לרפא את יצירי כפיך

פסיכותרפיה וריפוי ברוח יהודית.

כישורי חיים. מבחר על פי המחקר והיהדות. התקשרות בטוחה (יולי 2014)

ב. התקשרות בטוחה: אהבת האחר מעודדת לנתינה וחמלה לאחר.
תאריך פרסום: 27/7/2014

ב. התקשרות בטוחה: אהבת האחר מעודדת לנתינה וחמלה לאחר.

   התקשרות היא הקשר הרגשי והממשי, התומך, המעודד והמכוון, המתמשך בינינו לבין ילדנו מרגע הלידה. המחקר בפסיכותרפיה הראה שיש קשר הדוק בין התקשרות בטוחה לבין סקרנות, יחסים בין אישיים תקינים, יציבות בעבודה, התמודדות עם עימותים ומשברים. התקשרות בטוחה היא היכולת שלי לאהוב את האחר. אהבת האחר שונה מאהבה משתוקקת. אהבת האחר מעודדת לנתינה אהבה משתוקקת דורשת לקיחה. מקובל לזהות ארבעה סוגי התקשרות:

   התקשרות בטוחה: חווית התקשרות בטוחה ניתן ליצור גם בין מורה לתלמיד ובין הורה לילדו. תלמיד שחווה התקשרות בטוחה ירגיש בטוח, מוגן, מסוגל ורוצה ללמוד. תלמיד שיחווה התקשרות לא בטוחה יחוש לא מוגן, מפוחד, לא פנוי ללמידה.

   התקשרות מוטרדת: אין לתלמיד ברירה אלא להתחבר למורה, על אף שהקשר לא בטוח והמורה פוגעת בתלמיד.

   התקשרות נמנעת וחרדה: התלמיד מוותר על הקשר עם המורה הפוגעת ומפסיק לשתף פעולה, אבל ממשיך לפחד שהמורה יפגע בו.

   התקשרות נמנעת משחררת: התלמיד מחוסן מתגובות קשות של המורה, לא חושש מתגובותיה ולומד על אף אי הקשר עם המורה.

דרכים להגיע להתקשרות בטוחה.

   נראה מצבים ובעיות מנקודת ראות של התלמיד ולהראות לו שהבנו את נקודת מבטו. כמו שנאמר במשלי י': כַּמַּיִם הַפָּנִים לַפָּנִים כֵּן לֵב הָאָדָם לָאָדָם. כשאנו מביטים במים אנו רואים את עצמנו. כך כשאנו רואים את פני האחר אנו רואים את עצמנו. כך מתאפשר לנו להרגיש מה שהאחר מרגיש, להיות במקומו וכך לראות את נקודת מבטו.

   לא נקלל תלמידים ונאחל להם שיכשלו בחיים. לא נדביק להם אבחנות כמו עצלן או שקרן. נברך אותו בברכות של הצלחה וצמיחה, נציין את הטוב שבהם. ברוך אתה בעיר וברוך אתה בשדה... בָּרוּךְ טַנְאֲךָ... ברוך אתה בבואך וברוך אתה בצאתך... (דברים כ"ח). ברוכים אתם לה', עושה שמים וארץ (תהילים קט"ו). אפילו אלוהים זקוק לברכה אנו מוצאים במסכת ברכות פרק ז: אמר רבי ישמעאל בן אלישע (הכהן הגדול):פעם אחת (ביום הכיפורים)נכנסתי להקטיר קטורת לפני ולפנים, וראיתי אכתריאל יה ה' צבאות, שהוא יושב על כיסא רם ונשא, ואמר לי "ישמעאל בני, ברכני!אמרתי לו: "יהי רצון מלפניך, שיכבשו רחמיך את כעסך, ויגולו רחמיך על מידותיך, ותתנהג עם בניך במידת הרחמים, ותכנס להם לפנים משורת הדין" ונענע לי בראשו,והשמיע לנו שלא תהא ברכת הדיוט קלה בעיניך.

   נדון אותו לכף זכות כי הכול בידי שמיים, חוץ מיראת שמיים ויראת כבוד האדם (ברכות ל"ג ב'). כה אמר ה' זכרתי לך חסד נעוריך אהבת כְּלוּלֹתָיִךְ לֶכְתֵּךְ אחרי במדבר בארץ לא זרועה. כך גם התלמיד, שבא יום יום לכיתה, מבצע מטלות לא פשוטות והולך אחרי המורה. עלינו לזכור לו חסד נעוריו שכלל אינו מובן מאליו. (ירמיהו ב')

   ברגעי קושי וסבל, נשדר תמיכה ותקווה שהמצב ישתפר ושהוא יצליח להתמודד. אם התלמיד היה מכיר את הדברים מתהילים נ"א, כך היה אומר: הַסְתֵּר פניך ומחטאי וכל עֲוֹנֹתַי מְחֵה. לב טהור בְּרָא לי אֱלֹהִים ורוח נכון חַדֵּשׁ בְּקִרְבִּי. אל תשליכני מלפניך ורוח קודשך אַל תִּיקַּח ממני. הָשִׁיבָה לִּי שְׂשׂוֹן יִשְׁעֶךָ וְרוּחַ נְדִיבָה תִסְמְכֵנִי.

