לרפא את יצירי כפיך

פסיכותרפיה וריפוי ברוח יהודית.

כישורי חיים. מבחר על פי המחקר והיהדות. עמידה בנסיון וצמיחה מטראומה (יולי 2014)

ח. עמידה בניסיון וצמיחה מטראומה: ממשבר לשינוי וצמיחה.
תאריך פרסום: 27/7/2014

ח. עמידה בניסיון וצמיחה מטראומה: ממשבר לשינוי וצמיחה.

צמיחה פוסט טראומטית

   המקבילה המדעית לתהליך "הניסיון" שמציעים חכמי ישראל הוא "כושר התאוששות" או "צמיחה פוסט טראומטית" (Posttraumatic growth). זהו תהליך של ההסתגלות והתאוששות במהלך ולאחר זעזועים קשים, כדוגמת בובת "נחום תקום" (bouncing back). מתברר שזהו מצב נורמאלי ואצל רוב האנשים הנמצאים באזור פיגוע ניתן לראות כיצד הם מתאוששים, חוזרים למצב קודם, בונים מחדש את החיים ואפילו יוצאים מחוזקים יותר: "מה שלא הורג אותי מחשל אותי" במונחים מקצועיים הם מראים סימני "צמיחה פוסט טראומטית". מתוך מצב הסבל הקשה, הם מגיעים לאיזון משמעותי.

   כושר התאוששות אינו תכונה, אלא מערך של התנהגותיות, מחשבות ופעולות שניתנות ללמידה ופיתוח. "צמיחה פוסט-טראומטית" אינה מבטלת את הסבל והכאב הכרוכים בהתמודדות עם המצב המזעזע, אך היא מציעה אתגר והוא האפשרות לצמוח מדרך ההתמודדות עם הסבל. אין מדובר בקידוש הסבל ואין כאן המלצה לסבול. סבל הוא רע ועדיף להימנע ממנו ולצמוח בדרכים אחרות. אך אם האדם סובל, אפשר לנצל את המצב הקשה לצמיחה והתפתחות.

   מחקרים מראים שאנשים בעלי כושר התאוששות יכולים לזהות במצבים קשים: אתגרים, הזדמנויות חדשות, אינטימיות בין אישית, כוח סבל, הערכה גבוהה יותר לטוב ואת כוח הרוחניות, הייעוד ומשמעות החיים.

   חוקרים שונים מזהים בדרך לצמיחה את המחשבות הבאות: 1. קבלת היותך מוגבל. 2. יש משמעות גם בחיים הטובים וגם ברע מכל. 3. יש לאדם יעוד ותפקיד בחיים. 4. ניתן להתמודד עם מצוקות קשות לבד ובשותפות גורל. 5. אמונות רוחניות חושפות את החסד שקיים בעולם. 6. למשפחה וקהילה יש ערך מרכזי בחיים.

עמידה בניסיון 

   בברכות השחר מבקש המתפלל: וִיהִי רָצוֹן מִלְּפָנֶיךָ ה' אֱלוֹהֵינוּ וֵאלוֹהֵי אֲבוֹתֵינוּ שֶׁתַּרְגִּילֵנוּ בְּתוֹרָתֶךָ. וְדַבְּקֵנוּ בְּמִצְוֹתֶיךָ. וְאַל תְּבִיאֵנוּ לא לִידֵי חֵטְא. וְלא לִידֵי עֲבֵרָה וְעָוֹון. וְלא לִידֵי נִיסָּיוֹן. וְלא לִידֵי בִזָּיוֹן... המתפלל יודע שעמידה בניסיון הוא תהליך קשה שאפשר גם להיכשל בו והוא מעדיף, אם יעלה מלפני השם, לדלג עליו.

   יש מקום לחשוב שכאשר אדם עובר חוויה קשה מלווה בייסורים, יתכן וזהו עונש על חטאו. חולה סוכרת שהזניח את עצמו ונאלץ לעבור כריתת רגל. איש שמן, מעשן, לקה בליבו. רש"י במסכת ברכות דף ה' א' מסביר את התהליך שיכול לעבור אדם הסובל ייסורים. א. מומלץ לאדם לפשפש ולבדוק את מעשיו. ב. אם לא מצא עבירה המצדיקה ייסורים אלו, יתכן שביטל תורה שגם ביטול תורה יכול להיות מקור לייסורים. ג. אם גם לא ביטל תורה, הרי שניתן לומר עליו, אשרי האיש אשר אלוהים מייסר אותו והוא יוכל ללמוד מהתורה את משמעות הייסורים. הייסורים מזמינים את האדם ללמוד את תורת החיים. אלו הם "ייסורים של אהבה". גם יאיר כספי בספרו לדרוש אלוהים בעקבות רש"י ומקורות אחרים עושה אבחנה בין עונש שהוא ייסורים הבאים בעקבות חטא, לבין ייסורים שמקורם בניסיון, כלומר יש ייסורים אך אין חטא.

