לרפא את יצירי כפיך

הפרעת אישיות, גישה מתחשבת.

הפרעות אישיות קשות לטיפול. אבל אפשר לזהות אותם ולהתחשב בהם בקשר ביננו.
תאריך פרסום: 20/11/2013

הפרעות אישיות הבנת האישיות, גישה מתחשבת.

יששכר עשת "לרפא את יצירי כפיך"

   בהפרעת אישיות יש קו אישיותי ודפוס התנהגות בולט ונוקשה. יש קושי בשליטה רגשית. יש קושי ביחסים בתחומי חיים חשובים. נמשך שנים רבות. לא הפרעה קלינית. לא על רקע פיזיולוגי. לא משתנים הרבה ללא טיפול או אירוע דרמטי. יש שיפוטיות באבחנה. "כל מה שלא נעים לי הוא הפרעת אישיות"

   השתלט על כעסיך, הקשב לזעקת הכאב שלו. מה סוד האושר שלו? מה סוד הסבל שלו? אל תיגרר למעורבות אישית מדי, (אל תפתח ציפיות גבוהות, אל תחנך. למד את שפתו, תרבותו.)

   לכל אדם יש עקרונות חיים חשובים שמאפשרים לו הגדלת סיכויי הישרדות, אושר ומשמעות וחיים מוסריים. להפרעת אישיות עקרונות נוקשים ובלתי מתגמשים. העיקרון התגבש בעבר, עזר לאדם לשרוד או לשמוח ולהיות מוסרי. היום העיקרון לא יעיל. לסובל מהפרעת אישיות יש עקרונות חיים נוקשים ובלתי מסתגלים.  שינויים בהפרעת אישיות מחייבים שימוש בכלים מיוחדים לפעמים לאורך 2-3 שנים

 

מוזרים

פרנואיד.(שלא נותן אמון.) חוסר אמון וחשדנות. מיחס כוונות מרושעות לאחרים. עסוק בספקות על נאמנות. נמנע מלגלות סודות. מוצא משמעויות נסתרות. לא סולח לעלבונות. אנשים ביסודם רעים ומסוכנים. אי אפשר לסמוך על אנשים. אדם חייב כל הזמן לעמוד על המשמר. צריך להבין את הכוונות. (היה אמפטי גם ללא הגיון, אל תסתיר מידע.)

סכיזואידי.(שלא צריך אמון) נמנע מיחסים, מנותק. מבטא מעט רגש, קרירות. לא חלק מחברה ומשפחה. יחסי מין אפסיים. דמיון עשיר, לא נהנה מפעילות. לא מגיב למחמאות. לא נפגע מביקורת. אני בסדר עם עצמי, עדיף לא לבלוט, עדיף לחיות רחוק מאנשים, לא משמעם לי. (אל תנסה לדובב מעבר לנדרש.)

סכיזוטיפלי.(שמבקש שיאמינו לתורתו) תמהוני. תיאוריות מיסטיות. אמונה בכוחות עליונים. לא בוטח בגישות של אחרים, רגש אחיד ולא מותאם. יש עולם מעבר לפיזי, העולם שמעבר משפיע על עולמנו, יש אפשרות לכוון השפעות העולם שמעבר על עולמנו. בעולם שמעבר נמצא האושר.(כבד את השונה, את המוזר, את האמונות שלא שלך.)

דרמטיים רגשנים.

היסטריוני. (הדרמה במרכז) מחפש להרגיש נאהב ומוערך, אך לא חווה רגש ותכנים עמוקים. התנהגות מגרה. משקיע בהופעה חיצונית, דיבור מרשים, הבעה רגשית מוגזמת. מושפע מאחרים. בעולם צפוף ומלא גירויים, יש לעורר הרבה תשומת לב כדי לזכות באהבה והערכה. מי שלא בולט לא קיים. ללא אהבה והערכה אין טעם לחיים. (כבד את ההקצנות באופן מתון, שמור על מתינות.)