   נציע כללים ברורים וגמישים של עשה ואל תעשה ולא רק גבולות. הרמב"ם בספר המצוות בפרק שורשי המצוות מלמד אותנו על הצורך במצוות עשה ובמצוות אל תעשה: ועוד אמרו על דרך הדרש על שמצוות עשה כמניין האברים, כלומר: כל אבר ואבר אומר לו לאדם: עשה בי מצווה. כדי שהאיבר יפעל כראוי ולא יפגע ושמצוות לא תעשה כמניין ימות השנה, כלומר: כל יום ויום אומר לו לאדם: אל תעש בי עברה. כדי שהיום יעבור ונאמר היום לא עשינו רע.וזאת על משקל סוּר מֵרָע ועשה טוב בקש שלום וְרָדְפֵהוּ(תהילים ל"ד).

   לא ניקח באופן אישי תגובות של ילדים כלפינו כמו שלקח קיין בבראשית ד': וַיְהִי מִקֵּץ ימים ויבא קין מפרי האדמה מִנְחָה לה'. וְהֶבֶל הביא גם הוא מבכורות צאנו. וַיִּשַׁע ה' אל הֶבֶל וְאֶל מִנְחָתוֹ, וְאֶל קַיִן וְאֶל מִנְחָתוֹ לֹא שָׁעָה. וַיִּחַר לְקַיִן מְאֹד וַיִּפְּלוּ פָּנָיו. קין נפגע, חרה לו המצב, הבל אמנם לא פגע אישית בקין, אבל קין לקח זאת אישית. ויאמר ה' אל קין למה חָרָה לָךְ וְלָמָּה נָפְלוּ פָנֶיךָ? הֲלוֹא אִם תֵּיטִיב שְׂאֵת וְאִם לֹא תֵיטִיב לַפֶּתַח חַטָּאת רֹבֵץ וְאֵלֶיךָ תְּשׁוּקָתוֹ וְאַתָּה תִּמְשָׁל בּוֹ. אתה כועס אבל היזהר שלא לפגוע לחינם. וקין, אינו מצליח לווסת את כעסו לכיוון הנכון. וַיְהִי בִּהְיוֹתָם בַּשָּׂדֶה וַיָּקָם קַיִן אֶל הֶבֶל אָחִיו וַיַּהַרְגֵהוּ. וקריאת אלוהים מהדהדת עד היום: מֶה עָשִׂיתָ קוֹל דְּמֵי אָחִיךָ צֹעֲקִים אֵלַי מִן הָאֲדָמָה, וְעַתָּה אָרוּר אָתָּה...

   הבל וכל תלמיד יכולים לבטא את כאבם כמו איוב בפרק י"ג. מורי היקר, כַּמָּה לִי עֲוֹנוֹת וְחַטָּאוֹת פִּשְׁעִי וְחַטָּאתִי הֹדִיעֵנִי. אני לא אויב שלך,לָמָּה פָנֶיךָ תַסְתִּיר וְתַחְשְׁבֵנִי לְאוֹיֵב לָךְ. אני ילד קטן וחלש כמו עלה וכמו קש, הֶעָלֶה נִדָּף תַּעֲרוֹץ וְאֶת קַשׁ יָבֵשׁ תִּרְדֹּף? לא כל דבר מחייב מכתב להורים, כִּי תִכְתֹּב עָלַי מְרֹרוֹת וְתוֹרִישֵׁנִי עֲוֹנוֹת נְעוּרָי. אני לא פושע שאתה מרחיק אותי משעה אותי, וְתָשֵׂם בַּסַּד רַגְלַי וְתִשְׁמוֹר כָּל אָרְחוֹתָי עַל שָׁרְשֵׁי רַגְלַי תִּתְחַקֶּה. ובפרק זממשיך איוב: גם אם חטאתי זה לא אישית נגדך, אני לא מפגע, חָטָאתִי מָה אֶפְעַל לָךְ נֹצֵר הָאָדָם? לָמָה שַׂמְתַּנִי לְמִפְגָּע לָךְ וָאֶהְיֶה עָלַי לְמַשָּׂא. וּמֶה לֹא תִשָּׂא פִשְׁעִי וְתַעֲבִיר אֶת עֲוֹנִי...

   נזכור כי קשר אישי ואמון בתלמיד תלויים ברובם בנו. הצלחה בלימודים תלויה רק מעט בנו, כמו שאומר הושע בפרק י"א: עם ישראל הוא כמו בן שיש לאהוב ולסייע לו לצאת מעבדותו, ממצריים שלו, כִּי נַעַר יִשְׂרָאֵל וָאֹהֲבֵהוּ וּמִמִּצְרַיִם קָרָאתִי לִבְנִי. לא משנה כמה חטאו והָלְכוּ מִפְּנֵיהֶם לַבְּעָלִים יְזַבֵּחוּ וְלַפְּסִלִים יְקַטֵּרוּן. אני אלוהים בְּחַבְלֵי אָדָם אֶמְשְׁכֵם בַּעֲבוֹתוֹת אַהֲבָה וָאֶהְיֶה לָהֶם כִּמְרִימֵי עֹל עַל לְחֵיהֶם וְאַט אֵלָיו אוֹכִיל.