   בתלמוד הבבלי מסכת עירובין דף י"ג ב'. מספרים לנו כיצד במשך שנתיים ומחצה היו בית שמאי ובית הלל חלוקים בדעותיהם בהקשר לייסורים המזומנים לאדם בעולמנו. בית שמאי טענו שנוח לו לאדם אילו לא היה נברא בכלל. בית הלל טענו שטוב יותר שאדם נברא. לבסוף סיכמו ביניהם שנוח לו לאדם שלא נברא, יותר משנברא! אבל היות ולא שאלו את האדם והוא נברא, אם סובל מייסורים שיפשפש במעשיו ויש מנסחים זאת שימשמש במעשיו. יתכן שאחרי שלא מצא חטא המשמוש משמעו לקבל את הסבל כממשות אלוהית המזמינה את האדם לחפש את משמעות וממשות חייו.

   גם במכילתא לשמות כ' כ', אנו מוצאים את ערך הייסורים ללא קשר לעוון. מובאים דברי רבי שמעון בן יוחאי שאמר כי חביבים הייסורים שהם מביאים שלש מתנות טובות: תורה, ארץ ישראל ועולם הבא.

ערך הניסיונות והאתגרים

   א. אזהרה לחזקים, עשירים וצדיקים שמרגישים שהם כל יכולים: במסכת סוכה נ"ב א', אנו מוצאים את העיקרון שכל הגדול מחברו יצרו גדול הימנו, כלומר האפשרות להתפתות ולעשות שגיאה גדלים עם גדול כוח האדם. עקרון זה דומה לדברים בספר דברים ח': וְרָם לְבָבֶךָ וְשָׁכַחְתָּ אֶת ה' אֱלוֹהֶיךָ... וְאָמַרְתָּ בִּלְבָבֶךָ כּוֹחִי וְעוֹצֶם יָדִי עָשָׂה לִי אֶת הַחַיִל הַזֶּה. וְזָכַרְתָּ אֶת ה' אֱלוֹהֶיךָ כִּי הוּא הַנּוֹתֵן לְךָ כּוחַ לַעֲשׂוֹת חָיִל...

   ב. הייסורים כמחשלים לקראת המשימות הבאות: בספר שמות א אנו לומדים על ערך הייסורים ככלי מחשל. וְכַאֲשֶׁר יְעַנּוּ אוֹתוֹ, כֵּן יִרְבֶּה וְכֵן יִפְרוֹץ. הרב סולוביציק אומר שאנחנו בעולם הזה רק שליחים. לכל אחד בעולם יש את התפקיד שלו. כמו שלא יעלה על הדעת לשלוח שליח לשליחות שהוא לא יכול לבצע, כך לא מעמידים אדם בניסיון שאינו יכול לעמוד בו. כך גם אלוהים מנסה את עם ישראל ומחשלו לקראת תפקידו ובספר דברים פרק ח' נאמר וְזָכַרְתָּ אֶת כָּל הַדֶּרֶךְ אֲשֶׁר הוֹלִיכֲךָ ה' אֱלוֹהֶיךָ זֶה אַרְבָּעִים שָׁנָה בַּמִּדְבָּר לְמַעַן עַנּוֹתְךָ לְנַסּוֹתְךָ לָדַעַת אֶת אֲשֶׁר בִּלְבָבְךָ הֲתִשְׁמור מִצְוותָו אִם לא.

   ג. ירידה לצורך עליה. במיכה ז' טוען הנביא כי לפעמים רק נפילה מאפשרת התרוממות. אַל תִּשְׂמְחִי אוֹיַבְתִּי לִי כִּי נָפַלְתִּי קָמְתִּי כִּי אֵשֵׁב בַּחשֶׁךְ ה' אוֹר לִי. חכמים פרשים פסוק זה שאילולא נפלתי לא קמתי ואילולא ישבתי בחושך לא היה ה' אור לי.  בסנהדרין צ"ט נאמר שמקום שבעלי תשובה עומדים צדיקים גמורים אינם יכולים לעמוד. כלומר הנופל וקם עשוי להיות חזק יותר.