נרציסטי.(אני במרכז) חשיבות עצמית. מדמיין הצלחה, אהבה. מרגיש מיוחד. זקוק להערצה. מגיע לי יחס מיוחד. אין אמפטיה. עסוק בקנאות וגאוותנות. אדם צריך לדאוג לעצמו. מי שלא דואג לעצמו אף אחד לא ידאג לו. מגיע לי. מי שבמרכז זוכה ליותר הערכה ואהבה. מי שלא דורש יחס לא מקבל יחס.(תן כבוד.)

גבולי(יש הפרדה בין טוב לרע, אין דרגות) מבוהל מנטישה. הרגשת ריקנות קבועה. יחסים לא יציבים וסוערים. חשיבה של שחור לבן. מצבי רוח קיצוניים קצרים. טלטלות בתחושת עצמי אימפולסיבי: במין, כסף, נהיגה, התמכרות, אוכל. איום בהתאבדות ופגיעה עצמית. קושי לשלוט בזעם. הבדידות הורגת. יש להתייחס ברצינות לכל יחס חיובי או שלילי. אני חייב כל הזמן לפעול כך שלא יעזבו אותי. החיים קצרים ויש למצות אותם עד הסוף. חשוב להנות מכל מה שאפשר.(אל תיגרר לעימותים וויכוחים.)

אנטיסוציאלי.(אני קובע את הטוב והרע) פוגע באחרים. לא מכבד זכויות. מסתבך עם החוק. שקרן, רמאי, זייפן. אימפולסיבי, בלי תכנון. לא עובד, אין אחריות כספית. אין מצפון, אין חרטה. בני אדם רעים ולכן אפשר לפגוע בהם. כולם צבועים ורק עושים עצמם לטובים. בעולם של רוע כל אחד דואג לעצמו. אין מה להתחשב באחרים כי אנשים לא מתחשבים אחד בשני. (תן כמה שרק תוכל והצב גבולות)

                   

חרדים

תלותי.(פוחד שלא יהיה קשר) צייתני, נכנע, נצמד. פחד נטישה. קושי לקבל החלטות לבד. חושש לא להסכים. מפחד לא להצליח. לא נוח לו לבד. לא יכול לדאוג לעצמו. אנשים צריכים שיעזרו להם. אי אפשר להסתדר לבד. חשוב שאנשים חזקים ינהלו את העולם. מומחים יודעים הכי טוב מה לעשות.(תמוך באופן מבוקר.)

נמנע.(פוחד מקשר) חסר ערך, נחיתות. פחד מביקורת ודחייה. עכבות חברתיות. זקוק לביטחון באהבה. חושש מבושה. ביחסים חדשים עצור. מרגיש לא מתאים. לא לוקח סיכוןקשר עם אנשים חשוב אבל כדאי להיזהר מאנשים. צריך לפעול לאט בקשר עם אנשים, ככה מסתכנים פחות. רצוי לצמצם כמה שפחות את המגע עם אנשים שלא יזהו את החולשות שלך ויפגעו בך, ככה אפשר לשמור על קשר לאורך זמן. (תן תמיכה הימנע מביקורת) 

כפייתי.(רק בדרך מסוימת יכול להיות קשר) עיסוק בסדר, דיוק ושלמות. עסוק בפרטים קטנים. עיסוק בחוקים וצדק. עורך רשימות ומתארגן. מכור לעבודה, לא לחברים. קושי לשיתוף פעולה. שומר כסף לאיום עתידי. לא נהנה. חסר גמישות, עקשן. כשהכול יהיה מסודר ומושלם הכל יהיה יפה, אפשר יהיה להירגע, תהיה אהבה, אף אחד לא יתרגז על השני, הכל יהיה ברור. יש גם צדק ברור בעולם והוא יכול למנוע סכסוכים בין אנשים.(תן אחריות, תן הוראות ביצוע.)

 

תגובות

הוספת תגובה

אין עדיין תגובות למאמר זה.

צרו קשר

שלח תגובה, שאלה, הצעה למאמר שענין אותך לכתובת isas.eshet@gmail.com


×Avatar
זכור אותי
שכחת את הסיסמא? הקלידו אימייל ולחצו כאן
הסיסמא תשלח לתיבת הדוא"ל שלך.