או בעברית תקיפות היא...

משא ומתן במקום ויכוח: ויכוח הוא תוקפנות כי אני רוצה לנצח את האחר. משא ומתן מטרתו לא לנצח אלא להתפשר. כלומר כל אחד מאתנו יממש חלק מרצונו כתוצאה מנדיבות.

 

במדרש דרך ארץ זוטא נאמר: גדול השלום שאפילו עשה אדם כמה מצוות ולא עשה שלום אין בידו כלום.

ועוד נאמר בתהילים על הָאִישׁ הֶחָפֵץ חַיִּים... סוּר מֵרָע וַעֲשֵׂה טוֹב בַּקֵּשׁ שָׁלוֹם וְרָדְפֵהוּ.

וכך היא כל התורץ החיים שנתן ה': דְּרָכֶיהָ דַרְכֵי נֹעַם וְכָל נְתִיבוֹתֶיהָ שָׁלוֹם. עֵץ חַיִּים הִיא לַמַּחֲזִיקִים בָּהּ...

 

 

תגובות

הוספת תגובה

אין עדיין תגובות למאמר זה.

צרו קשר

שלח תגובה, שאלה, הצעה למאמר שענין אותך לכתובת isas.eshet@gmail.com


×Avatar
זכור אותי
שכחת את הסיסמא? הקלידו אימייל ולחצו כאן
הסיסמא תשלח לתיבת הדוא"ל שלך.