   ד. להתחזקות בתהליך החזרה בתשובה, לדרך הישר. ר´ נחמן מברסלב מסביר שכָּל הַהִתְרַחֲקוּת היא רַק כדי הִתְקָרְבוּת וְצָרִיך הִתְחַזְּקוּת גָּדוֹל מְאד מְאד לִבְלִי לִפּל בְּדַעְתּוֹ, חַס וְשָׁלוֹם כְּשֶׁרוֹאֶה שֶׁעוֹבְרִים כַּמָּה וְכַמָּה יָמִים וְשָׁנִים שֶׁהוּא מִתְייַגֵּעַ בִּיגִיעוֹת גְּדוֹלוֹת בִּשְׁבִיל עֲבוֹדוֹת הַשֵּׁם וַעֲדַיִן הוּא רָחוֹק מְאד, וְלא הִתְחִיל כְּלָל לִכְנוס לְשַׁעֲרֵי הַקְּדֻשָּׁה כִּי רוֹאֶה עַצְמוֹ שֶׁהוּא מָלֵא עֲדַיִן הִרְהוּרִים וּבִלְבּוּלִים גְּדוֹלִים וְכָל מַה שֶּׁהוּא רוֹצֶה לַעֲשׂוֹת בַּעֲבוֹדַת הַשֵּׁם, אֵיזֶה דָּבָר שֶׁבִּקְדֻשָּׁה, אֵין מַנִּיחִים אוֹתוֹ וְנִדְמֶה לוֹ כְּאִלּוּ אֵין הַשֵּׁם יִתְבָּרַך מִסְתַּכֵּל עָלָיו כְּלָל וְאֵין רוֹצֶה כְּלָל בַּעֲבוֹדָתוֹ.

   ה. מבחן שאדם לוקח על עצמו כדי להוכיח לעצמו ולה' את גודל אמונתו: בתהילים פרק כ"ו דָוִד מבקש מאלוהים,בְּחָנֵנִי ה' וְנַסֵּנִי, צָרְפָה כִלְיוֹתַי וְלִבִּי. מהלך זה אינו מומלץ כפי שניתן לקרוא בילקוט שמעוני בשמואל ב' י"א קמ"ח, לעולם לא יביא אדם עצמו לידי ניסיון.

בחירה חופשית. חופש בחירה לאור החסד האלוהי.

   הרמב"ן טוען שעניין הניסיון הוא האפשרות הקיימת לאדם לזהות ולבחור בדרך הנכונה. הרמח"ל בספרו מסילת ישרים מרחיק לכת עוד יותר וטוען שנִמְצֵינוּ לְמֵדִים, כִּי עִקַּר מְצִיאוּת הָאָדָם בָּעוֹלָם הַזֶּה הוּא רַק לְקַיֵּם מִצְווֹת וְלַעֲבוֹד וְלַעֲמוֹד בְּנִיסָּיוֹן גם אם האדם נמצא בטוב וכמובן אם הוא נמצא ברע.

   הרמב"ם במורה נבוכים ג' כ"ג טוען שמטרת ספר איוב כולו היא  להראות שבעצם איננו יכולים לדעת את חכמת אלוהים, כוונותיו ודרך הנהגתו את העולם. דווקא אי הידיעה היא המקלה על האדם ומאפשרת לו להאמין באלוהים בכל מצב. גם הייסורים יכולים להוסיף לו אהבה להשם. בספר איוב מ"ב אומר איוב כי הוא יודע עכשיו שאלוהים הוא כל יכול וְלא נבצר ממנו לבצע כל תכנית. לא אָבִין נִפְלָאוֹת מִמֶּנִּי וְלא אֵדָע אומר איוב ועַל כֵּן אֶמְאַס בכל הספקות וְנִחַמְתִּי עַל עָפָר וָאֵפֶר.

   כך גם מסיים קהלת את דבריו בפרק י"ב. בִּקֵּשׁ קוֹהֶלֶת לִמְצוֹא דִּבְרֵי אֱמֶת, דִּבְרֵי חֲכָמִים אשר נִתְּנוּ כביכול מֵרוֹעֶה אֶחָד. ולכן הוא ממליץ להִיזָּהֵר מלעֲשׂוֹת סְפָרִים הַרְבֵּה שירחיקו אותנו מהאמת האלוהית. כי סוֹף דָּבָר הַכּול נִשְׁמָע, אֶת הָאֱלוֹהִים יְרָא וְאֶת מִצְוֹתָיו שְׁמוֹר כִּי זֶה כָּל הָאָדָם. כִּי אֶת כָּל מַעֲשֶׂה הָאֱלוֹהִים יָבִא בְמִשְׁפָּט עַל כָּל נֶעְלָם אִם טוֹב וְאִם רָע:

המלצות ליצירת מערך נפשי לצמיחה מהטראומה

   ישנם חמישה ממדים שבהם "צמיחה פוסט-טראומטית" יכולה לבוא לידי ביטוי:  

ממד ההזדמנות להתפתחות:אנשים מזהים אפשרויות חדשות להתפתחות אישית.