  הפוסל במומו הוא פוסל. יש לנו אחריות אישית על התנהגותנו. ככל שנקדים לתקן עצמנו כך נהווה עבורם דמות הזדהות.  בתוספתא מסכת יבמות ח' נאמר: גם נאה דורש ונאה מקיים, כלומר בו זמנית כאשר אנו מבקרים את האחר, נפעל כדי לקיים את מה שאנו דורשים ממנו. כך גם אנו וגם האחר עולים מדרגה. לא נצרח על תלמיד: "תפסיק לכעוס, תשלוט בעצמך!!!" ...וכן כל הפוסל את אחרים תמיד, כגון שנותן שמץ במשפחות או ביחידים ואומר עליהן שהן ממזרים, חוששין לו שמא ממזר הוא. ואם אמר עליהן שהם עבדים, חוששין לו שמא עבד הוא. שכל הפוסל, במומו הוא פוסל... (רמב"ם משנה תורה הלכות איסורי ביאה י"ט ט"ז). באופן דומה נאמר בבא מציעא נ"ט: מום שבך אל תאמר לחברך.

   נתייחס לטעות וכישלון כדרך לימוד וצמיחה באמצעות הזדהות עם הכאב ואי הנעימות ואחר כך באמצעותה שאלות מה למדת מהמצב? מה הרווחת מהמצב? בבראשית ג' אנו קוראים שאלוהים אסר לאכול מעץ הדעת. חווה חוטאת, מפרה צו אלוהי. עץ החטא תאווה לעיניים, ונחמד להשכיל: וַתֵּרֶא הָאִישָּׁה כי טוב העץ למאכל וכי תַאֲווָה הוא לעיניים ונחמד העץ להשכיל, ותיקח מפריו ותאכל ותיתן גם לְאִישָׁהּ עִמָּהּ וַיֹּאכַל. וַתִּפָּקַחְנָה עֵינֵי שְׁנֵיהֶם וַיֵּדְעוּ כִּי עֵירֻמִּים הֵם. החטא והטעות פקחו את עיני אדם וחווה לדעת שאינם יודעים ויש מה ללמוד. ובכלל אומר קהלת בפרק ז': כִּי אָדָם אין צדיק בארץ אשר יעשה טוב ולא יחטא... כי שֶׁבַע ייפול צדיק וָקָם וּרְשָׁעִים יכשלו ברעה (משלי כ"ד). ולכן טוב לשמוע גערת חכם וללמוד משהו וטוב אחרית דבר מראשיתו כי באחרית הדבר גם לומדים מהטעויות (קהלת ז').ודוד אף מרחיק לכת בתהילים נ"א והוא מוכן כִּי פְשָׁעַי אֲנִי אֵדָע וְחַטָּאתִי נֶגְדִּי תָמִיד, זו דרכו לצמצם מכישלונות וטעויות.

   גם ברגעים של רוע ובכוונה לא נאבד תקווה שישוב ילדנו מדרכו הרעה. שהרוע היה זמני וגרעין הטוב יגבר. שובה אלי ואשובה אליכם, אמר ה' צבאות! קורא אלוהים במלאכי ג'. שערי התשובה לעולם פתוחים אומר המדרש בדברים רבה, ב'. בכל שנה אנו מבקשים בסיום יום הכיפורים פתח לנו שער בעת נעלת שער כי פנה היום. בירושלמי מכות ל"א שאלו לחכמה חוטא מהו עונשו? אמרה להם: 'חטאים תרדף רעה'. שאלו לנבואה חוטא מהו עונשו? אמרה להן 'הנפש החוטאת היא תמות', שאלו לקדוש ברוך הוא חוטא מהו עונשו? אמר להן יעשה תשובה ויתכפר לו. לא החכמה ולא כושר הניבוי שלנו מאפשרים תקווה אלא רק אלוהים רב החסד והחמלה, אליו אנו יכולים להתקשר בהתקשרות בטוחה.

התקשרות היא קשר רגשי ממשי, התומך והמעודד המתמשך בינינו לבין ילדנו מרגע הלידה. התקשרות בטוחה תורמת רבות

לסקרנות, יחסי אנוש תקינים, יציבות בעבודה, התמודדות עם משברים ובריאות גופנית. התקשרות בטוחה היא היכולת שלי לאהוב את האחר ולהעניק לו מטובי.

 

 

תגובות

הוספת תגובה

אין עדיין תגובות למאמר זה.

צרו קשר

שלח תגובה, שאלה, הצעה למאמר שענין אותך לכתובת isas.eshet@gmail.com


×Avatar
זכור אותי
שכחת את הסיסמא? הקלידו אימייל ולחצו כאן
הסיסמא תשלח לתיבת הדוא"ל שלך.