ממד השייכות:אנשים יוצרים קשרי קירבה וחברות לאנשים חדשים.  

ממד החוסן האישי:אנשים חווים כוחות חדשים וביטחון חדש ביכולת התמודדות עם מצבים מאיימים.

ממד הכרת הטוב:אנשים לומדים להעריך מחדש את הטוב שקיים סביבם.

ממד הרוחניות:אנשים חווים אמונה ומחייבות עמוקים לעולמות רוחניים וכוחות עליונים.

   מתברר שלאנשים בעל "כושר התאוששות" יש בין השאר את המשאבים הבאים:

1. מערכות בין אישיות ויחסים של תמיכה בתוך ומחוץ למשפחה.

2. יכולת לתכנן תכניות ריאליות ולהתקדם למימושם.

3. ראיה חיובית של העצמי.

4. יכולות תקשורת ויכולות לפתור בעיות.

5. יכולת לשליטה עצמית ברגשות עזים ושליטה בדחפים.

   מכאן אנו לומדים מה צריך אדם כדי לשרוד בעולמנו המסוכן. נראה שיש כאן כיוון לתשובה חדשה לשאלה כיצד להכשיר את עצמנו ואת ילדנו לשרוד בעולמנו המסוכן. מתברר שאין צורך בהתלהמות, אלימות לסוגיה, נוכלות ומניפולציה אלא בדיוק ההיפך. מחקרים מראים לנו שיחסי אנוש טובים, ערך עצמי ריאלי, מטרות ריאליות בחיים וחתירה למימושם, מיומנויות שליטה עצמית, יכולת לפתור בעיות והתנהגות מוסרית ורוחנית הם חלק מהבסיס ליכולת הישרדות טובה.

   פיתוח כושר התאוששות הוא מסע אישי. לכל אחד יש דרך שונה. כל אחד בונה עצמו אחרת. שני ספרים מסכמים בין השאר את הנושא. סליגמן מ. אושר אמיתי פסיכולוגיה חיובית. מודן 2005. בן שחר ט. באושר ובאושר. מטר 2007 וכן אושר אמיתי. מטר 2009.בין השאר הם מביאים את ההמלצות הבאות:

1. צור קשרים בין אישיים משמעותיים, קבל ותן עזרה. 

2. ראה במשבר את הסיכוי, התקווה והאפשרות ללמוד משהו ממנו. 

3. הימנע משיחות ומידע שיש בהם פרשנות שלילית, חוסר תקווה, לשון הרע.

4. קבל את השינוי כחלק מן החיים. קבל את העובדה שחלק מהדברים לא ישתנו.

5. חתור למטרות ריאליות משלך. ראה במטרות אלו שליחות ומשמעות. התמד במהם.

6. במצבים קשים שלב בין פעילות לבין ראיית הזדמנויות למציאות לפעול באופן חיובי עליך.

7. זהה הזדמנויות ונצל הזדמנויות.

8. טפח ראיה חיובית של עצמך, של אחרים, של המציאות, העבר ההווה והעתיד. 

9. ראה דברים בתוך מכלול ולטווח ארוך, דברים רבים מסתדרים, דברים רבים נעשים יותר טובים.

10. טפל ושמור על הגוף והנפש.

11. למד דרכים יעילות לפתרון בעיות בדרכי משא ומתן ופשרות.

12. רוב הזמן חפש את הגמישות, הפשרה ודרך האמצע. יש מעט רגעים שצריך "לתת את הכל"

13. למד לחיות עם סתירות.

14. למד מהתמודדויות מהעבר על דרכי התמודדות ותקווה:

15. חפש עזרה רצינית ומקצועית לפי הצורך. 

 

תגובות

הוספת תגובה

אין עדיין תגובות למאמר זה.

צרו קשר

שלח תגובה, שאלה, הצעה למאמר שענין אותך לכתובת isas.eshet@gmail.com


×Avatar
זכור אותי
שכחת את הסיסמא? הקלידו אימייל ולחצו כאן
הסיסמא תשלח לתיבת הדוא"ל שלך.